Ny jvg Stockholm - Norrtälje, snart samråd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det känns tveksamt att kommentera det här med så lite material att tillgå, vi får hoppas att förstudien släpps snart. Dock vill jag bidra lite med mina egna idéer. Jag har inte åkt så mycket RB men det lilla jag åkt var inte så imponerande. Jag skulle att de allra flesta hellre skulle sluta sin resa vid Odenplan eller Centralen än vid KTH/Östra station. Om området ska bli attraktivt för företagare krävs det framförallt snabbare kommunikationer med City där en så länge den stora koncentrationen av kontor ligger.
Att bygga om RB för högre hastigheter samt förlänga den in mot stan känns helt enkelt inte realistiskt. Jag vill minnas att den ringlar sig genom täta villaområden och jag har en känsla av att det finns en del personer där som kan tänka sig att överklaga många beslut för att inte få ökat buller.
Ett problem för pendeltågsgrenen är dock kapacitetstaket i Citybanan. Kan man öka antalet tåglägen till mer än 30st/h? Kan man ens köra 30 tåg/h med godtagbar effektivitet? Med moderna pendeltåg på spår separata från övrig trafik borde de väl klara i princip samma turtäthet som en tunnelbana, som i flera städer kör oftare än 30 tåg/h (på tvåspårsstationer t.om.). Finns det rimlig möjliget att bygga 6-spårsstationer om det skulle behövas? Nån som vill spekulera i det?
Att bygga om RB för högre hastigheter samt förlänga den in mot stan känns helt enkelt inte realistiskt. Jag vill minnas att den ringlar sig genom täta villaområden och jag har en känsla av att det finns en del personer där som kan tänka sig att överklaga många beslut för att inte få ökat buller.
Ett problem för pendeltågsgrenen är dock kapacitetstaket i Citybanan. Kan man öka antalet tåglägen till mer än 30st/h? Kan man ens köra 30 tåg/h med godtagbar effektivitet? Med moderna pendeltåg på spår separata från övrig trafik borde de väl klara i princip samma turtäthet som en tunnelbana, som i flera städer kör oftare än 30 tåg/h (på tvåspårsstationer t.om.). Finns det rimlig möjliget att bygga 6-spårsstationer om det skulle behövas? Nån som vill spekulera i det?
Inte för att jag vill föta glädjen, men ska RB rivas upp Arninge - Österskär? Vad säger Österskärsborna? Tunagård? Täljö? Inte kommer RP stanna vid dessa (åtm inte de två första. Täljö är lite liten för att satsa på - eller är underlaget större nu än för 20 år sedan?) Jag fick för mig att dessa skulle gå parallellt, RP och RB alltså.NerdBoy skrev:Det tror jag faktiskt är en av poängerna med förslaget.pellle skrev:I framtiden kanske 670 endast går Arninge (Pendeltåg)-Vaxholm?
...men varför nöja sig med en Roslagsbana som får ett snöpligt slut i Arninge? När man bryter upp banan till Österskär får man ganska lagom mycket räls och andra prylar över för en ny bana till Vaxholm.
Däremot skulle jag gärna se snabbspår Vaxholm - Arninge - Vallentuna (- varför inte Upplands Väsby? Eller Arlanda!)!
Professionell tyckare
- Kristofer
- Kontakt:
En reflektion jag lätt gör är att jag har svårt att tänka mig att man låter RB:s Österskärsgren vara kvar bortom Arninge om det blir pendel till Åkersberga, oavsett vad man påstår nu. Det finns massor av pengar att göra på att snåla bort underhåll av en parallell bana.Kantorn skrev:Inte för att jag vill föta glädjen, men ska RB rivas upp Arninge - Österskär? Vad säger Österskärsborna? Tunagård? Täljö? Inte kommer RP stanna vid dessa (åtm inte de två första. Täljö är lite liten för att satsa på - eller är underlaget större nu än för 20 år sedan?) Jag fick för mig att dessa skulle gå parallellt, RP och RB alltså.NerdBoy skrev:Det tror jag faktiskt är en av poängerna med förslaget.pellle skrev:I framtiden kanske 670 endast går Arninge (Pendeltåg)-Vaxholm?
...men varför nöja sig med en Roslagsbana som får ett snöpligt slut i Arninge? När man bryter upp banan till Österskär får man ganska lagom mycket räls och andra prylar över för en ny bana till Vaxholm.
Däremot skulle jag gärna se snabbspår Vaxholm - Arninge - Vallentuna (- varför inte Upplands Väsby? Eller Arlanda!)!
Min gissning är att den dag Roslagspilen är byggd så försvinner Österskärsgrenen helt, och Kårstagrenen blir matarbana till pendeln vid Täby C, om ens det. Och i och med det så blir det billigare att lägga ner Parken också, eftersom den tappar kontakten med Kårstagrenen.
Och förresten blir det oförsvarbart att ha en egen liten tarm Täby C - Kårsta, så den kan man lika gärna lägga ner den med.
Nej, med Roslagspilen byggd så är RB:s enda hopp att man bygger ihop Parken med Tvärbanan och kör spårvagnar till Näsby Park.
Detta är inget jag ser fram emot eller önskar, bara min tråkiga realism.
Första steget blir troligen att Skäret läggs ner, för om Roslagspilen knycker alla resenärer vid Täby C, Arninge och Åkersberga så finns inget underlag kvar för Södra Roslags kustbana. Och sedan följer det andra efter automatiskt.
Å andra sidan tror jag inte att det någonsin blir någon Roslagspil. Kostnad/nytta-kvoten talar mot det...
Se, nu var jag ännu mer realistisk.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Ja, det är klart att RB ska vara kvar - något annat är det väl ingen politiker som vågar säga i det här skedet. Sedan när någon ska betala så blir det ett helt annat ljud i skällan.Kantorn skrev:Inte för att jag vill föta glädjen, men ska RB rivas upp Arninge - Österskär? Vad säger Österskärsborna? Tunagård? Täljö? Inte kommer RP stanna vid dessa (åtm inte de två första. Täljö är lite liten för att satsa på - eller är underlaget större nu än för 20 år sedan?) Jag fick för mig att dessa skulle gå parallellt, RP och RB alltså.

Realistisk eller ej. Det mest realistiska när man när man spånar i stora projekt är att det aldrig blir av, oavsett förutsättningarna.Kristofer skrev:En reflektion jag lätt gör är att jag har svårt att tänka mig att man låter RB:s Österskärsgren vara kvar bortom Arninge om det blir pendel till Åkersberga, oavsett vad man påstår nu. Det finns massor av pengar att göra på att snåla bort underhåll av en parallell bana.Kantorn skrev:Inte för att jag vill föta glädjen, men ska RB rivas upp Arninge - Österskär? Vad säger Österskärsborna? Tunagård? Täljö? Inte kommer RP stanna vid dessa (åtm inte de två första. Täljö är lite liten för att satsa på - eller är underlaget större nu än för 20 år sedan?) Jag fick för mig att dessa skulle gå parallellt, RP och RB alltså.NerdBoy skrev: Det tror jag faktiskt är en av poängerna med förslaget.
Min gissning är att den dag Roslagspilen är byggd så försvinner Österskärsgrenen helt, och Kårstagrenen blir matarbana till pendeln vid Täby C, om ens det. Och i och med det så blir det billigare att lägga ner Parken också, eftersom den tappar kontakten med Kårstagrenen.
Och förresten blir det oförsvarbart att ha en egen liten tarm Täby C - Kårsta, så den kan man lika gärna lägga ner den med.
Nej, med Roslagspilen byggd så är RB:s enda hopp att man bygger ihop Parken med Tvärbanan och kör spårvagnar till Näsby Park.
Detta är inget jag ser fram emot eller önskar, bara min tråkiga realism.
Första steget blir troligen att Skäret läggs ner, för om Roslagspilen knycker alla resenärer vid Täby C, Arninge och Åkersberga så finns inget underlag kvar för Södra Roslags kustbana. Och sedan följer det andra efter automatiskt.
Å andra sidan tror jag inte att det någonsin blir någon Roslagspil. Kostnad/nytta-kvoten talar mot det...
Se, nu var jag ännu mer realistisk.

Problemet idag är att Roslagsbanan inte är en tillfredsställande spårlösning för nordostsektorn, med utbyggnad mot Norrtälje eller inte, och jag har svårt att tro att den kan bli det, utan nedläggning av alla små stationer (Frescati, Stocksund, Bråvallavägen, Djursholms Ekeby, Enebyberg, Täljö m.fl.) Det är bara att jämföra Vallentuna och Åkersberga med andra förorter på samma avstånd, typ Kungsängen, Rönninge, Rosersberg, Västerhaninge. Att den sen varken passerar Mörby C eller Danderyds sjukhus gör ju inte saken bättre.
Jag tror att Roslagsbanan kan fungera tillsammans med en Roslagspil, visst kanske inte med lika stor trafikmängd som idag. Beror förstås på hur mycket det kostar att åka bil i framtiden, samt planering av eventuella framtida bostadsområden. Dessa borde man bygga längs med Roslagsbanan t.ex. Rydbo, Täljö, Åkers Runö.
Apropå kvoten kostnad/nytta. En norrortsled finns det tydligen pengar till, samt en tredje fil på motorvägen mellan Danderyds kyrka och Roslags Näsby. Problemet är att projektet är så stort, att det blir mycket pengar på en gång, till skillnad från en väg som kan byggas om, i flera steg.
Tror inte man hade pratat om att bygga en Nynäsbana i dagens läge. Nu när det finns en känns det självklart rusta upp och bygga ut.
diverse kommentarer
Roslagsbanans framtid
Om man tar och tittar i det material som redan släppts så kan man se följande visioner vad gäller Roslagsbanan specifikt:
Idestudie 2003: Antingen att Roslagsbanan bibehålls om den ät i sin helhet, eller också att den konverteras till snabbspårvägsstandard med utbyggt dubbelspår utöver det som reddan är på G i andra projekt, och eventuell förlängning mot innerstan.
Stockholm nordost 2005-09-21: Utbyggt dubbelspår. Bytespunkter mot tänkta pendeltåget i Täby, Arninge och Åkersberga. Bytespunkter mot tvärförbindelser i Bergshamra, Roslags näsby och Stombuss Arninge - Vallentuna - Arlanda.
Men nu är ju allt detta naturligtvis utpräglade "önskelistor". Det skall ju gudbevars finansieras också. Minns också det jag skrev i startinlägget: Det är de berörda kommunerna som betalar förstudien, inte Banverket!
Trafikunderlag för den tänkta pendeltågslinjen
Borde framför allt vara:
Om man tar och tittar i det material som redan släppts så kan man se följande visioner vad gäller Roslagsbanan specifikt:
Idestudie 2003: Antingen att Roslagsbanan bibehålls om den ät i sin helhet, eller också att den konverteras till snabbspårvägsstandard med utbyggt dubbelspår utöver det som reddan är på G i andra projekt, och eventuell förlängning mot innerstan.
Stockholm nordost 2005-09-21: Utbyggt dubbelspår. Bytespunkter mot tänkta pendeltåget i Täby, Arninge och Åkersberga. Bytespunkter mot tvärförbindelser i Bergshamra, Roslags näsby och Stombuss Arninge - Vallentuna - Arlanda.
Men nu är ju allt detta naturligtvis utpräglade "önskelistor". Det skall ju gudbevars finansieras också. Minns också det jag skrev i startinlägget: Det är de berörda kommunerna som betalar förstudien, inte Banverket!
Trafikunderlag för den tänkta pendeltågslinjen
Borde framför allt vara:
- dagens direktbussar
- nya bostadsområden längs den nya sträckan. Utan ett antal rejäla exploateringar kommer det nog att vara mycket svårt att motivera denna utbyggnad.
Det var ett tag sen någon skrev här, men igår var jag på samrådsmötet som hölls i Täby (tyvärr var jag tvungen att gå innan det var slut) och tänkte sammanfatta vad som sades.
Man studerar tre möjliga alternativ, varav det första som presenterades var Arningependeln/Roslagspilen. Som bekant ska den gå i tunnel från Solna till Arninge, där den skall komma upp i ytläge och är tänkt att ersätta Roslagsbanan mellan Arninge och Åkersberga. I ett senare skede kan linjen förlängas längs kusten till Norrtälje. Roslagsbanans Österskärsgren kommer att behållas, men kortas av och få ny slutstation i Arninge. Pendeltågets stationer efter Solna blir preliminärt Danderyds sjukhus, Täby centrum, Arninge, Täljö och Åkersberga. Vad som ska hända med Åkersberga- Österskär nämndes inte, men man får väl anta att den sträckan läggs ned.
Tågen ska fortsätta ut på någon av de södra pendeltågsgrenarna, men för detta krävs, om man antar att Arningependeln får 10- minuterstrafik, kapacitet för 30 tåg per timme genom Citybanan, vilket kräver vissa utbyggnader av den.
Det andra alternativet var en förlängning av tunnelbanan till Arninge. Detta kan ske på två sätt; antingen förlängs Röda linjen från Mörby centrum, eller också dras den planerade förlängningen av Gröna linjen till Karolinska sjukhuset vidare via Solna och sedan i samma sträckning som pendeltåget ut till Arninge. Båda alternativen kräver att man förstärker kapaciteten på tunnelbanenätets centrala delar. I Mörbylinjens fall skulle detta ske genom att bygga om Östermalmstorg till tresspårsstation, i fallet med Gröna linjen nämndes inget om hur det skulle göras. Stationer efter Mörby centrum blir i båda fallen Roslags Näsby, Täby centrum och Arninge.
Det sista alternativ man tog upp var en upprustning av Roslagsbanan. Henrik Block som själv utrett detta (länk längst ned) var med och redde ut vissa frågetecken. Han tänker sig nya tåg som kan köra i 140 km/tim. Tågen ska vara något bredare än dagens och ha bredare dörrar för att snabba upp av- och påstigning. Tåglängden ska dessutom fördubblas till 240 meter. Dubbelspår ska byggas till Vallentuna och Åkersberga för att möjliggöra 10- minuterstrafik dit.
Vissa yttersträckor (= efter Arninge i fallet Österskärsgrenen, Vallentunagrenen nämndes inte) ska rätas ut så att man kan köra fortare. De centrala sträckorna ska vara oförändrade, men han räknar med att kunna höja maxhastigheten på dessa till 100 km/tim mot dagens 80 km/tim. Från Albano ska Roslagsbanan läggas i tunnel och ha slutstation vid Centralen. En mellanstation ska finnas antingen vid Tekniska högskolan eller någon annanstans, t. ex. vid Odenplan. Spårområdet vid Östra station kan i så fall säljas och bebyggas, och en del av pengarna man får in på det kan finansiera upprustningen.
Och så länken:
http://www.kollektivtrafikant.org/roslagsbanan/
Man studerar tre möjliga alternativ, varav det första som presenterades var Arningependeln/Roslagspilen. Som bekant ska den gå i tunnel från Solna till Arninge, där den skall komma upp i ytläge och är tänkt att ersätta Roslagsbanan mellan Arninge och Åkersberga. I ett senare skede kan linjen förlängas längs kusten till Norrtälje. Roslagsbanans Österskärsgren kommer att behållas, men kortas av och få ny slutstation i Arninge. Pendeltågets stationer efter Solna blir preliminärt Danderyds sjukhus, Täby centrum, Arninge, Täljö och Åkersberga. Vad som ska hända med Åkersberga- Österskär nämndes inte, men man får väl anta att den sträckan läggs ned.
Tågen ska fortsätta ut på någon av de södra pendeltågsgrenarna, men för detta krävs, om man antar att Arningependeln får 10- minuterstrafik, kapacitet för 30 tåg per timme genom Citybanan, vilket kräver vissa utbyggnader av den.
Det andra alternativet var en förlängning av tunnelbanan till Arninge. Detta kan ske på två sätt; antingen förlängs Röda linjen från Mörby centrum, eller också dras den planerade förlängningen av Gröna linjen till Karolinska sjukhuset vidare via Solna och sedan i samma sträckning som pendeltåget ut till Arninge. Båda alternativen kräver att man förstärker kapaciteten på tunnelbanenätets centrala delar. I Mörbylinjens fall skulle detta ske genom att bygga om Östermalmstorg till tresspårsstation, i fallet med Gröna linjen nämndes inget om hur det skulle göras. Stationer efter Mörby centrum blir i båda fallen Roslags Näsby, Täby centrum och Arninge.
Det sista alternativ man tog upp var en upprustning av Roslagsbanan. Henrik Block som själv utrett detta (länk längst ned) var med och redde ut vissa frågetecken. Han tänker sig nya tåg som kan köra i 140 km/tim. Tågen ska vara något bredare än dagens och ha bredare dörrar för att snabba upp av- och påstigning. Tåglängden ska dessutom fördubblas till 240 meter. Dubbelspår ska byggas till Vallentuna och Åkersberga för att möjliggöra 10- minuterstrafik dit.
Vissa yttersträckor (= efter Arninge i fallet Österskärsgrenen, Vallentunagrenen nämndes inte) ska rätas ut så att man kan köra fortare. De centrala sträckorna ska vara oförändrade, men han räknar med att kunna höja maxhastigheten på dessa till 100 km/tim mot dagens 80 km/tim. Från Albano ska Roslagsbanan läggas i tunnel och ha slutstation vid Centralen. En mellanstation ska finnas antingen vid Tekniska högskolan eller någon annanstans, t. ex. vid Odenplan. Spårområdet vid Östra station kan i så fall säljas och bebyggas, och en del av pengarna man får in på det kan finansiera upprustningen.
Och så länken:
http://www.kollektivtrafikant.org/roslagsbanan/
Om RB går att rusta upp till advekat standard så är en tunnel in till City mycket intressant! Sen antar jag att kommunernas utbyggnadsplaner är viktiga; mycket koncentrerad bebyggelse skulle ha större nytta av pendeltåg än bebyggelse utspridd över ett större område/längre sträcka.
Och om man ändå skulle slå till på en ny pendeltågslinje så tycker jag att det vore intressant att diskutera en fortsättning söderut. Finns det några potentiella sträckningar där?
Och om man ändå skulle slå till på en ny pendeltågslinje så tycker jag att det vore intressant att diskutera en fortsättning söderut. Finns det några potentiella sträckningar där?
- Kjell G Bränge
Kommentar om Ny jvg Stockholm-Norrtälje.
Det finns all anledning att ha sina synpunkter på Banverkets tankegångar om järnväg, sträckan Stockholm-Norrtälje.
Det finns med all anledning saklig grund för en bandel mellan Stockholm-Norrtälje via vad som kan anses lämpligt via Åkersberga.
Men det finns all anledning att se det i ett vidare perspektiv. I sak kan jag konstatera följande. Och detta ska ses som ett komplement till vad som diskuteras inom Banverket och berörda kommuner.
1. Inom Uppsala kommun/län finns tankegångar om en ny spåranläggning mellan Uppsala och Almunge. På sträckan Uppsala-Bärby är tankegångarna att dela spårområde med museiförreningen Uppsala-Lenna Järnväg. På sträckan Bärby-Almunge är tankegångarna att ha en mer sydgående bandel som till slut ska ankomma nuvarande Almunge station. Jag utgår ifrån att detta ska ske inom ramen för Upplands lokaltrafik. Hur långt dessa planer nu har kommit har jag ingen uppgift om. Men ovanstående finns i Uppsalas sinnevärld.
1 a. I sin förlängning finns det anledning att fundera över följande. I Uppsala samhälle har vi i nuläget en busstrafik. Detta i kombination med tankegångarna om ny språranläggning Uppsala-Almunge. Vore det inte av intresse att kombinera spårväg i Uppsala samhälle med förgreningar tillsammans med järnvägen mellan Uppsala-Almunge ? Och då användda sig utav Duospårvagnen ?
1 c. Min punkt 1 och 1a sammantaget bör ge skäl för att på lämpligt sätt återskapa bandelen Uppsala-Norrtälje via Rimbo. All trafik behöver inte vara kopplat mellan Norrtälje-Stockholm. Utan kan även exempelvis vara Norrtälje-Uppsala.
2. I Dannemora gruva sägs, enligt uppgift, att det finns ny fyndigheter som skulle vara ekonomiskt försvarbara att bryta. Eventuella malmfyndigheter måste transporteras på något sätt till någonstans.
Enligt mitt förmenande, kan man på lämpligt sätt "skaka liv" i gamla Dannemora-Harg/Hallstavik järnväg ? Och då få Hargs hamn alternativt Hallstavik som utskeppningshamn.
3. Jag konstaterar att det gamla fungerande SRJ-nätet inte var helt fel i sitt upplägg. Även fast tiderna förändrats.
3 a. För att det tidigare SRJ-nätet ska bli komplett bör man allvarligt överväga bandelen Kårsta-Rimbo. Samt pröva bandelen Faringe-Gimo.
Vissa i detta Forum kanske anser att ovanstående skissning verkar nostalgi vid första reflektionen. Men. Fundera ett varv till. Vad kan du komma fram till i din sinnevärld ?
Av gamla SRJ-nätet ser jag en utvecklingsmöjlighet för framtiden. För att ta ett paralellsexempel. Stockholm-Saltsjön Järnvägar (Saltsjöbanan). När den byggdes bodde knappt några människor utanför stadsgränsen. Men se vad som nu vuxit fram !!
Bör man inte i en lämplig nydaning av gamla SRJ-nätet åstadkomma någonting liknande ? Kompletterat med en ny bandel Stockholm-Norrtälje via Åkersberga ?
Någon i denna tråd nämnde en ny lokaltågbandel (Pendeltåg). Varför inte en "Lillpendel" mellan Märsta-Sigtuna ? Hur kan Värtaspåret användas i sammanhanget ?
Det finns med all anledning saklig grund för en bandel mellan Stockholm-Norrtälje via vad som kan anses lämpligt via Åkersberga.
Men det finns all anledning att se det i ett vidare perspektiv. I sak kan jag konstatera följande. Och detta ska ses som ett komplement till vad som diskuteras inom Banverket och berörda kommuner.
1. Inom Uppsala kommun/län finns tankegångar om en ny spåranläggning mellan Uppsala och Almunge. På sträckan Uppsala-Bärby är tankegångarna att dela spårområde med museiförreningen Uppsala-Lenna Järnväg. På sträckan Bärby-Almunge är tankegångarna att ha en mer sydgående bandel som till slut ska ankomma nuvarande Almunge station. Jag utgår ifrån att detta ska ske inom ramen för Upplands lokaltrafik. Hur långt dessa planer nu har kommit har jag ingen uppgift om. Men ovanstående finns i Uppsalas sinnevärld.
1 a. I sin förlängning finns det anledning att fundera över följande. I Uppsala samhälle har vi i nuläget en busstrafik. Detta i kombination med tankegångarna om ny språranläggning Uppsala-Almunge. Vore det inte av intresse att kombinera spårväg i Uppsala samhälle med förgreningar tillsammans med järnvägen mellan Uppsala-Almunge ? Och då användda sig utav Duospårvagnen ?
1 c. Min punkt 1 och 1a sammantaget bör ge skäl för att på lämpligt sätt återskapa bandelen Uppsala-Norrtälje via Rimbo. All trafik behöver inte vara kopplat mellan Norrtälje-Stockholm. Utan kan även exempelvis vara Norrtälje-Uppsala.
2. I Dannemora gruva sägs, enligt uppgift, att det finns ny fyndigheter som skulle vara ekonomiskt försvarbara att bryta. Eventuella malmfyndigheter måste transporteras på något sätt till någonstans.
Enligt mitt förmenande, kan man på lämpligt sätt "skaka liv" i gamla Dannemora-Harg/Hallstavik järnväg ? Och då få Hargs hamn alternativt Hallstavik som utskeppningshamn.
3. Jag konstaterar att det gamla fungerande SRJ-nätet inte var helt fel i sitt upplägg. Även fast tiderna förändrats.
3 a. För att det tidigare SRJ-nätet ska bli komplett bör man allvarligt överväga bandelen Kårsta-Rimbo. Samt pröva bandelen Faringe-Gimo.
Vissa i detta Forum kanske anser att ovanstående skissning verkar nostalgi vid första reflektionen. Men. Fundera ett varv till. Vad kan du komma fram till i din sinnevärld ?
Av gamla SRJ-nätet ser jag en utvecklingsmöjlighet för framtiden. För att ta ett paralellsexempel. Stockholm-Saltsjön Järnvägar (Saltsjöbanan). När den byggdes bodde knappt några människor utanför stadsgränsen. Men se vad som nu vuxit fram !!
Bör man inte i en lämplig nydaning av gamla SRJ-nätet åstadkomma någonting liknande ? Kompletterat med en ny bandel Stockholm-Norrtälje via Åkersberga ?
Någon i denna tråd nämnde en ny lokaltågbandel (Pendeltåg). Varför inte en "Lillpendel" mellan Märsta-Sigtuna ? Hur kan Värtaspåret användas i sammanhanget ?
Problemet med att lägga ned Österskärsgrenen efter Arninge är ju att det blir en försämmrad trafik i flera avseenden. Rydbo Åkers-Runö Tunagård och Österskär utöver att det blir omständigare att ta sig till ett flertal stationer längs roslagsbanan då det kräver ett byte.
Jag ser på Österskärslinjen lite som en busslinje för den går ju på ett sådant sätt som det är omöjligt att köra buss i samma hastighet. Förhoppningsvis så växer bebyggelsen så mycket att båda spårsystemen förblir nödvändiga.
Det bästa vore förståss att rusta upp RB enligt alternativ 3 och sedan få ett pendeltåg OUCH! då skulle vi ha spårtrafik här ute. Jag tror definitivt att samhällena nängs roslagskusten skulle leva upp med en pendeltågslinje det är ett våldsamt trevligt område.
Jag ser på Österskärslinjen lite som en busslinje för den går ju på ett sådant sätt som det är omöjligt att köra buss i samma hastighet. Förhoppningsvis så växer bebyggelsen så mycket att båda spårsystemen förblir nödvändiga.
Det bästa vore förståss att rusta upp RB enligt alternativ 3 och sedan få ett pendeltåg OUCH! då skulle vi ha spårtrafik här ute. Jag tror definitivt att samhällena nängs roslagskusten skulle leva upp med en pendeltågslinje det är ett våldsamt trevligt område.
Kan man inte köra en liten buss på sträckan Åkersberga C - Österskär på en uppriven banvall? Eller ännu hellre ett liten rälsbussliknande eldrivet fordon (har inte rätt namn på det - smalspårigt "lightrail" kanske?) Behövs väl bara ett fordon för att upprätthålla den trafiken. När det fordonet är trasigt/inne på service kör man bussersättning.Darkwand skrev:Problemet med att lägga ned Österskärsgrenen efter Arninge är ju att det blir en försämmrad trafik i flera avseenden. Rydbo Åkers-Runö Tunagård och Österskär utöver att det blir omständigare att ta sig till ett flertal stationer längs roslagsbanan då det kräver ett byte.
Men jag håller med - kör båda systemen samtidigt. Låt RP gå ngt längre norrut istället och stanna i Stava istf Täljö.
Professionell tyckare
Såvitt jag förstod det tänker man låta en eventuell pendeltågslinje ta över RB:s banvall, räta ut den lite och dra in Rydbo och Åkers Runö. Man verkar se pendeln som huvudalternativ, även om man i princip ska utreda alla alternativen förutsättningslöst.Kantorn skrev:Kan man inte köra en liten buss på sträckan Åkersberga C - Österskär på en uppriven banvall? Eller ännu hellre ett liten rälsbussliknande eldrivet fordon (har inte rätt namn på det - smalspårigt "lightrail" kanske?) Behövs väl bara ett fordon för att upprätthålla den trafiken. När det fordonet är trasigt/inne på service kör man bussersättning.Darkwand skrev:Problemet med att lägga ned Österskärsgrenen efter Arninge är ju att det blir en försämmrad trafik i flera avseenden. Rydbo Åkers-Runö Tunagård och Österskär utöver att det blir omständigare att ta sig till ett flertal stationer längs roslagsbanan då det kräver ett byte.
Men jag håller med - kör båda systemen samtidigt. Låt RP gå ngt längre norrut istället och stanna i Stava istf Täljö.
Om jag ska tycka något så var den klart konstigaste lösningen att dra ut Gröna linjen i en jätteomväg via KS och Solna, men de (SL, Banverket, landstinget) verkade inte tro så mycket på det själva heller. Röda linjen från Mörby känns mer logiskt, och ska något utöver RB byggas så tror jag att Täby ur ett rent egoistiskt perspektiv skulle ha mest nytta av det alternativet. Kan man genomföra en upprustning av RB så som Henrik Block beskrev borde det rimligen vara både billigast och bäst, vill man få spårtrafik till Norrtälje skulle man i så fall kunna få pengar över till en normalspårig avgrening från Arlandabanan till Kapellskär med stationer i t. ex. Rimbo, Norrtälje och Kapellskär, kanske någon till. Det idealiska vore i så fall att få en station även vid Arlanda, men då måste tåget gå i en rätt ordentlig båge efter Arlanda. En sådan linje skulle kunna vara regionaltåg istället för pendel (men med SL- taxa inom länet) och i så fall bara behöva stanna i Upplands Väsby och framtida Stockholm Nord. Sen kan den kopplas ihop med någon södergående linje till Nyköping eller Eskilstuna.
En pendeltågstunnel skulle säkert ge ordentligt hög kapacitet och korta restider, men frågan är om det är värt priset? Dessutom talar vi antagligen om ett otroligt långt tidsperspektiv -- är det pessimistiskt att inte tro på byggstart innan 2015 och knappast trafikstart innan 2025? Tills dess sitter vi med den struktur som finns idag och om Roslagspilen blir en gökunge så är väl risken stor att man prioriterar den och låter RB förfalla. (Sånt här vet jag ärligt talat lite om, men om Citybanan kan öka i kostnad som den gjort, så varför inte Roslagspilen?)
Det låter som en klok strategi att grundligt och förutsättningslöst undersöka Roslagsbanealternativet med uträtningar av vissa spårsträckor, snabbare tåg, mer dubbelspår och en två kilometers tunnel till Centralen innan man sätter igång med en 14 kilometers pendeltågstunnel som inte kan finansieras i dagsläget och som i värsta fall gör att Citybanan slår i kapacitetstaket innan den ens står klar, om den nu blir av.
Bygger man en Kapellskärsbana via Rimbo så skulle det dessutom finnas skäl att dra ut Roslagsbanan dit och få till en bra bytespunkt

- Thomas Lange
Man kan också se det så här om man talar T-benealternativen:TS skrev:Om jag ska tycka något så var den klart konstigaste lösningen att dra ut Gröna linjen i en jätteomväg via KS och Solna, men de (SL, Banverket, landstinget) verkade inte tro så mycket på det själva heller. Röda linjen från Mörby känns mer logiskt, och ska något utöver RB byggas så tror jag att Täby ur ett rent egoistiskt perspektiv skulle ha mest nytta av det alternativet....
En utbyggnad av Gröna linjen ger boende i nordost en mer direkt förbindelse till Solna, Sundbyberg och västerut genom omstigningsmöjligehten till blivande Tvärbanan vid Solna station. (SL-planerrar enligt uppgift unbder samrådet för byggstart av Tvärbanan Alvik-Solna år 2010 då statsbidrag kommer via Banverket). Också bättre förbuindelser med centrala Stockholm via Odenplan.
Röda linjen ska ju vara kvar under alla förhållanden så att med Gröna linjen utbyggd till nordost får man två tunnelbanegrenar plus Roslagsbanan in mot Stockholm.
Ju förr dess bättre.
Visst, det vore på många sätt bra med en sån tvärlinje ifall man bestämmer sig för att satsta på t-banealternativet (eller bara dra t-bana via Solna till Mörby utan förlängning norrut). Men i så fall borde man göra så att tågen från Arninge (Mörby) kan gå både via Solna och via Universitetet. Det kanske är meningen också?Thomas Lange skrev:Man kan också se det så här om man talar T-benealternativen:TS skrev:Om jag ska tycka något så var den klart konstigaste lösningen att dra ut Gröna linjen i en jätteomväg via KS och Solna, men de (SL, Banverket, landstinget) verkade inte tro så mycket på det själva heller. Röda linjen från Mörby känns mer logiskt, och ska något utöver RB byggas så tror jag att Täby ur ett rent egoistiskt perspektiv skulle ha mest nytta av det alternativet....
En utbyggnad av Gröna linjen ger boende i nordost en mer direkt förbindelse till Solna, Sundbyberg och västerut genom omstigningsmöjligehten till blivande Tvärbanan vid Solna station. (SL-planerrar enligt uppgift unbder samrådet för byggstart av Tvärbanan Alvik-Solna år 2010 då statsbidrag kommer via Banverket). Också bättre förbuindelser med centrala Stockholm via Odenplan.
Röda linjen ska ju vara kvar under alla förhållanden så att med Gröna linjen utbyggd till nordost får man två tunnelbanegrenar plus Roslagsbanan in mot Stockholm.