Sprida människosläktet

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Sprida människosläktet

Inlägg av LÅ1 »

Jag har vid några fåtal filosofiska stunder tänkt på att allt "högre" stående liv på jorden då och då har försvunnit på grund av olika katastrofer! Men att det har blivit mer avancerade livsformer efter varje nystart.
Är det kanske meningen att vi den här gången skall lyckas överleva nästa katastrof genom att tillräckligt många människor finns utanför jorden nästa gång? Jag har mest tänkt på kolonisation av Mars.

Det tycks vara större tänkare än jag som har tänkt i snarlika banor!
Läs här!

Vad som är lokaltrafik (avståndsmässigt sett) har väl omdefinierats emellanåt, och det kanske kan bli aktuellt igen! Åtminstone med tanke på vad som skulle kunna bli långdistansresor i framtiden! :lol:
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Ypperlig idé. Vi skickar iväg delar av jordens befolkning i rymden.

Men varför vänta tills vi hittat en ny planet att förstöra? Nej, låt oss börja idag!
Vi fyller en raket med dokusåpadeltagare, skattesmitande ministrar, ljugande statssekreterare, krigande diktatorer, tv-producenter, billobbyister, spårvägsnedläggare och personer som får trådar om Göteborg att handla om Stockholm... Så skickar vi iväg dem mot okänt mål under Steven Hawkins ledning, och så får vi se om de hittar någon lämplig planet att kolonialisera.

Och Jorden blir en lyckligare planet, så jag kan stanna kvar och leva lyckligt resten av mitt liv!

Jag vill betona att detta inlägg dryper av ironi, och att ingen bör känna sig påhoppad av mina okänsliga formuleringar!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Vad har Stephen Hawking (heter han väl) gjort för ont? :wink:
Harald
Kontakt:

Re: Sprida människosläktet

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Det tycks vara större tänkare än jag som har tänkt i snarlika banor!
Ja, dina tankar påminner väldigt mycket om vad en svensk författare tänkte för över 50 år sedan: Aniara
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Det är bara en tidsfråga innan en jätteasteroid (återigen) hotar livet jorden. Vi får väl bara hoppas att det dröjer minst 1000 år (som ju egentligen inte särskilt lång tid) innan detta sker. Då finns säkert tekniken tillgänglig för att möta detta hot på ett relativt säkert sätt.

Men att människan ska ut i rymden handlar inte bara om eventuella hot, utan också om äventyrslystnad som ju i alla tider drivit henne på smått vansinniga resor (tänk om man råkade segla för nära kanten där havet tog slut..). Detta, tillsammans med eventuella vinstinressen i värdefulla material i asteroider, kommer få människan att fortsätta sträva mot en bredare rymdtillvaro.

Snart kommer megateleskopet DARWIN att sättas i omloppsbana runt solen. Med detta teleskop hoppas man kunna hitta jordlika planeter runt stjärnor upp till 1000 ljusår från oss. Tänk den dagen man ser en lika blå planet som vår egen, med en atmosfär av syre (ja, det kommer gå att avläsa). Genast kommer (smått galna?) människor att börja rita på en raket som kan ta en besättning ända till det nya solsystemet. Människan kommer få drivkrafter att vilja bege sig längre ut i rymden. Inte den vanliga Svensson kanske, utan grupper av människor med (konstiga?) visioner och drömmar. Mycket av de idéer som kommer fram kan säkert komma till nytta för människor i sitt dagliga liv här på jorden. Se inte människans äventyrslystnad som något enkelspårigt som bara har ett enda mål, utan se den som något som ger en drivkraft att ta stora kliv i människans teknologiska utveckling. Kanske kan också vår sociala utveckling drivas framåt om vi råkar stöta på några andra typer där ute. Spännande!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

En sak är iallafall bergsäkert!

Oavsett miljöförstöring och astroidkatastrofer &c så kommer jorden självt att vara den stora vinnaren. Alla de "katastrofer" som vi någonsin kommer att kunna åstadkomma och många astronomiska katastrofer som påverkar jorden så kommer livet på vår planet att bestå, men dessvärre/dessbättre inte människosläktet.. lika bra är väl det?!?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Kristofer skrev:Ypperlig idé. Vi skickar iväg delar av jordens befolkning i rymden.

Men varför vänta tills vi hittat en ny planet att förstöra? Nej, låt oss börja idag!
Vi fyller en raket med dokusåpadeltagare, skattesmitande ministrar, ljugande statssekreterare, krigande diktatorer, tv-producenter, billobbyister, spårvägsnedläggare och personer som får trådar om Göteborg att handla om Stockholm... Så skickar vi iväg dem mot okänt mål under Steven Hawkins ledning, och så får vi se om de hittar någon lämplig planet att kolonialisera.

Och Jorden blir en lyckligare planet, så jag kan stanna kvar och leva lyckligt resten av mitt liv!

Jag vill betona att detta inlägg dryper av ironi, och att ingen bör känna sig påhoppad av mina okänsliga formuleringar!
".. vi fyller en raket.. "
Helt underbar ide.. Skrattar så att stolen skjöt in i väggen mig bakom..

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kristofer skrev:Ypperlig idé. Vi skickar iväg delar av jordens befolkning i rymden.

En rejält stor raket du planerar för! :lol:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kingsthrone skrev:Det är bara en tidsfråga innan en jätteasteroid (återigen) hotar livet jorden. Vi får väl bara hoppas att det dröjer minst 1000 år (som ju egentligen inte särskilt lång tid) innan detta sker. Då finns säkert tekniken tillgänglig för att möta detta hot på ett relativt säkert sätt.

Men att människan ska ut i rymden handlar inte bara om eventuella hot, utan också om äventyrslystnad som ju i alla tider drivit henne på smått vansinniga resor (tänk om man råkade segla för nära kanten där havet tog slut..). Detta, tillsammans med eventuella vinstinressen i värdefulla material i asteroider, kommer få människan att fortsätta sträva mot en bredare rymdtillvaro.

Snart kommer megateleskopet DARWIN att sättas i omloppsbana runt solen. Med detta teleskop hoppas man kunna hitta jordlika planeter runt stjärnor upp till 1000 ljusår från oss. Tänk den dagen man ser en lika blå planet som vår egen, med en atmosfär av syre (ja, det kommer gå att avläsa). Genast kommer (smått galna?) människor att börja rita på en raket som kan ta en besättning ända till det nya solsystemet. Människan kommer få drivkrafter att vilja bege sig längre ut i rymden. Inte den vanliga Svensson kanske, utan grupper av människor med (konstiga?) visioner och drömmar. Mycket av de idéer som kommer fram kan säkert komma till nytta för människor i sitt dagliga liv här på jorden. Se inte människans äventyrslystnad som något enkelspårigt som bara har ett enda mål, utan se den som något som ger en drivkraft att ta stora kliv i människans teknologiska utveckling. Kanske kan också vår sociala utveckling drivas framåt om vi råkar stöta på några andra typer där ute. Spännande!
Visst, människan har ju alltid försökt utforska alla delar av jorden! Vita fläckar på kartan ha varit utmaningar!
(Naturligtvis har ju den individuella variationen varit stor! "Varför gå längre hemmifrån än att man kan se hem?" tycks ju en och annan människa ressonera.)
Egentligen är det ganska förvånande att våra djuphav är så outforskade som de är!

Jag tror inte man bygger en raket för mänsklig last att skicka till en framtida nyupptäckt "blå planet". Möjligen en liten "visitkortsfarkost", som samtidigt skall sända data om betydligt närmare föremål under de första åren av resan. Men en sådan upptäckt kan möjligen öka drivkraften att forska i ämnen som långfärdsresor!

Kan tänka mej att ett försök att skapa jordliknande atmosfär på mars inte ligger så förfärligt långt borta! Finns de som redan nu arbetar med teorier om hur detta skall genomföras!

Och lyckas människan att ha livsduglia kolonier utanför jorden när nästa megakatastrof drabbar jorden, ja då var det nog också meningen att så skulle ske! Frågan är bara vems mening? Guds? Ödets? Naturens? ...
(Eller kanske Aslans? Från Carl J Lewis romaner om Narnia) :wink:
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

LÅ1 skrev: Jag tror inte man bygger en raket för mänsklig last att skicka till en framtida nyupptäckt "blå planet". Möjligen en liten "visitkortsfarkost", som samtidigt skall sända data om betydligt närmare föremål under de första åren av resan. Men en sådan upptäckt kan möjligen öka drivkraften att forska i ämnen som långfärdsresor!
Först skickar man troligtvis små "Marsbilar", men givetvis kommer man försöka bygga en farkost som även fraktar människor. Utvecklingen tar inte stopp där. Vem trodde förresten för 200 år sedan att ljud och rörliga bilder skulle sändas genom luften till burkar (och tavlor, om vi ska vara lite moderna) i våra hem? Säkert någon, men nog inte de flesta.

Jag kanske hoppade för långt i förväg med mitt resonemang. Givetvis kommer vårt eget solsystem utforskas först. Människor far (återigen) till månen, och etablerar en permanent bas där (troligtvis snart också Virgin-hotell.. ( http://www.virgingalactic.com/ ) ). Sedan bär det av till Mars, och en permanent bas där. Då har man bra utgångsläge när man vill utforska asteroidbältet som ju ligger strax utanför Mars bana. Så kommer människan utforska områden längre och längre ifrån sin moderplanet. Och jag tror inte det slutar vid Neptunus, Pluto eller Sedna. Ny teknik kommer möjliggöra resor till andra stjärnor. Det kommer förmodligen ta lite tid, men vad kan vi förvänta oss för teknik om 100 år, om 1000 år, eller om 10 000 år? 100 år är det enda jag kan greppa någorlunda. Då har vi nämligen magneträler för uppskjutning av rymdfarkoster. Rymdhiss är jag faktiskt tveksam om vi har inom en snar framtid, men jag hoppas förstås jag har fel. Utvecklingen av ny teknik kommer aldrig ta slut så länge människosläktet lever.
LÅ1 skrev: Kan tänka mej att ett försök att skapa jordliknande atmosfär på mars inte ligger så förfärligt långt borta! Finns de som redan nu arbetar med teorier om hur detta skall genomföras!
Japp, terraformering. Läs mer på http://www.redcolony.com/

Personligen hade jag tyckt att det varit hur häftigt som helst om det fanns en annan planet att åka till på semester. Fast man vill väl inte åka tillbaka till jorden när man helt plötsligt blir tre gånger tyngre här.
VeVen

trista påpekanden. . .

Inlägg av VeVen »

trista påpekanden. . .

Ja, jag är en tråkmåns.

Men en resa bara till Mars blir med den teknik vi känner till idag mer långrandig än vad som är riktigt uthärdlig. Och dessutom svindyr, d.v.s. väldigt resurskrävande. Det innebäratt bara ett mycket litet fåtal kommer att göra denna resa.

Det krävs ett rejält teknologiskt genombrott för att komma runt problemet med både restid och ett enormt resursbehov bara för att komma utanför jordens gravitation. Det måste vara ett genombrott på grundläggande fysikalisk nivå, då vi idag inte ens kan se någon fysikalisk mekanism att basera konstruktioner på.

Herr Hawking själv kanske sitter och filar på en fysik bortom det vi idag känner till som fixar detta.

Utan ett sådant genombrott kommer rymdkolonisation aldrig att kunna bidra till en lösning av de globala resursproblemen till exempel.

dötriste VeVeN
Kingsthrone
Kontakt:

Re: trista påpekanden. . .

Inlägg av Kingsthrone »

VeVen skrev:trista påpekanden. . .

Ja, jag är en tråkmåns.

Men en resa bara till Mars blir med den teknik vi känner till idag mer långrandig än vad som är riktigt uthärdlig. Och dessutom svindyr, d.v.s. väldigt resurskrävande. Det innebäratt bara ett mycket litet fåtal kommer att göra denna resa.

Det krävs ett rejält teknologiskt genombrott för att komma runt problemet med både restid och ett enormt resursbehov bara för att komma utanför jordens gravitation. Det måste vara ett genombrott på grundläggande fysikalisk nivå, då vi idag inte ens kan se någon fysikalisk mekanism att basera konstruktioner på.

Herr Hawking själv kanske sitter och filar på en fysik bortom det vi idag känner till som fixar detta.

Utan ett sådant genombrott kommer rymdkolonisation aldrig att kunna bidra till en lösning av de globala resursproblemen till exempel.

dötriste VeVeN
Det finns många vägar att gå. Konventionell raketdrift är som du säger tidskrävande och väldigt dyr för planetära avstånd. Men det finns några bränslealternativ som man känner till idag. Solpaneler, kärnkraft och antimateria för att nämna några. Det gäller att hitta smidiga lösningar för respektive system. Jämför med vätgasdrift för bilar idag.

Det är ditt tankesätt som är trist. Du väljer att se hindren och inte målen och visionerna. Du ska inte applicera dagens teknik på (den tekniskt sett avlägsna) framtiden, utan skapa en visioner och arbeta i den riktningen. Under arbetet stöter man på problem och dessa ska övervinnas. Oftast sker detta genom nya innovationer som ju kan komma dig och mig till hands i vårt dagliga liv.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Ikväll på Aktuellt fanns det en nyhet om att USA m.fl. länder planerar att ta upp månprogrammet igen. Bl.a skall en månbas börja byggas på månen 2020 som en avstamp för vidare färder till planeten Mars.

Någon form av Deceauvillebana torde behövas för detta bygge.. 8)

NASA: 202 skall månen koloniseras

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
VeVen

Re: trista påpekanden. . .

Inlägg av VeVen »

Kingsthrone skrev:
VeVeN skrev:. . .
Det finns många vägar att gå. Konventionell raketdrift är som du säger tidskrävande och väldigt dyr för planetära avstånd. Men det finns några bränslealternativ som man känner till idag. Solpaneler, kärnkraft och antimateria för att nämna några. Det gäller att hitta smidiga lösningar för respektive system. Jämför med vätgasdrift för bilar idag.
Så länge vi håller oss inom solsystemet, har de tekniker du nämner potentialer. Vill man därtbortom, gäller det att hitta på nåt annat.
Kingsthrone skrev:Det är ditt tankesätt som är trist. Du väljer att se hindren och inte målen och visionerna. Du ska inte applicera dagens teknik på (den tekniskt sett avlägsna) framtiden, utan skapa en visioner och arbeta i den riktningen. Under arbetet stöter man på problem och dessa ska övervinnas. Oftast sker detta genom nya innovationer som ju kan komma dig och mig till hands i vårt dagliga liv.
Om man är ute efter att lyckas, hur skall man då göra? Skall man:
  1. Betrakta varje invändning som sabotage sonm bör ignoreras
  2. Identifiera och värdera svårigheterna, gå i närkamp med dem, hitta sätt att besegra dem, gå runt dem etc.
För mig är det uppenbart vilken taktik som har största chansen att lyckas.

påpekar VeVeN
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Här är ännu en länk! Speciellt för de som råkar ha Forskning & Framsteg årgång 2004 i ert ägo! (Jag hör till den gruppen!)
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

VeVen:

Antimateria bör väl också funka på interstellära avstånd. Bränslet tar ju inte särskilt stor plats.

Så kan man ju antingen komma med destruktiv eller konstruktiv kritik. Destruktiva invändningar leder ingen vart. Konstruktiv kritik är alltid välkommet!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Här är en inressant länk! Inte minst för de som kan gå till utställningen som är uppbyggd i "blåshålet" mellan Sergels Torg och Brunkebergstorg.

Man har alltså byggt en utställningshall för 14 dagar så nära Kulturhuset man kan komma! (Man har kulturhuser åt fyra håll, uppåt, dedåt, västrer och öster.) Var man så sen med planeringen att det inte fanns någon ledig lokal inne i K-huset?

Ser nu att man inte nödvändigtvis måste komma till Stockholm för att se utställningen! Man har visst "Rymdbaser" lite var stans i vårt avlånga land!
Kloker

Inlägg av Kloker »

Kristofer skrev:Vi fyller en raket med dokusåpadeltagare, skattesmitande ministrar, ljugande statssekreterare, krigande diktatorer, tv-producenter, billobbyister, spårvägsnedläggare och personer som får trådar om Göteborg att handla om Stockholm... Så skickar vi iväg dem mot okänt mål under Steven Hawkins ledning, och så får vi se om de hittar någon lämplig planet att kolonialisera.
:)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev:...personer som får trådar om Göteborg att handla om Stockholm...
Känner mig skyldig, om än inte påhoppad. Och jag som både är klaustrofobisk, höjdrädd och farträdd.
Klaustrofobisk: vågade inte åka hissen på Kammakargatan (obs mkt internt).
Höjdrädd: fick be svärfar komma och sätta fast antennen på huset när Gudrun slagit ner den.
Farträdd: tycker Flumriden på Liseberg är läskig. (OBS Göteborgsanknytning för att påverka urvalet...)

Snälla låt mig slippa. ;)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Kantorn skrev:
Kristofer skrev:...personer som får trådar om Göteborg att handla om Stockholm...
Känner mig skyldig, om än inte påhoppad. Och jag som både är klaustrofobisk, höjdrädd och farträdd.
Klaustrofobisk: vågade inte åka hissen på Kammakargatan (obs mkt internt).
Höjdrädd: fick be svärfar komma och sätta fast antennen på huset när Gudrun slagit ner den.
Farträdd: tycker Flumriden på Liseberg är läskig. (OBS Göteborgsanknytning för att påverka urvalet...)

Snälla låt mig slippa. ;)
Ja, om raketen på något sätt påminner om hissen på Kammakargatan, då skulle jag inte heller vilja åka med den... Men du slipper nog inte undan... Här görs inga undantag... :P
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Låst