Utan att ha läst vattendomen, måste jag säga att jag tycker att den är konstig.
Eftersom jag på 90-talet brukade lägga min segelbåt straxt utanför gamla Stocksundsbron på Roslagsbanan, samtidigt som min hemmahamn är Skarholmen utanför Uppsala, så hade jag på den tiden anledning att engagera mig i sjövägarna till och från Stora Värtan.
Faktum är att jag bara en gång begärde (och fick) öppning av Lidingöbron. De övriga gångerna, som väl i och för sig väl bara var en 5-7 stycken, valde jag att gå runt Lidingö, vilket om jag kommer ihåg rätt var en omväg på 15 sjömil (eller 3 timmars gång med 5 knop för motor).
Som någon påpekade tidigare i tråden så är den mesta fritidsbåtstrafiken mellan Stora Värtan och övriga vatten norr om Lidingöbron på väg till och från skärgården, och dit finns i huvudsak två vägar: via Vaxholm (alternativvägen via Oxdjupet, som Finlandsbåtarna tar är längre och därför inte intressant för små båtar) och genom Skurusundet.
Det är bara båtar på väg till Skurusundet, Mälaren och, för all del, Stockholms hamn, som har något egentligt intresse av att gå genom Lilla Värtan (och därmed behöva broöppning). För båtar på väg till Vaxholm är Askrikefjärden (dvs norr om Lidingö) det naturliga valet.
Lägger man till att det bara är båtar med mellan 6-12 meters (ungefär) höjd som överhuvudtaget berörs av broöppningar, så följer att det är förhållandevis få segelbåtar som är tillräckligt små för att gå under nya Lidingöbrön, samtidigt som det är förhållandevis få motorbåtar som är så stora att de inte går under den gamla. För mig, som trots allt är seglare, så känns öppningsbarheten av Lidingöbron som något av ett lyxproblem.
Nerdboy påpekade
I reda siffror: den nya har 11,5 meter "segelfri höjd", den gamla har 5,2 meter i stängt läge.
I 1998 års sjökort gällde: nya bron 12,6 m segligsfri höjd och gamla bron 5,4 m under klaffen, 6,3 m under bågspannet. Allt enligt 1995 års medelvattenstånd. Men Nerdboy kan ha aktuellare siffror.
Enligt samma sjökort är segligsfria höjden under Danviksbron 12,8 m, så den som är road av att göra en fältstudie av hur många seglare som inte kommer under nya Lidingöbron rekommenderas att studera hur många seglare som väntar på broöppning där - efter verderbörligt diggande av tågen givetvis
Eller varför inte se om Lasse Åbergs SOS Semesterresan, där vi får veta allt om hur man inte ska passera under Danviksbron.
SI