NerdBoys "då"- och nu-bilder

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:Här får du två bilder så länge. De var faktiskt gröna under bromsdammet på senare år, även om det kan vara svårt att se ibland ;-)
Väldigt trevliga bilder! :) När är de tagna?
Tack! Den första är från mars 1993 och den nedre någon gång under sommartidtabellen, troligen i juni eller juli samma år. Denna sommar trafikerades endast Näsbyparkslinjen, så de gamla vagnarna fick ensamma regera på banan en sista gång.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:Här får du två bilder så länge. De var faktiskt gröna under bromsdammet på senare år, även om det kan vara svårt att se ibland ;-)
Väldigt trevliga bilder! :) När är de tagna?
Tack! Den första är från mars 1993 och den nedre någon gång under sommartidtabellen, troligen i juni eller juli samma år. Denna sommar trafikerades endast Näsbyparkslinjen, så de gamla vagnarna fick ensamma regera på banan en sista gång.
OK. Synd att man inte hade en tanke på att plåta något på den tiden, jag gick på Åva gymnasium i Täby och tågen rusade förbi utanför fönstren hela tiden...

Våren/försommaren 1993 minns jag faktiskt tydligt. Det stod en stor pålkran och slog ner järnbalkar runt det som skulle bli en gångtunnel framför gymnasiet, det var ett jämrans oväsen hela dagarna.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

bark skrev:Jag uppskattar verkligen dina bilder och allt jobb du lägger ner på det, så jag ska försöka komma med ett litet tips utan att verka gnällig:
Och jag uppskattar alla tips så jag uppfattar inget som gnäll. :) Tack för tidigare tipset om den vita ramen förresten, jag har inte hunnit testa med det än.
bark skrev:Jag gissar att det där kortet ska försöka efterlikna ett vykort från tjugotalet (rätta mig gärna). För att få till det där allra sista så bör du mörka ner de mörka mellandagrarna en aning; det var trendigt med lite "murriga" vykort på den tiden.
Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad jag försökte efterlikna, jag har bara suttit och lekt med ritprogrammen och så har det fått bli vad det har råkat bli. Mest har jag utgått från min högst personliga och högst diffusa uppfattning om "gammalt" så alla tips som ovanstående är guld värda. :)
bark skrev:Jag gissar att du lagt till lite burs, men på den tiden tog man vykorten med storformatskamera (i samma format som det färdiga kortet) och gjorde ljustryck av dem. Resultatet blev knivskarpa och enormt detaljrika kort (vilket är en del av min fascination för gamla vykort), helt utan kornighet.
Hoppsan, det där har jag ju faktiskt läst om. :oops: Och inte kan jag skylla rörelseoskärpan på min konstnärlighet heller, det var jag som hade helt fel inställningar i kameran när kvällssolen började skuggas av granarna... :wink:
bark skrev:Och, som amerikanarna säger, keep up the good work! Har du provat att göra något flerbildskort än, som "Hälsning från Sundbyberg"? Det vore kul! :D
Nej, men det vore faktiskt lite kul. Jag ska kolla om jag har något lämpligt liggande, annars får jag väl ge mig ut och plåta vid tillfälle.
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

http://www.strahle.ws/display.asp?pageID=77&BildID=558
Ovanstående länk passar också in i denna tråds tema. Den intressanta dimensionen är emellertid: Åt vilket håll går utvecklingen? Kan det verkligen vara så att eldrivet normalspår ersätts av ångdrivet smalspår?

Hälsningar/Björn :roll:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Björn Stråhle skrev:http://www.strahle.ws/display.asp?pageID=77&BildID=558
Ovanstående länk passar också in i denna tråds tema. Den intressanta dimensionen är emellertid: Åt vilket håll går utvecklingen? Kan det verkligen vara så att eldrivet normalspår ersätts av ångdrivet smalspår?
Härliga bilder! Ja, ibland kan man förundras över ödets nycker.

(Jag visade nyss bilderna för hustrun men hon delar tyvärr inte min entusiasm för det spårburna. Fast hon sken upp när hon fick se den gröna bussen, sörmlänning som hon är. :))
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:Bild
En typisk vy som hade platsat i boken "tråkiga vykort". Har ni "läst" den? Den är ett fantastiskt nostalgiskt frossande i ett förr. Motiv som vanliga människor kan finna tråkiga, men som nördar som "författaren" (eller sammanställaren) - och som jag - tycker är störtsköna!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:En typisk vy som hade platsat i boken "tråkiga vykort". Har ni "läst" den? Den är ett fantastiskt nostalgiskt frossande i ett förr. Motiv som vanliga människor kan finna tråkiga, men som nördar som "författaren" (eller sammanställaren) - och som jag - tycker är störtsköna!
Här finns en samling: http://www.retroglobe.com/boring_postcards/

Det enda kortet från Vaxholm föreställer självklart mitt bostadsområde. :wink:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:En typisk vy som hade platsat i boken "tråkiga vykort". Har ni "läst" den? Den är ett fantastiskt nostalgiskt frossande i ett förr. Motiv som vanliga människor kan finna tråkiga, men som nördar som "författaren" (eller sammanställaren) - och som jag - tycker är störtsköna!

Jag hoppas inte att du tog illa upp. Det var inte meningen som kritik eller nedtryckande, tvärtom. Du är en baddare på "gamla vykort".
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:
NerdBoy skrev:

Jag hoppas inte att du tog illa upp. Det var inte meningen som kritik eller nedtryckande, tvärtom. Du är en baddare på "gamla vykort".
Nädå, absolut inte! Det är bara kul om det blir lite diskussion runt bilderna. :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Otroligt imponerande. :o
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Det var nog ett av de häftigare bildparen hittills! Rätt mycket som retucherats bort, men också ovanligt mycket som klistrats in. Är det "Elfsjön" som syns till höger på bilden? :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:Det var nog ett av de häftigare bildparen hittills! Rätt mycket som retucherats bort, men också ovanligt mycket som klistrats in. Är det "Elfsjön" som syns till höger på bilden? :)
Japp! :)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Imponerad! Att det inklistrade partiet kommer från en annan bild förstår jag! Men är platsen den rätta? Alltså har sjön legat där?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Imponerad! Att det inklistrade partiet kommer från en annan bild förstår jag! Men är platsen den rätta? Alltså har sjön legat där?
Det vore en ren slump i så fall. :wink:

Häradskartan från 1901-1906 har inte med någon sjö och den äldre sockenkartan verkar ännu inte vara scannad hos lantmateriet.se. I SOFIs ortnamnsregister finns en uppgift från 1908 om att Älvsjö gård "ligger vid en torrlagd sankmark".

Namnet verkar förresten ha hängt med rätt länge, ett tidigt källbelägg är från 25/1 1461 när det är arvsskifte efter herr Johan Gädda och någon ärver två gårdar i "elffuesio" "j brenna kirkio soken".
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Härliga bilder! Inte så ofta man ser Årstabroarna i den här vinkeln :)

Hittar en liten miss - byggarbetsbron mellan broarna fanns nog inte i "då-tiden"...
Skriv svar