VeVen skrev:mats skrev:Erik Sandblom skrev:Hela vägen Norrtälje-Kårsta kan man dela bana med en järnväg till Stockholm; det finns en motorväg vilket gör att det finns bilister att locka över. Man kan lägga järnvägen invid motorvägen om man accepterar motorvägens geometri.
Å andra sidan är det svårare att locka över motorvägbilister än skruttvägbilister. Vad sägs om att bygga järnväg där bilvägarna är sämre men det ändå sker en del pendling?
Vad sägs om att återbygga Enköping-Uppsala t.ex.?
Hur stort är underlaget längs denna sträcka idag? Hur mycket bussar går där nu?
Sträckan är intressant ur fjärr/regionaltrafiksynpunkt. Idag är en resa mellan uppsala och någon ort från enköping och västerut längs mälarbanan snabbast avklarad med buss uppsala-enköping och vidare med tåg. När jag själv har ärenden i uppsala brukar jag åka tåg+buss till uppsala, för morgonsömnen värderar jag högt, medan på återvägen kostar jag oftast på mig omvägen via stockholm för att man får en bekvämare färd.
Jag är osäker på om det är halvtimmes- eller heltimmestrafik. Det verkar dessutom gå både UL-bussar och swebus express med konkurrerande tidtabell om jag inte läst helt galet.
För den som inte vill kosta på sig X2000 så är även denna bussförbindelse det som knyter ihop uppsala med göteborg.
Man blir nog tvungen att titta på SJ's statistik och se om det är "onormalt" många resor till/från enköping som går till/från orter väster om enköping, och helt enkelt dra slutsatsen att "övermängden" av dessa troligen är resenärer som åkt buss till/från uppsala och inte valt resplus.
VeVen skrev:Eller ännu bättre: Kan denna trakt vara lämplig för nyplanerade, kollektivtrafikförsörjda samhällen?
Hela uppland verkar bestå av Uppsala som en riktigt stor tätort, ett par halvstora tätorter såsom t.ex. enköping, och sedan ren landsbyggd och småorter. Öresundsbro eller var det Örebrundsbro eller nåt sånt heter nån mindre ort längs vägsträckan mellan enköping och uppsala.