PerGH skrev:
En knutpunkt bör väl ändå ligga vid Stockholms universitet. I annat fall får man ju ingen kapacitetsökning av den kollektiva trafiken dit, något som verkligen behövs. För övrigt skulle det vara rätt listigt att öppna den norra utgången till Universitetet. Det är ett stort antal passagerare som skall till Naturhistoriska/Cosmonova/Ekhagen/Lappis och som skulle få en kortare väg förutom en viss avlastning av nuvarande uppgång.
Var mynnar den norra uppgången? Var inte rädda för att vara exakta - jag hittar.
I övrigt har jag ett förslag:
- Bygg T-Albano (eller T-Roslagstull, vad man nu vill kalla den.) Öppna T-Universitetets norra uppgång.
- Flytta Roslagsbanan
öster om Roslagsvägen. Ersätt de nuvarande stationerna Universitetet och Frescati med en ny station, belägen mellan universitetets båda byggnadsgrupper. För att järnvägen ska få plats mellan Naturhistoriska och motorvägen flyttas den senare något västerut.
- Rusta Värtabanan och bygg ett dubbelspår från Albano upp till den nya stationen Universitetet. När Norra Stationsområdet bebyggs behövs tung trafikförsörjning - Norra station blir en utmärkt (överdäckad) pendeltågsstation likt Södra station.
På så vis blir Universitetet en ny knutpunkt, med Roslagsbanan, vanliga pendeltåg och t-bana. Albano får (lokal) försörjning via t-banan, som förhoppningsvis avlastas något av den förbättrade Roslagsbanan och den nya pendeltågskopplingen.
Nackdelar:
- Frescati får något sämre kollektivtrafikförsörjning, åtminstone vad beträffar gångavståndet, i och med att RB-Frescati stänger.
- Hela förslaget rimmar illa med pendeltågstunneln, som i och med att den ska gå via Odenplan inte kommer att kunna kopplas till Värtabanan. Om Universitetet ska kunna trafikeras med pendeltåg måste alltså Karlberg och (nuvarande) Centralen fortsätta trafikeras med några avgångar, vilket omöjliggör omstigningar. Möjligen skulle man kunna trafikera Universitetet endast med tåg från nord- och nordvästsektorn.
- Och den största nackdelen är att med Regeringsrättens Norra Länken-prejudikat i bakfickan får man knappt bära en spade med sig inom nationalparken utan att begå ett brott, än mindre börja flytta järnvägar och motorvägar, även om den totala andelen hårdgjord yta inte skulle förändras...
Anders