God fortsättning på det gamla nu och ett Gott nytt år.
409 är väl pågång samma som 410.
409 ska tydligen vara ännu bättre att köra än dom tidigare vagnarna Vi har, den skall ha ännu bättre och mjukare retardation än tidigare.
Jag satt och körde 403 på morgonen den 24/12 och den är fortfarande "bockig" att köra dock var det väldigt halt på julaftonens morgon speciellt vid start från St. Sigfrids Plan mot Torp.
Som alla forumsläsare kanske förstått så tycker jag om vagnstypen som förare, dock lite skakig men detta är det olika lösningar på G för, vagnsfelen blir mindre och mindre förekommande.
Dock kräver den en viss teknik och kunskap om hur man hanterar vagnen och detta kan enbart komma genom erfarenhet och att Vi delger våra erfarenheter/kunskaper till övriga kollegor som knappt kört den.
Åså finns det några av oss förare som inte tycker om att slängas hit och dit med ryggvärk som ressultat. Som sagt jag inte gillar vår nya..............
Designen framtill är mycket futuristisk. Talar då framför allt om att botten "sluttar uppåt" framtill, vilket leder till att det ser ut som om vagnen svävar fram, om man fixerar på fronten och inte tittar längre bak på vagnen. Bilden ovan ger ett bra exempel på just detta.
Jag har inte varit så possitiv alltid till pastavagnen, men nu när det är vagnar med förbättringar jämfört med exempelvis 401 som rullar, så måste jag allt ändra mig. Tycker den är riktigt trevlig att åka i, och jag gillar ljudet när vagnen accelererar respektive bromsar. Påminner mig om T6A5 i Prag!