Light-Rail och Pre-Metro i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Spadina linje 510

Inlägg av Olle »

I Toronto har man dels lagt vändslingorna inom avspärrat område, så att direkt övergång kan ske mellan buss / tunnelbana och spårvagn och dels lagt en del slingor under mark vid anslutande tunnelbanestationer. I ett land med väder som vårt, och även Kanada, borde det vara en fördel att ha slingorna inomhus. Man kan även se trenderna på köpcentrum som bygger in sina gågator för att göra det komfortablare för kunderna. Detta borde väl även gälla lokaltrafiken. Och just en fördel med spårvagn mot buss är att man kan köra dem inomhus utan större miljöpåverkan.

Bild

Lägg märke till den trevliga golvbeläggningen. Hade det varit i Sverige så hade det varit asfalt eller i bästa fall de otroligt trista betongplattorna som finns överallt.

:D lle.
:-)lle
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spadina linje 510

Inlägg av daniel_s »

Olle skrev:Lägg märke till den trevliga golvbeläggningen. Hade det varit i Sverige så hade det varit asfalt eller i bästa fall de otroligt trista betongplattorna som finns överallt.
Det tror jag inte på. Jag känner inte till en enda inomhusstation som har asfalt eller betongplattor som golvbeläggning. Snarare är det i regel precis sådan beläggning som på bilden, exempelvis vid Liljeholmen och Stockholm S.

(Ja, jag vet att det är asfalt vid Stockholm C, men det är knappast inomhus.)
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spadina linje 510

Inlägg av Olle »

daniel_s skrev:
Olle skrev:Lägg märke till den trevliga golvbeläggningen. Hade det varit i Sverige så hade det varit asfalt eller i bästa fall de otroligt trista betongplattorna som finns överallt.
Det tror jag inte på. Jag känner inte till en enda inomhusstation som har asfalt eller betongplattor som golvbeläggning. Snarare är det i regel precis sådan beläggning som på bilden, exempelvis vid Liljeholmen och Stockholm S.

(Ja, jag vet att det är asfalt vid Stockholm C, men det är knappast inomhus.)
Nä, du har nog rätt i det. Jag var kanske lite för sarkastisk. Det är nog mera utomhusmiljöerna som har de trista asfalts- och betongstensbeläggningarna. Rätt ska vara rätt.

:oops: lle.
:-)lle
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spadina linje 510

Inlägg av daniel_s »

Olle skrev:Nä, du har nog rätt i det. Jag var kanske lite för sarkastisk. Det är nog mera utomhusmiljöerna som har de trista asfalts- och betongstensbeläggningarna. Rätt ska vara rätt..
Fast du har naturligtvis ändå rätt om man lyfter blicken lite. Det är inte bara tråkig golvbeläggning på t ex Stockholm C, Slussen (SB) och Helsingborg C, utan en förfärlig miljö överhuvudtaget. Det behövs mer än ett tak för att man ska känna sig inomhus! Tycker att de har lyckats bra vid Liljeholmen. Mer sånt! :P
Skriv svar