Er det noen som vet noe om dette selskapet?
http://www.folketinget.dk/Samling/20001 ... /S2189.htm
http://www.bornholmdirekte.dk/soegside. ... nyhed=7734
Bornholms Sporvognstrafik???
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Om jag kommer ihåg immaterielrättskunnskapen rätt så går det inte att ta patent på en företeelse som har funnits sedan länge.Anders Norén skrev:Danska är inte mitt modersmål, och patent- och varumärkesrätt är inte mitt huvudämne...
Jag tycker det verkar som om en privatperson har lyckats ta patent (!) på spårvägstrafik...
(Lyckades inte Amazon få ett USA-patent på postorderförsäljning här om året?)
Anders
Exempelvis är det omöjligt att ta patent på hjulet.
När man söker patent så finns det möjlighet att överklaga att ämnet skulle vara nytt och ha tillräcklig teknikhöjd för att fullgöra kraven för ett patent.
Att bedriva spårvägstrafik är på ingalunda sätt varken tillräckligt nytt eller håller tillräcklig teknikhöjd för att det skall finnas ett patent idag som ger ensamrätt på sådan drift.
När man läser utlåtandet ser det ut som om det handlar om ett varumärke - efter som danska motsvarigheten till PRV inte nämner patent i samband med Bornholms Sprovejs så antar jag att det är möjligt att utgå från att till trots för att detta stått på det registrerade varumärket inte förekommer som ett patent.
Likaledes så skulle det i så fall finnas ett avtal mellan Sporvejshistorisk Selskab/Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm samt Omstigningsklubben som de facto bedriver spårvägstrafik i Danmark. Jag har svårt att tänka mig att så är fallet. (Det skulle i och för sig kunna vara så att man med Spårvagnsbefodran, som debatten handlade om, menar transport av spårvagnar på andra fordon, spårvägstrafik är ju faktiskt något annat än spårvagnsbefodrad, det är passagerarbefodran, men i så fall är GA Specialtransporter ute och cyklar i syltburken när de är behjälpliga i Danmark.)
En vild gissning är att Tom Behnke som satt/sitter för Konservastive Folkeparti, vilket ungefär motsvarar Moderaterna är MOT återinförande av spårvagnar i Aarhus, varför han genom denna debbattinlaga söker sinka eller förhindra ett beslut i folketinget om hjälp till finansiering av ett sådant projekt då detta kommer att leda till att man måste utreda vad som verkligen gäller runt ämnet... politiska långbänkar är alltid kul... Se bara på det pågående regeringsbildandet i vårt kära faderland!
Har herrar Lund och Christensen något att tillägga i frågan?
/Tony
I Århus möjligen men jag tror knappast man skulle bygga spårväg i Rønne i den lilla stan.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Det var nog inte det det handlade om heller. Om du läser den andra av Roars artiklar så ser du att företaget i fråga är ett företag som lever på att skicka ut humoristiska försändelser och då är Bornholms Sporveje också ett humoristiskt namn eftersom:Bussmicke skrev:I Århus möjligen men jag tror knappast man skulle bygga spårväg i Rønne i den lilla stan.
han var sporvogns han var sporvogns han var sporvognskonduktør i Skælskør vor der ingen sporvogn kør
(Och vi vet ju hur det gick med det)
Fast å andra sidan Interurban på de gamla bornholmska banvallarna hade kanske inte varit så odiggabelt om ens oekonomiskt.
/T
Bonholms Sporvognstrafik
Hej
Bornholms Sporvognstrafik er en person ved navn Erik Dahl, men hvis efternavn nok bør udtales gal (tokig ?)
Han udgiver et slags skrift, hvor han samler på "morsomme" brevvekslinger med firmaer og navnlig myndigheder. En gang skrev han således til Bornholms Elværk om "Strømforholdene i Østersøen" og modtog et tilsvarende fjollet svar, som han så siden offentliggjorde i sit skrift. Har i øvrigt intet med sporvogne at gøre.
Med venlig hilsen
Svend
Bornholms Sporvognstrafik er en person ved navn Erik Dahl, men hvis efternavn nok bør udtales gal (tokig ?)
Han udgiver et slags skrift, hvor han samler på "morsomme" brevvekslinger med firmaer og navnlig myndigheder. En gang skrev han således til Bornholms Elværk om "Strømforholdene i Østersøen" og modtog et tilsvarende fjollet svar, som han så siden offentliggjorde i sit skrift. Har i øvrigt intet med sporvogne at gøre.
Med venlig hilsen
Svend