tjatte skrev:Eftersom att tunnelbanan också är säkerhetstjänstsklassat är det ju konstigt om folk kan valsa in i hytten lite hur som även om föraren inte vill ha folk där.
Dessutom förekommer det att man har med en värd i hytten för att avlasta föraren, så fler än en person lär det nog bli tal om.
Jag känner inte igen mig i det du skriver, kanske tänker du på någon annan stads tunnelbana? Som sagt, har man tillstånd att färdas i hytten så har man också rätt att göra det.
Som sagt, jag ska inte svära på att det är så i stockholms tunnelbana, jag referrerade bara till vad jag själv hört och vad jag vet som gäller inom järnvägen, till och med höga SJ chefer med hyttillstånd har nekats att åka med i förarhytten, just på grund av att föraren har rätt att neka, så ett tillstånd har inget att göra med att du har rätt att åka med så fort du vill utan att du kan få åka med om föraren accepterar det, annars skulle det bli precis som jag beskrev, ett nedra spring i förarhytten vilket inte alla förare vill ha hela tiden och också har rätt att slippa, då det är just en säkerhetstjänst. Dessutom går det alldeles utmärkt att resa bland de andra passagerarna, vill man prompt åka i hytten kan man ju alltid utbilda sig till förare, eller hur?.
kildor skrev:Märktavlan på signalen 231 är fyrkantig... är det kanske en mellansignal? Eller har man annan typ av skyltning på RB?
Om det vore på BV så skulle det vara en mellansignal, på RB och SB heter det fortfarande utfartssignal. Skyltningen (rund/fyrkantig) är likadan som på BV.
kildor skrev:Ser på järnväg.net att det saknas Fjärrblockering på sträckan Lindholmen-Kårsta. Något som ändrats i samband med ombyggnaden?
Nej, det finns varken fjärr eller linjeblockering på sträckan. Tam-bana vettö.
även hos banverket är utfartsignaler märkta med fyrkantig märktavla, utfartsblocksignaler har rund märktavla, eftersom detta var en STRUL sträcka (TAM) hade märktavlan troligen sett likadan ut.
tjatte skrev:Dessutom går det alldeles utmärkt att resa bland de andra passagerarna, vill man prompt åka i hytten kan man ju alltid utbilda sig till förare, eller hur?.
Det finns personal som behöver åka hos föraren av olika tjänsterelaterade skäl. Dessa kan få tillstånd för ett enstaka tillfälle eller för viss tid och behöver inte förarens medgivande för att få åka med.
tjatte skrev:även hos banverket är utfartsignaler märkta med fyrkantig märktavla, utfartsblocksignaler har rund märktavla, eftersom detta var en STRUL sträcka (TAM) hade märktavlan troligen sett likadan ut.
Det är inte tam från Lindholmen söderut (där den aktuella bilden är tagen).
tjatte skrev:även hos banverket är utfartsignaler märkta med fyrkantig märktavla, utfartsblocksignaler har rund märktavla, eftersom detta var en STRUL sträcka (TAM) hade märktavlan troligen sett likadan ut.
Ja i så fall hade ju inte märktavlan sett likadan ut, men det hade ju inte heller varit en utfartsignal utan en utfartsblock.
tjatte skrev:Jo men om man lusläser det jag skrev så sa jag att med "special tillstånd" så behöver man inte förarens tillstånd.........,som exempelvis instruktörer
Okej, på SL-banorna finns det i alla fall inget som heter "specialtillstånd". För övrigt är det naturligtvis roligare att åka med en förare som inte är sur eller fiser i hytten eller vad det nu är som är så hemligt.
Ja i så fall hade ju inte märktavlan sett likadan ut, men det hade ju inte heller varit en utfartsignal utan en utfartsblock.
Nu tror jag att du har snurrat till det för dig. En signal som står inne på stationen har alltid en fyrkantig märktavla oavsett om det är en innerplacerad utfartssignal eller en mellansignal, så på det kan man inte se om det är tambana eller inte. Däremot kan man se det på en signal som står vid stationsgränsen, om den har rund märktavla så är det en utfartsblocksignal och då har sträckan linjeblockering. Detta gäller både BV och SL fast på SL är begreppen annorlunda. På SB förekommer dessutom en speciell variant där blocksignal vid stationsgränsen (=utfartsblocksignal) saknas, i stället är blockfunktionen inbyggd i utfartssignalen.
daniel_s skrev:Okej, på SL-banorna finns det i alla fall inget som heter "specialtillstånd". För övrigt är det naturligtvis roligare att åka med en förare som inte är sur eller fiser i hytten eller vad det nu är som är så hemligt.
Naturligtvis är det (precis som i bussarna) roligast att åka längst fram:
daniel_s skrev:
Nu tror jag att du har snurrat till det för dig. En signal som står inne på stationen har alltid en fyrkantig märktavla oavsett om det är en innerplacerad utfartssignal eller en mellansignal, så på det kan man inte se om det är tambana eller inte. Däremot kan man se det på en signal som står vid stationsgränsen, om den har rund märktavla så är det en utfartsblocksignal och då har sträckan linjeblockering. Detta gäller både BV och SL fast på SL är begreppen annorlunda. På SB förekommer dessutom en speciell variant där blocksignal vid stationsgränsen (=utfartsblocksignal) saknas, i stället är blockfunktionen inbyggd i utfartssignalen.
Tja en station på FJB sträcka har inte utfartsignal utan bara utfartsblocksignal, åtminstone hos banverket och även utfartsblocksignalen befinner sig innanför stationsgränsen och har rund märktavla. Så har du en utfartsignal med fyrkantig märktavla kan du lätt konstatera att du är på TAM sträcka. Alla signaler med fyrkantig märktavla på FJB sträcka är antingen infartsignal eller mellansignal. Så hos BV har man alltså inte både en innerplacerad utfartssignal (TAM) OCH en utfartsblocksignal (FJB) utan endera någon av dem, har den inte någon av dem så har stationen en utfartsignal och det är också något som bara TAM banor har.
För mer information rekommenderas SÄO §3.
Dessutom behöver inte utfartsblocken vara placerad precis vid stationsgränsen, stngränsen är den punkt som är belägen precis utanför infartsignalen. Dessa båda signaler kan vara placerade på olika platser.
Som tur är slipper man dock tänka på att fundera på hur signalernas märktavlor ser ut för att komma underfund med trafikeringsätt... för det finns det ju andra bra böcker man har med sig...
tjatte skrev:Jo men om man lusläser det jag skrev så sa jag att med "special tillstånd" så behöver man inte förarens tillstånd.........,som exempelvis instruktörer
Okej, på SL-banorna finns det i alla fall inget som heter "specialtillstånd". För övrigt är det naturligtvis roligare att åka med en förare som inte är sur eller fiser i hytten eller vad det nu är som är så hemligt.
Det handlar nog inte om att det är så värst hemligt utan att det är just en säkerhetstjänst vilket fodrar en del av personen som utövar arbetet och därigenom kan det vara så att denna personen helt enkelt inte vill ha med folk i hytten, någonstans i detta är det nog viktigare att jobbet utförs korrekt än att folk ska få veta vad som är så "hemligt".
TRI Tub skrev:Rätt att färdas i kör- eller ledarhytt, har för fullgörande av sin tjänst personal med behörighetskort samt Järnvägsinspektionen.
Behörigheten skall styrkas med behörighetskort utfärdat av SL S eller trafikutövaren och vid behov legitimation/tjänstekort. Tillfälligt medgivande att färdas i körhytt på tunneltåg utfärdas av CS, TÖV eller av denne utsedd person. I brådskande fall får sådant medgivande lämnas av TL. Om TL ger medgivande skall detta, inklusive orsaken, journalföras.
För färd på arbetståg får, då behov föreligger, CI och CS lämna tillfälligt tillstånd att färdas i körhytt. På arbetståg med särskilt iordningställt utrymme för transport av personal får sådan ske. Hos förare får ej fler personer finnas än vad denne kan medge med hänsyn till utrymmet. Under körningen får föraren inte störas med ovidkommande samtal eller annat som kan störa uppmärksamheten.
TRI Spv skrev:Det är förbjudet att utan tillstånd under färd vistas hos föraren i den förarhytt varifrån tåg manöveras. Detta gäller även sådan hytt varifrån förarbiträde håller uppsikt framåt när föraren inte manövrerar tåget från ledarhytten. Undantag medges för förare som instruerar annan förare under utbildning, TB, vagnmontör, säkerhetsutredare samt personal vid SL I, SL S och Järnvägsinstruktionen när tjänsten så kräver.
Undantag medges också för personal som tjänstgör på tåget vid brådskande tjänstesamtal som inte kan anstå till nästa uppehåll. Annan person skall i förväg ha skriftligt tillstånd att färdas i förarhytt, utfärdat av TC eller CS. I undantagsfall kan sådant tillstånd lämnas av TL.
Person som är civilklädd och som inte är igenkänd av föraren skall utöver tillstånd att färdas i förarhytt också visa upp tjänstekort eller legitimation.
I arbetstågs förarhytt får personal medfölja om annat utrymme saknas.
Hos föraren får inte fler personer vistas än denne kan medge med hänsyn till utrymmet. Vid färd hos föraren får denne inte störas av ovidkommande samtal eller dylikt eller åläggas uppgifter som kan störa koncentrationen.
TRI SB skrev:Det är förbjudet att utan tillstånd under färd vistas i den förarhytt varifrån tåg manövreras. Detta gäller även sådan hytt varifrån signalgivare håller uppsikt framåt när föraren inte manövrerar tåget från ledarhytten. Undantag medges för förare som instruerar icke examinerad förare, säkerhetsutredare samt personal vid SL S och Järnvägsinspektionen vid fullgörande av tjänst. Undantag medges också för personal som tjänstgör på tåget vid brådskande tjänstesamtal, som inte kan anstå till nästa uppehåll. Annan person skall i förväg ha skriftligt
tillstånd att färdas i förarhytt, utfärdat av TÖV. I undantagsfall får sådant tillstånd lämnas muntligt. Detta kan ske genom TL förmedling.
Person som är civilklädd och som inte är igenkänd av föraren, skall utöver tillstånd att färdas i förarhytt också visa upp tjänstekort eller annan legitimation.
Saknas annat lämpligt utrymme i arbetståg får personal medfölja i förarhytt.
Hos föraren får inte fler personer vistas än denne tillåter.
Vid färd hos förare får denne inte störas av ovidkommande
samtal eller åläggas andra uppgifter som kan störa koncentrationen.
Som synes ger TRI SB föraren större befogenheter att avgöra om hyttåkning ska tilllåtas än TRI TUB och TRI Spv, åtminstone vid en strikt bokstavstolkning. TRI RB har jag tyvärr inte tillgång till. Pågår det förresten inte arbete med att föra samman TRI SB och TRI RB til en gemensam TRI Jvg?
tjatte skrev:
Tja en station på FJB sträcka har inte utfartsignal utan bara utfartsblocksignal, åtminstone hos banverket och även utfartsblocksignalen befinner sig innanför stationsgränsen och har rund märktavla. Så har du en utfartsignal med fyrkantig märktavla kan du lätt konstatera att du är på TAM sträcka. Alla signaler med fyrkantig märktavla på FJB sträcka är antingen infartsignal eller mellansignal. Så hos BV har man alltså inte både en innerplacerad utfartssignal (TAM) OCH en utfartsblocksignal (FJB) utan endera någon av dem, har den inte någon av dem så har stationen en utfartsignal och det är också något som bara TAM banor har.
Vad är det som säger att en signal som står vid slutet av en plattform inte är en mellansignal? För i det visade fallet så fanns signalen precis på detta ställe.
För övrigt behöver inte en station ha någon utfartssignal, om den signal som står rygg i rygg med infartssignalen också är en infartssignal, men då är vi väl i den något högre skolan.
TriRB skrev:Det är förbjudet att utan tillstånd vistas i den förarhytt varifrån tåg manövreras.
Detta gäller även sådan hytt varifrån trafikbiträde håller uppsikt
framåt, när föraren ej manövrerar rörelsen från ledarhytten. Undantag
medges för förarinstruktör, säkerhetsutredare och personal från SL S
och Järnvägsinspektionen. Undantag medges också för personal som
tjänstgör på tåget vid brådskande tjänstesamtal, som inte kan anstå till
nästa uppehåll. Annan person skall i förväg ha erhållit skriftligt tillstånd
att färdas i förarhytt av TC eller SL S. I brådskande och trängande fall får
dock sådant tillstånd lämnas muntligt av TL.
Person som är civilklädd och som ej är igenkänd av föraren skall utöver
tillstånd att färdas i förarhytt även uppvisa tjänstekort eller annan legitimation
som styrker vederbörandes identitet.
Hos föraren får ej vistas fler personer än denna med hänsyn till tillgängligt
utrymme och möjlighet att utrymma kan tillåta.
Vid färd hos förare får under körning inte samtal föras om ovidkommande saker eller bedrivas annan verksamhet som kan äventyra säkerheten.
Hela TriRB finns på min hemsida: http://www.slinfo.se/pdf/TriRB.pdf
Det stämmer mycket bra att en TriJvg är på väg ut, men jag har inte hört av mig till Roslagståg angående detta, det därför kan jag inte garantera att den versionen jag har på hemsida är det aktuella.
På min tillfälligt hyttillstånd som jag hade står det även tydligt att föraren har rätt att neka personen till att vara i hytten.
>>>> http://www.slinfo.se <<<<Fast på engelska
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
yujin skrev:På min tillfälligt hyttillstånd som jag hade står det även tydligt att föraren har rätt att neka personen till att vara i hytten.
Jag hade förmånen att få göra ett studiebesök på Saltsjöbanan för ca. ett år sedan. På mitt hyttillstånd stod också att föraren på det aktuella tåget hade det slutliga avgörandet om jag skulle få åka med eller ej.
Det stämmer väl med Tri SBs formulering (som verkar vara den strängast formulerade av alla Tri som gäller inom SL).
MWE skrev:
TRI SB skrev:Hos föraren får inte fler personer vistas än denne tillåter.
tjatte skrev:
Vad är det som säger att en signal som står vid slutet av en plattform inte är en mellansignal? För i det visade fallet så fanns signalen precis på detta ställe.
För övrigt behöver inte en station ha någon utfartssignal, om den signal som står rygg i rygg med infartssignalen också är en infartssignal, men då är vi väl i den något högre skolan.
//Tony
Nej självklart kan en mellansignal stå vid plattformskanten, men i det visade fallet rörde det sig faktiskt om en utfartsignal och därav synpunkterna.
Ligger stationen inom ett ställverksområde så har stationen ingen utfartsignal utan en mellansignal med tilläggstavla stn-gräns, detta i de fall då det ej förekommer mellanliggande linje mellan de bevakade stationerna. Då har man inte heller en infartssignal mellan stationerna utan den tidigare nämna mellansignalen reglerar trafiken mellan stationerna då linje saknas däremellan. Dessutom behöver inte tavla stn-gräns vara placerad vid en mellansignal heller, detta framgår i linjeboken vilket som gäller.
Så i det exempel du tog Tony med två stationer som ligger rygg i rygg med varandra blir det ju ett ställverksområde. def. för ställverksområde är förenklat "bevakade stationer utan mellanliggande linje".
tjatte skrev:Tja en station på FJB sträcka har inte utfartsignal utan bara utfartsblocksignal, åtminstone hos banverket och även utfartsblocksignalen befinner sig innanför stationsgränsen och har rund märktavla.
Nej! Utfartsblocksignalen står alltid vid stationsgränsen. Kolla säo kan du göra själv.