x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: SS 1944: Ängbybanans invigning
Kanske,för att Ängbybanan först ej skulle trafikera Tegelbacken förrän 1948 då viadukten över järnvägen byggdes.Johan Eriksson skrev:Varför skedde invigningen 1944 av Ängbybanan SS linje 11 på Fridhemsplan och inte på Tegelbacken? (För att inte störa övrig trafik, främst på linje 12 och 13?)
Den ni!
Jo! Vagnmästaren har rätt!Eric Collin skrev:Utan att ha kontrollerat fakta: Var inte invigningen vid Vinkelboda?
"De särskilt inbjudna gästerna fördes i de nya Ängbyvagnarna från Fridhemsplan till en punkt straxt väster om Alvik där Ängbylinjen grenar av från Nockebybanan. Här höll spårvägsstyrelsens ordförande Fredrik Ström tal och spårvägsdirektören Torsten R. Åström orienterade om banans tekniska fakta. Sedan tog stadsfullmäktiges ordförande, Carl-Albert Andersson, till orda och uttryckte sin glädje över att de bekväma Ängbyvagnarna nu avlöst de trånga bussarna. Han förklarade banan invigd och berede väg för det första tågets färd mot slutstationen vid Islandstorget genom att avklippa de blågula band, som varit spärr över banan och som utgjorde det sista något spröda hindret för Ängbybanans trafik."
Invigningen finns dokumenterad på film som jag har sett genom A24:a klubbens försorg. Där kan man klart och tydligt följa invigningsvagnarnas färd och konstatera att själv invigningstalet var vid Vinkelboda!
mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)