Vatten i Mölndal får vagnar att ta nya vägar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
eremms

Vatten i Mölndal får vagnar att ta nya vägar

Inlägg av eremms »

Hej

Jag har i veckan tagit några bilder på vagnar som inte går dit dom brukar.

Fler kommer om jag lyckas visa dessa första

mvh

Mattias

Bild
Här är det lite ovan att svänga men 4:an har tagit min vändplats så...

Bild
Här är gott att vila en stund och känna doften av Ringlinien

Bild
Även en 6:a kan väl få komma till Liseberg någon gång

Bild
Kan alla andra så kan väl en 8:a också få köra lite fritt
Senast redigerad av eremms den söndag 17 december 2006 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
eremms

Fler bilder på vagnar på utflykt

Inlägg av eremms »

Några fler bilder från lördag 16 dec

Bild
Hur har denna 1:a hamnat här? Kanske meddragen av en 2:a.

Bild
Jo så är det!

Bild
En annan 2:a vill till Guldheden

Bild
Så då är vi framme eller ska vi säga uppe

Bild
Solen skiner så skönt här uppe på höjden.

Bild
Jobbigt att svänga rätt ut i trafiken
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Har man lagt om tvåan till Wavrinskys nu ist St Sigfrids? Låter mycket bättre, då man kan trafikera Korsvägens hållplatslägen där många kliver på och av.
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Tack för bilderna eremms :)

Varför gick 6an o 8an via Liseberg? Översvämmningen i Mölndal påverkar väll inte deras färdväg?
eremms

Inlägg av eremms »

Utan att veta tror jag man lagt om 2:an över helgen till Wavrinskys Plats för att inte trängas med Ringlinien (som körde i lördags) på St Sigfrids Plan.

Jag blev också förvånad när både 6:an och 8:an plötsligt började svänga upp mot Liseberg vid luchtid i torsdags (15/12). I högtalarna meddelades att ena röret i Chalmerstunneln var strömlöst. Jag tror inte det varade så länge.

Mattias

PS. Hur lägger man in bilder på bästa sätt i inläggen? Jag lyckades så där genom att kopiera sättet från PostImage.org som man får med länken i formuläret. Men det blev både bild och länk till bilden.
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

eremms skrev:
PS. Hur lägger man in bilder på bästa sätt i inläggen? Jag lyckades så där genom att kopiera sättet från PostImage.org som man får med länken i formuläret. Men det blev både bild och länk till bilden.
Img (bildadressen, som du får fram via högermusknapp-egenskaper, kopiera, kistra in osså Img igen, det är det jag kan om o lägga upp bilder här :P

Gick L8 o L6 via Kålltorp/Torp vid detta tillfälle isådannafall?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

L6 och L8 körde Scandinavium till SS där den vände för att sedan köra Korsvägen - Valand - Vasaplatsen - Chalmers och därefter ordinarie vägar.

Från Chalmers kördes det direkt till Korsvägen ordinarie väg, detta beroende på problem med luftledningen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hjortron skrev:
eremms skrev:
Img (bildadressen, som du får fram via högermusknapp-egenskaper, kopiera, kistra in osså Img igen, det är det jag kan om o lägga upp bilder här :P
Jag skev ett litet inlägg om detta här!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Mr. Burns skrev:Har man lagt om tvåan till Wavrinskys nu ist St Sigfrids? Låter mycket bättre, då man kan trafikera Korsvägens hållplatslägen där många kliver på och av.
Det är också orsaken till att man lade linje 2 till Wavrinskys plats.
Varför köra en genväg till Korsvägen för att sen inte angöra den viktigaste hållplatsen?
Därför ändrades färdvägen till just Wavrinskys plats istället.
eremms

Inlägg av eremms »

Hej igen

Tack för hjälp med bildsyntax. Jag provar om jag fattat med en bild till på en 2:a på "rymmen".

När man ändå har fått sakkunniga på tråden så vill jag fråga. Finns alla tänkbara destinationer (vändslingor och vändställen) inbyggda i vagnarna. En hel del vagnar var fortfarande skyltade Krokslätt fast de gick till St Sigfridsplan. Och om det är smartare att vända på Wavrinskys så varför inte göra det direkt. Det borde väl finnas färdiga planer hur man gör när vattnet stider i Mölndal.

Bild
Full fart till vilan på Sanktas

Bild
Detta är väl inte Krokslätt!
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Det där med att skylta normal dest eller inte är en återkommande fråga. Själv tycker jag det är fel att som nu skylta t.ex. fyran till Krokslätt. Enligt tidtabellen (och även infodisplayerna) går den till Mölndal. Att sedan ersättningsbuss går sista biten rör antagligen inte resenärerna i Angered etc.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag hann ta detta kort från 5:an vid S:t Sigfridsplan i måndags:
(jag bjuder på rörelseoskärpan)
Bild
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Barre

Inlägg av Barre »

Mr. Burns skrev:Enligt tidtabellen (och även infodisplayerna) går den till Mölndal. Att sedan ersättningsbuss går sista biten rör antagligen inte resenärerna i Angered etc.
Njaaa, i detta fall tycker jag det är rätt, då det inte finns ersättnigsbussar (resenärer hänvisas till befintig busstrafik).
Sen finns inte L4 med på dispayerna, de kommer lite när som helst, ofta i flock.
Har åkt på resegaranti om aldrig förr de senaste dagarna.
"I bring nothing to the table!"
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Linjer skall normalt sett alltid skyltas ordinarie destination.
L4 skall skyltas Mölndal då linjen normalt sett går dit, Vi har som förare inte en endaste aning om jag blir första vagn som får trafikera hela sträckan eller vända Lana.
Vissa tider går det ersättingsbussar, vissa tider hänvisas till ordinarie busstrafik, men likförbaskat är inte linjen indragen, bara fått sin linjesträckning "beskuren".

L2 skall skyltas Krokslätt och när man kör in mot Korsvägen informera i högtalarna vart man tar vägen efter Korsvägen. Linjen är fortfarande inte indragen utan fått en ändrad linjesträckning.

Kan ta ett litet exempel, skall man skylta Bellevue fast det finns ersättningstrafik till Bergsjön vid spårarbeten??
Med detta vill jag säga att sålänge Vi inte sett en fast ändring till det vi har nu skall vagnarna skylta ordinarie destinationer.

Och som svar på en annan fråga, vagnarna har idag ca 950 olika destinationer inprogramerade i sin C90.
Tex dest: 327 - Göteborgs Spårvägar , 963 - västtrafik
eremms

Inlägg av eremms »

Hej. Ursäkta några frågor från en nybörjare på spårvagnar.

Är det du skriver om hur skyltning skall gå till enligt Spårvägens reglemente eller är det din personliga åsikt? Är det föraren som bestämmer vad som skall stå på vagnen eller hämtar man ut dom färdigskyltade? Som synes på mina bilder förekommer lite olika varianter. På en L2 står tex S:t Sigfrids Plan via Domkyrkan och Skånegatan, på en annan bara S:t Sigfrids Plan och på en tredjs Krokslätt.

Jag tyckte ändå att det var roligt att få ta några bilder på vagnar med lite ovanlig skyltning.

En annan fråga som jag länge undrat över är hur växlarna styrs: Är det automatiskt så att systemet vet att en viss vagn är L2 och lägger alla växlar rätt eller måste föraren göra se till det själv - och om så är fallet sker fel körning ofta? Denna fråga är kanske diskuterad tidigare i detta forum.

mvh Mattias
frethu

Inlägg av frethu »

Skulle man inte kunna skylta att det är byte för vidare resa från en viss punkt då? Funkar ju på andra håll..

Alltså; 7 Bergsjön, byte till buss vid Bellevue

Nu har jag inte varit i Götet sen problemen började men om det är som skrevs tidigare att man plockat bort linjen från infodisplayerna, så kan jag inte mer än förundras över hur det här med realtidssystem enbart tycks vara till för när allt är som det borde. Det är väl när det är störningar de behövs mest?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Det jag skriver är beställarens krav på oss som opperatör, vagn skall vara rätt skyltad enligt normala körvägar om det inte är en plannerad omläggning vilket detta inte är.

Det finns omlopp som vagnen följer under ett trafikdygn inlagda i fordonsdatorn (C90) som sköter skyltning och automatiskt hållplatsutrop, även realtidssystemet tar ut sin information via C90 som visar vagnens possition och beräknad ankomst till hållplats, finns inte omloppet inkodat visas en ca-tid som är tidtabellsberäknad eftersom systemet inte har en aning om vart omloppet/vagnen är.

Angående skyltning och hållplatsutrop finns det ett par sätt att lösa detta, atomatiskt = vagnens C90 sköter allt vilket man normalt sett skall göra och manuellt = föraren sköter skyltning och/eller hålplatsutrop.
Som det visats på bilderna förekommer både manuell och automatisk skyltning och det finns egentligen inget 100% rätt eller fel svar.
Dock kan man tycka att det är lite fel att ha "Krokslätt" när man står med näsan mot S:t Sigfrids Plan vid Liseberg / S:t Sigfrids Plan.

Bästa i detta fallet med 2:an är att köra manuell skyltning och ändra innan hållplatsen man viker av från normala färdvägen och informera om detta i högtalare på fordonet. Sedan "kan " det också vara rätt att skylta den destination som man kommer att köra till men då är vagnen felskyltad och vad sker OM man vagnen blir lagd tillbaka till ordinarie körväg?? Jo man har kört felskyltad och gett fel information under turen.
Sedan at kräva att förarna skall veta exakt vilket skyltnummer man skall använda är nog lite för stort krav då det finns totalt drygt 950 destinationer med en massa "via"-destinationer. Jag kan rätt många men det beror mest på att jag "alltid" skyltar manuellt.

Realtidsskyltarna visar idag den normala planneringen med linje/destination och beräknad avgångstid, vid störe störningar läggs information in manuellt.
Det finns väl planer för hur man vill ha det och systemet lämnar väl en del att önska.

Nu är det också pågång att västtrafik skall upphandla nya fordonsdatorer till fordonen, en orsak ä att systemet idag inte klarar av att hantera mer information än det idag gör såsom att kunna skylta "L7 Bergsjön, byte till buss Bellevue" vilket faktiskt vore bra, då har man liksom kört med öppna kort direkt, även till dom som inte läst informationen i hållplatskurerna som skall finnas ute i god tid innan en plannerad trafikomläggning vilket GS är bra på, dock finns det sabbotörer som sabboterar våra informationsskyltar.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Växlarna styrs av föraren via växelväljarvred/knappar på förarbordet, dock fungerar inte alltid systemen och då har vi ett växelspett som vi använder för manuell omläggning. Finns även skåp där vi styr vissa växlar/signaler om systemet inte fungerar, dessa kan även TLX fjärrstyra.
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

En annan fråga som jag länge undrat över är hur växlarna styrs: Är det automatiskt så att systemet vet att en viss vagn är L2 och lägger alla växlar rätt eller måste föraren göra se till det själv - och om så är fallet sker fel körning ofta? Denna fråga är kanske diskuterad tidigare i detta forum.
Det var en bra fråga Mattias :) Den har jag funderat på ett bra tag också :)

Är det så att dom här växelväljarvred/knapparna som du pratar om, finns det sånna i Pedalrna och Containrarna som vissa brukar kalla M31orna för? Vet ju att Italienarna har växelväljarknappar på högra armstödet...
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Vred = Pedalvagn
Knappar = Spakvagn
Skriv svar