SM91 siste reise
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SM91 siste reise
Hei!
Har akuratt fått vite at det vil i dag og i morgen bli fraktet vekk 3 SM91 M25 fra Oslo.
292 (ex GS 561) blir lastet opp på traileren til GA transport i dette øyeblikket
267 (ex GS 507) blir lastet opp en gang i løped av formidagen
275 (ex GS 569) blir lastet opp enten i kveld eller i morgen tidlig!
Skal se om jeg kan ta noen bilder, og legge ut her!
Andreas
Har akuratt fått vite at det vil i dag og i morgen bli fraktet vekk 3 SM91 M25 fra Oslo.
292 (ex GS 561) blir lastet opp på traileren til GA transport i dette øyeblikket
267 (ex GS 507) blir lastet opp en gang i løped av formidagen
275 (ex GS 569) blir lastet opp enten i kveld eller i morgen tidlig!
Skal se om jeg kan ta noen bilder, og legge ut her!
Andreas
En av dessa (267/507???) skall återvända till fädernet och så att säga begravas hemmavid.
En inte helt okänd museiespårvägsförening i Göteborg skall ta vara på en hel del användbara delar.
Trots att tiden som trikk i Oslo gått hårt åt M25/SM91:orna så är de iallafall i bättre skick än de vagnar som Köbenhavns spårväg fick i retur från Egypten... Men det är väl en föga oanvändbar referens.
Bj.
En inte helt okänd museiespårvägsförening i Göteborg skall ta vara på en hel del användbara delar.
Trots att tiden som trikk i Oslo gått hårt åt M25/SM91:orna så är de iallafall i bättre skick än de vagnar som Köbenhavns spårväg fick i retur från Egypten... Men det är väl en föga oanvändbar referens.
Bj.
Nei, det er denne vognen som kommer tilbake til Göteborg:Björn J. skrev:En av dessa (267/507???) skall återvända till fädernet och så att säga begravas hemmavid.
Bj.

Vognen ble så senest som på tirsdag brukt som rangeringsvogn på Grefsen, vognen som henger bak er 267, og denne er ikke kjørbar, da den mangler diverse deler!
Andreas
Vagnen skall väl inte skrotas/begravas?! Skulle inte den bli trafikvagn i Götet?Andy skrev:Nei, det er denne vognen som kommer tilbake til Göteborg:Björn J. skrev:En av dessa (267/507???) skall återvända till fädernet och så att säga begravas hemmavid.
Bj.
Vognen ble så senest som på tirsdag brukt som rangeringsvogn på Grefsen, vognen som henger bak er 267, og denne er ikke kjørbar, da den mangler diverse deler!
Andreas
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Hva som skjer med vognen vil jeg ikke spekulere i, men her kommer noen bilder fra dagens transporter:Bussmicke skrev:Vagnen skall väl inte skrotas/begravas?! Skulle inte den bli trafikvagn i Götet?

Her er 275 på vei opp på traileren til GA transport

Her er 275 vell oppe, i bakgrunnen kan man se 277 som i hele dag har vært rangeringsvogn
Velger også å vise noen bilder av 267 som ble transpotert bort noen timer før 275 kom opp på traileren:

Vogn 267 rett utenfor Grefsen vognhall

Her har man vært og snudd traileren ved Sinsen, og er her i vei retning Drammen og Hellik Teigen i Hokksund
Andreas
Jovisst, vi skall spänna en häst framför och förse vagnen med blomlådor.Bussmicke skrev: Vagnen skall väl inte skrotas/begravas?! Skulle inte den bli trafikvagn i Götet?
Bakre delen av taket skall skalas av och skall ersättas med en sufflett.
hela vagnen målas sedan lindblomsgrön med pasellgråa blixtar likt Rc 1377.
Då har du någonting att fylla upp foto-cd nr. 3 med!

Bj.
I och för sig men det var en seriös fråga jag ställde!
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Nej, den är endast ett emballage för de nedfraktade reservdelarna. Vagnen går ned till Göteborg enbart för SSR:s räkning. GS har numera de vagnar som behövs för att klara trafiken. De få M25 som finns kavr på GS sköts även de av SSR eftersom GS inte har några reservdelar och annat kvar för dessa. För att gå i trafik som ordinarie vagnar krävs en del del omfattande ombyggnader av vagnen så det är inte lönsamt att ens tänka sig denna vagn som trafikvagn.
/JAgr
/JAgr
Nu syftade jag på museitrafik, vet väl att GS har vagnar de behöver.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Har du någon bild på första resan?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Ursäkta då, men av expertisen som var uppe i Oslo så framkommer det att SM91:orna är hårt slitna, eller närmanst nedgågna, och den vagnen vi tar hem skall då plockas på renoveringsbara delar, boggier, motorer etc..Bussmicke skrev:I och för sig men det var en seriös fråga jag ställde!
Resten går till skrot.
Och som JAgr redan skrivit så har vi redan tre M25:or i hallen, och vi har inte plats för en till av samma vagnstyp... Vi måste ju kunna röra oss mellan vagnarna utan att först smörja in oss med lagerboxfett. Den dagen då det skall beslutas att M28/29 skall bevaras eller ej och den dagen två M31:or skall rullas in i hallen lär styrelsen få rejäl huvudvärk...
(Ja gissningsvis sparas väl två M31 för att den ena skall få återgå till M21, men det lär ju dröja en 20 år iallafall, kanske mer?).
Den dagen ser väl också hela området runt vagnhallen annorlunda ut.
Bj.
Jo, det är sant. Jag får önska er lycka till med Det arbetet
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
- BaardB
- Kontakt:
Forsiktig optimist, BjørnBjörn J. skrev:...och den dagen två M31:or skall rullas in i hallen lär styrelsen få rejäl huvudvärk...
(Ja gissningsvis sparas väl två M31 för att den ena skall få återgå till M21, men det lär ju dröja en 20 år iallafall, kanske mer?)

Det må tas vare på fire M31; en som skal være M31 og tre andre som blir M21 slik at man kan kjøre de i tog

/Baard
Nu ska vi inte ta iBaardB skrev:Forsiktig optimist, BjørnBjörn J. skrev:...och den dagen två M31:or skall rullas in i hallen lär styrelsen få rejäl huvudvärk...
(Ja gissningsvis sparas väl två M31 för att den ena skall få återgå till M21, men det lär ju dröja en 20 år iallafall, kanske mer?)![]()
Det må tas vare på fire M31; en som skal være M31 og tre andre som blir M21 slik at man kan kjøre de i tog![]()
/Baard

Den dagen det blir aktuellt sitter vi allihop på hemmet och gaggar, det är väl då bara Andy som gar 10-15 åt kvar till pension.Spårvagnsmicke skrev:
Nu ska vi inte ta iTvå M21 får nog räcka i tåget. En tredje kunde dock bli ett fint reservdelslager. Och kommer det en spann guld nerdimpande från skyn finns säkert mycket spännande på SSRs önskelista.
SSR´s önskelista... tja 200 meter spår inomhus till, samt en omgång nya skruvmejslar.
I övrigt kontaterade jag igår, att nämnda SM91/M25 står på spår sju och tar upp värdefull verkstadsplats. Jag vet inte riktigt vilken dag den kom, men troligtvis samma dag som den lämnade Oslo.
Bj.
"Hurry, hurry up, to morrow Chirstmans day..."
Jeg er av personer i SSR pålagt taushetsplikt angående 275.JAgr skrev:Kan ngn annan bekräfta eller dementera??
Forøvrig, så kan jeg si at jeg var siste personen i Oslo inne i vognen, da jeg la tilbake alle dørnødåpnere og la ut batterikontaktoren!
Har jo også i forbindelse med vognen vært aktiv i SSR!
Andreas
Toget du så var en transport av vogner fra Avløs til grefsen, og besto av 277 og 266 eller 293, de to siste ikke spessielt presantable!Yngve skrev:Jeg så et tovogns-M25 tog ved Nationaltheateret sent fredags kveld.
Var dette vogner som skulle til Grefsen for hogging?
Jeg fikk ikke numrene, da hovedfokus lå i Rødvins-glasset..
Yngve
266 og 293 vil forsvinne den 4 Mai, men skal først demonteres noe!
Andreas