Spårvagnar i Holland

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Fura

Spårvagnar i Holland

Inlägg av Björn Fura »

I TÅG kunde man nyligen läsa att spårvagnar så småningom åter ska gå till Katwijk och Noordwijk från Leiden i Holland. Det har rullat spårvagnar här tidigare, närmare bestämt normalspåriga "Blauwe Trams" tillhörande NZH. Trafiken på just dessa linjer upphörde i oktober 1960 (och de sista Blauwe Trams överhuvudtaget stannade i november 1961). Så vitt jag förstår har NZH:s spårvägstrafik åtnjutit kultstatus bland nederländska spårvägs entusiaster.
Är det någon i läsekretsen som vet något om den förestående spårvägsrenässansen vid Leiden?
(Detta är mitt första inlägg i detta Forum)

Hälsningar
Björn Fura
Användarens profilbild
Per Lind

Kom med i höst

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Jag är inte så insatt i just nybyggnad i Holland men man har stora planer så vi får hoppas att dessa realiseras.
Sällskapets stora europaresa går i år till Holland och vi kommer att besöka Amsterdam, Haag och Rotterdam. Givetvis ingår besök hos SL A32'or.
Vi räknar med att de 15 först anmälda får köra spårvagn med instruktör, både utbildade förare och noviser.
Vi räknar också med att få en god inblick i alla planer som finns hos de olika trafikbolagen.
Resan kommer att flyttas från september då vi fått invigningsdatum för Landskrona och Skånegatan i Göteborg som sammanfaller med vår resa. Trolig avresa första veckan i oktober.
Anmäl Dig till en fantastisk resa.
-Per
Skriv svar