Spinnsystem

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Spinnsystem

Inlägg av Acela »

Jag å en kompis snackar lite om spinnsystem

TC står ju för Traction Control

ASR, vad står det för

Tacksam för svar
/ Jim
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Spinnsystem

Inlägg av Verspieder »

Acela skrev:Jag å en kompis snackar lite om spinnsystem
ASR, vad står det för
Jag hoppas ni talar om antispinnsystem :wink:
Via Google hittade jag texten "Anti Slip Regulation" för ASR, men vet inte om det är rätt svar.
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Re: Spinnsystem

Inlägg av Acela »

Verspieder skrev:
Acela skrev:Jag å en kompis snackar lite om spinnsystem
ASR, vad står det för
Jag hoppas ni talar om antispinnsystem :wink:
Via Google hittade jag texten "Anti Slip Regulation" för ASR, men vet inte om det är rätt svar.
jo.. anti, glömde bara skriva det, eller nått system som träder in om bussen börjar spinna, och så gör systemet att den spinner mer, det vore ett bra system :wink:
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spinnsystem

Inlägg av daniel_s »

Acela skrev:jo.. anti, glömde bara skriva det, eller nått system som träder in om bussen börjar spinna, och så gör systemet att den spinner mer, det vore ett bra system :wink:
Aha! Ett sådant system finns på alla äldre spårvagnar, kallas seriemotorer. :wink:
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Re: Spinnsystem

Inlägg av Acela »

daniel_s skrev:
Acela skrev:jo.. anti, glömde bara skriva det, eller nått system som träder in om bussen börjar spinna, och så gör systemet att den spinner mer, det vore ett bra system :wink:
Aha! Ett sådant system finns på alla äldre spårvagnar, kallas seriemotorer. :wink:
haha :D
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spinnsystem

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
Acela skrev:jo.. anti, glömde bara skriva det, eller nått system som träder in om bussen börjar spinna, och så gör systemet att den spinner mer, det vore ett bra system :wink:
Aha! Ett sådant system finns på alla äldre spårvagnar, kallas seriemotorer. :wink:
Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra!
På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Spinnsystem

Inlägg av Karsten »

Acela skrev:Jag å en kompis snackar lite om spinnsystem

Tacksam för svar
/ Jim
Katterna jag hade förut hade både spinn- och antispinnsystem. Gick utmärkt att reglera med mängden mat och uppmärksamhet..
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Spinnsystem

Inlägg av Verspieder »

Karsten skrev:Katterna jag hade förut hade både spinn- och antispinnsystem. Gick utmärkt att reglera med mängden mat och uppmärksamhet..
Har spinnrockar inbyggt spinnsystem?
Senast redigerad av Verspieder den onsdag 20 december 2006 1:49, redigerad totalt 1 gånger.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Spinnsystem

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra! På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
En vanlig diff-spärr fanns på många nya snik-bussmodeller ända fram till tidigt 2000-tal. Trots att körlärarna tjjatade varenda utbildningsdag om att man ICKE får trycka in diff-knappen om ett hjul spinner, så nog f*n var det flera som lyckades... sen brakade det till och efteråt spann inget alls förrutom motorn. :(

Det är sällan man ser de gula strömbrytarna med en bakaxel på i nya bussar numera. Så jag antar att nästan alla nya bussar numera har ett elektroniskt anti-spinnsystem av något slag.
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Re: Spinnsystem

Inlägg av Acela »

Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra! På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
En vanlig diff-spärr fanns på många nya snik-bussmodeller ända fram till tidigt 2000-tal. Trots att körlärarna tjjatade varenda utbildningsdag om att man ICKE får trycka in diff-knappen om ett hjul spinner, så nog f*n var det flera som lyckades... sen brakade det till och efteråt spann inget alls förrutom motorn. :(

Det är sällan man ser de gula strömbrytarna med en bakaxel på i nya bussar numera. Så jag antar att nästan alla nya bussar numera har ett elektroniskt anti-spinnsystem av något slag.
jag minns att gamla volvo säffle vagnar hade den knappen
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Spinnsystem

Inlägg av Lars Ödlund »

Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra! På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
En vanlig diff-spärr fanns på många nya snik-bussmodeller ända fram till tidigt 2000-tal. Trots att körlärarna tjjatade varenda utbildningsdag om att man ICKE får trycka in diff-knappen om ett hjul spinner, så nog f*n var det flera som lyckades... sen brakade det till och efteråt spann inget alls förrutom motorn. :(

Det är sällan man ser de gula strömbrytarna med en bakaxel på i nya bussar numera. Så jag antar att nästan alla nya bussar numera har ett elektroniskt anti-spinnsystem av något slag.
Suck!

(Får göra ett undantag och skriva nåra rader)

Och de ska kalla sig yrkesförare?

Diffspärren får aldrig kopplas in under sväng eller med spinnande hjul, med manuell låda "ner med kopplingen och tryck på knappen" men normalt så kopplar man in spärren i god tid innan.

ASR systemet kan aldrig ersätta en diffspärr, det tror bara tillverkarna och till viss del operatörerna, ASR systemet fördelar inte kraften från det spinnande hjulet utan hindrar bara hjulspinn, det går inte alls att komma loss med kontrollerat hjulspinn eller att gunga sig loss med detta system som jag anser helt värdelöst om det inte kompletteras med diff spärr/OnSpot eller SlirEj.

I SL området har diff spärr enbart funnits på nyare led o boggiebussar från mitten på -90 talet. (Inte på några Volvo i Hornsberg Jim !)

Ett prov genomfördes 10 år tidigare på de första boggiebussarna H40-H41 men kopplades snart ur varvid man vid halka lätt blev sittande på stationsplan i Norrtälje med dessa bussar.

Ett krav man borde kunna ställa på en yrkesförare är att man kan hantera sitt arbetsredskap och använda dess funktioner korrekt, varför så inte är fallet kan man ju bara undra.

//Lars
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Re: Spinnsystem

Inlägg av Acela »

Lars Ödlund skrev:
Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra! På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
En vanlig diff-spärr fanns på många nya snik-bussmodeller ända fram till tidigt 2000-tal. Trots att körlärarna tjjatade varenda utbildningsdag om att man ICKE får trycka in diff-knappen om ett hjul spinner, så nog f*n var det flera som lyckades... sen brakade det till och efteråt spann inget alls förrutom motorn. :(

Det är sällan man ser de gula strömbrytarna med en bakaxel på i nya bussar numera. Så jag antar att nästan alla nya bussar numera har ett elektroniskt anti-spinnsystem av något slag.
Suck!

(Får göra ett undantag och skriva nåra rader)

Och de ska kalla sig yrkesförare?

Diffspärren får aldrig kopplas in under sväng eller med spinnande hjul, med manuell låda "ner med kopplingen och tryck på knappen" men normalt så kopplar man in spärren i god tid innan.

ASR systemet kan aldrig ersätta en diffspärr, det tror bara tillverkarna och till viss del operatörerna, ASR systemet fördelar inte kraften från det spinnande hjulet utan hindrar bara hjulspinn, det går inte alls att komma loss med kontrollerat hjulspinn eller att gunga sig loss med detta system som jag anser helt värdelöst om det inte kompletteras med diff spärr/OnSpot eller SlirEj.

I SL området har diff spärr enbart funnits på nyare led o boggiebussar från mitten på -90 talet. (Inte på några Volvo i Hornsberg Jim !)

Ett prov genomfördes 10 år tidigare på de första boggiebussarna H40-H41 men kopplades snart ur varvid man vid halka lätt blev sittande på stationsplan i Norrtälje med dessa bussar.

Ett krav man borde kunna ställa på en yrkesförare är att man kan hantera sitt arbetsredskap och använda dess funktioner korrekt, varför så inte är fallet kan man ju bara undra.

//Lars
nu menar jag säfflevagnar som Bla täby och handen hade. Jag pratar inte inte bara om Hornsberg
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spinnsystem

Inlägg av Kantorn »

Verspieder skrev:
Karsten skrev:Katterna jag hade förut hade både spinn- och antispinnsystem. Gick utmärkt att reglera med mängden mat och uppmärksamhet..
Har spinnrockar inbyggt spinnsystem?
[off topic]
För att spinna vidare på temat:

Den här gamla sången:
"Och gumman hon satt vid sin spinnrock och spann"...
...vad skulle hon med spannen till?
[/off topic]
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spinnsystem

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
Verspieder skrev:
Karsten skrev:Katterna jag hade förut hade både spinn- och antispinnsystem. Gick utmärkt att reglera med mängden mat och uppmärksamhet..
Har spinnrockar inbyggt spinnsystem?
[off topic]
För att spinna vidare på temat:

Den här gamla sången:
"Och gumman hon satt vid sin spinnrock och spann"...
...vad skulle hon med spannen till?
[/off topic]
Vet alla i norra götaland och provinser norr därom vad en spann är? :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Spinnsystem

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Den här gamla sången:
"Och gumman hon satt vid sin spinnrock och spann"...
...vad skulle hon med spannen till?
[/off topic]
Vet alla i norra götaland och provinser norr därom vad en spann är? :wink:
Självklart! "Robin Hood spann sin båge". :wink:
Erik J
Inlägg: 57
Blev medlem: tisdag 20 december 2005 19:43
Kontakt:

Re: Spinnsystem

Inlägg av Erik J »

Lars Ödlund skrev:
Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Har inte en vanlig differentialväxel på bilar en sådan funktion också! :lol: Åtminstone om ena hjulet har betydligt bättre friktion än det andra! På traktorer har man därför en diff-spärr som en enkel variant av antispinnsystem! :wink:
En vanlig diff-spärr fanns på många nya snik-bussmodeller ända fram till tidigt 2000-tal. Trots att körlärarna tjjatade varenda utbildningsdag om att man ICKE får trycka in diff-knappen om ett hjul spinner, så nog f*n var det flera som lyckades... sen brakade det till och efteråt spann inget alls förrutom motorn. :(

Det är sällan man ser de gula strömbrytarna med en bakaxel på i nya bussar numera. Så jag antar att nästan alla nya bussar numera har ett elektroniskt anti-spinnsystem av något slag.
Suck!

(Får göra ett undantag och skriva nåra rader)

Och de ska kalla sig yrkesförare?

Diffspärren får aldrig kopplas in under sväng eller med spinnande hjul, med manuell låda "ner med kopplingen och tryck på knappen" men normalt så kopplar man in spärren i god tid innan.

ASR systemet kan aldrig ersätta en diffspärr, det tror bara tillverkarna och till viss del operatörerna, ASR systemet fördelar inte kraften från det spinnande hjulet utan hindrar bara hjulspinn, det går inte alls att komma loss med kontrollerat hjulspinn eller att gunga sig loss med detta system som jag anser helt värdelöst om det inte kompletteras med diff spärr/OnSpot eller SlirEj.

I SL området har diff spärr enbart funnits på nyare led o boggiebussar från mitten på -90 talet. (Inte på några Volvo i Hornsberg Jim !)

Ett prov genomfördes 10 år tidigare på de första boggiebussarna H40-H41 men kopplades snart ur varvid man vid halka lätt blev sittande på stationsplan i Norrtälje med dessa bussar.

Ett krav man borde kunna ställa på en yrkesförare är att man kan hantera sitt arbetsredskap och använda dess funktioner korrekt, varför så inte är fallet kan man ju bara undra.

//Lars
För att spinna vidare på den bra redogörelsen så kan man påpeka problemet med dom nya fina systemen med massa fina förkortningarna är att när det börjar slira så är det för sent, bästa bettet på både väg och järnväg är innan man slirar synbart. När man slirar så polerar man isen under sig så friktionen blir väldigt dålig och ev dubbar river fåror i isen så dom hjälper föga seden på den platsen. Därav är min åsikt mjuk körning och diffbroms/diffspärr är väl det bästa, men nackdelarna är just det där med förare som kastar in diffspärren vid fel tidpunkt men löneavdrag är väl en bra metod mot sånt...

För tillverkarna av bussar är system som bromsar det spinnande hjulet väldigt billigt eftersom ABS redan finns så några rader programkod så har man en system som även leker antispinn.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spinnsystem

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Den här gamla sången:
"Och gumman hon satt vid sin spinnrock och spann"...
...vad skulle hon med spannen till?
[/off topic]
Vet alla i norra götaland och provinser norr därom vad en spann är? :wink:
Självklart! "Robin Hood spann sin båge". :wink:
Heja! Flera starka verbböjningar i svenska språket!
Professionell tyckare
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

NYinfo

Inlägg av Acela »

Nu har jag mer info.

ASR kommer från tyskans Antrieb-Schlupf-Regelung, dvs automatisk slirkontroll

ASR är ett kompliment till ABS, där samma komponenter används

ASR hindrar de drivande hjulen från att slira

Styrenhet och hjulsensorer är gemensamma för ABS/ASR

I styrenheten identifierar elektroniken låsningstendenserna för ABS och slirtendenserna för ASR

ASR-reglerningen består av två reglerkretsar

* Bromsreglerkrets

* Motorreglerkrets
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Skriv svar