
"Polisbil"...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
"Polisbil"...

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Misstänkt fordon!
He-he..
Om man ser en "misstänkt bil". Gärna i en "diskret" färg, med två extraljus och två personer i. Någon extra antenn på taket, vanliga plåtfälgar och vanlig lack på en bil som om den hade sålts till någon privatperson eller företag hade varit försedd med dito i lättmetall och metallic mm..
.. så kan man enkelt genom att skicka registreringsnumret som ett SMS till 714 56 snabbt och enkelt få reda på vem fordonet står registrerad på!
(bilregistret är offentlig handling!)
Oftast får man då svaret typ ".. polismyndigheten i XYZ-län..."



Om man ser en "misstänkt bil". Gärna i en "diskret" färg, med två extraljus och två personer i. Någon extra antenn på taket, vanliga plåtfälgar och vanlig lack på en bil som om den hade sålts till någon privatperson eller företag hade varit försedd med dito i lättmetall och metallic mm..
.. så kan man enkelt genom att skicka registreringsnumret som ett SMS till 714 56 snabbt och enkelt få reda på vem fordonet står registrerad på!
(bilregistret är offentlig handling!)
Oftast får man då svaret typ ".. polismyndigheten i XYZ-län..."
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
För er som är intresserade av utryckningfordon finns en förening liknande SSS, och med ett likadant forum:
http://www.utryckningsfordon.se/
Samt:
http://www.utryckningsfordon.se/forum/phpBB2/
Japp, jag är medlem sedan länge
http://www.utryckningsfordon.se/
Samt:
http://www.utryckningsfordon.se/forum/phpBB2/
Japp, jag är medlem sedan länge

Tänk bara om alla civilia polisbilar var lika "uniformerade" med antenner, tonade rutor osv.. Jag tror det var i Västerås jag såg en bil som blivit stoppad av en gammal halvrostig röd Opel Astra kombi med blåljus i framrutan. Det är fan inte rent spel för oss med blyfot

Ett tips är att ha en lista med regnummer på de lokala polisbilarna i solskyddet. Smidigt att ta ner och kika så slipper man hålla på att SMS:a och greja..
Vrom vrom! Vad är det man brukar säga? Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.


Ett tips är att ha en lista med regnummer på de lokala polisbilarna i solskyddet. Smidigt att ta ner och kika så slipper man hålla på att SMS:a och greja..
Vrom vrom! Vad är det man brukar säga? Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.
Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen. Ibland är den absurd, men förlorade pengar är inte bra.Daniel skrev:Tänk bara om alla civilia polisbilar var lika "uniformerade" med antenner, tonade rutor osv.. Jag tror det var i Västerås jag såg en bil som blivit stoppad av en gammal halvrostig röd Opel Astra kombi med blåljus i framrutan. Det är fan inte rent spel för oss med blyfot![]()
Ett tips är att ha en lista med regnummer på de lokala polisbilarna i solskyddet. Smidigt att ta ner och kika så slipper man hålla på att SMS:a och greja..
Vrom vrom! Vad är det man brukar säga? Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.
Rent spel - jovisst jag ser dina smilies - är det nog. Det är inte meningen att man ska köra för fort. Tro nu inte att jag är en sån där präktig typ som håller alla lagar och regler - jag kör rätt ofta lite fortare än jag borde - men felet är inte polisens, som har taskiga bilar, utan mitt - om jag åker fast, vill säga.
Professionell tyckare
Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen? Vad skall jag då med min bils all effekt till? Full gas 0-50. Haha.. Nej, det är inte meningen att man skall köra för fort, men det är inte heller meningen att man skall gå mot röd gubbe. Lik förbannat gör folk det, och att köra fort är jäkligt skoj och om jag fastnar i en radarkontroll så har jag tjänat på det i längden för varje gång jag inte gjort det.Kantorn skrev:Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen. Ibland är den absurd, men förlorade pengar är inte bra.
Rent spel - jovisst jag ser dina smilies - är det nog. Det är inte meningen att man ska köra för fort. Tro nu inte att jag är en sån där präktig typ som håller alla lagar och regler - jag kör rätt ofta lite fortare än jag borde - men felet är inte polisens, som har taskiga bilar, utan mitt - om jag åker fast, vill säga.

så Daniel, var går gränsen för ditt resonemang, hur långt är det okej att bryta mot lagen bara med orsaken att man tjänar på att åka fast en gång gentemot alla de gångerna man kan göra det ostraffat?
Dessutom kan man ju ställa sig frågan om det inte är det plötsliga stoppet i proportion till den hastighet man har som dödar?
Dessvärre finns det ju en risk att någon annan dödas istället också men i de banorna har herr Daniel säkert inte resonerat?
Dessutom kan man ju ställa sig frågan om det inte är det plötsliga stoppet i proportion till den hastighet man har som dödar?
Dessvärre finns det ju en risk att någon annan dödas istället också men i de banorna har herr Daniel säkert inte resonerat?
Japp! Livet är till för att ha kul! Skit i om andra - som är anställda för det och förhoppningsvis har bättre omdöme - har kommit fram till att en lägre hastighet är bättre än den du med din erfarenhet och ditt sinne för rolighet anser. Skit i om andra anser att du kör som en galning. Skit i om folk omkommer för att du - vid ett plötsligt tillfälle - råkar tappa koncentrationen.Daniel skrev: Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen? Vad skall jag då med min bils all effekt till? Full gas 0-50.
Din attityd gör mig trött.
Fattar inte varför jag skriver... Slutar genast.
Professionell tyckare
Håll med om att hastighetsgränserna är alldeles för låga på många ställen. Vet inte hur det är i Ryssby men här i Stockholm är det t ex ALLTID 30 framför alla skolor, även mitt i natten på söndagar under sommarlovet! Med sådana hastighetsgränser är det närmast ett friskhetstecken att folk skiter i dem så länge ingen övervakar dem. Tyvärr medför det att hastighetsgränserna tenderar att överskridas även när de är befogade.
Vänligen observera att den rådande politiken när det gäller hastighetsbegränsningar är väl vetenskapligt underbyggd utom på en punkt: respekten för hastighetsbegränsningar ökar inte med antalet hastighetsbegränsningar!
Vänligen observera att den rådande politiken när det gäller hastighetsbegränsningar är väl vetenskapligt underbyggd utom på en punkt: respekten för hastighetsbegränsningar ökar inte med antalet hastighetsbegränsningar!
Vi skall alla stryka med förr eller senare.. sen om det är för att man kör ihjäl sig, blir nerknuffad framför ett tunneltåg, får en ljusbåge i skallen för att man står för nära tåget med kameran i högsta hugg, blir ihjälkörd av en fartdåre eller dör liggandes som ett kolli på en cancerklinik. Varför inte ha kul på vägen (i dubbel bemärkelse).LÅ1 skrev:Och du är lyckligt ovetande om när det är din tur att stryka med!Daniel skrev:Det skall gå undan när man kör bil! Vroom vroom! Sen att det stryker med folk lite då och då är väl smällar man får ta.
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Kantorn skrev:Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen.
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt. En ytterligare fördel är att man spar sissådär 20 % bränsle. Jag kör alltså på 8-kronorssoppa när alla andra betalar över 10 spänn litern för samma resa.Daniel skrev:Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen?
Byt politik - inte klimat!
Tror du på fullaste allvar att jag skulle ta åt mig av att du hävdar att du är så mycket mer erfaren och skicklig för att du kan motorbromsa i en nerförsbacke samtidigt som du låtsas att du är intellektuell genom att lyssna på pratprogram på P1? Tillåt mig gapskratta, det blir ju bara patetiskt.Reimersholme71 skrev:Kantorn skrev:Ännu lättare än att kolla på papper när man kör är att hålla hastighetsbegränsningen.Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt. En ytterligare fördel är att man spar sissådär 20 % bränsle. Jag kör alltså på 8-kronorssoppa när alla andra betalar över 10 spänn litern för samma resa.Daniel skrev:Men hur kul är det att köra efter hastighetsbegränsningen?
Du har aldrig tänkt på att man faktiskt kan köra som en galning samtidigt som man lyssnar på P1? Sen att det skulle vara bränslesnålt att köra oekonomiskt skiter väl jag i, jag har råd och huruvida naturen tar stryk av det är inte mitt problem; jag kör ju ihjäl mig inom kort ändå enligt föregående skribenter.

edit: Såg just att du har nåt snack om MP i din signatur, det förklarade en hel del om ditt inlägg. "Mer kul att köra efter hastighetsbegränsningen"

"Brum brum.. dagens ungdom.. usch å fy.. jag har iallafall P1.."
http://static.flickr.com/27/38300786_285726d970_m.jpg
Skönt att jag inte är ensam om mitt sätt att tänka när det gäller bilkörning. Ibland känns det som om jag är det.Reimersholme71 skrev:
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt.
/Tobba, som gärna varvar P1 med P2.
Standarder är bra. Alla borde ha en.
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Inte alls. Vare sig om bilkörningen eller kanalvalet. men så är man ju över 37½ också... (När P4 lanserades skulle den rikta sig till en mer mogen publik, definierad som i ålder överstigande 37½).Tobba skrev:Skönt att jag inte är ensam om mitt sätt att tänka när det gäller bilkörning. Ibland känns det som om jag är det.Reimersholme71 skrev:
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt.
/Tobba, som gärna varvar P1 med P2.
Finessen är ju att hålla rätt hastighet. Inte för snabbt, men absolut inte för långsamt. Det kräver uppmärksamhet, det.
För att nu ingen ska tro att jag är Guds bästa barn - vilket jag inte är - vill jag påpeka att "rätt" hastighet för mig är 30 - 50 - 75 - 95 - 115... Ungefär...
Och jag är inte ens miljöpartist...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Vid 33 är man passé och vid 35 kan man hälsa hem. Vad som händer vid 37½ är tydligen att man börjar gilla P4?Kristofer skrev:Inte alls. Vare sig om bilkörningen eller kanalvalet. men så är man ju över 37½ också... (När P4 lanserades skulle den rikta sig till en mer mogen publik, definierad som i ålder överstigande 37½).Tobba skrev:Skönt att jag inte är ensam om mitt sätt att tänka när det gäller bilkörning. Ibland känns det som om jag är det.Reimersholme71 skrev:
Det är faktiskt mycket mer kul att hålla hastighetsbegränsningen än att inte göra det. Att köra på ett sådant sätt att man håller farten på senaste skylten man passerade kräver nämligen mer koncentration och skicklighet. Man måste lära känna sitt fordon och den väg man kör, man måste ha erfarenhet nog att släppa gasen i precis lagom tid för att hålla 70 när man passerar skylten, man måste ha känsla för hur motorn låter när man håller rätt fart, man måste veta om det går bra att ligga kvar på 5:an i nedförsbacke eller om man måste växla ner till 3:an för att inte rulla fortare än 50... och så vidare, samtidigt som man lyssnar på P1. Det tycker jag är mycket roligare än att bara sätta blyfoten på pedalen, vrida på valfri reklamradiokanal och inte tänka ett skvatt.
/Tobba, som gärna varvar P1 med P2.

Byt politik - inte klimat!