För några år sedan såg jag en spårvagn som stod i vändplanen på Marklandsgatan och bytte från 3 till "nattmånen". 10 passerade, liksom 11, 12, 13, 14 OCH 15, för att sedan bytas till X och "nattmåne". Jag kan dra mig till minnes att 15 var rosa med blå siffror. Detta måste vara 2002 eller 2003, tror jag...TonyM skrev:Nu råkar jag veta att du har fel i den här frågan. 15 är för närvarande reservnummer för spårvägstrafiken, men 15 finns inte på rullarna för det.Stefan_Brännström skrev:Tony: Att första stombusslinjen har 16 skulle förvisso kunnas tolkas som att man inte vill ha intilliggande buss och spårvagnsnummer. D.v.s. 14 är tänkt som högsta spårvagnsnummer, och siffran 15 faller helt enkelt offer för en marginal i nummersättningen.
14 och 12 räcker till för närvarande när 15 behövs är det inte svårt att lägga till på rullarna.
16 i sig kan komma att försvinna om/när spårväg kommer till Norra Älvstranden.
//Tony
Ett försök till färgmässig linjegenomgång, Gbg genom åren
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: .
Re: .
Jag är rädd att du kommer ihåg fel.sputnik skrev: För några år sedan såg jag en spårvagn som stod i vändplanen på Marklandsgatan och bytte från 3 till "nattmånen". 10 passerade, liksom 11, 12, 13, 14 OCH 15, för att sedan bytas till X och "nattmåne". Jag kan dra mig till minnes att 15 var rosa med blå siffror. Detta måste vara 2002 eller 2003, tror jag...
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Svend: 10:an är fixad! Om någon annan har någon teori angående varför man 1972 gav denna linje (ganska sent årtal för tvådelad färgkod) gulblå med vita bokstäver får ni gärna lägga ut den.
Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk
Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk
Satsa på Spårvägarna
10:an fanns väl redan på 60-talet.Stefan_Brännström skrev:Svend: 10:an är fixad! Om någon annan har någon teori angående varför man 1972 gav denna linje (ganska sent årtal för tvådelad färgkod) gulblå med vita bokstäver får ni gärna lägga ut den.
Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk
/T
Med reservation för tyckfel.
Så här skall den rödvita sjuan se ut och inte på något annat sätt.
http://www.trafiknostalgiska.se/prod_bi ... inje_7.jpg
//Tony
http://www.trafiknostalgiska.se/prod_bi ... inje_7.jpg
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Man måste nog inte ha en teori om allt här i världen och det är inte alla val som det finns någon logik bakom. T.ex. så upptäckte jag häromdagen att man har satt upp tavlan "Signalsträcka slutar" på ett antal ställen vid Wieselgrensplatsen. Att det skulle finnas någon logik bakom det har jag svårt att tänka mig.Stefan_Brännström skrev:Svend: 10:an är fixad! Om någon annan har någon teori angående varför man 1972 gav denna linje (ganska sent årtal för tvådelad färgkod) gulblå med vita bokstäver får ni gärna lägga ut den.
Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fredag 14 juli 2006 17:28
- Ort: majorna/tynnered/son Garbi
Det finns logik bakom, den redovisas i TRI och du och jag kan säkert gå igenom det som ligger bakom utformningen där vid tillfälle jag ämnar dock inte redogöra för detta öppet.Harald skrev:Man måste nog inte ha en teori om allt här i världen och det är inte alla val som det finns någon logik bakom. T.ex. så upptäckte jag häromdagen att man har satt upp tavlan "Signalsträcka slutar" på ett antal ställen vid Wieselgrensplatsen. Att det skulle finnas någon logik bakom det har jag svårt att tänka mig.Stefan_Brännström skrev:Svend: 10:an är fixad! Om någon annan har någon teori angående varför man 1972 gav denna linje (ganska sent årtal för tvådelad färgkod) gulblå med vita bokstäver får ni gärna lägga ut den.
Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Till att börja med så är TRI såvitt jag vet offentlig handling så varför du inte skulle kunna redogöra för den öppet förstår jag inte.TonyM skrev:Det finns logik bakom, den redovisas i TRI och du och jag kan säkert gå igenom det som ligger bakom utformningen där vid tillfälle jag ämnar dock inte redogöra för detta öppet.Harald skrev:Man måste nog inte ha en teori om allt här i världen och det är inte alla val som det finns någon logik bakom. T.ex. så upptäckte jag häromdagen att man har satt upp tavlan "Signalsträcka slutar" på ett antal ställen vid Wieselgrensplatsen. Att det skulle finnas någon logik bakom det har jag svårt att tänka mig.Stefan_Brännström skrev:Svend: 10:an är fixad! Om någon annan har någon teori angående varför man 1972 gav denna linje (ganska sent årtal för tvådelad färgkod) gulblå med vita bokstäver får ni gärna lägga ut den.
Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk
//Tony
Så till saken. En huvudsignal som visar "kör" anger för föraren att signalsträckan är fri från andra spårfordon. Därför finns ett behov av att ange för föraren var signalsträckan slutar, d.v.s. var körning på sikt åter börjar. Det är logiken bakom tavlan "Signalsträcka slutar". En punktsignal anger alltid körning på sikt, d.v.s. den garanterar inte att någon viss sträcka är fri från andra spårfordon. Det kan gott hända att anläggningen är utformad så att det ändå finns en sträcka som är fri från fordon, men punktsignalen har ingen signalbild som ger föraren någon sådan garanti. Körning efter en punktsignal sker alltid på sikt och därmed finns ingen punkt bortom signalen som behöver utmärkas för föraren. Det är min logik. Har du någon annan?
Det jag kan tänka mig är att punktsignaler aldrig växlar från "stopp" till "rörelse på sikt rakt fram" innan framförvarande vagn har kört av signalblockeringen.
Troligtvis är det därför det sitter "signalsträcka slutar" vid Wielsegrensplatsen.
Dock har jag för mig att dessa skyltar aldrig satt uppsatta vid Marklandsgatan eller Ullevi Norra.
Troligtvis är det därför det sitter "signalsträcka slutar" vid Wielsegrensplatsen.
Dock har jag för mig att dessa skyltar aldrig satt uppsatta vid Marklandsgatan eller Ullevi Norra.
Visst är den det, men för att vara ärlig så vill jag inte gå i polemik kring TRI offentligt. Det är alltså ett beslut som är mitt och ingen annansHarald skrev: Till att börja med så är TRI såvitt jag vet offentlig handling så varför du inte skulle kunna redogöra för den öppet förstår jag inte.
Om du läser TRI SF ätr 11 3.9 så står det att:Harald skrev: Så till saken. En huvudsignal som visar "kör" anger för föraren att signalsträckan är fri från andra spårfordon. Därför finns ett behov av att ange för föraren var signalsträckan slutar, d.v.s. var körning på sikt åter börjar. Det är logiken bakom tavlan "Signalsträcka slutar". En punktsignal anger alltid körning på sikt, d.v.s. den garanterar inte att någon viss sträcka är fri från andra spårfordon. Det kan gott hända att anläggningen är utformad så att det ändå finns en sträcka som är fri från fordon, men punktsignalen har ingen signalbild som ger föraren någon sådan garanti. Körning efter en punktsignal sker alltid på sikt och därmed finns ingen punkt bortom signalen som behöver utmärkas för föraren. Det är min logik. Har du någon annan?
Körning förbi urbruktagen Punktsignal eller huvudsignal
Sth 30 km/h gäller fram till nästa huvudsignal/punktsignal i bruk eller sluttavla om inget annat meddelats.
Samma formulering finns när du kör mot punktsignal i stopp.
Tavlan talar alltså om hur långt du skall köra med sänkt hastighet vid problem i anläggningen.
Tavlans fulla namn är för övrigt: "Sluttavla för signalsäkrad sträcka och punktsignalsträcka"
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: .
Linje 15 finns inte i destinationsfilmen för linjenummer i de vagnar GS trafikerar med i linjetrafik.sputnik skrev:För några år sedan såg jag en spårvagn som stod i vändplanen på Marklandsgatan och bytte från 3 till "nattmånen". 10 passerade, liksom 11, 12, 13, 14 OCH 15, för att sedan bytas till X och "nattmåne". Jag kan dra mig till minnes att 15 var rosa med blå siffror. Detta måste vara 2002 eller 2003, tror jag...TonyM skrev:Nu råkar jag veta att du har fel i den här frågan. 15 är för närvarande reservnummer för spårvägstrafiken, men 15 finns inte på rullarna för det.Stefan_Brännström skrev:Tony: Att första stombusslinjen har 16 skulle förvisso kunnas tolkas som att man inte vill ha intilliggande buss och spårvagnsnummer. D.v.s. 14 är tänkt som högsta spårvagnsnummer, och siffran 15 faller helt enkelt offer för en marginal i nummersättningen.
14 och 12 räcker till för närvarande när 15 behövs är det inte svårt att lägga till på rullarna.
16 i sig kan komma att försvinna om/när spårväg kommer till Norra Älvstranden.
//Tony
Himla kul läsning det här, tackar för ett utmärkt jobb, Stefan!
Har heller aldrig sett linje 15 förut, men jag vet med mig att jag hört/läst något om att den skulle få en rosa färg tidigare någonstans... Det kan ju ha varit här det med iöfs...
Men det finns en skylt i (i alla fall på pedalerna) där en svart cirkel visas mot blå bakgrund...Vad är det för något?
Har heller aldrig sett linje 15 förut, men jag vet med mig att jag hört/läst något om att den skulle få en rosa färg tidigare någonstans... Det kan ju ha varit här det med iöfs...
Men det finns en skylt i (i alla fall på pedalerna) där en svart cirkel visas mot blå bakgrund...Vad är det för något?
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Så, har nu justerat färgskyltar och även vissa delar av texten. Om nya forumanvändare någon gång börjar ställa frågor om färger och skyltning genom åren kan man väl betrakta tråden som en hyfsad länk, även om jag inte kan svara för att alla uppgifter stämmer till fullo.
Riktigt roligt blir det endast om insatta herrar med några år på nacken sätter sig ner och skriver ihop ett kompendium med samma struktur och idé. Förmodligen kan de då komplettera med samtliga årtal som linjer kommit och försvunnit, samt fler geografiska kännetecken för de olika linjerna.
Givetvis skulle man ju ha förlagt L10 mellan Saltholmen-Bergsjön 2002 och låtit L11 trafikera Guldheden-Angered istället. Nu blev valet det motsatta, och därför har L10 ett 12-årigt gästspel på Saltholmen som på sin höjd kan kopplas till den första upplagan av L10 via Bangatan. Till den nuvarande upplagan finns ingen koppling, och det fanns ingen när den gick till Angered heller mellan 2002-2004.
Riktigt roligt blir det endast om insatta herrar med några år på nacken sätter sig ner och skriver ihop ett kompendium med samma struktur och idé. Förmodligen kan de då komplettera med samtliga årtal som linjer kommit och försvunnit, samt fler geografiska kännetecken för de olika linjerna.
Givetvis skulle man ju ha förlagt L10 mellan Saltholmen-Bergsjön 2002 och låtit L11 trafikera Guldheden-Angered istället. Nu blev valet det motsatta, och därför har L10 ett 12-årigt gästspel på Saltholmen som på sin höjd kan kopplas till den första upplagan av L10 via Bangatan. Till den nuvarande upplagan finns ingen koppling, och det fanns ingen när den gick till Angered heller mellan 2002-2004.
Satsa på Spårvägarna
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Om det finns en svart cirkel mot blå bakgrund på vissa filmer kan den ju gälla som förebild för en Linje 0.
Förvisso en dålig sifferfärg, men det skall ju vara något annat än L3:s färgkomb.
Förvisso en dålig sifferfärg, men det skall ju vara något annat än L3:s färgkomb.
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Nu är det inte så. Det är ett tryckfel och inget annat.Stefan_Brännström skrev:Om det finns en svart cirkel mot blå bakgrund på vissa filmer kan den ju gälla som förebild för en Linje 0.
Förvisso en dålig sifferfärg, men det skall ju vara något annat än L3:s färgkomb.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Vet ni lite närmare vilka vagnar som har detta "felet"? Rör det sig om alla pedaler eller är det bara M28:orna eller M29:orna? Eller bara några specifika vagnar?
Sedan har jag för mig att jag sett/hört att vissa pedalers filmrullar inte innehåller alla linjenummer... Stämmer det eller har det blivit ändrat nu?
Sedan har jag för mig att jag sett/hört att vissa pedalers filmrullar inte innehåller alla linjenummer... Stämmer det eller har det blivit ändrat nu?
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Tony: Jag menade givetvis inte att jag verkligen trodde på Linje 0. Inlägget om Linje 0 var snarare en skämtsam kommentar från min sida.
Satsa på Spårvägarna