Inte så centrala kanske. Det är dessutom högst tveksamt om Farsta strand kan sägas ha blivit "skapad"; mer rättvist är det nog att påstå att den kom till av en ren slump. För övrigt är gångsträckorna Karlberg - S:t Eriksplan och Stockholm S - Mariatorget fullt jämförbara med sträckan Stockholm C - T-centralen.Richard Jacobsson skrev:Sundbyberg, Farsta strand och Årstaberg månne?
Gammal tunnel kan bli länk mellan pendeltåg och t-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Säkert! Hamnar man längs norrut/österut på T-centralen och ska till spår 19 på Centralen, lär man ha en bit att gå... Undrar hur långt. Nån som mätt? Vem är först att mäta?daniel_s skrev:Inte så centrala kanske. Det är dessutom högst tveksamt om Farsta strand kan sägas ha blivit "skapad"; mer rättvist är det nog att påstå att den kom till av en ren slump. För övrigt är gångsträckorna Karlberg - S:t Eriksplan och Stockholm S - Mariatorget fullt jämförbara med sträckan Stockholm C - T-centralen.Richard Jacobsson skrev:Sundbyberg, Farsta strand och Årstaberg månne?

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Mattias Henriksson
- Inlägg: 158
- Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28
Det är väl bara obetydligt längre att gå från pendeltåg till T-bana vid S:t Eriksplan jämfört med genom gången vid centralen. Däremot kunde skyltningen vid den förstnämnda vara betydligt bättre!Ekonomisk skrev:En tunnel eller motsv mellan Karlberg och St Eriksplan(gatan?) hade inte varit dumt. Hur har SL egentligen lyckats med att bara skapa en (central) bytespunkt mellan järnväg och tunnelbana. Sedan något år har man i alla fall fått en bytespunkt mellan järnväg och spårväg.
- Kristofer
- Inlägg: 1516
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Jag har mätt till spår 15/16 i alla fall. Jag har faktiskt mätt gångtiderna mellan samtliga plattformar och busshållplatser inom hela Centralen/T-Centralen/Cityterminalen/Vasagatan/Sergels Torg/Klarabergsviadukten-komplexet (av min kollega förkortat till "Klara allt") som en del i arbetet att bygga upp det som idag är SL:s Reseplanerare.bruse skrev:Säkert! Hamnar man längs norrut/österut på T-centralen och ska till spår 19 på Centralen, lär man ha en bit att gå... Undrar hur långt. Nån som mätt? Vem är först att mäta?daniel_s skrev:Inte så centrala kanske. Det är dessutom högst tveksamt om Farsta strand kan sägas ha blivit "skapad"; mer rättvist är det nog att påstå att den kom till av en ren slump. För övrigt är gångsträckorna Karlberg - S:t Eriksplan och Stockholm S - Mariatorget fullt jämförbara med sträckan Stockholm C - T-centralen.Richard Jacobsson skrev:Sundbyberg, Farsta strand och Årstaberg månne?
Det tog tid, kan jag säga. I stort sett en hel arbetsdag. Och detta trots att jag delade upp det i delsträckor så att jag inte gick samma väg fler gånger än nödvändigt.
Men jag tänker inte göra om det. Och jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog.
Som kuriosa kan nämnas att Reseplaneraren utgår från att du anländer till en station i mitten av ett fullängdståg, men att när du ska med ett tåg räcker det att du hinner gå fram till korttågsmärket.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Kan det vara 500m mellan Karlberg och StErik?
Så här ser det ut på SL:s karta, dock
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter ... Fkarta.pdf
Lyckligtvis berättar Reseplaneraren att Märsta - Fridhemsplan bäst företas med byte i Karlberg.
Så här ser det ut på SL:s karta, dock
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter ... Fkarta.pdf
Lyckligtvis berättar Reseplaneraren att Märsta - Fridhemsplan bäst företas med byte i Karlberg.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Tja, om man får tro kartan så är det ju nära från Karlberg till Universitetet i alla fall!Ekonomisk skrev:Så här ser det ut på SL:s karta, dock
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter ... Fkarta.pdf

-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
480 meter var det 2003.Ekonomisk skrev:Kan det vara 500m mellan Karlberg och StErik?
Så här ser det ut på SL:s karta, dock
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter ... Fkarta.pdf
Lyckligtvis berättar Reseplaneraren att Märsta - Fridhemsplan bäst företas med byte i Karlberg.
//Lars
Står 400 m på skylten, det är alltså i underkant. Men hellre för lite än för mycket så att man inte skrämmer folk från att gå.Lars Ödlund skrev:480 meter var det 2003.Ekonomisk skrev:Kan det vara 500m mellan Karlberg och StErik?
Så här ser det ut på SL:s karta, dock
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter ... Fkarta.pdf
Lyckligtvis berättar Reseplaneraren att Märsta - Fridhemsplan bäst företas med byte i Karlberg.
//Lars
Cirka fyra minuter tar det för mig att gå från grön linje till spår 3 resp. till spår 19.
Det tar ungefär lika lång tid mellan Karlberg och S:t Eriksplan. Denna sträcka är dessutom mycket trevligare att gå en att trängas i "Stressgången" mellan Stockholm C och T-Centralen.duga skrev:Står 400 m på skylten, det är alltså i underkant. Men hellre för lite än för mycket så att man inte skrämmer folk från att gå.Lars Ödlund skrev:480 meter var det 2003.Ekonomisk skrev:Kan det vara 500m mellan Karlberg och StErik?
Så här ser det ut på SL:s karta, dock
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter ... Fkarta.pdf
Lyckligtvis berättar Reseplaneraren att Märsta - Fridhemsplan bäst företas med byte i Karlberg.
//Lars
Cirka fyra minuter tar det för mig att gå från grön linje till spår 3 resp. till spår 19.
Dom usla kartorna förstör verkligen. På någon tidigare kartor var man klokare och ritade ut en sträckad linje mellan S:t Erik och Karlberg (Även Mariatorget - Stockholm S) som visade att det var värt att gå mellan stationerna. Dock är det på bättringsvägen. För i höstas satte de upp en tavla med pendeltågstider nere i S:t Eriksplans billjetthall.
SL borde verkligen skrota de linjekartor de har! På de tidigare stämde både geografin och så kunde man lätt se vart man kunde byta mellan olika linjer. På de nuvarande kan man i regel inte se något av dessa! För övrigt så borde Länskartan, där alla SL-linjer finns med läggas upp på deras hemsida i pdf eller flash.