x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:51, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
thbe

Inlägg av thbe »

Klipp och klister från postvagnen......

Sv: SS Lucia 1964?
Skrivet av Thomas Bergstam den 24. apr 2003 23:28:58:

Som ett svar på: SS Lucia 1964? skrivet av Johan Eriksson den 24. apr 2003 17:59:48:

>Nu vänder jag mig till de som var med på den gamla goda tiden (eller den som vet):
>År 1964 arrangerade Stockholms-Tidningen i samarbete med SS ett rullande Luciatåg längs stadens gator. En mustang drog korta släp (T-banans arbetsvagnar eller gamla spårvagnar?) med Lucior från Sverige, Danmark, USA, Canada mfl. Dessutom var hästomnibussen, Scaniabussen från 1928 och flera andra museivagnar ute och rörde på sig, en del med tomtenissar och tärnor. I tåget fanns även B29or som (just?) fått sina fönster och sidoplåtar bortmonterade, troligen just för detta arrangemang?
>Jag är i stort behov av information kring denna spektakel! Var det ST som arrangerade? Hur gick ruten längs stan? Var det en engångsföreteelse? All info i stort och smått motas med glädje!
>Så småningom kommer ni själva att få se på en kommande video/DVD om olika SS-linjer 1964-67, och det är ett mycket lustigt inslag i gatubilden men just nu är jag skriande behov av en förklaring! Kanske var någon av er med den 13 december 1964?

Undrar om det är samma film som jag har? Har en proffsformat video med flera filmer där man åkt runt på de olika linjerna och dokumenterat. Bl.a. finns det ett inslag från lucia med div. vagnar. Filmerna är filmade dels 1964 (linje 13/14 och 16/17) och med trådbussar och dels 1967 inför nedläggningen.....

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer:

Postvagnen
Skriv svar