Kvillebäcken har varit utsatt för såväl naturens krafter som människans åtgärder. Tuveraset flyttade bäckfåran österut på en del av sträckan. På senare tid har ett projekt kallat DELTA skapat någon sorts tillrättalagd natur i området, till fromma för stadens innevånare. All denna information har jag inhämtat från en informationstavla på platsen. Söder om vägen som jag cyklade på har man skapat den våtmark som syns på bilden. Den avgränsas mot vägen av en dämning. Under vägen fanns en trumma och det var vatten på bägge sidor. Huruvida detta vatten via någon öppning i dämmningen stod i förbindelse med våtmarken är jag osäker på. Vattnet stod till synes helt stilla. Några hundra meter längre norrut kommer en bäck nedför branten från Skogome och dess vatten rinner uppenbarligen norrut. Söder om våtmarken kunde jag tydligt se att vattnet rann söderut. Skiljet verkar således ligga i närheten av vägen mellan Skogome och Tuve kyrkby om det finns. Kanske har man helt enkelt klippt av förbindelsen med dämmningen.