Västerviks idén.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Coollife
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 17 april 2006 16:42

Västerviks idén.

Inlägg av Coollife »

I Västervik huserar Tjustbygdens Järnvägsförening, Sveriges första byggnadsminnesförklarade järnväg, 70 kilometer smalspår till Hultsfred.
I Västervik ligger också Lysingsbadet. En riktigt stor, kommunalt ägd semesteranläggning. Lysingsbadet ligger tre kilometer från Västerviks centrum. Denna sträcka trafikeras sporadiskt med buss varför turisterna cyklar eller promenerar.
Det intressanta är att det går industrispår från Västerviks station till Electrolux. Ett Electrolux som helt eller delvis håller på att avveckla sitt engagemang i Västervik. Det innebär att av de tre kilometer det är till Lysingsbadet, finns det räls i två av dessa. Alltså behöver man anlägga en kilometer räls, samt kontaktledning för hela sträckan.
Vad vi har här är alltså ett verkligt resandeunderlag. I en region som andas tåg och turism.

Idén har ingenting med Malmköpings vara eller inte. Det handlar bara om ett verkligt behov och möjlighet. Ni som kan ert Västervik och alla andra är välkomna att komma med synpunkter.

Karta över området, flaggan markerar Lysingsbadet:
http://kartor.eniro.se/query?&what=map& ... tq=0&pis=0
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
rote
Inlägg: 419
Blev medlem: tisdag 04 november 2003 21:58

Inlägg av rote »

Tror inte det hade blivit någon större hit. Det vill ju till att tremånaderstrafiken blir en dundersuccé, och då (på sommaren) kommer de flesta långväga turisterna till Västervik med bil och kör till Lysingsbadet. Bor man i stan så cyklar/går man till badet om man nu inte bor så långt bortifrån som Jenny att man tar bilen. Jaja, några åker ju den där badbussen men det är inte så det stora flertalet kommer till Lysingsbadet av västerviksborna.

Åker man smalspåret kan man f.ö. gå av i Verkebäck, Ankarsrum och Hultsfred och ta sig ett dopp där. De badplatserna jag tänker på ligger i dessa fall inte mer än en halvannan kilometer från stationerna.

Coollife skrev:samt kontaktledning för hela sträckan


Var kommer kontaktledningen in i det hela? Menar du att man borde skapa en isolerad, elektrifierad sträcka mellan Västervik C och Lysingsbadet? För resten av banan är då inte elektrifierad på något vis, och det verkar ganska märkligt att skapa en isolerad elektrifierad sträcka bara för att tillfredsställa badturisterna.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Större delen av sträckan trafikeras ju idag av tågrörelser t/fr Lucernahamnen så det är inte fråga om en sträcka som ligger för fäfot.

//Lars
andreaspain
Inlägg: 117
Blev medlem: fredag 20 maj 2005 0:28
Ort: Stockholm

Re: Västerviks idén.

Inlägg av andreaspain »

Coollife skrev:Det innebär att av de tre kilometer det är till Lysingsbadet, finns det räls i två av dessa. Alltså behöver man anlägga en kilometer räls, samt kontaktledning för hela sträckan.
Jag hänger inte riktigt med. Om Tjustbygdens Järnvägsförening ska trafikera sträckan så måste den rimligtvis vara smalspårig, så dom två existerande kilometerna behöver fortfarande utbyggnad till treskensspår. Och på den kvarstående kilometern behövs det inte bara räls utan banvall också, men nu märkar jag kanske ord bara. Men kontakledning däremot - varken smalspåret eller normalspåret är elektrifierat, så det lär man åtminstonde slippa.

Men jag håller med att det borde finnas ett förträffligt resandeunderlag dom hetaste dagarna av året. En motorvagn som pendlar fram och tillbaks mellan Västervik och badet borde tjäna in en bra slant per dag, så det är ju inte helt omöjligt att man kan tjäna tillbaka kostnaderna inom några år.
Coollife
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 17 april 2006 16:42

Inlägg av Coollife »

rote skrev:Var kommer kontaktledningen in i det hela? Menar du att man borde skapa en isolerad, elektrifierad sträcka mellan Västervik C och Lysingsbadet? För resten av banan är då inte elektrifierad på något vis, och det verkar ganska märkligt att skapa en isolerad elektrifierad sträcka bara för att tillfredsställa badturisterna.
Kontaktledning gäller om man skulle använda sig av spårvagnar. För min del går det bra med andra fordon
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
Coollife
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 17 april 2006 16:42

Inlägg av Coollife »

rote skrev:Tror inte det hade blivit någon större hit. Det vill ju till att tremånaderstrafiken blir en dundersuccé, och då (på sommaren) kommer de flesta långväga turisterna till Västervik med bil och kör till Lysingsbadet. Bor man i stan så cyklar/går man till badet om man nu inte bor så långt bortifrån som Jenny att man tar bilen. Jaja, några åker ju den där badbussen men det är inte så det stora flertalet kommer till Lysingsbadet av västerviksborna.
Tanken är att knyta ihop badet med Västervik med en attraktiv förbindelse. Jag ser främst de boende på badet som resande till Västervik än Västerviksbor som skall ta sig till badet.
Om Lysingsbadet saknar tillräkligt underlag eller turisterna saknar intresse är det ju meningslöst. Därom kan man ju fundera.
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
Coollife
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 17 april 2006 16:42

Re: Västerviks idén.

Inlägg av Coollife »

andreaspain skrev: Men jag håller med att det borde finnas ett förträffligt resandeunderlag dom hetaste dagarna av året. En motorvagn som pendlar fram och tillbaks mellan Västervik och badet borde tjäna in en bra slant per dag, så det är ju inte helt omöjligt att man kan tjäna tillbaka kostnaderna inom några år.
Det första är frågan om det finns resandeunderlag. Därefter kan man fundera på om det överhuvudtaget är möjligt. Sedan sitter man med huvudvärken över vad det kostar.

Jag tycker idén är intressant i ett större samanhang, att etablera Småland och Västervik för tågentusiaster.
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Västerviks idén.

Inlägg av Lars Ödlund »

Coollife skrev:
andreaspain skrev: Men jag håller med att det borde finnas ett förträffligt resandeunderlag dom hetaste dagarna av året. En motorvagn som pendlar fram och tillbaks mellan Västervik och badet borde tjäna in en bra slant per dag, så det är ju inte helt omöjligt att man kan tjäna tillbaka kostnaderna inom några år.
Det första är frågan om det finns resandeunderlag. Därefter kan man fundera på om det överhuvudtaget är möjligt. Sedan sitter man med huvudvärken över vad det kostar.

Jag tycker idén är intressant i ett större samanhang, att etablera Småland och Västervik för tågentusiaster.
Det finns säkert ett underlag juni-aug, dvs under den tid som KLT kör busstrafik till Campingen.

//Lars
Skriv svar