Västerviks idén.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Västerviks idén.
I Västervik huserar Tjustbygdens Järnvägsförening, Sveriges första byggnadsminnesförklarade järnväg, 70 kilometer smalspår till Hultsfred.
I Västervik ligger också Lysingsbadet. En riktigt stor, kommunalt ägd semesteranläggning. Lysingsbadet ligger tre kilometer från Västerviks centrum. Denna sträcka trafikeras sporadiskt med buss varför turisterna cyklar eller promenerar.
Det intressanta är att det går industrispår från Västerviks station till Electrolux. Ett Electrolux som helt eller delvis håller på att avveckla sitt engagemang i Västervik. Det innebär att av de tre kilometer det är till Lysingsbadet, finns det räls i två av dessa. Alltså behöver man anlägga en kilometer räls, samt kontaktledning för hela sträckan.
Vad vi har här är alltså ett verkligt resandeunderlag. I en region som andas tåg och turism.
Idén har ingenting med Malmköpings vara eller inte. Det handlar bara om ett verkligt behov och möjlighet. Ni som kan ert Västervik och alla andra är välkomna att komma med synpunkter.
Karta över området, flaggan markerar Lysingsbadet:
http://kartor.eniro.se/query?&what=map& ... tq=0&pis=0
I Västervik ligger också Lysingsbadet. En riktigt stor, kommunalt ägd semesteranläggning. Lysingsbadet ligger tre kilometer från Västerviks centrum. Denna sträcka trafikeras sporadiskt med buss varför turisterna cyklar eller promenerar.
Det intressanta är att det går industrispår från Västerviks station till Electrolux. Ett Electrolux som helt eller delvis håller på att avveckla sitt engagemang i Västervik. Det innebär att av de tre kilometer det är till Lysingsbadet, finns det räls i två av dessa. Alltså behöver man anlägga en kilometer räls, samt kontaktledning för hela sträckan.
Vad vi har här är alltså ett verkligt resandeunderlag. I en region som andas tåg och turism.
Idén har ingenting med Malmköpings vara eller inte. Det handlar bara om ett verkligt behov och möjlighet. Ni som kan ert Västervik och alla andra är välkomna att komma med synpunkter.
Karta över området, flaggan markerar Lysingsbadet:
http://kartor.eniro.se/query?&what=map& ... tq=0&pis=0
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
Tror inte det hade blivit någon större hit. Det vill ju till att tremånaderstrafiken blir en dundersuccé, och då (på sommaren) kommer de flesta långväga turisterna till Västervik med bil och kör till Lysingsbadet. Bor man i stan så cyklar/går man till badet om man nu inte bor så långt bortifrån som Jenny att man tar bilen. Jaja, några åker ju den där badbussen men det är inte så det stora flertalet kommer till Lysingsbadet av västerviksborna.
Åker man smalspåret kan man f.ö. gå av i Verkebäck, Ankarsrum och Hultsfred och ta sig ett dopp där. De badplatserna jag tänker på ligger i dessa fall inte mer än en halvannan kilometer från stationerna.
Var kommer kontaktledningen in i det hela? Menar du att man borde skapa en isolerad, elektrifierad sträcka mellan Västervik C och Lysingsbadet? För resten av banan är då inte elektrifierad på något vis, och det verkar ganska märkligt att skapa en isolerad elektrifierad sträcka bara för att tillfredsställa badturisterna.
Åker man smalspåret kan man f.ö. gå av i Verkebäck, Ankarsrum och Hultsfred och ta sig ett dopp där. De badplatserna jag tänker på ligger i dessa fall inte mer än en halvannan kilometer från stationerna.
Coollife skrev:samt kontaktledning för hela sträckan
Var kommer kontaktledningen in i det hela? Menar du att man borde skapa en isolerad, elektrifierad sträcka mellan Västervik C och Lysingsbadet? För resten av banan är då inte elektrifierad på något vis, och det verkar ganska märkligt att skapa en isolerad elektrifierad sträcka bara för att tillfredsställa badturisterna.
-
-
Re: Västerviks idén.
Jag hänger inte riktigt med. Om Tjustbygdens Järnvägsförening ska trafikera sträckan så måste den rimligtvis vara smalspårig, så dom två existerande kilometerna behöver fortfarande utbyggnad till treskensspår. Och på den kvarstående kilometern behövs det inte bara räls utan banvall också, men nu märkar jag kanske ord bara. Men kontakledning däremot - varken smalspåret eller normalspåret är elektrifierat, så det lär man åtminstonde slippa.Coollife skrev:Det innebär att av de tre kilometer det är till Lysingsbadet, finns det räls i två av dessa. Alltså behöver man anlägga en kilometer räls, samt kontaktledning för hela sträckan.
Men jag håller med att det borde finnas ett förträffligt resandeunderlag dom hetaste dagarna av året. En motorvagn som pendlar fram och tillbaks mellan Västervik och badet borde tjäna in en bra slant per dag, så det är ju inte helt omöjligt att man kan tjäna tillbaka kostnaderna inom några år.
Kontaktledning gäller om man skulle använda sig av spårvagnar. För min del går det bra med andra fordonrote skrev:Var kommer kontaktledningen in i det hela? Menar du att man borde skapa en isolerad, elektrifierad sträcka mellan Västervik C och Lysingsbadet? För resten av banan är då inte elektrifierad på något vis, och det verkar ganska märkligt att skapa en isolerad elektrifierad sträcka bara för att tillfredsställa badturisterna.
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
Tanken är att knyta ihop badet med Västervik med en attraktiv förbindelse. Jag ser främst de boende på badet som resande till Västervik än Västerviksbor som skall ta sig till badet.rote skrev:Tror inte det hade blivit någon större hit. Det vill ju till att tremånaderstrafiken blir en dundersuccé, och då (på sommaren) kommer de flesta långväga turisterna till Västervik med bil och kör till Lysingsbadet. Bor man i stan så cyklar/går man till badet om man nu inte bor så långt bortifrån som Jenny att man tar bilen. Jaja, några åker ju den där badbussen men det är inte så det stora flertalet kommer till Lysingsbadet av västerviksborna.
Om Lysingsbadet saknar tillräkligt underlag eller turisterna saknar intresse är det ju meningslöst. Därom kan man ju fundera.
Det första är frågan om det finns resandeunderlag. Därefter kan man fundera på om det överhuvudtaget är möjligt. Sedan sitter man med huvudvärken över vad det kostar.andreaspain skrev: Men jag håller med att det borde finnas ett förträffligt resandeunderlag dom hetaste dagarna av året. En motorvagn som pendlar fram och tillbaks mellan Västervik och badet borde tjäna in en bra slant per dag, så det är ju inte helt omöjligt att man kan tjäna tillbaka kostnaderna inom några år.
Jag tycker idén är intressant i ett större samanhang, att etablera Småland och Västervik för tågentusiaster.
-
Det finns säkert ett underlag juni-aug, dvs under den tid som KLT kör busstrafik till Campingen.Coollife skrev:Det första är frågan om det finns resandeunderlag. Därefter kan man fundera på om det överhuvudtaget är möjligt. Sedan sitter man med huvudvärken över vad det kostar.andreaspain skrev: Men jag håller med att det borde finnas ett förträffligt resandeunderlag dom hetaste dagarna av året. En motorvagn som pendlar fram och tillbaks mellan Västervik och badet borde tjäna in en bra slant per dag, så det är ju inte helt omöjligt att man kan tjäna tillbaka kostnaderna inom några år.
Jag tycker idén är intressant i ett större samanhang, att etablera Småland och Västervik för tågentusiaster.
//Lars