På en del spårvagnar och bussar kan man fortfarande se att det suttit ett nästan cirkulärt S med en vågrät mittdel påklistrat vilket en kortare period symboliserade "Stadstrafiken". Kommer dock inte ihåg om det var så att Stadstrafiken körde inom Göteborgs Kommun innan denna trafik blev konkurrensutsatt och Västtrafik utanför Göteborg eller om det då var GL (Göteborgsregionens Lokaltrafik) som var huvudman.
Någon som vet mer?
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Stadstrafiken var en enhet inom Trafikkontoret som bildades för att upphandla trafiken inom kommunen när denna skulle konkurrensutsättas. Det var alltså innan Västra Götalandsregionen bildades och Västtrafik AB blev huvudman för hela regionen.
Till det som Harald skrev kan nämnas att GL var trafikhuvudman inom Göteborgsregionen utanför Göteborg fram till bildandet av Västtrafik 1999. GL hade dock taxesamordning för Göteborgs stad och Göteborgsregionen. Närbesläktade Bohustrafiken var med i samma taxesamarbete och det var i princip tjänstemän på GL som helt eller delvis jobbade för Bohustrafiken.
GS hade tidigare koncessionerna för linjerna, men då nya trafiklagstiftningen kom 1988 överfördes koncessionerna till GL. I praktiken innebar det inte så mycket för Stadstrafiken som då bildades, men alla trafikföretagen blev ju av med koncessionerna. Sedan kom upphandling av busstrafiken igång 1992 för trafiken på 1/3 av Göteborgs busslinjenät. Trafikstart var i januari 1993.
Ragnar Domstad skrev:Till det som Harald skrev kan nämnas att GL var trafikhuvudman inom Göteborgsregionen utanför Göteborg fram till bildandet av Västtrafik 1999. GL hade dock taxesamordning för Göteborgs stad och Göteborgsregionen. Närbesläktade Bohustrafiken var med i samma taxesamarbete och det var i princip tjänstemän på GL som helt eller delvis jobbade för Bohustrafiken.
Nja, koncessionerna i GL-området låg hos Älvsborgstrafiken, GBL (Göteborgs och Bohus läns trafik) och Hallandstrafiken. GL körde formellt trafiken enligt avtal med dessa. När det gäller Göteborgs Stad vet jag dock inte om de låg under GBL eller om de var "egna" fram till Västtrafik bildades.
Johnny skrev:Koncessionen för Göteborgs stad låg hos GBL.
Naturligt nog efter som det var GBL som var länshuvudman, men var det, förutom i juridisk mening, någon skillnad mellan GBL och GL? Var det inte samma personer som satt i samma lokaler?
Johnny skrev:Koncessionen för Göteborgs stad låg hos GBL.
Naturligt nog efter som det var GBL som var länshuvudman, men var det, förutom i juridisk mening, någon skillnad mellan GBL och GL? Var det inte samma personer som satt i samma lokaler?
Nej i praktiken var det ingen skillnad, vad jag vet hade GBL ingen personal. GL var en konstruktion för att klara av att driva kollektivtrafik i flera län. GL hade som sådant ingen trafikeringsrätt utan man arbetade enligt avtal med GBL, Hallandstrafiken och Älvsborgstrafiken. På samma vis sköter Västtrafik idag trafiken i Kungsbacka enligt avtal med Hallandstrafiken.