mer om bilstaden Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

mer om bilstaden Göteborg

Inlägg av Erik Sandblom »

En debattartikel om de utländska experterna som sågade Göteborg som "en stad ombyggd för bilen".

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=313294

De beklagar sig över att satsningar som tågtunnel och cykelbro utmålas som "olönsamma", till skillnad från olika motorvägsatsningar. Men artikelförfattarna påpekar att dagens redan utbyggda biltransportsystem naturligtvis lockar många bilar, och därför kan "bära" stora investeringar. Samtidigt är de hållbara trafiksystemen stympade, och behöver därför proportionellt sett större investeringar för att locka bilister.

Artikeln nämner den centrifugala effekten som motorvägar har på städer, men jag vill understryka med det enkla räkneexemplet: en full spårvagn i rusningen motsvarar 60 bilar med 1,4 personer i varje bil. Och då har jag bara räknat med sittplatser. En spårvagn var tionde minut motsvarar en bil var tionde sekund.

Att alla kontor, bostäder och köpcentra enligt lag måste ha en till två p-platser per bostad gör att vi får en dopad efterfrågan på bilasfalt.

Tidigare tråd:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=16935
Björne

Inlägg av Björne »

Stad för bilister, har jag svårt att se, överallt har bussar och spårvagnar förtur gent emot bilar och "vanlig" trafik.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Buss/spårvagn brukar gå på gator med liten biltrafik, det är en separering.

Men bilarna dominerar på Sprängkullsgatan, Nya Allén, Ullevigatan, för att inte tala om Lilla Bommen och norrut längs älven, och sen har vi E6 från Mölndal och norrut, Olskroken & Stockholmsvägen, Västerleden & Säröleden, motet vid Kungsten, Götaleden söder om Järntorget, osv.

Problemet med dessa områden och stråk är att de är ganska centrala med mycket bebyggelse runt omkring. Om de ersattes med två bilfiler plus en spårväg skulle man få en massa yta att bygga bostäder, kontor och parkyta på.

Dessutom skulle den totala kapaciteten öka. Hastigheten skulle kanske minska något, men å andra sidan skulle spårtrafik längs motortrafiklederna kunna gå betydligt fortare än nuvarande spårvagnstrafik.

Spårvagnarna klarar 80 km/h, men eftersom detta så sällan är aktuellt och signalsystem är dyra, så är hastigheten i praktiken strypt till 60. Om man återställde maxfarten till 80 och dessutom utnyttjade den, samt byggde lite närmare inpå lederna, skulle man komma fram fortare än med dagens expressbussar.

Jag tror cykeltrafiken kommer öka sin andel i framtiden, inte minst med nya älvbron. Tänk då på att en cykel uppnår en medelfart dörr till dörr på 20 km/h, så behöver kollektivtrafiken väsentligt öka farten för att funka bra ihop med (dvs snabbare än) cykeln.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Björne skrev:Stad för bilister, har jag svårt att se, överallt har bussar och spårvagnar förtur gent emot bilar och "vanlig" trafik.
----------------------------
Nja. Göteborg var tidigt ute med signalprioritet för spårvagnar och egna körfält för spåvagnar och bussar.

När San Diego på 1970-talet planerade för ett light rail system bad man just Göteborg om hjälp när det gällde hur man kunde ordna med signalprioritet etc.

Men sedan dess har det inte hänt så mycket i Göteborg. Visst, förlängningen till Östra Sjukhuset har kommit till stånd. Och en del länkar i innerstaden.

Men fortfarande har man inte byggt spårväg till Norra Älvstranden. Fortfarande har man inte byggt spårväg till Backa. Och fortfarande har man inte förlängt spårvägen söderut mot Järnbrott och Askim. Trots att man redan på 1960-talet byggde banvall en bra bit med broar som t.o.m. försågs med skydd för kontaktledningen.

Nej, de senaste 30 åren har Göteborg inte varit särskilt framåtsyftande när det gäller kollektivtrafiken.

mvh/spårsnoken
Patrik S

Inlägg av Patrik S »

Björne skrev:Stad för bilister, har jag svårt att se, överallt har bussar och spårvagnar förtur gent emot bilar och "vanlig" trafik.
Artikelförfattarna m fl har rätt, Göteborg är av tradition väldigt bilberoende jämfört med många andra städer. En förklaring kan vara att "det som är bra för Volvo är bra för Göteborg", vilket hörs då och då.

Jag kommer så väl ihåg när en journalist intervjuade en Göteborgare vid invigningen av Götatunneln. Svaret blev: "Tunneln ligger 90 grader åt fel håll, här finns redan bra väg och 3 miljarder slösade i onödan". Tyvärr är detta mentaliteten hos några, för många några...
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Patrik S skrev:
Artikelförfattarna m fl har rätt, Göteborg är av tradition väldigt bilberoende jämfört med många andra städer. En förklaring kan vara att "det som är bra för Volvo är bra för Göteborg", vilket hörs då och då.

Jag kommer så väl ihåg när en journalist intervjuade en Göteborgare vid invigningen av Götatunneln. Svaret blev: "Tunneln ligger 90 grader åt fel håll, här finns redan bra väg och 3 miljarder slösade i onödan". Tyvärr är detta mentaliteten hos några, för många några...
-----------------------------------
Jo. Visst har Volvo styrt mycket i Göteborg, men långt ifrån allt.

När man på 1970-talet tillsammans med Thore Brynielsson propagerade för nedläggning av spårvägen och asfaltering av spårvägens egna banvallar till att bli busskörbanor kom man inte riktigt ända fram.

Volvo lyckades aldrig lägga ned spårvägen i Göteborg. I stället startades ju så småningom en utredning som kom fram till att spårvägen skulle vara kvar.

mvh/spårsnoken
Skriv svar