Vad står ATO för?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
André

Vad står ATO för?

Inlägg av André »

Ja, som rubriken subtilt antyder så undrar jag vad ATO betyder?
Är det en akronym? Automatic Train O...:?:

...och ja, jag har letat och sökt på forumet i evigheter.
Hittar bara förklaringar på vad det ÄR, inte vad bokstäverna står för... :?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Automatic Train Operation
37368

Inlägg av 37368 »

Automatic train operation!
Användarens profilbild
Patrick

ATO

Inlägg av Patrick »

Kan även tolkas som "Automatisk Tönt Operation"

Ännu ett steg för att omyndigförlara föraren - "Han/hon kan inte lämnas till att köra tåget - låt honom/henne bara manövrera dörrarna, resten överlåter vi till elektroniken"

Åkte här om dagen med ett tåg på Gröna Linjen som kördes med ATO - t o m jag kör bättre än automatiken - den klarar ju inte att stanna ordentligt på stationenerna! Ryckigt minst sagt!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Vet eller ser man om ett tåg kör med ATO? Hur vanligt är det med ATO?
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

kildor skrev:Vet eller ser man om ett tåg kör med ATO? Hur vanligt är det med ATO?
Finns väl en lampa på förarbordet i hytten som lyser när ATO är aktivierat skulle jag tro iaf.
Acela

Inlägg av Acela »

Det även en grön lampa som det står KLAR på.. Har det nått med ATO att göra, eller betyder bara det att allt är klart och det är bara att köra
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
André

Inlägg av André »

Tack Harald och 37368 för svaret!

... och tack Patrick för dina upprepade klagomål...

Ha en trevlig helg allihopa!
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Acela skrev:Det även en grön lampa som det står KLAR på.. Har det nått med ATO att göra, eller betyder bara det att allt är klart och det är bara att köra
Klar signalen blinkar grönt när passagerarna dörrarna är stängda och när hytt dörren är öppen, när hytt& passgerar dörrarna är stängda över går det till ett fast grönt sken. :wink:
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Acela skrev:Det även en grön lampa som det står KLAR på.. Har det nått med ATO att göra, eller betyder bara det att allt är klart och det är bara att köra
Precis som "Sparkfot" säger!

Gröna lampan har INGET med ATO att göra - när den lyser med fast sken är allt OK för att köra - när trafikandörrarna är öppna eller annan orsak till att inte åka lyser en röd lampa som finns till vänster om den gröna!

ATO-lampan finns direkt under den gröna - när den är tänd så är ATO inkopplad. Dock indikerar den dessutom - när man inte har kopplast in ATO:n när i körningen man kan koppla in funktionen, gär nämligen endast om körspaken är i 0-läge, då lyser lämpan, slocknar dock så fort man flyttar spaken fram eller bak.
Användarens profilbild
PCC

Re: ATO

Inlägg av PCC »

Patrick skrev:Kan även tolkas som "Automatisk Tönt Operation"

Ännu ett steg för att omyndigförlara föraren - "Han/hon kan inte lämnas till att köra tåget - låt honom/henne bara manövrera dörrarna, resten överlåter vi till elektroniken"

Åkte här om dagen med ett tåg på Gröna Linjen som kördes med ATO - t o m jag kör bättre än automatiken - den klarar ju inte att stanna ordentligt på stationenerna! Ryckigt minst sagt!
Nu har jag inte åkt med något ATO-tåg ännu, så jag kan inte uttala mig om ryckfriheten vid ATO-drift. Men jag kan notera att ganska många tunnelbaneförare kan inte stanna ryckfritt med C20! Snarare ganska ovanligt men det finns ett fåtal som kör som riktiga gudar!

mvh P
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

PCC skrev:
Nu har jag inte åkt med något ATO-tåg ännu, så jag kan inte uttala mig om ryckfriheten vid ATO-drift. Men jag kan notera att ganska många tunnelbaneförare kan inte stanna ryckfritt med C20! Snarare ganska ovanligt men det finns ett fåtal som kör som riktiga gudar!

mvh P
Utan att vara för gnällig - men tyvärr kör många förare som man körde/kör Cx-tåg och då blir det ryckigt när det gäller C20. Konstigt nog verkar det som man fortfarande lär ut att man ska köra ca 50km/tim in halva perrong-sträckan och sedan bromsa ganska kraftigt - detta gör att C20-tågen som har kraftigare bromsar rycker till kraftigt när dom stannar, eller halkar när det är halt! C20 tågen - har jag märkt - ska bromsas hela perongsträckan samt släppa bromsen ett par gånger för att förhindra hjullåsning! dvs så kallad "pumpning" med körspaken gör att man stannar mjukt och fint! :wink:
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Va??? Är inte "pumpning" precis det som skall undvikas med en vagntyp som reagerar direkt på minsta rörelse i körspaken? Jag har väldigt svårt att förstå ett sådant framförande, framförallt med en vagn med automatiskt slirskydd.
Nej du, en jämn bromskurva med EN lossning på slutet är det absolut bekvämaste, framförallt i C20-tåg.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Karsten skrev:Va??? Är inte "pumpning" precis det som skall undvikas med en vagntyp som reagerar direkt på minsta rörelse i körspaken? Jag har väldigt svårt att förstå ett sådant framförande, framförallt med en vagn med automatiskt slirskydd.
Nej du, en jämn bromskurva med EN lossning på slutet är det absolut bekvämaste, framförallt i C20-tåg.
Jag håller med dig. Med gamla vagnar så fanns det div tekniker för att göra ett snyggt stopp, men när det gäller C20 så finns det nästan bara en princip... släppa upp bromsen långsamt när man närmar sig hållmärket för att sluta vid 0-läge när vagnen precis har stannat..
Användarens profilbild
Patrick

"pumpning" fungerar bra

Inlägg av Patrick »

Trots någras protester mot att "pumpa" med körspaken i C20 vidhåller jag att det blir bästa resultat vid hållplatsstopp. Om nu slirskydden fungerar så bra, varför slirar och glider C20 så ofta? Och varför måste man häva slirskyddet så snabbt som möjligt om det fungerar så bra?

Nu ska man inte pumpa i absurdum, två, tre gånger på hela stationssträckan räcker för att få en mjuk inbromsning. Självklart skall man gå till 0-läge i samband med att tåget stannar. Sedan jag gick över till denna teknik har jag - peppar, peppar - aldrig glidit på stationer.

Speciellt gäller det C20 som ibland reagerar som den vill och inte som körspaken vill - hur många har t ex bromsat med körspaken medans tåget fortsätter att rulla för att sedan plötsligt - i bästa fall - tvärbromsa? Tror att med hjälp av lite "pumpning" undviker man detta, dock ej vetenskapligt bevisat :wink:
Acela

Inlägg av Acela »

appropå sliskydd så kom jag på nått..

Vilket år kom lövhalkan först.. det måste varit nån gång på 2000-talet, eftersom vad jag vet så drabbades aldrig Cx tågen av detta
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Det var nog först då Du lade märke till den. Lövhalka har alltid förekommit, om än med olika mått av kaos från år till år.

Hade du stått och väntat på tåg i tunnelbanan i typ november 1997, så hade du (främst på soptunna 2) hört tåget långt innan det ankom din station. C6or och C4or som likt ett trumsolo dunkar fram igenom tunnlarna pga slag i hjulen ackompanjerat av kurvgnissel och allmänt oväsen.

Det var inte alls bättre förr, det är bara sämre nu!
tutf

Re: "pumpning" fungerar bra

Inlägg av tutf »

Patrick skrev:Trots någras protester mot att "pumpa" med körspaken i C20 vidhåller jag att det blir bästa resultat vid hållplatsstopp. Om nu slirskydden fungerar så bra, varför slirar och glider C20 så ofta? Och varför måste man häva slirskyddet så snabbt som möjligt om det fungerar så bra?

Nu ska man inte pumpa i absurdum, två, tre gånger på hela stationssträckan räcker för att få en mjuk inbromsning. Självklart skall man gå till 0-läge i samband med att tåget stannar. Sedan jag gick över till denna teknik har jag - peppar, peppar - aldrig glidit på stationer.

Speciellt gäller det C20 som ibland reagerar som den vill och inte som körspaken vill - hur många har t ex bromsat med körspaken medans tåget fortsätter att rulla för att sedan plötsligt - i bästa fall - tvärbromsa? Tror att med hjälp av lite "pumpning" undviker man detta, dock ej vetenskapligt bevisat :wink:
Pumpa Pa.
Det körsätt Du beskriver är fruktansvärt jobbigt för den känslige då varje "pumpning" känns i tåget av de åkande.
Träna i stället på att hitta en jämn bromskurva som avslutas med ett mjukt stopp med spaken i noll.
I princip kan den duktige lägga spaken i lagom broms, före station och sedan stanna på rätt plats utan några spakrörelser mer än lossa ur lagom till stopppunkten.
Allt i en enda mjuk inbromsning till stopp.
Detta körsätt gör att man inte heller riskerar att börja glida för att det är halt. Bara att börja bromsa i tid anpassat efter hala eller torra spår.
Men, kom också i håg att hålla hjul och block rena med snö/putsbroms emellanåt när det är halt.
Har aldrig glidit förbi under mina 19 år. (Peppar Peppar)
Acela

Inlägg av Acela »

Patrick skrev:Kan även tolkas som "Automatisk Tönt Operation"

jag frågade en kille när jag åkte hem. för han tvärnitade vid varje station.. så för att jälvlas lite så frågade jag han om han körde själv eller om han körde med ATO, då sade han att ATO fungerar inte på grönalinjen än eller något sånt!
Acela

Inlägg av Acela »

vad kör föraren på när denna gör så här

Först så stänger dom pasagerar dörrarna, sen sin egen. Innan deras egna dörr har stänggts så trycker dom på en knapp på väggen (ATO gissar jag på ) och tåger börjar köra, men max 5 sek efter att tåget börjat att köra så för dom fram gasen i botten.

vad är detta. ATO start med Manuell körning?
Skriv svar