NerdBoys "då"- och nu-bilder

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Tack för fina bilder! Den översta var "bäst" som du förstår.

Vet inte vad det är i Ra-loket jag gillar, kan vara det lilla försöket att få till en form som verkar strömlinjeformad.

God jul på dig!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Tack för fina bilder! Den översta var "bäst" som du förstår.

Vet inte vad det är i Ra-loket jag gillar, kan vara det lilla försöket att få till en form som verkar strömlinjeformad.

God jul på dig!
God jul själv! Och alla andra med för den delen! :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Nu börjar det faktiskt tryta i samlingarna så jag får återkomma med fler "då"- och nu-bilder någon annan gång. Jag tackar för alla vänliga ord och glada tillrop den här omgången har gett mig. :)
NerdBoy skrev:En A32 på Lidingöbanan vore en kul idé, som en nu och "sedan"-bild att följa upp då och "nu"-bilderna med. Fast jag har tyvärr inga lämpliga bilder att börja med så jag måste ut och ta nya, och jag är lite upptagen mitt på dagarna när ljuset är hyfsat... Jag återkommer i ärendet! :)
Vad passar väl bättre i julstöket än att åka ut och ställa sig på en mer eller mindre öde hållplats på Lidingö en stund?

Nu:
Bild

"Sedan" (klicka på bilden för att få se en större version):
Bild
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

NerdBoy skrev:Nu börjar det faktiskt tryta i samlingarna så jag får återkomma med fler "då"- och nu-bilder någon annan gång. Jag tackar för alla vänliga ord och glada tillrop den här omgången har gett mig. :)
NerdBoy skrev:En A32 på Lidingöbanan vore en kul idé, som en nu och "sedan"-bild att följa upp då och "nu"-bilderna med. Fast jag har tyvärr inga lämpliga bilder att börja med så jag måste ut och ta nya, och jag är lite upptagen mitt på dagarna när ljuset är hyfsat... Jag återkommer i ärendet! :)
Vad passar väl bättre i julstöket än att åka ut och ställa sig på en mer eller mindre öde hållplats på Lidingö en stund?

Bild
Jaa, där är den ju! Tack snälla Calle och God Jul och Gott Nytt År.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
alex_krokodil

Inlägg av alex_krokodil »

[quote="NerdBoy"]Nu börjar det faktiskt tryta i samlingarna så jag får återkomma med fler "då"- och nu-bilder någon annan gång. Jag tackar för alla vänliga ord och glada tillrop den här omgången har gett mig. :)

[quote="NerdBoy"]En A32 på Lidingöbanan vore en kul idé, som en [i]nu och "sedan"[/i]-bild att följa upp [i]då och "nu"[/i]-bilderna med. Fast jag har tyvärr inga lämpliga bilder att börja med så jag måste ut och ta nya, och jag är lite upptagen mitt på dagarna när ljuset är hyfsat... Jag återkommer i ärendet! :)[/quote]

Nu:
[img]http://www.nerdboy.se/tram/daochnu/24g.jpg[/img]

[url=http://www.nerdboy.se/tram/daochnu/24nstor.jpg][img]http://www.nerdboy.se/tram/daochnu/24nliten.jpg[/img]
[/url][/quote]
snygg redigering, men den undre bilden är en syn jag helst inte vill se i verkligheten 8)
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

alex_krokodil skrev:
NerdBoy skrev:Nu börjar det faktiskt tryta i samlingarna så jag får återkomma med fler "då"- och nu-bilder någon annan gång. Jag tackar för alla vänliga ord och glada tillrop den här omgången har gett mig. :)

Nu:
Bild

Bild
snygg redigering, men den undre bilden är en syn jag helst inte vill se i verkligheten 8)
Du kan ju börja med att hålla ordning på taggarna, så kan vi diskutera sedan.

Helst vill jag ju se Regio Citadis på LB. Går inte det vill jag se A32. Vad jag inte vill se mer är det rullande skrot som nu trafikerar banan!

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Så här såg det inte riktigt ut idag på industrispåret från Lund C till Tetra Pak. Jag har nämligen klonat bort en byggnad i bakgrunden, och gångfållan bortom kurvan. :)

Bild
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: NerdBoys "då"- och nu-bilder

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild

Blågult så det förslår, plåtat på nationaldagen 2007.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Kul att du väckte den här tråden till liv igen. Mer sånt! :D
(med ett alldeles utmärkt bildpar, för övrigt)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Tack! :)

Bild

Bild
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Åh! T o m lövverket på träden har behållit formen under alla dessa år :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Åh! T o m lövverket på träden har behållit formen under alla dessa år :wink:
Ja, det syns att SL vårdar sina lokalbanor pedantiskt. :wink:
Harald
Kontakt:

Re:

Inlägg av Harald »

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Imponerad! Att det inklistrade partiet kommer från en annan bild förstår jag! Men är platsen den rätta? Alltså har sjön legat där?
Det vore en ren slump i så fall. :wink:

Häradskartan från 1901-1906 har inte med någon sjö och den äldre sockenkartan verkar ännu inte vara scannad hos lantmateriet.se. I SOFIs ortnamnsregister finns en uppgift från 1908 om att Älvsjö gård "ligger vid en torrlagd sankmark".

Namnet verkar förresten ha hängt med rätt länge, ett tidigt källbelägg är från 25/1 1461 när det är arvsskifte efter herr Johan Gädda och någon ärver två gårdar i "elffuesio" "j brenna kirkio soken".
Svenskt ortnamnslexikon skrev:Ortnamnet är övertaget från gården Älvsjö vars byggnader ännu finns kvar invid mässområdet och stationen. I förleden har man velat se ett mansnamn fsv. *Ælve, en tolkning som dock får betraktas som osäker. Senare leden är sjö, syftande på den nu försvunna Brännkyrkasjön eller Kyrksjön vilken låg öster om gården och söder om Brännkyrka kyrka.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Harald skrev:
Svenskt ortnamnslexikon skrev:Ortnamnet är övertaget från gården Älvsjö vars byggnader ännu finns kvar invid mässområdet och stationen. I förleden har man velat se ett mansnamn fsv. *Ælve, en tolkning som dock får betraktas som osäker. Senare leden är sjö, syftande på den nu försvunna Brännkyrkasjön eller Kyrksjön vilken låg öster om gården och söder om Brännkyrka kyrka.
Intressant! :) Då återstår bara att leta reda på en runsten i närheten som nämner en Ælve så är saken biff. (Jag är inte så knusslig, det går bra med ÆilafR, ÆilífR eller ÆilæifR också.)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild

Nu tackar jag för mig, visningen av "då"-och-nu-bilder fortsätter här: http://pellespappa.blogspot.com/search/ ... %22-och-nu
Skriv svar