Spår- och linbanetrafik I Göteborg 1923

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Spår- och linbanetrafik I Göteborg 1923

Inlägg av Bengt Jönsson »

Gunnar Ekeving har mycket på sina sidor om VGJ, bergbanor och linbanor i Göteborg under Jubileumsutställningen 1923 och även en karta med en "alternativ" placering av Göteborg Central på den plats där vi idag hittar Polishuset.. :lol:

http://www.ekeving.se/index.html

http://www.ekeving.se/p/gbg/allm-hist.html

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
gek
Inlägg: 1253
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Inlägg av gek »

Bild
Tänk om detta förslag till station öster om Heden hade genomförts - då hade Göteborg haft en centralt belägen station med möjlighet till genomgående pendeltågstrafik. Och faktiskt var ju området väster om Skånegatan till stor del obebyggt fram tills polishuset kom på 1960-talet, långt senare följt av ytterligare bebyggelse
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

.. att det tog så lång tid innan marken väster om Skånegatan vid Ullevi bebyggdes var just kanske ett markreservat för en framtida järnvägsstation men när sedan Gårdatunneln byggdes så behövdes det inte. Polishuset och tunneln samt E6/E20 genomfart genom Gårda, Tingstadstunnel etc är ju av samma årgång.

Men en del av spårförslagen har ju ändock blivit verklighet. Spåren som svänger upp förbi Örgryte G:a Ka vidare längs med Delsjöbäcken och sedan i nuvarande Deslsjövägens sträckning påminner starkt om 5:ans och 3:ans sträckningar förbi Torp / Kålltorp även om kopplingen vidare ner till Munkebäckstorg saknas.

Men å andra sidan så tog det mer än 50 år innan ett "Internationellt Storhotell" :lol: byggdes vid Gbg C som det stipulerades i när SJ tog över BJ 1948 och än har inte byggts någon "Partihallsvidaukt" över järnvägsspåren även om det har lagts fram många planer. Något som också stipulerades i SJ:s övertagande av BJ.

Sträckningen under (?) Strömmensberg hade dock behövt dras i tunnlar..
:wink:

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spår- och linbanetrafik I Göteborg 1923

Inlägg av bruse »

Bengt Jönsson skrev:Gunnar Ekeving har mycket på sina sidor om VGJ, bergbanor och linbanor i Göteborg under Jubileumsutställningen 1923 och även en karta med en "alternativ" placering av Göteborg Central på den plats där vi idag hittar Polishuset.. :lol:
Hosthost... bergbana heter det.
http://www.funiculars.net/faq.php?fid=bergbana :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Martin_H
Inlägg: 120
Blev medlem: torsdag 26 juni 2003 0:01
Ort: Göteborg

Re: Spår- och linbanetrafik I Göteborg 1923

Inlägg av Martin_H »

bruse skrev:
Bengt Jönsson skrev:Gunnar Ekeving har mycket på sina sidor om VGJ, bergbanor och linbanor i Göteborg under Jubileumsutställningen 1923 och även en karta med en "alternativ" placering av Göteborg Central på den plats där vi idag hittar Polishuset.. :lol:
Hosthost... bergbana heter det.
http://www.funiculars.net/faq.php?fid=bergbana :D
Vadnudå? "bergbanor" är rättstavad och på sidorna som han länkar till framgår det tydligt att det båda fanns berg- och linbana under Jubileumsutställningen 1923, kan för övrigt rekommendera senaste numret av tidsskriften RINGLINIEN för mer bilder och information om utställningen i Göteborg, även om Gunnars sida är mycket detaljrik och intressant.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Bengt Jönsson skrev:.. att det tog så lång tid innan marken väster om Skånegatan vid Ullevi bebyggdes var just kanske ett markreservat för en framtida järnvägsstation men när sedan Gårdatunneln byggdes så behövdes det inte. Polishuset och tunneln samt E6/E20 genomfart genom Gårda, Tingstadstunnel etc är ju av samma årgång.
Resonemanget bär inte riktigt. Förslaget sträcker sig även över stora delar av Lisebergs nöjespark. Den bebyggdes redan 1923.

Även Kallebäck, där driftbangård föreslås var bebyggda långt innan.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ragnar Domstad
Inlägg: 61
Blev medlem: fredag 07 mars 2003 12:06
Ort: Göteborg/Partille

Inlägg av Ragnar Domstad »

I en arbetsgrupp för kollektivtrafik mellan GS, gatukontoret och stadsbyggnadskontoret diskuterades för 15-20 år sedan en linbana mellan Majvallen och observatoriet i Slottsskogen och, vill jag minnas, sedan ner till Linnéplatsen. Linbanor fungerar ju bra i samband med skidåkning...
Skriv svar