Säkerheten vid ändhållplatser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Säkerheten vid ändhållplatser

Inlägg av Stefan_Brännström »

När jag gick på högstadiet (mitten av 90-talet) hörde jag talas om någon 20-årig kvinnlig spårvagnsförare som skulle ha blivit våldtagen då hon lämnat spårvagnen sent vid en ändhållplats för att ta sig till förarnas "lokal" vid ändspåret.

Är det någon som känner igen detta? Och kan svara på var någonstans det skedde?

Det är ju förkastligt om våra kvinnliga förare inte skall kunna lämna spårvagnshytten när det är mörkt ute, men samtidigt ser man ju hur en person som är ute efter att våldta, just skulle kunna klä sig diskret (långt nerdragen mössa etc) och följa med en spårvagn till ändhållplats en sen tur för att där ge sig på den kvinnliga föraren.

Vad kan man göra mer än vad som redan görs för att komma åt det problemet?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Har inte en aning om din historia stämmer.
Annars så görs väldigt lite för att höja säkerheten vid ändhållplatser.
Kassan skall väl visserligen försvinna så småningom så att rånrisken minskar. Det var snack om att vi skulle få ett bärbart överfallslarm som är kopplat till tetran. Det har vi inte sett röken av än.

Så på nätterna och kvällarna är det bara att knipa eller be en stilla bön om att ingen vill dig illa om du går ut ur vagnen. :(
Perra-Spårvagnsförare!
Stefan_Brännström

Jaha

Det låter ju trist. Förvisso kanske föraren skulle kunna vara utrustad med någon utrustning liknande den tanten i flygplanet i filmen "Die Hard 2" har.

En liten makapär i fjärrkontrollsstorlek som ger ifrån sig en stöt som förlamar den man använder den på.

Kräver ju givetvis mycket ansvar och förstånd från föraren, men kanske kunde man åtminstone låta kvinnliga förare (kvinnor är av naturen mindre aggresiva) ha något sådant?

Vad tycker ni?

Givetvis skall det inte gå att allvarligt skada någon med denna "makapär" utan bara delvis bedöva, och sätta ur spel.
Satsa på Spårvägarna
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Stefan, jag tror att du körde fel för ett par växlar sedan. För mig finge du gärna välja ett annat ämne men det är ju ett fritt forum så du gör som du vill...
Stefan_Brännström

.

Nja, utsatta spårvagnsförare och problematik vid ändhållplatser berör väl i högsta grad spårtrafiken?

Och egentligen just spårtrafiken, då en busschaufför i motsvarande situation skulle kunna köra iväg med bussen i säkerhet utanför rutten om han/hon upplevde att någon väntade utanför bussen vid ändhållplatsen. Lite svårt kanske att göra det med en spårvagn på samma sätt...
Satsa på Spårvägarna
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Med risk för att bli ordentligt utskälld så hävdar jag med min sedvanliga envishet att den ev otryggheten vid ändstationerna är det minsta problemet när det gäller arbetsmiljön i lokaltrafiken och att det definitivt inte förtjänar den uppmärksamhet det fått genom vissa myndigheters märkliga agerande i frågan. Undrar om inte chefer och kollegor kan vara ett större problem än kunderna...
Senast redigerad av daniel_s den tisdag 26 december 2006 23:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Re: .

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev:Nja, utsatta spårvagnsförare och problematik vid ändhållplatser berör väl i högsta grad spårtrafiken?

Och egentligen just spårtrafiken, då en busschaufför i motsvarande situation skulle kunna köra iväg med bussen i säkerhet utanför rutten om han/hon upplevde att någon väntade utanför bussen vid ändhållplatsen. Lite svårt kanske att göra det med en spårvagn på samma sätt...
Jag tror att du kraftigt missförstod den förre skribenten. Det är nog snarare så att du inte är på rätt spår i frågan.

För övrigt kan en spårvagnsförare gära precis det, köra iväg från ändhållplatsen om det tarvas.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström

.

Nej, Tony. Om du läser mitt inlägg igen så handlade det om att köra iväg från rutten. Det kan inte en spårvagnsförare.
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Det är klart att jag kan köra från ändhållplatsen innan min avgångstid om jag känner mig hotad eller att vagnen jag kör kommer att utsättas för skadegörelse.

Har kört från ändhållplats en gång på alla år för att vagnen inte skulle kl-ttr- ner, dock hade jag möjlighet att kunna avgå ifrån ordinarie hållplats vid rätt tid ändå då det fanns annan vändslinga att nyttja.

Visst är ändhållplatserna "hotfulla" men det jag har råkat ut för har inte skett på ändhålplats utan ute på linjesträckningen, ibland med "publik" som inte ens vågar titta utan väljer att titta åt annat håll så dom slipper bli vittnen. Det är ett större problem i samhället än våra ändhållplatser.
Stefan_Brännström

Finns det fler ställen än Marklandsgatan (L3:s vändslinga) där man kan köra iväg för tidigt, och sedan vända två gånger för att hamna i position igen, på bara ett par minuter? Kan inte direkt komma på någon plats.
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Marklandsgatan/Slottskogsvallen är enda stället där man enkelt kan göra så.

Detta spelar mindre roll då den personliga säkerheten är viktigare än att vagnen faktiskt avgår från ändhållplats i rätt tid.
Även matteriella kostnader väger högre än att avgå från ändhållplats i rätt tid, tyvärr kan det bli en effekt att ressenär inte kommer med vanen beroende på detta.

Altså kan man i korthet säga att min säkerhet är det första som måste uppfyllas, blir svårt att framföra vagnen skadad/död.....
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Eller för att travestera en viss utbildningschef: "En död förare är en dålig förare"!
Hamnen

Inlägg av Hamnen »

daniel_s skrev:Med risk för att bli ordentligt utskälld så hävdar jag med min sedvanliga envishet att den ev otryggheten vid ändstationerna är det minsta problemet när det gäller arbetsmiljön i lokaltrafiken och att det definitivt inte förtjänar den uppmärksamhet det fått genom vissa myndigheters märkliga agerande i frågan. Undrar om inte chefer och kollegor kan vara ett större problem än kunderna...
Nog för att cheferna kan vara ämne för irritation ibland, men jag har aldrig varit med om att en arbetsledare har hotat att skära halsen av mig och därpå tagit både kassa och personliga tillhörigheter. En Tazer i bältet hade inte varit ovälkommet. Det näst bästa, kameraövervakning av ändhållplatser kanske ändå är mer realistiskt, men med integritetsivrandet som pågår i detta land kan vi nog fortsätta drömma om det.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Med risk för att bli ordentligt utskälld så hävdar jag med min sedvanliga envishet att den ev otryggheten vid ändstationerna är det minsta problemet när det gäller arbetsmiljön i lokaltrafiken och att det definitivt inte förtjänar den uppmärksamhet det fått genom vissa myndigheters märkliga agerande i frågan. Undrar om inte chefer och kollegor kan vara ett större problem än kunderna...
Det här varierar nog mellan orter. Jag tror att om vi avser Göteborg - som tråden från början indirekt får anses avse - är problemet med säkerhet absolut störst i just ändstation. Att arbetsledningen skulle anses som "farlig" har jag inte hört talas om här.

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Det här varierar nog mellan orter. Jag tror att om vi avser Göteborg - som tråden från början indirekt får anses avse - är problemet med säkerhet absolut störst i just ändstation. Att arbetsledningen skulle anses som "farlig" har jag inte hört talas om här.
Nja... jag menade inte riktigt så, utan det jag försöker påstå är att man i allmänhet löper större risk för obehag/sjukskrivning på grund av problem med chefer och kollegoer än på grund av problem med trafikanter och annat löst folk. Men du har nog rätt i det där med variation mellan orter.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:Det här varierar nog mellan orter. Jag tror att om vi avser Göteborg - som tråden från början indirekt får anses avse - är problemet med säkerhet absolut störst i just ändstation. Att arbetsledningen skulle anses som "farlig" har jag inte hört talas om här.
Nja... jag menade inte riktigt så, utan det jag försöker påstå är att man i allmänhet löper större risk för obehag/sjukskrivning på grund av problem med chefer och kollegoer än på grund av problem med trafikanter och annat löst folk. Men du har nog rätt i det där med variation mellan orter.
Och jag törs nog påstå att du rent generellt har fel - när det gäller förartryggheten i alla fall.

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Och jag törs nog påstå att du rent generellt har fel - när det gäller förartryggheten i alla fall.
Så bra, då kan vi ju gödsla med ordningsvakter och kameror så blir det kanske lite bättre. Och strunta ÄNNU mer i organisatoriska problem...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:Och jag törs nog påstå att du rent generellt har fel - när det gäller förartryggheten i alla fall.
Så bra, då kan vi ju gödsla med ordningsvakter och kameror så blir det kanske lite bättre. Och strunta ÄNNU mer i organisatoriska problem...
Det skrev jag inte, men när det gäller förarens persontrygghet så är det nog så att just ändstationer är det stora problemet. Organisatoriska problem finns naturligtvis överallt och bör hanteras och förbättras. Men att satsa på att lösa ett organisatoriskt problem var inte frågan här utan just personlig trygghet. Jag undrar dock om du inte är lokalt färgad i den frågan (?).

Men organisatoriska problem är ofta kostnadsposter, varför en satsning på sådana torde ge pengar över till att göra andra förbättringar.

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Men att satsa på att lösa ett organisatoriskt problem var inte frågan här utan just personlig trygghet. Jag undrar dock om du inte är lokalt färgad i den frågan (?)
Det är vi väl alla på ett eller annat sätt? :wink:
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Inom GS så är nog dom största orsakerna till sjukskrivningar kontakten med hotfulla individer eller andra yrkesrellaterade skador, dock kan det vara så att investera säg 30 000:- på en mäniska kan ses som en för stor kostnad kortsiktigt men i längden hade man tjänat in dom pengarna flera gånger om genom att istället för sjukskrivning hade haft kvar personen i produktiv tjänst och slippa utbilda en ny person att utföra den sjukskrivnes uppgifter.
Men det tar tyvärr lång tid att få en stelbent organisation att inse att en kortsiktigt hög kostnad kan bli en låg kostnad på längre sikt, både för organisationen OCH den enskilde individen.

Personligen har jag inga större problem med mina närmsta chefer och ännu mindre med högre chefer, VD konverseras det ibland ofta med då han anser det är bra att hålla kontakt med dom som utför dom "synliga" arbetsuppgifterna.

Ett annat problem kan vara man "visar sig vara rädd" genom att stänga inne sig i vagnen, man skall dock inte uppmana kollegor till att beblanda sig med hotfulla sittuationer dock har jag personligen "vunnit" kontakter genom att beblanda mig i den hotfulla sittuationen och vunnit mark genom att prata med människor.
Människor behöver bekräftelse och det är oftast det som problemet grundar sig på, bekräftelse.
Skriv svar