Jag sitter hemma och har tråkigt så jag drar igång ännu en följetong, nämligen en samling då- och nu-bilder. Vi får se hur många bilder det blir innan protesterna blir alltför högljudda.
Senast redigerad av NerdBoy den söndag 03 december 2006 10:22, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, den "gamla" bilden var riktigt övertygande, fram till att jag såg att träden i bakgrunden var identiska! Ett imponerande bildredigeringsarbete hursomhelst. Men användes verkligen namnet "Roslagsbanan" på ånglok-och-svartvita-vykort-tiden, var det inte Stockholm-Roslagens Järnvägar då?
essin skrev:Ja, den "gamla" bilden var riktigt övertygande, fram till att jag såg att träden i bakgrunden var identiska! Ett imponerande bildredigeringsarbete hursomhelst. Men användes verkligen namnet "Roslagsbanan" på ånglok-och-svartvita-vykort-tiden, var det inte Stockholm-Roslagens Järnvägar då?
Jovisst, men naturligtvis kallades banan för Roslagsbanan. Stockholm-Saltsjöns Järnväg har kallats Saltsjöbanan i en halv evighet, SNJ för Nynäsbanan, BJ för Bergslagsbanan osv. Det skulle verkligen förvåna mig om dessa namn inte senast på 1940-talet hade hamnat på något vykort.
Grymt bra! Imponerande hur du orkar/lyckas få bort alla moderna detaljer. En liten rest av kabelrännan till vänster om loket är det enda spår av "framtiden" jag kan se...!
kildor skrev:Grymt bra! Imponerande hur du orkar/lyckas få bort alla moderna detaljer. En liten rest av kabelrännan till vänster om loket är det enda spår av "framtiden" jag kan se...!
Även om min grundinsällning till sådant här är att det måste framgå i bilden att den inte är äkta, så är jag djupt imponerad! Satt själv och försökte "laga" en bild som någon rivit i två delar. Och det var inte lätt!
Speciellt imponerad är jag över att ljusförhållandet och skuggorna är så olika i bilderna!
SNYGGT JOBB!
Jag såge en liten demo, på en mässa, där man visade nya program till MS Vista. T.ex. en bild tagen i en skidbacke! Man bara ringade in en skidåkare och gav komando för att ta bort honom, och vipps så var det snö med "rärr" skuggspel även där han tidigare fanns. T.o.m. när delar av skidåkaren fanns framför skogen i bakgrunden så blev resultatet helt acceptabelt! Om produkten följer med Vista eller köps extra vet jag inte! Man kan gissa på det senaste, men samtidigt måste man ha något som ökar på suget efter ett nytt operativsystem!
Det där var en bättre formulering, jag sätter dit citationstecken i trådens namn också.
LÅ1 skrev:Även om min grundinsällning till sådant här är att det måste framgå i bilden att den inte är äkta, så är jag djupt imponerad!
Jag räknade med att "bli avslöjad" ganska fort, om så inte hade skett så hade jag avslöjat mig själv någon dag senare.
LÅ1 skrev:Speciellt imponerad är jag över att ljusförhållandet och skuggorna är så olika i bilderna!
Om du menar det andra paret bilder så beror det på att den dagen som ångloket åkte där så gick det inget annat tåg vid lämpligt tid. Alltså fick jag återvända några dagar senare men godståget som gick då gick tydligen långt innan tabellen sade så då väntade jag förgäves en timme eller så. Vid nästa försök däremot klaffade det bra.
Det där var en bättre formulering, jag sätter dit citationstecken i trådens namn också.
LÅ1 skrev:Även om min grundinsällning till sådant här är att det måste framgå i bilden att den inte är äkta, så är jag djupt imponerad!
Jag räknade med att "bli avslöjad" ganska fort, om så inte hade skett så hade jag avslöjat mig själv någon dag senare.
Min tanke var att en bild på nätet lätt sprids vidare! Någon laddar ner den och ...
NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Speciellt imponerad är jag över att ljusförhållandet och skuggorna är så olika i bilderna!
Om du menar det andra paret bilder så beror det på att den dagen som ångloket åkte där så gick det inget annat tåg vid lämpligt tid. Alltså fick jag återvända några dagar senare men godståget som gick då gick tydligen långt innan tabellen sade så då väntade jag förgäves en timme eller så. Vid nästa försök däremot klaffade det bra.
OK! Jag var kanske godtrogen och dum, men jag trodde faktiskt du hittat en gammal bild med ett ångloksdraget tåg och sedan tagit ett nytt foto på en lämplig plats för att sedan klistra in tåget på den nya bilden!
Och när jag nu tittar på de två första bildparen så tycker jag att den arbetsmetoden inte verkar helt utesluten! Speciellt på första bilden så tycker jag att ångtåget skulle kuna varit inklistrad!
Men det är klart, det går ju ånglok någon enstaka gång även 2000-talet!
Men hur de än är skapade så tycker jag att det är ett imponerande arbete! Och kul att studera!