NerdBoy skrev:Jag har inte gjort det här provet men ett tips rent generellt är att försöka att inte stressa upp sig. Jag förstår att man kan vara nervös men ju mer stressad man är, desto svårare är det att tänka klart. En idé kan därför vara att redan från början tänka "ja ja, klarar jag det inte nu så vet jag i alla fall vad det handlar om och då är jag bättre förberedd nästa gång".
Ett exempel på det där med att vara stressad är när jag själv skrev högskoleprovet första gången. Då visste jag att mina gymnasiebetyg inte skulle räcka till den högskoleutbildning jag ville komma in på ett halvår senare, och det kändes som om hela min framtid hängde på hur jag skrev på provet. Jag var verkligen jättenervös. Nästa gång jag skrev var fem år senare, då var jag arbetslös när jag betalade anmälningsavgiften men fick jobb innan skrivningstillfället. När jag väl satt där var jag inte längre nervös för framtiden utan kunde istället le åt de andra som satt runt mig och var lika jättenervösa som jag var första gången, och resultatet på det provet blev betydligt bättre.
Mitt tips är alltså att försöka ta det lugnt, även om det är lättare sagt än gjort.
Mycket goda råd.
Det är tydligen standard att "alla" skriver 0.1 bättre på högskoleprovet om de gör om det terminen efter de skrivit högskoleprovet första gången, eller nåt liknande. Jag gjorde det två gånger med 3 eller 3½ år mellan och det skiljde bara 0.1 poäng mellan båda gångerna för mig. Jag kanske skulle prova att göra om det igen och se vad som har hänt ett antal år senare
Bobjörk skrev:Det jag tycker är skumt med testerna är att de två viktiga (som jag inte klarade) har mycket matte inblandat, och eftersom jag inte är bra på matte så gick det som det gick.
Vad sen matte har med tågkörande att göra, ja du, det vet jag inte...
Jag har bara för mig jag hörde att det skulle ha nått med logiskt tänkande att göra..
Logiskt tänkande? På steg 1 och 2 av testet fick jag höga siffror på logikdelen, men låga på matten, därför att jag var tvungen att tänka ut svaren logiskt. (Enligt personen som ledde testerna) så jag har svårt att tro att det gäller logiskt tänkande. Kändes inte logiskt när jag gjorde testet.
Ena testet, det som gick bra, handlade om uppmärksamhet trots 30 minuter av uttråkning.
Igthorn skrev:
Bobjörk skrev:Andra gången jag gjorde testet gick det sämre, då var jag utsövd, vilket jag inte var första gången...
Andra gången? Får man verkligen göra en andra gång? Trodde man blev utslagen direkt om man körde på testet..
Man kan vänta ett halvår. (Gällde alltså bara steg 3 (de tre sista testen). Steg 1 och 2 hade jag redan klarat utmärkt).
Hepp, gick inte det inte. Två av testen gick över medel och det tredje (när man skulle testa korttidsminne) gick väl sådär, men så tyckte hon jag skulle återkomma om några år istället med mer kött på benen. Hon började prata om ledarskap och som jag uppfattade det så hade hon uppfattat mig som att inte ha tillräckligt av det.
Nåväl, blir väl till att återkomma om några år då då. Hoppas det gick bättre för andra sökande.
Korttidsminne kan jag också slita med i mina stunder, dock är matten bra och logiken sisådär. Grabben jag sitter bredvid på skolan är dock bättre på logik, så vi är ett radarpar ihop.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Jag hade tydligen inte tillräckligt iaf, vet inte om det nu berodde på att jag inte klarade nivån där eller nått annat som fick henne att inte vilja rekommendera mig vidare.
Den där kontrollbrädan var inget vidare, mycket av tiden på siffertestet gick åt att leta siffrorna på kontrollerna X/
Har många gånger funderat över dessa tester och om de verkligen, egentligen plockar fram dem
som är mest lämpade och har bäst kvailfikationerna för att klara jobbet på bästa sätt .
Många som man tycker borde vara som klippta och skurna för att köra tåg testar sig och faller.
Likaså träffar man på dem som berättar att de haft så bra resultat på dessa tester men när de
sedan kommer ut i verkligheten som förare visar de sig vara ena riktiga "stolpskott".
Någon sa på första testet att de mycket är till för att folk inte ska komma in på utbildningen och sedan inse att de inte klarar av det halvvägs genom den.
Det jag fortfarande inte dock förstår är det psykologen sa att det var ett ledarskapsjobb. Andra har bestämt hävdat att det handlar mer om ensamjobb, vilket får mig att undra om folk verkligen vet vad de säger.
Igthorn skrev:Hepp, gick inte det inte. Två av testen gick över medel och det tredje (när man skulle testa korttidsminne) gick väl sådär, men så tyckte hon jag skulle återkomma om några år istället med mer kött på benen. Hon började prata om ledarskap och som jag uppfattade det så hade hon uppfattat mig som att inte ha tillräckligt av det.
Nåväl, blir väl till att återkomma om några år då då. Hoppas det gick bättre för andra sökande.
Svenskt antagnings/utbildningsväsende i ett nötskal. "Men jag, som din lärare/psykolog/valfri yrkestitel tycker att du är blabla bör blabla... och så har jag och mina kollegor snackat ihop oss och kommit fram till att du blabla...". Kan fortfarande minnas just så exakt hur utgallringarna på Pliktverket gick till, en kombination av maktdemonstration genom att tvinga dit folk fastän de redan kände till vissa fakta som synfel (fick åka hem efter 10 minuter då läkaren tittat igenom mina papper) och uttråkade arbetare
Inte kan det vara vettigt att en enda persons bedömningar ligger till grund för huruvida en presumtiv lokförare skall antas till lokförarutbildningen eller inte, speciellt inte eftersom du uppenbarligen klarade testerna? Istället får man hoppas på att de redan har en god uppfattning om dig som person, alltid lika underbart med sådant godtycke
Återigen, subjektivitet kontra större objektivitet. Högskoleprovet är mer rättvisande eftersom man knappast behöver ställa in sig hos någon människa för att få ut sitt betyg/godkännande.
Enligt henne hade jag ju tydligen klarat testen, men som jag uppfattade det var jag för ung och oerfaren.
Nåväl, det blir väl till att häcka framför Trainsimulator ett tag till då och återkomma om några år.