Jag tycker att den liknar en av mina medels bilder, lite suddig men användbar ändå. Utan stativ och med kompaktkamera kommer man till kort mot de systemkameror jag vet att ca halva fotogänget har...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
M224 skrev:Alla bilder utom den sista är ju toppen. På den sista bilden har kameran/objektivet fokuserat fel.
Ja, tänk dig när det blir så på ca 30 bilder av 45
Mycket märkligt - mitt 50 f/1.8 II är knivskarpt i alla situationer jag använt det i. Använder du samma fokusprogram som på det gamla objektivet? Använder du "AI"-läget (eller motsvarande med konstant fokusering mot rörliga objekt).
Ett påpekande: Om du använder objektivet på största bländaren får du ett rätt så kort skärpedjup - det verjar vara det som gått fel i den sista bilden, av någon anledning verkar kameran ha tyckt att du ska ha fokus vid övergångsskylten.
Senast redigerad av bark den torsdag 07 december 2006 8:17, redigerad totalt 1 gånger.
M224 skrev:Alla bilder utom den sista är ju toppen. På den sista bilden har kameran/objektivet fokuserat fel.
Ja, tänk dig när det blir så på ca 30 bilder av 45
Mycket märkligt - mitt 50 f/1.8 II är knivskarpt i alla situationer jag använt det på. Använder du samma fokusprogram som på det gamla objektivet? Använder du "AI"-läget (eller motsvarande med konstant fokusering mot rörliga objekt).
Ett påpekande är att om du använder objektivet på största bländaren får du ett rätt så kort skärpedjup - det verjar vara det som gått fel i den sista bilden, av någon anledning verkar kameran ha tyckt att du ska ha fokus vid övergångsskylten.
Ja, jag använder samma fokusprogram som på det andra objektivet.
Ja, det är bländaren som inte riktigt kommit överens med mig men tyvärr har det blivit samma sak på 30 andra bilder vilket gör att jag inte tycker att det är tillräckligt pålitligt att ha med på resor jämfört med mitt andra objektiv.
Ska gå tillbaka till butiken en andra gång idag och se om jag fortfarande har bytesrätt eftersom jag tydligen inte hade öppet köp.
Den gluggen är ett av canons objektiv som har klart bäst pris-prestanda
Linserna är väldigt bra, det som är problemet är plastfattingen samt den i övrigt något plastig samt icke USM (lite ljudligare) samt lite långsammare att fokusera. Eftersom det inte är ett zoom objektiv så är det ganska lite som kan gå fel också.
Jag skulle rekommendera att du provar att köra i "A" läge ett tag som tidigare talare var på väg att föreslå. Detta för att se om du kan lista ut vad problemet är. Om du provar med stor bländare med motiv som innehåller text på många olika distanser eller ansikten på olika distanser så kan du ibland lista ut om det är fokus som hamnar fel hela tiden.
Normalt ska det där objektivet ge väldigt skarpa bilder.
Efter att ha tittat på bilderna igen så ser jag att samtliga bilder är taget med ett konstant stort skärpedjup inklusive sista bilden (som är oskarp)
Trist när man lägger pengar på pryttlar som inte lever upp till förväntningarna
(detta inlägg blev hängande så det kanske är inaktuellt , ursäkta i så fall)
Dan
EOS 650, EOS 50, minolta A2 (EOS med diverse Obj å blixtar)
aik_putte skrev:Ja, det är lite sent eftersom jag bytt det mot ett batterigrepp istället men tack för tipset iaf!
Jag satt just och funderade på hur det gick med ditt besök hos FK i dag, jag gissade på att du skulle ta ett batterigrepp
Jag fick inte välja, jag var i princip tvungen att ta det eller få tillbaka objektivet, dom var lite sura efter dom läst min diskussion på Fotosidan också
aik_putte skrev:Ja, det är lite sent eftersom jag bytt det mot ett batterigrepp istället men tack för tipset iaf!
Jag satt just och funderade på hur det gick med ditt besök hos FK i dag, jag gissade på att du skulle ta ett batterigrepp
Jag fick inte välja, jag var i princip tvungen att ta det eller få tillbaka objektivet, dom var lite sura efter dom läst min diskussion på Fotosidan också