Järnvägsvall på Järvafältet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
KentaB

Järnvägsvall på Järvafältet

Inlägg av KentaB »

Vi var ute och vandrade idag på södra delen av Järvafältet. Plötsligt fick vi syn på en järnvägsviadukt med tillhörande banvall. Vi hade inte hört talas om att det hade gått någon järnväg över det gamla militärfältet. Vid brukshundklubben i närheten av Brotorp så hittade vi även resterna av själva rälsen.

Är det någon som känner till denna banvall och kan den bakomliggande historien? Vad har spåren som låg här haft för syfte?
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

Banan gick från stenkrossen till försvaretsanläggning den hadde kontaktledning och det fanns vist vissa ideer om att den banan kunde användas som musseispårväg. /Leif A
Hälsingborgare i själ o hjärta
KentaB

Inlägg av KentaB »

Leif A skrev:Banan gick från stenkrossen till försvaretsanläggning den hadde kontaktledning /Leif A
Osökt kommer fler frågor gällande denna bana då:
Var låg stenkrossen? Åt vilket håll transporterades gruset? Transporterade man något åt andra hållet, i såfall vad?
När gjordes detta? När lades banan ner? Vem ägde banan?

Dessutom har jag fått veta en intressant sak om banan genom att prata med den kollega på mitt jobb, och det var att filmen "The Day the Clown Cried" med Jerry Lewis är delvis inspelad där. Filmen är dock aldrig utgiven.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

KentaB skrev:
Leif A skrev:Banan gick från stenkrossen till försvaretsanläggning den hadde kontaktledning /Leif A
Osökt kommer fler frågor gällande denna bana då:
Var låg stenkrossen? Åt vilket håll transporterades gruset? Transporterade man något åt andra hållet, i såfall vad?
När gjordes detta? När lades banan ner? Vem ägde banan?

Dessutom har jag fått veta en intressant sak om banan genom att prata med den kollega på mitt jobb, och det var att filmen "The Day the Clown Cried" med Jerry Lewis är delvis inspelad där. Filmen är dock aldrig utgiven.
Stenkrossen finns kvar; den ligger längs uppspåret strax norr om Ulriksdals station. Och den har fortfarande spåranslutning :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Det finns flera detaljer runt spåret till Ursvik som kan vara av järnvägsarkeologiskt intresse. Det fanns tidigare en större bangård på det utrymme som Ö&B, Överskottsbolaget, ligger på. Denna bangård var ansluten till det spår som vilket tidigare sagt fortsatte till försvarets anläggning i Ursvik. På tidigt 70-tal när jag personligen studerade detta spår fanns det kraftiga grindar och stålportar in till bergrummet. Vilken verksamhet som skedde i hemlighet därinne får vi väl gissa oss till!
Spåret var elektrifierat i sin huvudsakliga sträckning, inkl. delar av bangården. Det finns några artiklar i Tåg som behandlat detta spår, men allt detta är väl igentligen något för ett annat forum, jag tänker på Postvagnen.

//Leif
Skriv svar