några nyare spårvagnstyper i östra Europa
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
några nyare spårvagnstyper i östra Europa
I en tråd jag började på forumet för "Bussar" om Mega-Trolley för Geneve skrev Ivers1991
Pappa köpte den händiga "Strassenbahn Nahverkehr Magazin" där klara bilder och info från Innotrans bifogas, bland annat framvisades den första tyska vagnen på åratal som ej byggts av något större sällskap, nämligen Leipzig och Halberstadts 6-axliga LEOLINER.
Numret omhandlar:
- LEOLINER (NGTW6H; även en modell av NGTW8Z, 8-axlars tvåriktningsvagn)
- PESA Bygdoszcz' nya låggolvvagn
- Citadis
- ET 420
- Just det, Vosslohs Mega-trolley (24 m, upp till 200 passagerare)
- Skoda 06T
- PRAGOIMEX VarioLF (ombyggd Tatra)
Även de nya FLIRT-vagnarna till Helsingfors omtalas. (slut på citatet)
Leoliner är en avknoppning från Leipziger Verkehrsbetriebe, och de har en egen hemsida på http://www.lfb.de/
Bild på Skodavagnen som fanns på utställningen Innotrans 2006 i Berlin i september finns på http://www.lok-report.de/innotrans2006/ ... skoda.html
När jag letade efter en annan vagn hittade jag denna sida som kanske är av intresse (klicka sedan även på homepage) http://www.mlyniec.gda.pl/~mach/pullman242.htm
Det jag letade efter var en vagn som tillverkades av Pullman och som testades ett tag på spåren i Blackpool. Jag var tillsammans med en del göteborgare på besök i Blackpool och fick se vagnen i en vagnhall. Vi tyckte det var rena "garagebygget". Vad jag vet kom man aldrig vidare. Troligen satsade man alltför lite från Pullmans sida. En av initiativtagarna var en dr Lesley som även tog fram en typ av räls som skulle lägga ytligt och därigenom vara betydligt billigare än vanlig räls. Inte heller detta tror jag kommit till utbyggnad. Om den 70-procentiga låggolvsvagnen sades att man skulle få den till halva priset. Jag kommer ihåg att en viktig person då sa "hälften av vad?".
I östra Europa har man i många städer inte pengar till att underhålla eller bygga ut banvallarna. Inte heller till nya vagnar i västeuropeisk standard. Det kan då vara en lösning att skaffa en vagn med enklare standard.
mvh
Ragnar
Pappa köpte den händiga "Strassenbahn Nahverkehr Magazin" där klara bilder och info från Innotrans bifogas, bland annat framvisades den första tyska vagnen på åratal som ej byggts av något större sällskap, nämligen Leipzig och Halberstadts 6-axliga LEOLINER.
Numret omhandlar:
- LEOLINER (NGTW6H; även en modell av NGTW8Z, 8-axlars tvåriktningsvagn)
- PESA Bygdoszcz' nya låggolvvagn
- Citadis
- ET 420
- Just det, Vosslohs Mega-trolley (24 m, upp till 200 passagerare)
- Skoda 06T
- PRAGOIMEX VarioLF (ombyggd Tatra)
Även de nya FLIRT-vagnarna till Helsingfors omtalas. (slut på citatet)
Leoliner är en avknoppning från Leipziger Verkehrsbetriebe, och de har en egen hemsida på http://www.lfb.de/
Bild på Skodavagnen som fanns på utställningen Innotrans 2006 i Berlin i september finns på http://www.lok-report.de/innotrans2006/ ... skoda.html
När jag letade efter en annan vagn hittade jag denna sida som kanske är av intresse (klicka sedan även på homepage) http://www.mlyniec.gda.pl/~mach/pullman242.htm
Det jag letade efter var en vagn som tillverkades av Pullman och som testades ett tag på spåren i Blackpool. Jag var tillsammans med en del göteborgare på besök i Blackpool och fick se vagnen i en vagnhall. Vi tyckte det var rena "garagebygget". Vad jag vet kom man aldrig vidare. Troligen satsade man alltför lite från Pullmans sida. En av initiativtagarna var en dr Lesley som även tog fram en typ av räls som skulle lägga ytligt och därigenom vara betydligt billigare än vanlig räls. Inte heller detta tror jag kommit till utbyggnad. Om den 70-procentiga låggolvsvagnen sades att man skulle få den till halva priset. Jag kommer ihåg att en viktig person då sa "hälften av vad?".
I östra Europa har man i många städer inte pengar till att underhålla eller bygga ut banvallarna. Inte heller till nya vagnar i västeuropeisk standard. Det kan då vara en lösning att skaffa en vagn med enklare standard.
mvh
Ragnar
Leoliner
Äntligen har en till hittat Leoliner!
Jag har vid ett flertal tillfällen tagit upp denna vagn men det har varit totalt ointresse. Tydligen gäller bara de dyra vagnarna från stortillverkarna.
När Leipzig behövde ebn ersättare för gamla Tatra-vagnar skickade man ut en offertförfrågan till alla spårvagnstillverkare där man talade om vad man ville ha, där lågt pris var ett krav.
Man fick in en enda offert - från egna verkstaden - varefter Leoliner kom till. Ett väl tänkvärt alternativ för att få billigare spårväg.
-Per
Jag har vid ett flertal tillfällen tagit upp denna vagn men det har varit totalt ointresse. Tydligen gäller bara de dyra vagnarna från stortillverkarna.
När Leipzig behövde ebn ersättare för gamla Tatra-vagnar skickade man ut en offertförfrågan till alla spårvagnstillverkare där man talade om vad man ville ha, där lågt pris var ett krav.
Man fick in en enda offert - från egna verkstaden - varefter Leoliner kom till. Ett väl tänkvärt alternativ för att få billigare spårväg.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Många spårvagnsstäder i Öst-Europa gör nog det, anskaffar billigare, "egenproducerat" materiel. Tycker själv att det är förfriskande att se att inte alla köper multinationala sällskapers vagnar.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
-
Det är väl bra att "De fyras gäng" (Siemens, Alstom, Bombardier, AnsaldoBreda) får konkurrens. Frågan är om detta bidrar till att driva ned vagnpriserna. Spårvagnstillverkning har ju inte direkt någon lysande lönsamhet.
Leoliner verkar vara en rätt utpräglad stadsspårvagn. Dessutom har den tydligen bara tillverkats för bredden 2,30 m. (ja, jag vet att vi har diskuterat detta förut - nästan till leda får jag säga, så låt oss inte ta upp den tråden igen).
Sedan har de ju planer på att utveckla moduluppbyggda, mer LRV-liknande fordon. Den som vill kan ju öva på tyskan med nedanstående:
Björn
Leoliner verkar vara en rätt utpräglad stadsspårvagn. Dessutom har den tydligen bara tillverkats för bredden 2,30 m. (ja, jag vet att vi har diskuterat detta förut - nästan till leda får jag säga, så låt oss inte ta upp den tråden igen).
Sedan har de ju planer på att utveckla moduluppbyggda, mer LRV-liknande fordon. Den som vill kan ju öva på tyskan med nedanstående:
Mvh.Leoliner skrev:Unsere Ideen zur Produktentwicklung möchten wir Ihnen natürlich nicht vorenthalten.
Eine unserer Studien befasst sich mit einem weiteren Fahrzeugkonzept.
In diesem stehen ausgeprägte Modulbauweise und weiter gesteigerter Niederfluranteil im Vordergrund.
Beispielsweise ermöglichen veränderte Triebdrehgestelle eine niedrigere Fußbodenhöhe. Der Übergang zwischen dem "Hoch"- und Niederflurbereich des Fahrgastraumes besteht damit aus nur noch einer Trittstufe bzw. einer 6% ansteigenden Rampe.
Die Wagenkastenlängen und -breiten, selbst die Ausführung als Einrichtungs- oder Zweirichtungsfahrzeug sind dem Kundenwunsch anpassbar. Die Fahrzeugmodule sind so flexibel konzipiert, dass sie in einer Fahrzeugfamilie vom 4-Achser bis hin zum 16-Achser verwendet werden können.
Sehr vorteilhaft ist, dass viele der bewährten LEOLINER-Baugruppen in das Konzept einfließen konnten.
Björn
-
- Nils Carl Aspenberg
Man kan vel ikke si at det er noe særlig bygging av sporvogner i Øst-Europa. Bulgarerne bygger litt, men i Romania og Ungarn er det slutt. Tsjekkerne har Skoda og i Polen er det vel mest lisensbygging av Vest-Europeiske vogner I Riga og Lugansk er sporvognsproduksjonen innstilt. Ellers i tidligere Sovjet bygges det vogner St. Petersburg, Ust Katav, Jekaterinburg og Dnepropetrovsk. De to siste bygger vogner bygd på Tatra-teknologi.
Re: några nyare spårvagnstyper i östra Europa
Pesa 121N för Elblag. Tredelad modulvagn. Mera bilder från Innotrans 2006.Ragnar Domstad skrev:PESA Bygdoszcz' nya låggolvvagn
Finns också bilder från Bombardier Henningsdorf med Helsingforsvagnar som repareras.