Jo, men du kan ha hur mycket häftig trafik på världens bästa plats, det kommer inte fler besökare för det om ingen känner till det! Du måste berätta för omvärlden om verksamheten!Per Lind skrev:Förvisso,
men en trafikuppgift vore bättre, någonstans man kom till betydligt enklare än med bil.
-Per
Överlever Malmköping?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Undrens tid är inte förbi....
Thomas Lange skrev: /.../
Snart 50 år av galenskap
/.../
Fondens medel får ej användas till rena driftkostnader.
/..../
MUMAs problem, ett av många, är att intäkterna snart inte täcker driftkostnaderna för anläggningen. Kostnaderna örkar ständigt för t.ex. energi (olja och el) liksom fordons- och egendomsförsäkringar.
Det gamla lokstallet måste troligen snart rivas (innan det river sig själv) och ersättas med en modern verkstadsbyggnad. Likriktarstationen skulle behöva ersättas inom överskådlig tid. Vi talar alltså om miljonbelopp i investeringar över de närmaste 5-10 åren.
Den som inte varit med "bakom kulisserna" kan inte förstå hur illa det faktiskt är. Och optimism och glada tillrop betalar inga fakturor.
Den stora kassakon bussverksamheten har de två senaste åren knappt givit något nettotillskott alls till verksamheten p.g.a. diverse haverier som kostat stora pengar att reparera. Att köra en långkörning till fjällen och sedan tvingas hyra in en buss från tredje part eftersom den egna havererat är ingen bra affär. Jag vill påstå att det varit en rovdrift på bussparken som nu börjar straffa sig.
//Lars S
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Undrens tid är inte förbi....
Lars Stegenius skrev:Thomas Lange skrev: /.../
Snart 50 år av galenskap
/.../
Fondens medel får ej användas till rena driftkostnader.
/..../
MUMAs problem, ett av många, är att intäkterna snart inte täcker driftkostnaderna för anläggningen. Kostnaderna örkar ständigt för t.ex. energi (olja och el) liksom fordons- och egendomsförsäkringar.
Det gamla lokstallet måste troligen snart rivas (innan det river sig själv) och ersättas med en modern verkstadsbyggnad. Likriktarstationen skulle behöva ersättas inom överskådlig tid. Vi talar alltså om miljonbelopp i investeringar över de närmaste 5-10 åren.
Den som inte varit med "bakom kulisserna" kan inte förstå hur illa det faktiskt är. Och optimism och glada tillrop betalar inga fakturor.
Den stora kassakon bussverksamheten har de två senaste åren knappt givit något nettotillskott alls till verksamheten p.g.a. diverse haverier som kostat stora pengar att reparera. Att köra en långkörning till fjällen och sedan tvingas hyra in en buss från tredje part eftersom den egna havererat är ingen bra affär. Jag vill påstå att det varit en rovdrift på bussparken som nu börjar straffa sig.
//Lars S
Fler o kortare körningar inom resp fordons närområde istf få och långa körningar där haverier genast blir till astronomiska kostnader.
Marknaden för veteranbussbeställningar är stadig iallafall i Mälardalsområdet.
Önskar man anslutningstrafik t/fr Malmköping med veteranfordon finns ju faktiskt möjligheten att starta ett samarbete med de andra föreningar som har sådana fordon om det skulle vara så att Sällskapets möjligheter tillfälligtvis är ansträngda.
Ett sådant förslag tror jag att vi skulle behandla i väldigt positiv anda.
//Lars
Re: Kom ner på jorden!
Hur många av de som åker med ringlinien, djurgårdslinjen o.s.v. tar bilen respektive åker kollektivt till attraktionen?TKO skrev:När det gäller transportfrågan så kommer de flesta turister i egen bil, det gäller även för t ex ÖSlJ. Titta t ex på hur många som går av vid Läggesta och tar stigen ner till nedre stationen en sommarlördag, inte är det många. Så det är knappast bristen på kollektiva resemöjligheter som begränsar tillströmningen till Malmköping...
Att man har lagt ner resuser på något betyder inte att det nödvändigtvis är självklart att inte 'kasta bort' de nedlagda resurserna. Det är inte alls säkert att de räcker till. Om man hade haft en spåkula och kunnat gissa sig till t.ex. att djurgårdslinjen skulle återbyggts så hade man kanske prioriterat annorlunda i malmköping och låtit infrastrukturen/anläggningarna varit av mer provisorisk karaktär och lagt ännu mer resurser på att underhålla och renovera vagnar.Per Lind skrev:Flytta Malmköping tror jag inte riktigt på då det är så otroligt mycket pengar och arbete nedlagt i Köpingen och att man äntligen fått bort järnvägskänslan och istället lyckats skapa en förortsbanekänsla.
Vad används olja till? Om olja används till uppvärmning av lokaler så är det verkligen läge att fundera på att byta till pelletsbrännare även om det kräver att någon tittar till anläggningen då och då. (Om en pelletsbrännare stannar så går normalt elvärme in som backup, elvärme kostar idag till och med obetydligt lägre än oljevärme).Lars Stegenius skrev:MUMAs problem, ett av många, är att intäkterna snart inte täcker driftkostnaderna för anläggningen. Kostnaderna örkar ständigt för t.ex. energi (olja och el) liksom fordons- och egendomsförsäkringar.
Eller används olja i form av diesel till att driva olika förbränningsmotorer?
Det låter med andra ord som om man har ett antal fina vagnar, en del lös utrustning samt en spårsträcka som är i bra skick. Spårsträckan är alltså det enda fasta, om man är i läget att både byggnader och likriktarstation är i starkt behov av förnyelse så har man väl rätt tidpunkt att fundera på att flytta.Lars Stegenius skrev:Det gamla lokstallet måste troligen snart rivas (innan det river sig själv) och ersättas med en modern verkstadsbyggnad. Likriktarstationen skulle behöva ersättas inom överskådlig tid. Vi talar alltså om miljonbelopp i investeringar över de närmaste 5-10 åren.
Jag tycker att man bör leka med tanken hur långt från en befintlig komersiell spårväg man kan anlägga en flyttad anläggning genom att lägga ut den idag existerande rälsen på en ny plats.
Finns det något industriområde eller liknande i tvärbanans närhet?
Lägga ut räls längs gamla VGJ och ansluta i hjällbo?
Nu är det ju fel sorts räler men vad sägs om en bytesaffär och få gaturäler och få till en komplett ring genom centrum i malmö så att museispårvägen där verkligen kan ha en riktig trafikuppgift?
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Kom ner på jorden!
Jag tror det är ganska många sett till en trafiksäsong, eller borde vara det i allafall om inte dessa avstår, många i befolkningen i Sthlms området har inte tillgång till bil tex.mats skrev:Hur många av de som åker med ringlinien, djurgårdslinjen o.s.v. tar bilen respektive åker kollektivt till attraktionen?TKO skrev:När det gäller transportfrågan så kommer de flesta turister i egen bil, det gäller även för t ex ÖSlJ. Titta t ex på hur många som går av vid Läggesta och tar stigen ner till nedre stationen en sommarlördag, inte är det många. Så det är knappast bristen på kollektiva resemöjligheter som begränsar tillströmningen till Malmköping...
Men en bussanslutning från Gnesta och/eller Flen tror jag med säkerhet går att ordna, finns bara intresse så.
//Lars
Flytta Malmköping till en annan spårvägsstad, än Stockholm, vore nog svårt då prioriteringsfrågan blir ganska enkel om allt flyttades till t.ex Malmö. Jag tror inte det skulle bli så många andra vagnar i trafik än just Malmös.
De städer som har spårväg har också en hyfsad museiverksamhet och lättare att rekrytera nytt folk.'
Malmköping bemannas nog mest av Stockholmare vilket skulle betyda ett stort manfall av duktigt folk om anläggningen flyttades till t.ex Malmö.
Skall anläggningen flyttas måste det bli till antingen en stad med nära anknytning till de arbetande medlemmarna och då är väl Stockholm eller Norrköping enda alternativen, eller till en plats där man har en naturlig trafikuppgift.
Varför inte väcka ÖSlJ's dröm om en fortsättning till gruvområdet öster om Läggesta men köra spårvagn istället för smalspårståg?
Vad finns det för andra nationalparker, besöksanläggningar som kan behöva en bra rälsgående anslutning?
Då kommer inte folk för att åka spårvagn utan för att besöka Huvudmålet. Spårvagnen blir en trevlig överraskning som förgyller helheten.
Detta vore bäst att hitta i Malmköpingstrakten, men då måste vi nog leta lite längre bort än där rälsen slutar idag. Visst, en längre bana betyder mer arbete men kan man hitta en naturlig publiktillströmning så kan det vara mödan värd.
Vad finns åt Hosjöhållets fortsättning?
Vad finns åt Malmköpings-hållet?
-Per
De städer som har spårväg har också en hyfsad museiverksamhet och lättare att rekrytera nytt folk.'
Malmköping bemannas nog mest av Stockholmare vilket skulle betyda ett stort manfall av duktigt folk om anläggningen flyttades till t.ex Malmö.
Skall anläggningen flyttas måste det bli till antingen en stad med nära anknytning till de arbetande medlemmarna och då är väl Stockholm eller Norrköping enda alternativen, eller till en plats där man har en naturlig trafikuppgift.
Varför inte väcka ÖSlJ's dröm om en fortsättning till gruvområdet öster om Läggesta men köra spårvagn istället för smalspårståg?
Vad finns det för andra nationalparker, besöksanläggningar som kan behöva en bra rälsgående anslutning?
Då kommer inte folk för att åka spårvagn utan för att besöka Huvudmålet. Spårvagnen blir en trevlig överraskning som förgyller helheten.
Detta vore bäst att hitta i Malmköpingstrakten, men då måste vi nog leta lite längre bort än där rälsen slutar idag. Visst, en längre bana betyder mer arbete men kan man hitta en naturlig publiktillströmning så kan det vara mödan värd.
Vad finns åt Hosjöhållets fortsättning?
Vad finns åt Malmköpings-hållet?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Bäste Tony!TonyM skrev:Du har helt fel.J.R Ewing skrev:Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Muma har ingen framtid, sorgligt men sant. Återväxten inom järnväg och spårvägshobbyn kommer se helt annorlunda ut i framtiden. De krafter som är aktiva idag växte upp i en helt annan tid, en tid då dessa transporter lockade på ett annat vis.Lars Stegenius skrev:Alldeles oavsett vad jag tyckt och tycker om det här projektet så ber jag att få gratulera!
Varje tidigare spårvägsstad har ju rätt till en egen museispårväg......
Sen kan vi lägga ner MUMA.
//Lars S
Se på hur det danska spårvägsmuseet fungerar. Se på hur Ringlinien i Göteborg fungerar. Se på hur Djurgårdslinjen fungerar. Unga entusiaster finns om man tar vara på dem och släpper in dem i "sitt revir". Visst det innebär att man måste släppa lite på det område som man pinkat in, men samtidigt innebär det att den verksamhet man älskar kan leva vidare!
//Tony
Jag betvivlar inte att det fungerar bra för Ringlinien. Men så har ni också en helt annan utgångspunkt. Nämligen att ni befinner er i Sveriges andra stad. En stad som lockar människor från när och fjärran.
Ni bedriver eran verksamhet i en atmosfär där folk vill vistas och roa sig. Och då kan de gamla spårvagnarna vara ett trevligt inslag för både turisten och infödingen. Resan med de gamla vagnarna blir mer spontan så att säga. Eller rättare sagt det finns en viss funktion med den trafik som Ringlinien utför, den för resenärerna till Liseberg som ett exempel.
Att befolkningen åker till Malmköping bara för att åka spårvagn är nog inte så stor. Det är mest vi intresserade som gör det.
I dagens samhälle måste allting skruvas till en extra gång för att det ska bli intressant. Och som sägs i tråden, Malmköping är ingen attraktiv plats. Det är kanske dags för Svenska Spårvägssällskapet att börja tänka i andra banor och finna nya vägar. Kanske inleda samarbeten och finna nya vägar för att bevara verksamheten.
"Malmköpingsanläggningen" skulle tjäna mycket på att finnas vid en plats där människorna finns. Skulle man inte kunna etablera sig vid någon av djurparkerna i Borås, Kolmården eller Öland som ett exempel. Och kanske då finna en samarbetspartner som är beredd att betala lite av flytten dit.
Ni vet min åsikt, tyvärr tror jag framtiden ser dyster ut för Malmköping, och många andra föreningar också, se bara på järnvägsföreningen i Vadstena

Ringlinien arbetar efter mycket positivare förutsättningar. Ta bara en sån sak som spåren ni rullar på. Det är kommunen som ansvarar för det både tekniskt och ekonomiskt. Ringlinien som förening slipper spårbyten och den biten av tid och kraft

Men hallå!
Förstår du inte eller vill du inte förstå?TKO skrev:
När det gäller transportfrågan så kommer de flesta turister i egen bil, det gäller även för t ex ÖSlJ. Titta t ex på hur många som går av vid Läggesta och tar stigen ner till nedre stationen en sommarlördag, inte är det många. Så det är knappast bristen på kollektiva resemöjligheter som begränsar tillströmningen till Malmköping...
Mats skrev:
Hur många av de som åker med ringlinien, djurgårdslinjen o.s.v. tar bilen respektive åker kollektivt till attraktionen?
Det är en viss skillnad på att köra museispårvagnar i stockholms eller göteborgs innerstad och att göra det på den sörmländska landsbygden. Därför är din jämförelse helt irelevant. Däremot finns stora likheter med museijärnvägar som ÖSlJ, AGJ etc... Och till dessa kommer det stora flertalet besökare med bil - vare sig vi vill det eller inte.
/Thomas
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Men hallå!
Och då måste man försöka erbjuda alternativ, både för att kanske locka nya besökare och för att totalt minska bilberoendet.TKO skrev:Förstår du inte eller vill du inte förstå?TKO skrev:
När det gäller transportfrågan så kommer de flesta turister i egen bil, det gäller även för t ex ÖSlJ. Titta t ex på hur många som går av vid Läggesta och tar stigen ner till nedre stationen en sommarlördag, inte är det många. Så det är knappast bristen på kollektiva resemöjligheter som begränsar tillströmningen till Malmköping...
Mats skrev:
Hur många av de som åker med ringlinien, djurgårdslinjen o.s.v. tar bilen respektive åker kollektivt till attraktionen?
Det är en viss skillnad på att köra museispårvagnar i stockholms eller göteborgs innerstad och att göra det på den sörmländska landsbygden. Därför är din jämförelse helt irelevant. Däremot finns stora likheter med museijärnvägar som ÖSlJ, AGJ etc... Och till dessa kommer det stora flertalet besökare med bil - vare sig vi vill det eller inte.
/Thomas
Och som jag skrev innan, visst går det att erbjuda anslutningar från Gnesta och Flen bara man kan tänka sig att inleda samarbete med andra organisationer.
//Lars
Re: Men hallå! Ett förslag till
Ett förslag, samarbete med ÖSLJ och köra Läggesta-Taxinge med spårvagnar. Y6 kan åkas på många ställen i landet. Spårvagn på den gamla järnvägen från Läggesta ger trafikanter som åker till Mariefredsområdet en atraktion till. Till Läggesta/Mariefred är det lättare att komma med tåg eller båt än till Malmköping.Lars Ödlund skrev:Och då måste man försöka erbjuda alternativ, både för att kanske locka nya besökare och för att totalt minska bilberoendet.TKO skrev:Förstår du inte eller vill du inte förstå?TKO skrev:
När det gäller transportfrågan så kommer de flesta turister i egen bil, det gäller även för t ex ÖSlJ. Titta t ex på hur många som går av vid Läggesta och tar stigen ner till nedre stationen en sommarlördag, inte är det många. Så det är knappast bristen på kollektiva resemöjligheter som begränsar tillströmningen till Malmköping...
Mats skrev:
Hur många av de som åker med ringlinien, djurgårdslinjen o.s.v. tar bilen respektive åker kollektivt till attraktionen?
Det är en viss skillnad på att köra museispårvagnar i stockholms eller göteborgs innerstad och att göra det på den sörmländska landsbygden. Därför är din jämförelse helt irelevant. Däremot finns stora likheter med museijärnvägar som ÖSlJ, AGJ etc... Och till dessa kommer det stora flertalet besökare med bil - vare sig vi vill det eller inte.
/Thomas
Och som jag skrev innan, visst går det att erbjuda anslutningar från Gnesta och Flen bara man kan tänka sig att inleda samarbete med andra organisationer.
//Lars
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Men hallå! Ett förslag till
Där ser man! Ett bra förslag om inte verkar ogenomförbart, hoppas att det inte finns låsningar mellan föreningarna som hindrar sådant, vi som jobbar med att bevara och visa dåtidens kommunikationsmedel måste kunna samarbeta och inte alltid försvara sitt eget revir, kanske måste vi specialicera oss? och inte försöka syssla med allt.17AGR skrev:Ett förslag, samarbete med ÖSLJ och köra Läggesta-Taxinge med spårvagnar. Y6 kan åkas på många ställen i landet. Spårvagn på den gamla järnvägen från Läggesta ger trafikanter som åker till Mariefredsområdet en atraktion till. Till Läggesta/Mariefred är det lättare att komma med tåg eller båt än till Malmköping.Lars Ödlund skrev:Och då måste man försöka erbjuda alternativ, både för att kanske locka nya besökare och för att totalt minska bilberoendet.TKO skrev: Förstår du inte eller vill du inte förstå?
Det är en viss skillnad på att köra museispårvagnar i stockholms eller göteborgs innerstad och att göra det på den sörmländska landsbygden. Därför är din jämförelse helt irelevant. Däremot finns stora likheter med museijärnvägar som ÖSlJ, AGJ etc... Och till dessa kommer det stora flertalet besökare med bil - vare sig vi vill det eller inte.
/Thomas
Och som jag skrev innan, visst går det att erbjuda anslutningar från Gnesta och Flen bara man kan tänka sig att inleda samarbete med andra organisationer.
//Lars
Om SSS nu skulle vilja erbjuda anslutningstrafik med museibussar till anläggningen i Malmköping men inte själva av olika orsaker kan gå iland med det fordons eller personalmässigt finns möjligheterna att kontakta någon av de bussföreningar som existerar och har både bussar och trafiktillstånd, finns det även här någon låsning som hindrar detta?
Varför inte göra ett försök nu till våren/sommaren? När hör ni av er?
//Lars SVOF
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Overlever Malmköping
Denne debat har været igang tidligere. Den gang skrev jeg, at anlægget i Malmköping ikke er et omrejsende cirkus, der uden videre kan pakkes ned og genopføres et andet sted.
De værdier, der ikke kan genanvendes et nyt sted, bygninger, ledninger til el, telefon, vand og afløb, jordarbejder etc. har en værdi af mindst 20.000.000 SEK, og hvem skal betale et tilsvarende beløb for etablering et andet sted?
Efter min opfattelse er placeringen ikke af så afgørende betydning, som flere af de tidligere indlæg påstår. Museumssporvejen i Crich i England har over 100.000 besøgere årligt og Sjkoldenæsholm i Danmark har 32.000 besøgere årligt. Begge disse museumssporveje ligger mindst lige så meget "in the midle of nowhere" som Malmköping gør, med dårlige busforbindelser. Til Malmköping fører to store landeveje (53 og 55), medens vejene til både Crich og Skjoldenæsholm er smalle og bakkede lokalveje.
Selv om museumssporvejen i Amsterdam ligger i et stads- og forstadsmiljø er der alligevel færre besøgere end på Skjoldenæsholm. Omgivelserne omkring Haarlemmermer Station (stads-enden af linjen) er ikke et atraktivt miljø, og hvis man ville flytte museumssporvejen fra Malmköping til et industriområde i Stockholm, ville det blive det samme.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
De værdier, der ikke kan genanvendes et nyt sted, bygninger, ledninger til el, telefon, vand og afløb, jordarbejder etc. har en værdi af mindst 20.000.000 SEK, og hvem skal betale et tilsvarende beløb for etablering et andet sted?
Efter min opfattelse er placeringen ikke af så afgørende betydning, som flere af de tidligere indlæg påstår. Museumssporvejen i Crich i England har over 100.000 besøgere årligt og Sjkoldenæsholm i Danmark har 32.000 besøgere årligt. Begge disse museumssporveje ligger mindst lige så meget "in the midle of nowhere" som Malmköping gør, med dårlige busforbindelser. Til Malmköping fører to store landeveje (53 og 55), medens vejene til både Crich og Skjoldenæsholm er smalle og bakkede lokalveje.
Selv om museumssporvejen i Amsterdam ligger i et stads- og forstadsmiljø er der alligevel færre besøgere end på Skjoldenæsholm. Omgivelserne omkring Haarlemmermer Station (stads-enden af linjen) er ikke et atraktivt miljø, og hvis man ville flytte museumssporvejen fra Malmköping til et industriområde i Stockholm, ville det blive det samme.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Re: Men hallå! Ett förslag till
17AGR skrev:Ett förslag, samarbete med ÖSLJ och köra Läggesta-Taxinge med spårvagnar. Y6 kan åkas på många ställen i landet. Spårvagn på den gamla järnvägen från Läggesta ger trafikanter som åker till Mariefredsområdet en atraktion till. Till Läggesta/Mariefred är det lättare att komma med tåg eller båt än till Malmköping.
Hur är det med den gamla banvallen norrut från Malmköping mot Stålboga och vidare mot Åkers styckebruk och Läggesta? Det vore väl ett bra sätt att samarbeta MUMA och ÖSlJ att ha museijärnväg fram till museispårvägen?Lars Ödlund skrev:Där ser man! Ett bra förslag om inte verkar ogenomförbart, hoppas att det inte finns låsningar mellan föreningarna som hindrar sådant, vi som jobbar med att bevara och visa dåtidens kommunikationsmedel måste kunna samarbeta och inte alltid försvara sitt eget revir, kanske måste vi specialicera oss? och inte försöka syssla med allt.
Om SSS nu skulle vilja erbjuda anslutningstrafik med museibussar till anläggningen i Malmköping men inte själva av olika orsaker kan gå iland med det fordons eller personalmässigt finns möjligheterna att kontakta någon av de bussföreningar som existerar och har både bussar och trafiktillstånd, finns det även här någon låsning som hindrar detta?
Varför inte göra ett försök nu till våren/sommaren? När hör ni av er?

Skulle det locka fler till Malmköping och anlägningen utökades i samarbete med Flens kommun? Jag vet att det finns planer på "villastadsspårväg" i ett nybyggt bostadsområde, men hur ser det ut inne i köpingen? Finns det något sekelskiftesrådhus som skulle kunna vara en trevlig fond för en enkelspårig spårväg med mötesspår à la 1904? Då skulle man kunna visa tre typer av gammal trafik: i stadsmiljö (1900), i villastad (1930) och snabbspårväg av typ "Uppsala-Mälaren" på dagens bana. Eller?
Alltså, om MUMA inte lockar tillräckligt, och en flytt av verksamheten är svår, vad gör man då? Är satsa stort ett alternativ?
Byt politik - inte klimat!
Re: Men hallå! Ett förslag till
Jag cyklade på den sommaren 2005. Istortsett finns den kvar orörd, men på en del ställen står det hus å annat bös ivägen.Reimersholme71 skrev:Hur är det med den gamla banvallen norrut från Malmköping mot Stålboga och vidare mot Åkers styckebruk och Läggesta? Det vore väl ett bra sätt att samarbeta MUMA och ÖSlJ att ha museijärnväg fram till museispårvägen?Typisk kandidat för EU-bidrag för ladsbygdsutveckling, eller?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Det är kring 30 km spår som behöver byggas, och mark som behöver köpas in, broar som behöver fixas eller bytas etc, ett företag i mångmiljonklassen minst 100 ggr större än det som Gotlandståget håller på med, även om pengar finns och alla parter markägare och annat skulle vara positiva skulle det inte vara färdigt inom den närmsta 10 års perioden.
Det kanske behöver komma fram snabbt realiserbara idéer?
//Lars
Det kanske behöver komma fram snabbt realiserbara idéer?
//Lars
Ja eftersom ett av problemen är brist på kapital så är inte nya storprojekt den bästa lösningen.Det kanske behöver komma fram snabbt realiserbara idéer?
- Finns någon undersökning av varför besökarna kommit till Malmköping? Är det i första hand för att besöka spårvägen, eller besökte man den eftersom man ändå var i trakten?
- Turistresor i Sverige sker i mycket liten utsträckning med kollektiva trafikmedel, speciellt inte den typ av "utflyktsresor" det här handlar om. Så även om jag känner mej tjatig så tror jag inte besökarantalet skulle öka nämnvärt om de kollektiva resemöjlighterna förbättrades.
- Till sist en mer allmän fråga: Om en person utanför entusiasternas skara skulle vilja "åka med en gammal spårvagn", är då Malmköping huvudalternativet för någon annan än den som ändå befinner sig i den omedelbara närheten? Jag tror då att trafiken i Stockholm, Norrköping, Göteborg eller t o m Malmö är mer attraktiv...
/Thomas
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Min idé nummer två ovan kanske? Om kommunen vill ställa upp med kapital for att locka fler besökare kan ett antal meter gatuspårväg kanske vara något? Hur var det med det där projektet med nybyggena? Blir/blev det nåt?Lars Ödlund skrev:Det är kring 30 km spår som behöver byggas, och mark som behöver köpas in, broar som behöver fixas eller bytas etc, ett företag i mångmiljonklassen minst 100 ggr större än det som Gotlandståget håller på med, även om pengar finns och alla parter markägare och annat skulle vara positiva skulle det inte vara färdigt inom den närmsta 10 års perioden.
Det kanske behöver komma fram snabbt realiserbara idéer?
//Lars
Den egentliga frågan var väl om en satsning på större verksamhet/anläggning, eller samarbete med annan verksamhet, är det som behövs för att utveckla Malmköping.
Senast redigerad av Reimersholme71 den torsdag 01 februari 2007 13:39, redigerad totalt 1 gånger.
Byt politik - inte klimat!
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Visst kan det vara så.TKO skrev:Ja eftersom ett av problemen är brist på kapital så är inte nya storprojekt den bästa lösningen.Det kanske behöver komma fram snabbt realiserbara idéer?
- Finns någon undersökning av varför besökarna kommit till Malmköping? Är det i första hand för att besöka spårvägen, eller besökte man den eftersom man ändå var i trakten?
- Turistresor i Sverige sker i mycket liten utsträckning med kollektiva trafikmedel, speciellt inte den typ av "utflyktsresor" det här handlar om. Så även om jag känner mej tjatig så tror jag inte besökarantalet skulle öka nämnvärt om de kollektiva resemöjlighterna förbättrades.
- Till sist en mer allmän fråga: Om en person utanför entusiasternas skara skulle vilja "åka med en gammal spårvagn", är då Malmköping huvudalternativet för någon annan än den som ändå befinner sig i den omedelbara närheten? Jag tror då att trafiken i Stockholm, Norrköping, Göteborg eller t o m Malmö är mer attraktiv...
/Thomas
Men kan det ju inte skada att göra ett försök att locka besökare till Malmköping genom att erbjuda lite kombinationer som inte kräver bil, och som kanske lockar de som är intresserade av olika transportslag från förr.
//Lars
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Re: Men hallå! Ett förslag till
Malmköping som dels "köping" och f d regementsort har mycket som skulle kunna vara fond för en stadsspårväg, och planerna diskuterades redan i mitten på 80-talet. Vart denna diskussion tog vägen vet jag inte, men planer fanns på att förlänga spårvägen in i köpingen via bl a Gustav Adolfs Torg (visst låter det stort...)Reimersholme71 skrev:Skulle det locka fler till Malmköping och anlägningen utökades i samarbete med Flens kommun? Jag vet att det finns planer på "villastadsspårväg" i ett nybyggt bostadsområde, men hur ser det ut inne i köpingen? Finns det något sekelskiftesrådhus som skulle kunna vara en trevlig fond för en enkelspårig spårväg med mötesspår à la 1904? Då skulle man kunna visa tre typer av gammal trafik: i stadsmiljö (1900), i villastad (1930) och snabbspårväg av typ "Uppsala-Mälaren" på dagens bana. Eller?
Alltså, om MUMA inte lockar tillräckligt, och en flytt av verksamheten är svår, vad gör man då? Är satsa stort ett alternativ?
Jag tror att Flens kommun är de som visat minst intresse för Malmköping tyvärr, och inte MUMA
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Men återigen varför inte göra en satsning nu i vår/sommar och se om det leder någonstans, resa med veteranbuss Gnesta-Malmköping-Flen och v/v samt kanske även någon tur/dag Malmköping-Läggesta o åter.
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris? 50:- ToR Gnesta-Malmköping och 35:- ToR Flen-Malmköping? 2 avgångar från Gnesta/Flen på förmiddagen och 2 avgångar åter på eftermiddagen, en dubbeltur till Läggesta på middan.
//Lars
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris? 50:- ToR Gnesta-Malmköping och 35:- ToR Flen-Malmköping? 2 avgångar från Gnesta/Flen på förmiddagen och 2 avgångar åter på eftermiddagen, en dubbeltur till Läggesta på middan.
//Lars