Bussförare som yrke
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Bussförare som yrke
Hej
Jag funderar på att söka till bussförare i Stockholm. Det gäller Busslink eller Swebuss. Jag undrar om det är någon direkt skillnad mellan dessa bolag (operatörer?), någon bättre än den andre?
Främst skulle jag vara intresserad av att köra på Lidingö, Nacka-Värmdö eller i innerstan.
Kan ni hjälpa mig med åsikter om respektive bolag samt för- och nackdelar med respektive distrikt.
Vidare undrar jag också vad som krävs för att utbilda sig till Tvärbaneförare. Det är mina funderingar.
Tack på förhand, Janne
Jag funderar på att söka till bussförare i Stockholm. Det gäller Busslink eller Swebuss. Jag undrar om det är någon direkt skillnad mellan dessa bolag (operatörer?), någon bättre än den andre?
Främst skulle jag vara intresserad av att köra på Lidingö, Nacka-Värmdö eller i innerstan.
Kan ni hjälpa mig med åsikter om respektive bolag samt för- och nackdelar med respektive distrikt.
Vidare undrar jag också vad som krävs för att utbilda sig till Tvärbaneförare. Det är mina funderingar.
Tack på förhand, Janne
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
Vilka krav Veolia Transport (som kör Tunnelbanan, Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan) har på sin personal framgår av den här länken
http://www.veolia-transport.se/ConnexTe ... _1082.aspx
(det står Connex lite här och var i texterna, man har tydligen inte prioriterat att gå igenom dessa och rätta)
/M
http://www.veolia-transport.se/ConnexTe ... _1082.aspx
(det står Connex lite här och var i texterna, man har tydligen inte prioriterat att gå igenom dessa och rätta)
/M
-
Re: Bussförare som yrke
Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.Coollife skrev:Hej
Tack på förhand, Janne
Jag kollade upp arbete På Busslink Norrtälje förr, men de ville prompt placera mig i Norrtälje trots att jag bodde nära Rimbodepån, så då fick det vara.
Jag förstår din dragning till Björknäs och Lidingö. De lugna lantliga SL-områdena är mycket trevliga att köra i.
-
Lidingö är väl knappast vare sig lugnt eller lantligt, mitt minne är att det var tom stressigare än i innerstan med tanke alla anslutningar.Verspieder skrev:Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.Coollife skrev:Hej
Tack på förhand, Janne
Jag kollade upp arbete På Busslink Norrtälje förr, men de ville prompt placera mig i Norrtälje trots att jag bodde nära Rimbodepån, så då fick det vara.
Jag förstår din dragning till Björknäs och Lidingö. De lugna lantliga SL-områdena är mycket trevliga att köra i.
//Lars
-
Ser att Lidingö nämns. Med all respekt för buss-Lasses erfarenheter tycker jag nog att man får säga att Lidingö ger ett rätt lantligt intryck. En del har givetvis förändrats sedan jag växte upp där på 50-talet, men inte så påfallande mycket. Stockholm känns rätt långt borta sedan man (t.ex. med Lidingöbanan) har kommit över bron.Lars Ödlund skrev:Lidingö är väl knappast vare sig lugnt eller lantligt, mitt minne är att det var tom stressigare än i innerstan med tanke alla anslutningar.Verspieder skrev:Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.Coollife skrev:Hej
Tack på förhand, Janne
//Lars
Jag har iofs. ingen bussförarerfarenhet från Lidingö, men Lasse har rätt - det är anslutningarna som skapar problem, framför allt i högtrafik. Vägtrafiken i övrigt är rätt modest, utom möjligen med undantag för nya Lidingöbrons anslutningar i högtrafik, då såväl bron som Norra och Södra Kungsvägen korkar igen. Det kanske de borde tänka på som vill sätta ut sådär 15 bussar till, efter det att man gjort sig kvitt Lidingöbanan.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
När jag först jobbade på ön i slutet av -70 talet tyckte jag att det var fjärran från storstadens stress, nästan tjugo år senare 1994-97 var det ett helt annat tempo.Björn Ehnberg skrev:Ser att Lidingö nämns. Med all respekt för buss-Lasses erfarenheter tycker jag nog att man får säga att Lidingö ger ett rätt lantligt intryck. En del har givetvis förändrats sedan jag växte upp där på 50-talet, men inte så påfallande mycket. Stockholm känns rätt långt borta sedan man (t.ex. med Lidingöbanan) har kommit över bron.Lars Ödlund skrev:Lidingö är väl knappast vare sig lugnt eller lantligt, mitt minne är att det var tom stressigare än i innerstan med tanke alla anslutningar.Verspieder skrev: Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.
//Lars
Jag har iofs. ingen bussförarerfarenhet från Lidingö, men Lasse har rätt - det är anslutningarna som skapar problem, framför allt i högtrafik. Vägtrafiken i övrigt är rätt modest, utom möjligen med undantag för nya Lidingöbrons anslutningar i högtrafik, då såväl bron som Norra och Södra Kungsvägen korkar igen. Det kanske de borde tänka på som vill sätta ut sådär 15 bussar till, efter det att man gjort sig kvitt Lidingöbanan.
Mvh.
Björn
Problemet med korta linjer med anslutningskrav i minst en och ibland även i bägge ändarna ger tidshållningsproblem och stress, i rusningen kunde man få köra 4-5 varv på raken utan att kunna hämta in förseningarna.
Men f.ö var det ett trevligt område att jobba i, både som Postiljon och Bussförare.
//Lars
-
Är det så att du i huvudsak har lust att köra buss så kan du dra till Norge. Just nu så saknar man si så där 3000 chaffisar. Enligt facket så är genomsnittslönen 270.000 Norska spänn innnan övertid. Vilken är ganska omfattande beroende på bristen på folk.
Här där jag bor så söker Tromsbuss desperat folk till "byruterna". Och då snackar vi om ordentligt ädel körning. De som kör på SL och tycker att Wikingshill och Kummelnäs är problematiskt skall bara glömma Tromsø. Här får man verkligen lära sig vinterkörning. Samt att lägga på och ta av kedjor.
Här där jag bor så söker Tromsbuss desperat folk till "byruterna". Och då snackar vi om ordentligt ädel körning. De som kör på SL och tycker att Wikingshill och Kummelnäs är problematiskt skall bara glömma Tromsø. Här får man verkligen lära sig vinterkörning. Samt att lägga på och ta av kedjor.
Jag har också arbetat som "Postiljon" på ön. Det var dock länge sedan så jag minns bara de positiva sakerna.Lars Ödlund skrev:
När jag först jobbade på ön i slutet av -70 talet tyckte jag att det var fjärran från storstadens stress, nästan tjugo år senare 1994-97 var det ett helt annat tempo.
Problemet med korta linjer med anslutningskrav i minst en och ibland även i bägge ändarna ger tidshållningsproblem och stress, i rusningen kunde man få köra 4-5 varv på raken utan att kunna hämta in förseningarna.
Men f.ö var det ett trevligt område att jobba i, både som Postiljon och Bussförare.
//Lars
Tack alla för synpunkter. Jag skall i alla fall söka till Swebus och Busslink. Vi får se vart det bär hän.
Hälsningar Janne
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
har du D-kort?Coollife skrev:Jag har också arbetat som "Postiljon" på ön. Det var dock länge sedan så jag minns bara de positiva sakerna.Lars Ödlund skrev:
När jag först jobbade på ön i slutet av -70 talet tyckte jag att det var fjärran från storstadens stress, nästan tjugo år senare 1994-97 var det ett helt annat tempo.
//Lars
Tack alla för synpunkter. Jag skall i alla fall söka till Swebus och Busslink. Vi får se vart det bär hän.
Hälsningar Janne
kolla även med Veolia. isf.
Om lönen är 300 600 SEK i året i Norge så vad är medellönen för busschaufförer i Sverige då? Men det är ju dyrare att leva i Norge, men realinkomsten borde ju ändå vara högre än i Finland och Sverige.Claes Thure Moberg skrev:Är det så att du i huvudsak har lust att köra buss så kan du dra till Norge. Just nu så saknar man si så där 3000 chaffisar. Enligt facket så är genomsnittslönen 270.000 Norska spänn innnan övertid. Vilken är ganska omfattande beroende på bristen på folk.
/Skurubisin
Medlem i:FSS, BHSF