Nyinspelade hållplatsutrop?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan

Nyinspelade hållplatsutrop?

Inlägg av Johan »

Idag åkte jag på linje 1 med M28 724. Tyckte mig höra helt nya hållplatsutrop, liknande dom som redan finns på stombussen. Klart mycket bättre i så fall! :D
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Helt riktigt. Vi kommer att så sakteliga gå över till mp3-teknik istället för den gamla 16-bitars synteskretsen. Kommer så småningom på samtliga vagnar och bussar i Göteborg.
/JAgr
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Wow! Då kan ni ju spela mp3-musik också! :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Innebär detta att det burkiga mumlandet kommer att försvinna? Beror mumlandet på nåt filter som används för att dölja den syntetiska röstens nackdelar? Är de nya utropen klarare nu?
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Odd skrev:Innebär detta att det burkiga mumlandet kommer att försvinna? Beror mumlandet på nåt filter som används för att dölja den syntetiska röstens nackdelar? Är de nya utropen klarare nu?
Det burkiga mumlandet är beroende på många detaljer.
1. Talsynteskretsen i har endast 16 bitars upplösning (tror jag! Kan i värsta fall vara 8 bitars). Hursomhelst så har denna ljudkrets ett mycket begränsat frekvensomfång vilket ger till resultat att ljudet blir burkigt.
2. Högalaranläggningen kan vara missanpassad när det gäller impedanserna i högtalarana. Man har slutat att tillverka högtalarana med den impedans som vi använder. Kan ge ett burkigt ljud, men i första hand lågt ljud från högtalarna.

Dessa är de orsaker som har störst påverkan på ljudkvaliteten, det finns naturligtvis ett antal andra faktorer som jag inte nämnt här, men de ger en mindre påverkan.

/JAgr
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Då kanske det går att lägga ut utropen på nån hemsida, för hemladdning, då de är i mp3? :D
Det skulle matscha min dest-skylt bra 8)

På BKV:s hemsida (Budapest) finns nåra mp3-ljud:
http://www.bkv.hu/angol/home/szignal/szignal1.mp3
(förbaskat enerverande signal efter ett par hållplatser!)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
larsn

Inlägg av larsn »

Men är utropsrösten verkligen syntetisk? I så fall är det den klart bästa syntetiska röst jag någonsin hört. Jämför bara med Telias automagiska nummerupplysning...

När det gäller rösten på dromedarerna (stombussarna) - jag har uppfattat det som att man använder samma utrop men med mycket bättre ljudkvalitet (framför allt högre frekvenser). Men det är väl samma röst?

Lars Nilsson
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

larsn skrev:Men är utropsrösten verkligen syntetisk?
Nej rösten är en inspelning som sedan är digitaliserad. Vad jag syftade till är kretsen som tillverkar pratet i "burken" som är en digitalkrets, egentligen en digital/analogomvandlare med ganska låg upplösning.
larsn skrev:När det gäller rösten på dromedarerna (stombussarna) - jag har uppfattat det som att man använder samma utrop men med mycket bättre ljudkvalitet (framför allt högre frekvenser). Men det är väl samma röst?
Ja du har helt rätt, det samma inspelning men nu i mp3 format vilket medger en bättre upplösning och därmed ett bättre resultat i högtalarna.
bruse skrev:Då kanske det går att lägga ut utropen på nån hemsida, för hemladdning, då de är i mp3?
Ljudet tillhör tillverkaren av utrustningen (Thoreb) tror inte de släpper detta.
/JAgr
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hei!
Veit at dette med MP3 avspilling av holdeplassanrop også testes på en eller flere SL95 her i Oslo, har dog ikke aning om hvilken vogn(er) det er snakk om!

Det høres ut som dette er en god metode, og lettere å holde oppdatert etterhvert som linjer bytter destinasjoner OSV, forestiller meg at det bare er å koble til en laptop og kopiere filene over!

Andreas
Skriv svar