Köres Mercedes trådbussarne mera i Bergen?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Köres Mercedes trådbussarne mera i Bergen?

Inlägg av HE-E »

Hej!

Ja dessa tre trådbussar #6701, #6702 och #6073 av märket Mercedes-Benz/AEG, med sin duo teknik, Hur mycket används de mera och är alla tre kvar i Bergen? I sommras såg jag på Mannsverk depån bara två bussar. (ena var #6703, iaf.) Hur mycket bussar kräver landåslinjen över huvudtaget under vinter rusningen? Om det finns 6+3 st trådbussar så hur många diesel bussar behövs det till för att linjen skall rulla?

/Skurubisin
Medlem i:FSS, BHSF
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Den første ble totalskadet i brann for noen år siden og finnes ikke mer. De to siste har de siste årene gått på diesel, men de er nå under oppgradering, slik at de kan kjøres elektrisk. Det er menigen at de da for det meste skal gå elektrisk.

Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet førut, men nå har jeg gitt et svar.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Åtte trolleybusser skal være tilstrekkelig til endast elektrisk kjørning på linje 2. Det er just derfor man har åtte stykker.
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Hej!

Tack för svar. Det var lite det jag misstänkte att om jag sätter denna fråga under bussar och inte spårvagnar, så får jag sämre med svar... nå man lär sig med tiden:).

Okej, så nu är de bara två Mercedes kvar. Vet ni vad som felas det elektriska, när det inte går att använda?

/Skurubisin - God JuL
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Nils Carl Aspenberg skrev:Den første ble totalskadet i brann for noen år siden og finnes ikke mer. De to siste har de siste årene gått på diesel, men de er nå under oppgradering, slik at de kan kjøres elektrisk. Det er menigen at de da for det meste skal gå elektrisk.

Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet førut, men nå har jeg gitt et svar.
-----------------
Det är i och för sig samma slutsats som man dragit i Esslingen, dvs. man slutar med duobussdriften och kör enbart elektriskt eller diesel på de sträckor där man tidigare kört duobuss.

I Esslingen skedde detta trots att BMFT (Bundesministerium fur Forschung und Technik) på sin tid satsade mycket på att stötta duobussdriften.

mvh/spårsnoken
kowalski
Kontakt:

Inlägg av kowalski »

Vet at en av disse bussene var involvert i en trafikkulykke i krysset C. J. Hambros vei/Lillehatten/Bråtet (For de som ikke er lokalkjent finnes det et kart her) mens den var i trafikk på linje 62 mellom Bønes Senter og Oasen (Linje 62 er en internrute i Fyllingsdalen bydel, sør for sentrum) (Et bilde fra ulykkesstedet finnes her)

Hva som skjedde med denne bussen etterpå vet jeg ikke, men ut fra det som står på ba.no var bussen kjørbar etter ulykken.
Mitt bildegalleri: http://kowalski1984.ko.funpic.de/cpg148
Mine kamera:
Panasonic Lumix DMC-FZ8
Sony Ericsson W810i (brukes kun som reserve)
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Etter ulykken ble bussen bygd opp igjen som tidligere og satt i trafikk som dieselbuss. Nå i høst er det blitt foretatt utbedringer av det elektriske og i fremtiden skal den primært gå elektrisk på linje 2.
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Re: Köres Mercedes trådbussarne mera i Bergen?

Inlägg av HE-E »

Hej!

Var i Bergen och tittade om kring på trafiken. Alla sex nya trådbussar var i trafik. Av Mercedes duobussar såg jag bara 6702 på linje som kördes med diesel, förutom idag som iallafall var "körstångarna" uppe. 26.6 var buss 6702 och körde på linje 31.

/Skurubisin
Skriv svar