Lidingöbron måste hållas öppningsbar!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Björn Ehnberg skrev:
Bobjörk skrev:
Björn Ehnberg skrev:Då får varje tåg en kapacitet på 262 resande, varav 112 sittande. Sammanlagd vagnkostnad 210 Mkr. Inom parentes sagt anser jag denna vagntyp passa mycket bra även för trafik på Saltsjöbanan.

Mvh.

Björn
Nu vet jag inte exakt vilka vagnar du talar om (är det såna man provade i Norrköping och Linköping-Kisa?), men jag antar att det är låggolvsvagnar, vilket kommer medföra plattformsombyggnader.
Och 112 sittplatser? Och 262 totalt? I en vagn då? Är ju ännu värre än att ersätta med A32...
Jonas, tråden handlar om Lidingöbron och Lidingöbanan! I övrigt hänvisar jag t.ex. till denna tråd.

Björn
Intressant då att du själv nämner Saltsjöbanan. :?
Bantekniker
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

Bobjörk skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Bobjörk skrev: Nu vet jag inte exakt vilka vagnar du talar om (är det såna man provade i Norrköping och Linköping-Kisa?), men jag antar att det är låggolvsvagnar, vilket kommer medföra plattformsombyggnader.
Och 112 sittplatser? Och 262 totalt? I en vagn då? Är ju ännu värre än att ersätta med A32...
Jonas, tråden handlar om Lidingöbron och Lidingöbanan! I övrigt hänvisar jag t.ex. till denna tråd.

Björn
Intressant då att du själv nämner Saltsjöbanan. :?
Det var ett parentetiskt yttrande, Jonas! Du vet väl vad det betyder?

Man behöver inte diskutera allt i alla trådar, vilket jag heller inte gör. Om Du vill ta upp just denna fråga på nytt så står det Dig naturligtvis fritt att starta en ny tråd. Själv tycker jag att den diskussion som fördes i den av mig refererade tråden är tillräckligt uttömmande.

Gott Nytt År på Dig.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Björn Ehnberg skrev:
Bobjörk skrev:
Björn Ehnberg skrev: Jonas, tråden handlar om Lidingöbron och Lidingöbanan! I övrigt hänvisar jag t.ex. till denna tråd.

Björn
Intressant då att du själv nämner Saltsjöbanan. :?
Det var ett parentetiskt yttrande, Jonas! Du vet väl vad det betyder?

Man behöver inte diskutera allt i alla trådar, vilket jag heller inte gör. Om Du vill ta upp just denna fråga på nytt så står det Dig naturligtvis fritt att starta en ny tråd. Själv tycker jag att den diskussion som fördes i den av mig refererade tråden är tillräckligt uttömmande.

Gott Nytt År på Dig.

Björn
Gott nytt spår.

Visst visst. Det är du som bestämmer vilka trådar som är färdigdiskuterade...
Bantekniker
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 591
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Stefan Isaksson »

Utan att ha läst vattendomen, måste jag säga att jag tycker att den är konstig.

Eftersom jag på 90-talet brukade lägga min segelbåt straxt utanför gamla Stocksundsbron på Roslagsbanan, samtidigt som min hemmahamn är Skarholmen utanför Uppsala, så hade jag på den tiden anledning att engagera mig i sjövägarna till och från Stora Värtan.

Faktum är att jag bara en gång begärde (och fick) öppning av Lidingöbron. De övriga gångerna, som väl i och för sig väl bara var en 5-7 stycken, valde jag att gå runt Lidingö, vilket om jag kommer ihåg rätt var en omväg på 15 sjömil (eller 3 timmars gång med 5 knop för motor).

Som någon påpekade tidigare i tråden så är den mesta fritidsbåtstrafiken mellan Stora Värtan och övriga vatten norr om Lidingöbron på väg till och från skärgården, och dit finns i huvudsak två vägar: via Vaxholm (alternativvägen via Oxdjupet, som Finlandsbåtarna tar är längre och därför inte intressant för små båtar) och genom Skurusundet.
Det är bara båtar på väg till Skurusundet, Mälaren och, för all del, Stockholms hamn, som har något egentligt intresse av att gå genom Lilla Värtan (och därmed behöva broöppning). För båtar på väg till Vaxholm är Askrikefjärden (dvs norr om Lidingö) det naturliga valet.

Lägger man till att det bara är båtar med mellan 6-12 meters (ungefär) höjd som överhuvudtaget berörs av broöppningar, så följer att det är förhållandevis få segelbåtar som är tillräckligt små för att gå under nya Lidingöbrön, samtidigt som det är förhållandevis få motorbåtar som är så stora att de inte går under den gamla. För mig, som trots allt är seglare, så känns öppningsbarheten av Lidingöbron som något av ett lyxproblem.

Nerdboy påpekade
I reda siffror: den nya har 11,5 meter "segelfri höjd", den gamla har 5,2 meter i stängt läge.
I 1998 års sjökort gällde: nya bron 12,6 m segligsfri höjd och gamla bron 5,4 m under klaffen, 6,3 m under bågspannet. Allt enligt 1995 års medelvattenstånd. Men Nerdboy kan ha aktuellare siffror.

Enligt samma sjökort är segligsfria höjden under Danviksbron 12,8 m, så den som är road av att göra en fältstudie av hur många seglare som inte kommer under nya Lidingöbron rekommenderas att studera hur många seglare som väntar på broöppning där - efter verderbörligt diggande av tågen givetvis :D


Eller varför inte se om Lasse Åbergs SOS Semesterresan, där vi får veta allt om hur man inte ska passera under Danviksbron. :lol:


SI
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Stefan Isaksson skrev:Nerdboy påpekade
I reda siffror: den nya har 11,5 meter "segelfri höjd", den gamla har 5,2 meter i stängt läge.
I 1998 års sjökort gällde: nya bron 12,6 m segligsfri höjd och gamla bron 5,4 m under klaffen, 6,3 m under bågspannet. Allt enligt 1995 års medelvattenstånd. Men Nerdboy kan ha aktuellare siffror.
De här siffrorna borde vara de som gäller numera: http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... _3569.aspx
Sjöfartsverket skrev:Segelfri höjd vid stängd bro:bågspannet 5,2 m
klaffbron 4,3 m

Segelfri höjd för Nya Lidingöbron: 11,5 m (ej öppningsbar)

Med anledning av den tekniska statusen på bron är broöppning tills vidare ej möjlig.

Beslut om brons framtida användning planeras ske under 2005. Lidingö stad.
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Är det inte lite prestige i frågan? "Vi har ju byggt den nya bron högre så då måste vi släppa igenom dem som kommer under den [tills den gamla är riven]"...
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

Enligt uppgift i dagens nummer av Lidingö Tidning har Lidingö stad överklagat den ovan nämnda domen till Miljööverdomstolen.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Skriv svar