Framtidsplaner

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Framtidsplaner

Inlägg av Jona »

HEJ

Såg för ett tag sedan något om att Uppsala skulle få nytt linjenät i staden framöver. Även Karlstad hade väl planer på nytt linjenät för stadsbussarna?

Skövde har just börjat köra sitt nya och för något år sedan började man köra på det nya i Borås. Samma sak gäller Luleå som kört på sitt nya nät nu i några år!

Nu undrar jag litegran om fler städer har planerat och göra om sina linjer. Finns det framtidsplaner och dylik info på nätet eller någon här som vet vad som händer framöver!

Skriv gärna allt ni vet om ämnet och även närliggande ämnen!

Följdfrågan blir då, Luleå har ökat resande i sitt nät men en hel del, har inga siffror tyvärr!

Men hur är det med statestiken, andra städer som genomfört nya nät, ökar resandet i dessa städer eller hur ser det ut?
Jona i Söv
duga

Inlägg av duga »

Jag är också intresserad av planerna på stombussar i Uppsala.
essin

Inlägg av essin »

Jag letade runt lite och hittade en UNT-artikel och Trafikplan för Uppsala stad, som båda beskriver stombussarna, men tyvärr i något luddiga termer. Om jag förstår UNT-artikeln rätt är det nuvarande linjerna 5 och 8 som ska bli stombusslinjer i etapp 1. Trafikplanen ska revideras på grund av den nya kommunala majoriteten, så vi får hoppas att bussnätet som beskrivs på en av dessa kartor förbättras lite. Kommunen tog nämligen inte hänsyn till mitt förslag om att räta ut linjen mellan City och Gnista centrum... :roll: Är det någon som har mer information?
duga

Inlägg av duga »

Artikeln har jag läst, men trafikplanen hade jag missat. Tackar!
76

Inlägg av 76 »

Utan att ha studerat själva planen utan bara tittat på kartorna har jag några funderingar:
Ingen buss in på gränby centrums område? Eller planerar de att flytta hållplatsen till ett bättre läge kanske, just nu ligger den ju inte särskilt bra. Och ska man börja köra ledbuss dit ut så är det ett måste, en ledbuss kan orsaka stort kaos på den parkeringen.
Ingen buss till Hågaby? Visserligen är det inte världens mest trafikerade område, men det är nån passagerare med dit ut på nästan varje tur. Det ligger dessutom en skola där ute.
Ingen buss till Bolandsskolan? Helt galet, hur ska alla ungdomarna ta sig till skolan då? Och från skolan till Allianshallen?

Och framförallt: Inga linjer genom akademiska?

Nåja, det är ju ett utkast/vision, så de kanske inte har tagit med alla detaljer...

Ett tillägg: Rondeller! Rondeller! GAH Rondeller överallt!"#
Peter H

Inlägg av Peter H »

I Karlstad blir det nytt linjenät från september. Det står lite om det i en artikel på vf.se.

http://www.vf.se/vf/docs/visa.asp?nyhet ... 4dbf2180d7
duga

Inlägg av duga »

76 skrev: Ingen buss till Bolandsskolan? Helt galet, hur ska alla ungdomarna ta sig till skolan då?

Man får väl ta Lennakatten till Bolandsskolan. :wink:

Rondeller har det byggts flera stycken på sistone vilket är mycket bra tycker jag.
essin

Inlägg av essin »

76 skrev:Utan att ha studerat själva planen utan bara tittat på kartorna har jag några funderingar:
Ingen buss in på gränby centrums område? Eller planerar de att flytta hållplatsen till ett bättre läge kanske, just nu ligger den ju inte särskilt bra. Och ska man börja köra ledbuss dit ut så är det ett måste, en ledbuss kan orsaka stort kaos på den parkeringen.
Ingen buss till Hågaby? Visserligen är det inte världens mest trafikerade område, men det är nån passagerare med dit ut på nästan varje tur. Det ligger dessutom en skola där ute.
Ingen buss till Bolandsskolan? Helt galet, hur ska alla ungdomarna ta sig till skolan då? Och från skolan till Allianshallen?

Och framförallt: Inga linjer genom akademiska?

Nåja, det är ju ett utkast/vision, så de kanske inte har tagit med alla detaljer...

I de mer detaljerade planerna tror jag att det ingår linjer genom Ackis. Avsaknaden av linje till Håga reagerade jag också på, och det går ju knappast att förklara med att linjen blir snabbare på det viset. Det kan man däremot förklara arrangemanget vid Gränby centrum med, liksom att femman inte längre, vad det ser ut som, kommer att gå genom Rickomberga och östra Stenhagen.

Angående Håga skulle man väl kunna låta varannan buss gå ditut, om det blir för tätt med en var tionde minut? Sen har jag lite planer för Flogstaområdet också, men de får vänta tills jag har kollat igenom detaljerna.
essin

Inlägg av essin »

Mitt Flogstaförslag baserar sig på Vägverkets två förslag på ombyggnad av Enköpingsvägen, kallade Förbifart respektive Stadsinfart. Jag har inte just nu tillgång till detaljerade uppgifter om dessa, men Förbifart skulle innebära planskilda korsningar medan Stadsinfart skulle innebära cirkulationsplatser. Kommunen förordar Stadsinfart. Om jag minns det förslaget rätt skulle det byggas en ny anslutning mellan Enköpingsvägen och Flogstavägen där den senare viker av söderut efter att ha gått västerut parallellt med den tidigare.

Mitt linjeförslag, beskrivet i kartan nedan, använder sig av den planerade förbindelsen och en bussgata mellan Flogsta centrum och Luthagsesplanaden (den senare mitt eget förslag). Genom att dra om femman denna väg skulle man kunna låta tvåan gå direkt från Ekeby till södra Flogsta och först därefter till Flogsta centrum, vilket skulle snabba upp resorna mellan södra Flogsta och stan betydligt.

Bild

För resor mellan Flogsta centrum och Dragarbrunn är femman visserligen idag en minut långsammare enligt tidtabellen, men jag tror att man skulle kunna snabba upp den med egna körfält och signalprioritering på Luthagsesplanaden och Kungsgatan, samt en ombyggnad av korsningen Luthagsesplanaden/Hildur Ottelinsgatan/Otto Myrbergs väg så att bussarna kan köra direkt från Otto Myrbergs väg till Luthagsesplanaden och vice versa. Annars kan man förstås gå på stombussförslaget och helt undvika Rickomberga, men då blir det nog krig mellan Rickomberga och Flogsta. :lol: Tvåans sträckning har för övrigt inga som helst sådana uppgraderingspotentialer.
76

Inlägg av 76 »

Intressant förslag essin, men jag är nog lite skeptisk till förslaget att leda om 2an medsols runt flogsta. Antalet resenärer till södra flogsta är inte särskilt stort, iaf inte om man jämför med den fårskock som brukar kliva av och på vid sernanders väg (på helgkvällar en synnerligen onykter fårskock dessutom...)

En till kommentar om kommunens utkast: Ingen busslinje från sunnersta till gottsunda centrum? Precis som i håga så är det ju inget enormt stort antal passagerare som åker denna sträcka, men man har relativt ofta 1-2 passagerar som kliver på nere i södra delarna och ska upp till centrum och handla. Fast man kanske borde lägga om den linjen (nuvarande 18) så att den går in via valthornsvägen istället för orkestervägen, då slipper man massa harvande på 30-sträckan genom gottsunda. Eventuella resenärer som vill åka från gottsundas östra delar till centrum kan ju ta 8 eller 17.

Vad det gäller Rickomberga versus Flogsta i ett eventuellt krig så skulle den senare vinna lätt. :D. Med detta vill jag även säga att man kanske ska skippa Rickomberga helt, det skulle onekligen snabba upp 5 (eller eventuell stomlinje) rejält, något som verkigen behövs. Idag körde jag 5 på eftermiddagen och på 45 minuter ska man ta sig City-Stenhagen-City. Jag klarade första varvet på 44½ och andra på knappt 44, det blir inte mycket tid för de som ska byta buss nere på stan.

Oj vilket långt inlägg det här blev...
essin

Inlägg av essin »

Jag har funderat på om man skulle dra bussgatan/evt framtida särskild spårvägsbanvall från korsningen Sernanders/Flogstavägen istället, men kommit fram till att det skulle bli väl krokigt, och att fårskocken nog kan masa sig ner till Flogsta centrum om det kniper. :lol: Å andra sidan ligger ju nationerna ganska nära tvåans (men inte femmans) sträckning genom stan, man kanske skulle börja med separata kvällslinjer igen, dvs direktbuss i tvåans nuvarande sträckning endast på kvällstid? Eller göra ett radikalt ingrepp vid Uno-X Enköpingstullen och låta femman och tvåan korsa varandra där? Eller bara ha en omstigningshållplats? Allt är tänkbart, bara det går snabbare att åka buss från Sankt Johannesgatan till Sernanders väg än att cykla (det gör det inte idag, jag har testat flera gånger).

Angående Rickomberga kanske det räcker med en hållplats vid korsningen Luthagsesplanaden/Flogstavägen? Hur ser det ut där sedan de senaste husen byggdes? Den hållplatsen skulle ju också ligga lägligt till för det planerade kvarteret Studentskan, det vore ju ett plus.

Fotnot: essin har aldrig bott i Flogsta höghus, däremot ett halvår i Hamberg innan han flyttade till Akademiska södra.
76

Inlägg av 76 »

Sträckan Flogsta - valfri nation kommer du nog albrig klara fortare med buss än cykel, inte så länge det finns folk som vill kliva på/av på vägen, och det gör det. Dessutom är ju vägen så krokig genom Ekeby, går kanske att fixa med en tunnel? :)

Nej jag tror ärligt talat att vi ska låta 2ans sträckning vara, den går ganska perfekt för den stora studentmassan, genom alla studentgetton (på båda sidorna om stan) via nationerna och City.
Skriv svar