jo.. Men jag visste ju inte när självutlösaren skulle slå till. Trodde jag hade på 30 sek, men jag hade på 20.. så jag log efter bilderna togs. sen tittade jag inte på bilderna medans jag bytte plats, utan kollade på dom efteråt. sen orkade jag inte ta om dom. Så lat är jag
Lat? Hahaha, blir väl jobbigt å stå å flina i 30 sekunder.
Man anstränger väl fler muskler när man ser allvarlig/sur ut, än när man ler?
Det sa jag till en sur mattant... som (mäkligt nog) inte blev gladare av min kommentar!
jo.. Men jag visste ju inte när självutlösaren skulle slå till. Trodde jag hade på 30 sek, men jag hade på 20.. så jag log efter bilderna togs. sen tittade jag inte på bilderna medans jag bytte plats, utan kollade på dom efteråt. sen orkade jag inte ta om dom. Så lat är jag
Lat? Hahaha, blir väl jobbigt å stå å flina i 30 sekunder.
Sparkfot skrev:Dörrlåsen har väl bytts ut sen C20 kom? För numera är det väl samma nyckel?
Det stämmer att de flesta låsen byttes ut i samband med att C20 kom - på så sätt fungerar samma nyckel både på Cx och C20-vagnarna. Vad jag vet har man inte bytt lås på t x C20 sedan dom kom, dessutom skulle det innebära att man dessutom måste byta låskolven inne i varje hytt då man använder samma nyckel till att aktivera tåget! dvs 6 kolvar per vagn!!!!!!
10 st låskolvar per C20 (12 st i C20F) blir det när jag räknar. Alvikare alltså...
Herr Pettimeter har svarat
Håller dock med dig - glömde alla "oviktiga" lås som mellan hytt och trafikantutrymmet samt låset till säkringsskåpet
MJTÅG skrev:Jag är inte så hemma på hytternas innehåll utan går på dom uppgifter jag fått från min kompis som är kunnig om t-banan.
Det enda sätt jag kan skilja på förarhytter är om det är Cx eller C20.
Och också mellan äldre Cx hytter (C1-C5) och nyare Cx hytter (C6-C15)
Det går att lära sig. Fler saker som skiljer är dörrlåsen och hastighetsmätaren. Den utvändiga målningen har dessutom bara förekommit på C8-C11 samt någon enstaka C6. Däremot har vagnen 1977 års SL-emblem på frontdörren, vilket var mycket ovanligt. Såvitt jag vet fanns det (bland de blå vagnarna) bara på C14z 1460-61 och möjligen på C14 1314-16.
Även C6H 2783 har gamla typsnittet på SL-loggan i fronten.
Acela skrev:
jo.. Men jag visste ju inte när självutlösaren skulle slå till. Trodde jag hade på 30 sek, men jag hade på 20.. så jag log efter bilderna togs. sen tittade jag inte på bilderna medans jag bytte plats, utan kollade på dom efteråt. sen orkade jag inte ta om dom. Så lat är jag
Lat? Hahaha, blir väl jobbigt å stå å flina i 30 sekunder.
Sparkfot skrev: Det är ju för att du är kåt på gamla bussar.
Hahha, ja, han stod vid Åhlens idag vid 12.30-tiden å drägglade över 47:ans bussar!
Ja, Acela, jag såg dig! Var bara nån meter ifrån dig!
Du såg honom, men inte mig??? Jag var ju med honom halva dan idag mellan Centralen och Djurgården eftersom det sägs att man rullade Täbys B9S som extraturer på 47an mellan Centralen och Djurgården idag.
>>>> http://www.slinfo.se <<<<Fast på engelska
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
MJTÅG skrev:Jag är inte så hemma på hytternas innehåll utan går på dom uppgifter jag fått från min kompis som är kunnig om t-banan.
Det enda sätt jag kan skilja på förarhytter är om det är Cx eller C20.
Och också mellan äldre Cx hytter (C1-C5) och nyare Cx hytter (C6-C15)
Det går att lära sig. Fler saker som skiljer är dörrlåsen och hastighetsmätaren. Den utvändiga målningen har dessutom bara förekommit på C8-C11 samt någon enstaka C6. Däremot har vagnen 1977 års SL-emblem på frontdörren, vilket var mycket ovanligt. Såvitt jag vet fanns det (bland de blå vagnarna) bara på C14z 1460-61 och möjligen på C14 1314-16.
De där emblemet sitter väl i snoken på varenda Cx vagn som går i trafik, den enda skillnaden må vara den något tunnare blå linjen runt vagnen.
Dessutom vill jag minnas att 1977 hade man en vit linje som gick under emblemet vilket i sin tur var svart med vit ram, (cirkel med SL i), ja såg då inga vagnar med det emblemet som sitter på muséets vagn förrän in 80 talet, typ i samband med att man började sätta SL logga i fronten på de gröna vagnarna...
tjatte skrev:De där emblemet sitter väl i snoken på varenda Cx vagn som går i trafik, den enda skillnaden må vara den något tunnare blå linjen runt vagnen.
Nix. Så här ser emblemet ut på de vagnar som går i trafik idag:
tjatte skrev:Dessutom vill jag minnas att 1977 hade man en vit linje som gick under emblemet vilket i sin tur var svart med vit ram, (cirkel med SL i),
Det är 1967 års SL-märke. Botten är inte svart utan mörkt grön (mörkt blå).
tjatte skrev:ja såg då inga vagnar med det emblemet som sitter på muséets vagn förrän in 80 talet, typ i samband med att man började sätta SL logga i fronten på de gröna vagnarna...
Just det. Det emblemet fanns på frontdörren på C12, C13 och C15 samt de C14 som målades gröna. Men inga blå vagnar hade det, utom de som jag och Fredrik nämnt (och kanske någon C4, är det bäst att tillägga). Det emblemet infördes 1977, vid SL:s 100-årsjubileum.