Bussförare som yrke

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Coollife
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 17 april 2006 16:42

Bussförare som yrke

Inlägg av Coollife »

Hej
Jag funderar på att söka till bussförare i Stockholm. Det gäller Busslink eller Swebuss. Jag undrar om det är någon direkt skillnad mellan dessa bolag (operatörer?), någon bättre än den andre?
Främst skulle jag vara intresserad av att köra på Lidingö, Nacka-Värmdö eller i innerstan.
Kan ni hjälpa mig med åsikter om respektive bolag samt för- och nackdelar med respektive distrikt.
Vidare undrar jag också vad som krävs för att utbilda sig till Tvärbaneförare. Det är mina funderingar.

Tack på förhand, Janne
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Inlägg av MWE »

Vilka krav Veolia Transport (som kör Tunnelbanan, Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan) har på sin personal framgår av den här länken

http://www.veolia-transport.se/ConnexTe ... _1082.aspx

(det står Connex lite här och var i texterna, man har tydligen inte prioriterat att gå igenom dessa och rätta)

/M
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Bussförare som yrke

Inlägg av Verspieder »

Coollife skrev:Hej
Jag funderar på att söka till bussförare i Stockholm. Det gäller Busslink eller Swebuss. Jag undrar om det är någon direkt skillnad mellan dessa bolag (operatörer?), någon bättre än den andre?
Främst skulle jag vara intresserad av att köra på Lidingö, Nacka-Värmdö eller i innerstan.
Kan ni hjälpa mig med åsikter om respektive bolag samt för- och nackdelar med respektive distrikt.
Vidare undrar jag också vad som krävs för att utbilda sig till Tvärbaneförare. Det är mina funderingar.

Tack på förhand, Janne
Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.
Jag kollade upp arbete På Busslink Norrtälje förr, men de ville prompt placera mig i Norrtälje trots att jag bodde nära Rimbodepån, så då fick det vara.

Jag förstår din dragning till Björknäs och Lidingö. De lugna lantliga SL-områdena är mycket trevliga att köra i.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Bussförare som yrke

Inlägg av Lars Ödlund »

Verspieder skrev:
Coollife skrev:Hej
Jag funderar på att söka till bussförare i Stockholm. Det gäller Busslink eller Swebuss. Jag undrar om det är någon direkt skillnad mellan dessa bolag (operatörer?), någon bättre än den andre?
Främst skulle jag vara intresserad av att köra på Lidingö, Nacka-Värmdö eller i innerstan.
Kan ni hjälpa mig med åsikter om respektive bolag samt för- och nackdelar med respektive distrikt.
Vidare undrar jag också vad som krävs för att utbilda sig till Tvärbaneförare. Det är mina funderingar.

Tack på förhand, Janne
Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.
Jag kollade upp arbete På Busslink Norrtälje förr, men de ville prompt placera mig i Norrtälje trots att jag bodde nära Rimbodepån, så då fick det vara.

Jag förstår din dragning till Björknäs och Lidingö. De lugna lantliga SL-områdena är mycket trevliga att köra i.
Lidingö är väl knappast vare sig lugnt eller lantligt, mitt minne är att det var tom stressigare än i innerstan med tanke alla anslutningar.

//Lars
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Bussförare som yrke

Inlägg av Björn Ehnberg »

Lars Ödlund skrev:
Verspieder skrev:
Coollife skrev:Hej
Jag funderar på att söka till bussförare i Stockholm. Det gäller Busslink eller Swebuss. Jag undrar om det är någon direkt skillnad mellan dessa bolag (operatörer?), någon bättre än den andre?
Främst skulle jag vara intresserad av att köra på Lidingö, Nacka-Värmdö eller i innerstan.
Kan ni hjälpa mig med åsikter om respektive bolag samt för- och nackdelar med respektive distrikt.
Vidare undrar jag också vad som krävs för att utbilda sig till Tvärbaneförare. Det är mina funderingar.

Tack på förhand, Janne
Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.
Jag kollade upp arbete På Busslink Norrtälje förr, men de ville prompt placera mig i Norrtälje trots att jag bodde nära Rimbodepån, så då fick det vara.

Jag förstår din dragning till Björknäs och Lidingö. De lugna lantliga SL-områdena är mycket trevliga att köra i.
Lidingö är väl knappast vare sig lugnt eller lantligt, mitt minne är att det var tom stressigare än i innerstan med tanke alla anslutningar.

//Lars
Ser att Lidingö nämns. Med all respekt för buss-Lasses erfarenheter tycker jag nog att man får säga att Lidingö ger ett rätt lantligt intryck. En del har givetvis förändrats sedan jag växte upp där på 50-talet, men inte så påfallande mycket. Stockholm känns rätt långt borta sedan man (t.ex. med Lidingöbanan) har kommit över bron.

Jag har iofs. ingen bussförarerfarenhet från Lidingö, men Lasse har rätt - det är anslutningarna som skapar problem, framför allt i högtrafik. Vägtrafiken i övrigt är rätt modest, utom möjligen med undantag för nya Lidingöbrons anslutningar i högtrafik, då såväl bron som Norra och Södra Kungsvägen korkar igen. Det kanske de borde tänka på som vill sätta ut sådär 15 bussar till, efter det att man gjort sig kvitt Lidingöbanan.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Bussförare som yrke

Inlägg av Lars Ödlund »

Björn Ehnberg skrev:
Lars Ödlund skrev:
Verspieder skrev: Tja, det beror väl på vart du vill köra. Söker du till den mindre operatören Swebus kanske chanserna att köra i Björknäs är stora. På Busslink däremot som har fler garage kanske man som nybörjare blir placerad någon annanstans än just Lidingö.
Jag kollade upp arbete På Busslink Norrtälje förr, men de ville prompt placera mig i Norrtälje trots att jag bodde nära Rimbodepån, så då fick det vara.

Jag förstår din dragning till Björknäs och Lidingö. De lugna lantliga SL-områdena är mycket trevliga att köra i.
Lidingö är väl knappast vare sig lugnt eller lantligt, mitt minne är att det var tom stressigare än i innerstan med tanke alla anslutningar.

//Lars
Ser att Lidingö nämns. Med all respekt för buss-Lasses erfarenheter tycker jag nog att man får säga att Lidingö ger ett rätt lantligt intryck. En del har givetvis förändrats sedan jag växte upp där på 50-talet, men inte så påfallande mycket. Stockholm känns rätt långt borta sedan man (t.ex. med Lidingöbanan) har kommit över bron.

Jag har iofs. ingen bussförarerfarenhet från Lidingö, men Lasse har rätt - det är anslutningarna som skapar problem, framför allt i högtrafik. Vägtrafiken i övrigt är rätt modest, utom möjligen med undantag för nya Lidingöbrons anslutningar i högtrafik, då såväl bron som Norra och Södra Kungsvägen korkar igen. Det kanske de borde tänka på som vill sätta ut sådär 15 bussar till, efter det att man gjort sig kvitt Lidingöbanan.

Mvh.

Björn
När jag först jobbade på ön i slutet av -70 talet tyckte jag att det var fjärran från storstadens stress, nästan tjugo år senare 1994-97 var det ett helt annat tempo.

Problemet med korta linjer med anslutningskrav i minst en och ibland även i bägge ändarna ger tidshållningsproblem och stress, i rusningen kunde man få köra 4-5 varv på raken utan att kunna hämta in förseningarna.

Men f.ö var det ett trevligt område att jobba i, både som Postiljon och Bussförare.

//Lars
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Är det så att du i huvudsak har lust att köra buss så kan du dra till Norge. Just nu så saknar man si så där 3000 chaffisar. Enligt facket så är genomsnittslönen 270.000 Norska spänn innnan övertid. Vilken är ganska omfattande beroende på bristen på folk.

Här där jag bor så söker Tromsbuss desperat folk till "byruterna". Och då snackar vi om ordentligt ädel körning. De som kör på SL och tycker att Wikingshill och Kummelnäs är problematiskt skall bara glömma Tromsø. Här får man verkligen lära sig vinterkörning. Samt att lägga på och ta av kedjor.
Användarens profilbild
Magnus_J
Inlägg: 294
Blev medlem: fredag 10 mars 2006 21:55
Ort: Hallonbergen
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

Veolia har ju redan haft uttagningar till Sommaren och de som blev antagna börjar nu i februari.

Har man Dkort så är det ju lättare att få jobb så klart.
Då de flesta operatörer söker förare.

/Magnus
Som börjar på Råsta.
Coollife
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 17 april 2006 16:42

Re: Bussförare som yrke

Inlägg av Coollife »

Lars Ödlund skrev:
När jag först jobbade på ön i slutet av -70 talet tyckte jag att det var fjärran från storstadens stress, nästan tjugo år senare 1994-97 var det ett helt annat tempo.

Problemet med korta linjer med anslutningskrav i minst en och ibland även i bägge ändarna ger tidshållningsproblem och stress, i rusningen kunde man få köra 4-5 varv på raken utan att kunna hämta in förseningarna.

Men f.ö var det ett trevligt område att jobba i, både som Postiljon och Bussförare.

//Lars
Jag har också arbetat som "Postiljon" på ön. Det var dock länge sedan så jag minns bara de positiva sakerna.

Tack alla för synpunkter. Jag skall i alla fall söka till Swebus och Busslink. Vi får se vart det bär hän.
Hälsningar Janne
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
daniel_s
Inlägg: 14428
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Ni som har kört i lite olika städer, vilken stad är trevligast att köra buss i? (Jag antar att Stockholm går fetbort men skriv det ändå om ni tycker det!)
Användarens profilbild
Magnus_J
Inlägg: 294
Blev medlem: fredag 10 mars 2006 21:55
Ort: Hallonbergen
Kontakt:

Re: Bussförare som yrke

Inlägg av Magnus_J »

Coollife skrev:
Lars Ödlund skrev:
När jag först jobbade på ön i slutet av -70 talet tyckte jag att det var fjärran från storstadens stress, nästan tjugo år senare 1994-97 var det ett helt annat tempo.

Problemet med korta linjer med anslutningskrav i minst en och ibland även i bägge ändarna ger tidshållningsproblem och stress, i rusningen kunde man få köra 4-5 varv på raken utan att kunna hämta in förseningarna.

Men f.ö var det ett trevligt område att jobba i, både som Postiljon och Bussförare.

//Lars
Jag har också arbetat som "Postiljon" på ön. Det var dock länge sedan så jag minns bara de positiva sakerna.

Tack alla för synpunkter. Jag skall i alla fall söka till Swebus och Busslink. Vi får se vart det bär hän.
Hälsningar Janne
har du D-kort?
kolla även med Veolia. isf.
Användarens profilbild
HE-E
Inlägg: 225
Blev medlem: onsdag 13 november 2002 18:39
Ort: Vid spåralinjen 10
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Claes Thure Moberg skrev:Är det så att du i huvudsak har lust att köra buss så kan du dra till Norge. Just nu så saknar man si så där 3000 chaffisar. Enligt facket så är genomsnittslönen 270.000 Norska spänn innnan övertid. Vilken är ganska omfattande beroende på bristen på folk.
Om lönen är 300 600 SEK i året i Norge så vad är medellönen för busschaufförer i Sverige då? Men det är ju dyrare att leva i Norge, men realinkomsten borde ju ändå vara högre än i Finland och Sverige.

/Skurubisin
Medlem i:FSS, BHSF
Skriv svar