LÅ1 skrev:
Jag tror inte man bygger en raket för mänsklig last att skicka till en framtida nyupptäckt "blå planet". Möjligen en liten "visitkortsfarkost", som samtidigt skall sända data om betydligt närmare föremål under de första åren av resan. Men en sådan upptäckt kan möjligen öka drivkraften att forska i ämnen som långfärdsresor!
Först skickar man troligtvis små "Marsbilar", men givetvis kommer man försöka bygga en farkost som även fraktar människor. Utvecklingen tar inte stopp där. Vem trodde förresten för 200 år sedan att ljud och rörliga bilder skulle sändas genom luften till burkar (och tavlor, om vi ska vara lite moderna) i våra hem? Säkert någon, men nog inte de flesta.
Jag kanske hoppade för långt i förväg med mitt resonemang. Givetvis kommer vårt eget solsystem utforskas först. Människor far (återigen) till månen, och etablerar en permanent bas där (troligtvis snart också Virgin-hotell.. (
http://www.virgingalactic.com/ ) ). Sedan bär det av till Mars, och en permanent bas där. Då har man bra utgångsläge när man vill utforska asteroidbältet som ju ligger strax utanför Mars bana. Så kommer människan utforska områden längre och längre ifrån sin moderplanet. Och jag tror inte det slutar vid Neptunus, Pluto eller Sedna. Ny teknik kommer möjliggöra resor till andra stjärnor. Det kommer förmodligen ta lite tid, men vad kan vi förvänta oss för teknik om 100 år, om 1000 år, eller om 10 000 år? 100 år är det enda jag kan greppa någorlunda. Då har vi nämligen magneträler för uppskjutning av rymdfarkoster. Rymdhiss är jag faktiskt tveksam om vi har inom en snar framtid, men jag hoppas förstås jag har fel. Utvecklingen av ny teknik kommer aldrig ta slut så länge människosläktet lever.
LÅ1 skrev:
Kan tänka mej att ett försök att skapa jordliknande atmosfär på mars inte ligger så förfärligt långt borta! Finns de som redan nu arbetar med teorier om hur detta skall genomföras!
Japp, terraformering. Läs mer på
http://www.redcolony.com/
Personligen hade jag tyckt att det varit hur häftigt som helst om det fanns en annan planet att åka till på semester. Fast man vill väl inte åka tillbaka till jorden när man helt plötsligt blir tre gånger tyngre här.