Efter lite inkörning, hur upplever ni förare M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Efter lite inkörning, hur upplever ni förare M32?
Tja, rubriken säger det mesta. Jag kommer ihåg att någon av er förare på forumet beklagade sig mycket över överhänget när ni började köra M32, men att det beror lite på körstil. Hur uppfattar ni vagnen nu, skrammel, oljud, acceleration, komfort, kurvtagning och överhänget?
-
.
Inte för att jag är förare, men kan tänka mig att de flesta håller med om att M32 helt enkelt är en låggolvsmodell, och att man därför (helt logiskt) inte har en så bekväm ljudmiljö som i t.ex. ett Reginatåg, som ju annars tillhör samma generation fordon.
Däremot skär hjulen endel i vassa kurvor för folk som står utanför spårvagnen, beror det mest på att hjulen är nya och vassare i kanterna, kanske?
Däremot skär hjulen endel i vassa kurvor för folk som står utanför spårvagnen, beror det mest på att hjulen är nya och vassare i kanterna, kanske?
Satsa på Spårvägarna
Jag blir bara trött när jag tänker på den vagnen. Att några politiker, naturligtvis helt utan egna erfarenheter av att köra eller på annat sätt handha spårvagnar bestämmer sig för 100% låggolv, helt oresonligt. När man sedan då har bestämt sig för vilken vagn det ska bli så ändrar man på konstruktionen (dubbeldörr fram), mot tillverkarens inrådan, så att den blir ännu sämre. Att de som konstruerat förarplatsen sedan verkar vara helt omedvetna om det som kallas för ergonomi gör det hela ännu värre. Kortfattade slutsatser: Framdrivning och bromsar är bra, men vagnen tycks ha sådana inbyggda begränsningar att det nog blir svårt att modifiera den tillräckligt för att bli bra i övrigt. Köpet är en enda jätteblunder anser jag. Någon borde ha svårt att sova om nätterna. Vad är det med folk? Varför kan man inte lyssna på de lägre skikten i hierarkin?