Hittade detta på deras hemsida, Där finns bilder på hur de nya kommer att se ut. Om det var 22 nya i ett första skede, mitten av 2007, är jag osäker på då jag inte kan tyska.
Tårdbuss O ska bli spårväg mm.
Tyvärr verkar det snart vara saga all för Düewagvagnarna.
Tysk läsövning.
die tram kommt!
Någon kunnig i tyska kanske kan gå in o läsa och berätta bättre än vad jag kunde.
Nya Spårvagnar och Framtida förlängning i Innsbruck
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nya Spårvagnar och Framtida förlängning i Innsbruck
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Visst. Det står bland annat att man har beställt 22 nya vagnar av märket Flexity Outlook som kommer levereras fr.o.m 2007.
Annat som står:
- 7 hpl kommer att "adapteras" ("adaptieren"?)
- En tidslinje hänvisar till fyra olika tidsramar:
O 2007
o Anpassning av intern infrastruktur
o Första Flexity Outlook
o Planering av trasévarianter för Regionalbahn
O 2009
o Fas 1: Peerhofsiedlung och Karl-Innerebnerstr. till Anichstr.
o Upphandling för 5-6 vagnar för den västra grenen av linje O
O 2011
o Fas 2: Anichstr. och Olympisches Dorf
o Upphandling för 4-5 vagnar för den östra delen av linje O
O 2013
o Fas 3: Regionalbahn Olympisches Dorf och Hall
o Upphandling för 8-9 vagnar till Regionalbahn
Det hela beräknas kosta ca. 200 millioner euro.
Annat som står:
- 7 hpl kommer att "adapteras" ("adaptieren"?)
- En tidslinje hänvisar till fyra olika tidsramar:
O 2007
o Anpassning av intern infrastruktur
o Första Flexity Outlook
o Planering av trasévarianter för Regionalbahn
O 2009
o Fas 1: Peerhofsiedlung och Karl-Innerebnerstr. till Anichstr.
o Upphandling för 5-6 vagnar för den västra grenen av linje O
O 2011
o Fas 2: Anichstr. och Olympisches Dorf
o Upphandling för 4-5 vagnar för den östra delen av linje O
O 2013
o Fas 3: Regionalbahn Olympisches Dorf och Hall
o Upphandling för 8-9 vagnar till Regionalbahn
Det hela beräknas kosta ca. 200 millioner euro.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: fredag 07 mars 2003 12:06
- Ort: Göteborg/Partille
Man kan ju tolka adaptieren som handikappanpasssning, men jag tror att det har att göra med att man som också nämns tänker trafikera regionalbahn med spårvagnar, alltså light rail. Då måste väl nuvarande "stationer" anpassas till lägre spårvagnar.
Med reservation för att jag inte läst så mycket om detta på annat håll.
Med reservation för att jag inte läst så mycket om detta på annat håll.
Re: Nya Spårvagnar och Framtida förlängning i Innsbruck
Här kommer det en översättning av den första delen: om du är intresserad av hela sidan kan jag göra det men det var lite att läsa....Bussmicke skrev:Hittade detta på deras hemsida, Där finns bilder på hur de nya kommer att se ut. Om det var 22 nya i ett första skede, mitten av 2007, är jag osäker på då jag inte kan tyska.
Tårdbuss O ska bli spårväg mm.
Tyvärr verkar det snart vara saga all för Düewagvagnarna.
Tysk läsövning.
die tram kommt!
Någon kunnig i tyska kanske kan gå in o läsa och berätta bättre än vad jag kunde.
"Spårvagnen kommer!
Staden Innsbruck, delstaten Tirol och förbundet (=Österrike, översättarens anm) planerar sedan flera år att ersätta den redan föråldrade spårvägen och Stubaital-banan med nya fordon. Vidare kommer man att förlänga nätet till bostadsområden som tillkommit efter 2 världskriget.
Likaså kommer Innsbrucks spårnät förlängas för att man ska kunna knyta samman de viktigaste resmålen i staden och i regionen för en bättre nåbarhet av både delstatshuvudstaden och regionen."
Jag såg att flera undrade på ordet 'adaptieren', det betyder 'anpassa' helt enkelt, nya tågen har väl annan golvhöjd eller dyl.
En annan sak jag kom på då jag läste om staden att så pass liten stad som Innsbruck med bara 137 000 invånare har så pass avancerad spårvagnsnät.... Men det är klart, nu är vi i Mellaneuropa och där har man sånt...
