Älvsborgsbron - Nya idéer för spårtrafik över/under älven
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Älvsborgsbron - Nya idéer för spårtrafik över/under älven
Jag anser ju att det vore fint om man trots bakslaget på 60-talet gjorde slag i saken och byggde någon form av spåranslutning mellan Eketrägatan- Bräcke- Kungssten.
** En bro över bron. Kan man kanske bygga på Älvsborgsbron ett spårvagnsplan som går ovanför nuvarande broplan? Eller är detta för tekniskt komplicerat?
** En bredare bro. Hur skulle det vara att göra bron bredare och på det sättet få möjlighet att dra spår i mitten?
** En Älvsborgstunnel för spårvagnar. Skulle det vara möjligt att låta en tunnel gå ner där Bräckes vändspår fanns, och komma ut under Kungsstens busshållplats in mot spåren där hållplatsen mot Saltholmen nu är belägen. Denna hade givetvis fått flyttas dit stickspåret ligger nu.
Eller vad tror ni det finns för tekniska möjligheter att göra denna anslutning? Ekonomiskt är det väl alltid kärvt, och politiskt kanske inte möjligt alls just nu, men tanken är ju fin...
** En bro över bron. Kan man kanske bygga på Älvsborgsbron ett spårvagnsplan som går ovanför nuvarande broplan? Eller är detta för tekniskt komplicerat?
** En bredare bro. Hur skulle det vara att göra bron bredare och på det sättet få möjlighet att dra spår i mitten?
** En Älvsborgstunnel för spårvagnar. Skulle det vara möjligt att låta en tunnel gå ner där Bräckes vändspår fanns, och komma ut under Kungsstens busshållplats in mot spåren där hållplatsen mot Saltholmen nu är belägen. Denna hade givetvis fått flyttas dit stickspåret ligger nu.
Eller vad tror ni det finns för tekniska möjligheter att göra denna anslutning? Ekonomiskt är det väl alltid kärvt, och politiskt kanske inte möjligt alls just nu, men tanken är ju fin...
Satsa på Spårvägarna
-
Nu vet jag inte hur nuvarande bro klarar spårvagnstrafik. Men det bästa vore väl i så fall att begagna sig av den befintliga med antingen banvall i mitten av bron eller vid ena sidan.
Nu finns det 3 körfält åt vardera håll. Och det kan ändras till två och samtidigt upplåta delar av bron för spårvagnstrafik.
Ska kollektivtrafiken bli attraktiv måste man samtidigt begränsa framkomligheten för biltrafiken annars uteblir succén vilket fordonslag man än väljer
Mikael
Nu finns det 3 körfält åt vardera håll. Och det kan ändras till två och samtidigt upplåta delar av bron för spårvagnstrafik.
Ska kollektivtrafiken bli attraktiv måste man samtidigt begränsa framkomligheten för biltrafiken annars uteblir succén vilket fordonslag man än väljer

Mikael
Kollektivtrafiken kan alltså inte vinna på eget grepp? Tycker det är ett förlegat tänkande som uppenbarligen inte fungerar. Se bara på rusningsköerna i Göteborg. Ökar för varje år, men inte ökar andelen kollektivtrafikresenärer. Fundera istället över varför folk väljer bilen trots att de tvingas sitta i långa köer. Som exempel på varför jag inte väljer kollektivtrafiken kan nämnas långa restider (pga två byten mellan två stora adresser i staden) samt den bedrövliga komforten. Hur kan man tro att det går att locka folk från sköna och lugna bilar till skräninga, kl-ttr- spårvagnar med nedpinkade säten? Kollektivtrafiken kan vinna andelar på eget grepp, men då räcker det inte med små förändringar i linjenätet, utan ett radikalt nytänk.Mikael Karlsson skrev:Nu vet jag inte hur nuvarande bro klarar spårvagnstrafik. Men det bästa vore väl i så fall att begagna sig av den befintliga med antingen banvall i mitten av bron eller vid ena sidan.
Ska kollektivtrafiken bli attraktiv måste man samtidigt begränsa framkomligheten för biltrafiken annars uteblir succén vilket fordonslag man än väljer![]()
Mikael
-
Den verkliga konkurrensen har du mellan biltrafik och kollektivtrafiken
Man måste införa restriktioner mot biltrafiken om framgång ska nås för kollektivtrafiken. De städer i Europa som har tagit kraftfulla tag mot biltrafiken i form av försämrade parkeringsmöjligheter, enbart satsning på gång och cykel i stadskärnan, har också uppnått ett ökande resande med kollektivtrafiken. Och de städer som satsat på nya moderna spårvägar eller upprustning av gamla system har klarat sig bättre än de städer som baserat trafiken på bussar.
Utan restriktioner mot biltrafiken så uteblir succén för kollektivtrafiken. Och då spelar det ingen roll om man kör med buss eller spårvagn.
Det må vara många som åker med spårvagnarna i Göteborg. Men fortfarande har ni en omfattande biltrafik i staden, vilket tyder på att bilen vinner kampen om resorna. Kollektivtrafiken kan ännu inte konkurrera som den borde!
Här har Sverige mycket att lära av Europa där politikerna har vågat ta ställning att citymiljön är för dyrbar att användas som parkeringsplatser. Och att kollektivtrafiken ska hålla högsta klass, som tex Grenoble.

Man måste införa restriktioner mot biltrafiken om framgång ska nås för kollektivtrafiken. De städer i Europa som har tagit kraftfulla tag mot biltrafiken i form av försämrade parkeringsmöjligheter, enbart satsning på gång och cykel i stadskärnan, har också uppnått ett ökande resande med kollektivtrafiken. Och de städer som satsat på nya moderna spårvägar eller upprustning av gamla system har klarat sig bättre än de städer som baserat trafiken på bussar.
Utan restriktioner mot biltrafiken så uteblir succén för kollektivtrafiken. Och då spelar det ingen roll om man kör med buss eller spårvagn.
Det må vara många som åker med spårvagnarna i Göteborg. Men fortfarande har ni en omfattande biltrafik i staden, vilket tyder på att bilen vinner kampen om resorna. Kollektivtrafiken kan ännu inte konkurrera som den borde!
Här har Sverige mycket att lära av Europa där politikerna har vågat ta ställning att citymiljön är för dyrbar att användas som parkeringsplatser. Och att kollektivtrafiken ska hålla högsta klass, som tex Grenoble.
*host*
Kollektivresegraden för resor som i sin helhet går inom Göteborgs Stad är tämligen hög. De många bilarna kommer i första hand ifrån kranskommunerna.
För övrigt är det enbart genom utökat utbud du kan locka över bilister. Det är alltså viktigt att få ett utbud som är så attraktivt att den inbitnaste ställer bilen.
Slutligen, jag har sagt det förr. En ny spårväg mellan Hisingen och fastlandet bör under inga omständigheter gå över Älvsborgsbron med den stadsplanering som gäller idag. Lämpligare är att gå exempelvis Slottsberget-Stigbergstorget där ramperna kan hållas "korta". Att gå över Älvsborgsbron innebär att inga hållplatser finns på sträckan Bräcke-Kungssten!
//Tony
Kollektivresegraden för resor som i sin helhet går inom Göteborgs Stad är tämligen hög. De många bilarna kommer i första hand ifrån kranskommunerna.
För övrigt är det enbart genom utökat utbud du kan locka över bilister. Det är alltså viktigt att få ett utbud som är så attraktivt att den inbitnaste ställer bilen.
Slutligen, jag har sagt det förr. En ny spårväg mellan Hisingen och fastlandet bör under inga omständigheter gå över Älvsborgsbron med den stadsplanering som gäller idag. Lämpligare är att gå exempelvis Slottsberget-Stigbergstorget där ramperna kan hållas "korta". Att gå över Älvsborgsbron innebär att inga hållplatser finns på sträckan Bräcke-Kungssten!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Men just grisiga säten har jag nog aldrig råkat ut för, speciellt inte sen kameraövervakningen infördes.
Däremot håller jag med om komfortskillnaden, men då är det sjutton det rent praktiska att man har kortare gångväg mellan hållplats/parkering och de ställen man ska till/från om man åker bil än om man åker kollektivt.
Om det finns spårvagnshållplatser strax invid de punkter jag ska åka mellan så föredrar jag en varm och go spårvagn före en kall bil som stått ute i kylan några timmar...
Däremot håller jag med om komfortskillnaden, men då är det sjutton det rent praktiska att man har kortare gångväg mellan hållplats/parkering och de ställen man ska till/från om man åker bil än om man åker kollektivt.
Om det finns spårvagnshållplatser strax invid de punkter jag ska åka mellan så föredrar jag en varm och go spårvagn före en kall bil som stått ute i kylan några timmar...
Nu började jag skriva före jag såg Tonys inlägg. Det leder mig till en fråga, och det är hur finanseringen sker för västtrafik.
Kan varje kommun själv påverka ganska mycket hur kollektivtrafiken ser ut, eller kan västtrafik t.ex. bestämma att mölndal eller partille "måste" ha ett visst utbud helt enkelt för att undvika att bilar från dessa kommuner korkar igen göteborgs kommun?
Kan varje kommun själv påverka ganska mycket hur kollektivtrafiken ser ut, eller kan västtrafik t.ex. bestämma att mölndal eller partille "måste" ha ett visst utbud helt enkelt för att undvika att bilar från dessa kommuner korkar igen göteborgs kommun?
-
.
Jag tycker att man borde försöka befria Vallgraven från bilar i så stor utsträckning som möjligt. Om man åtminstone kunde hålla stråket Operan - Brunnsparken - Kungsportsplatsen bilfritt hade mycket varit vunnet för stadsmiljön.
Bilar kunde möjligen korsa denna sträcka vid Brunnsparken (fast helst inte det heller), men inte köra längs med! Det är ingen vidare trevlig miljö väster om Nordstaden, men sätt upp en allé och och ta bort biltrafiken så kanske det kan blomstra upp restauranger och liknande även där?
Det ultimata vore om man fick bort bilarna helt från Vallgraven. Genomförbart är det kanske inte, eller åtminstone väldigt svårt, men då hade Göteborg kunnat leva upp ordentligt som evenemangsstad och som stad överhuvudtaget.
Snyggare och renare spårvagnar är inte heller fel tänkt. Borde gå att sätta lite mer pengar åt detta, åtminstone kan man ju iaf tvätta Sirio regelbundet och låta den samt framtida spårvagnar inleda en era med rena spårvagnar i Götet.
Bilar kunde möjligen korsa denna sträcka vid Brunnsparken (fast helst inte det heller), men inte köra längs med! Det är ingen vidare trevlig miljö väster om Nordstaden, men sätt upp en allé och och ta bort biltrafiken så kanske det kan blomstra upp restauranger och liknande även där?
Det ultimata vore om man fick bort bilarna helt från Vallgraven. Genomförbart är det kanske inte, eller åtminstone väldigt svårt, men då hade Göteborg kunnat leva upp ordentligt som evenemangsstad och som stad överhuvudtaget.
Snyggare och renare spårvagnar är inte heller fel tänkt. Borde gå att sätta lite mer pengar åt detta, åtminstone kan man ju iaf tvätta Sirio regelbundet och låta den samt framtida spårvagnar inleda en era med rena spårvagnar i Götet.
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Men är det ett självändamål att koncentrera ytterligare näringsutbud just här?Stefan_Brännström skrev:Jag tycker att man borde försöka befria Vallgraven från bilar i så stor utsträckning som möjligt. Om man åtminstone kunde hålla stråket Operan - Brunnsparken - Kungsportsplatsen bilfritt hade mycket varit vunnet för stadsmiljön.
Bilar kunde möjligen korsa denna sträcka, men inte köra längs med! Det är ingen vidare trevlig miljö väster om Nordstaden, men sätt upp en allé och och ta bort biltrafiken så kanske det kan blomstra upp restauranger och liknande även där?
Jag skulle vilja säga att bara att gå längs "tarmarna" ut i öst/västlig riktnings i nordstaden, förutom den som leder till "urinledaren" över till centralen, är i sig inte alls så trevligt som att gå i den långa nordsydliga gången.

Om man ville göra nordstaden som sådan mer attraktiv så kunde man ju se till att bygga fler av blocken likadant som femmanhuset. Åhlens/hemköp-huset (borde heta sexan, fast ingen säger numren mer än på femman som marknadsför just sitt nummer) är väl ett undantag som jag tycker är helt okej eftersom man faktiskt nyttjar tre plan för butiker, även om femmanhuset med tre plan med småbutiker känns gemytligare.
Extra löjligt är att huset söder om femmanhuset inte hakat på femmanhusets rulltrappor som ansluter smidigt till passagen mot centralen.
Sen kan man ha fler åsikter om detaljer i nordstadenm typ att det förutom mitt på sommaren är skitkallt i den delen av mcdonalds som har en dörr rakt ut mot brunnsparken...
Tack för det klart mest relevanta inlägget i debatten. Jag delar dessutom din åsikt till fullo. Antalet körfält på just Älvsborgsbron kan jag på rak arm lova att de aldrig kommer minska i antal då Göteborgs hamn är ett mycket viktigt riksintresse och dit kommer det behövas goda transportmöjligheter för både lastbilar och tåg. Redan idag närmar man sig kapacitetstaket för järnvägen såväl som problem med tillfarten av lastbilar.Slutligen, jag har sagt det förr. En ny spårväg mellan Hisingen och fastlandet bör under inga omständigheter gå över Älvsborgsbron med den stadsplanering som gäller idag. Lämpligare är att gå exempelvis Slottsberget-Stigbergstorget där ramperna kan hållas "korta". Att gå över Älvsborgsbron innebär att inga hållplatser finns på sträckan Bräcke-Kungssten!
Ett litet exempel är vad som krävs om Emma Maersk (världens nu största båt som finns, den anlöper dessutom Gbg) skulle angöra Göteborg fullastad och lasta av alla containrar här (lite osannolikt men ändå). Båten tar enl Maersk ca 11 000 TEU (20 fots containrar), forskare på området säger att denns siffran är underskattad och ca 15 000 vore närmre sanningen. Ett tåg tar ca 50 TEU, en svensk lång lastbil 1,5 TEU.
Kommer då 11 000 TEU behövs antingen 220 hela fullängdståg eller ca 7 300 lastbilar. Förhoppningsvis körs både tåg och lastbilar i strid ström, men inte finns det möjlighet att ta bort några körfält inte...
-
För att få den inbitnaste billisten att ställa bilen krävs så god och attraktiv kollektivtrafik att det i praktiken inte går att färdas på något annat sätt.TonyM skrev:*host*
//Tony
Något som man ofta här från billister är att den dagen jag kan ta kollektivtrafiken från dörr till dörr, när jag själv helst vill - "Då ska jag också ställa bilen". För att lyckas nå dessa bilförare krävs det restriktioner som biter.
Mikael
Delvis restriktioner och delvis bättre kollektivtrafik. Är det svårt med parkering faller t ex många av bekvämlighetsaspekterna med bilen. Det är också på grund av just det du säger, att bara det finns ett direkt alternativ med kollektivtrafiken skall jag ställa bilen. Den bör dessutom gå frekvent och under stora delar av dygnet. Man får därför försöka fokusera på de som har arbete i centrala delar eller andra delar med bra kollektivtrafiktäckning. De attraktiva direktresorna är därför ett av huvudargumenten till Västlänken Haga-Korsvägen, då får tågen gångavstånd till större delen av centrala Göteborg utan byte och inpendligen med tåg kan öka.Något som man ofta här från billister är att den dagen jag kan ta kollektivtrafiken från dörr till dörr, när jag själv helst vill - "Då ska jag också ställa bilen". För att lyckas nå dessa bilförare krävs det restriktioner som biter.
Stefan_Brännström skrev:Jag tycker att man borde försöka befria Vallgraven från bilar i så stor utsträckning som möjligt.

Helt fel resonemang att man genom att koncentrera sig på de som redan har bäst möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken skall kunna öka deras andel, särskilt osm det blir väldigt dyrt. Bäst vore givtevis om man byggde ut kollektivtrfaiken, där den itne går idag eller har klart sämre möjlighet att tillfredsställa behov än tex till Centrum.Patrik S skrev:Delvis restriktioner och delvis bättre kollektivtrafik. Är det svårt med parkering faller t ex många av bekvämlighetsaspekterna med bilen. Det är också på grund av just det du säger, att bara det finns ett direkt alternativ med kollektivtrafiken skall jag ställa bilen. Den bör dessutom gå frekvent och under stora delar av dygnet. Man får därför försöka fokusera på de som har arbete i centrala delar eller andra delar med bra kollektivtrafiktäckning. De attraktiva direktresorna är därför ett av huvudargumenten till Västlänken Haga-Korsvägen, då får tågen gångavstånd till större delen av centrala Göteborg utan byte och inpendligen med tåg kan öka.Något som man ofta här från billister är att den dagen jag kan ta kollektivtrafiken från dörr till dörr, när jag själv helst vill - "Då ska jag också ställa bilen". För att lyckas nå dessa bilförare krävs det restriktioner som biter.
Man skall inte fokusera på de delar som har bra täckning, utan på de delar som skulle kunna få med vettigt insats.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
-
.
Harald: Skall väl vara "inom Vallgraven" egentligen.
Rent generellt tycker jag att Göteborg är för mycket en stad för bilister som det ser ut idag.
Frågan är om det hade gått att gräva ner vissa trista billeder, som t.ex den mellan Hagakyrkan och Frölundaborg.
För att komma upp till Sahlgrenska och Linnéplatsen t.ex. kunde man anknyta med avfarter upp till "ytan".
Här är en plats i Götet som inte är allt för trevlig nu för tiden p.g.a. trafiken:

Rent generellt tycker jag att Göteborg är för mycket en stad för bilister som det ser ut idag.
Frågan är om det hade gått att gräva ner vissa trista billeder, som t.ex den mellan Hagakyrkan och Frölundaborg.
För att komma upp till Sahlgrenska och Linnéplatsen t.ex. kunde man anknyta med avfarter upp till "ytan".
Här är en plats i Götet som inte är allt för trevlig nu för tiden p.g.a. trafiken:

Satsa på Spårvägarna
Och vad skulle ett sådant kalas gå på tror du?Stefan_Brännström skrev:Frågan är om det hade gått att gräva ner vissa trista billeder, som t.ex den mellan Hagakyrkan och Frölundaborg.
För att komma upp till Sahlgrenska och Linnéplatsen t.ex. kunde man anknyta med avfarter upp till "ytan"
Det är intressant att du alltid tycker dig veta bättre än ALLA andra "Ekonomisk", oavsett vad det handlar om...
Göteborgs pendeltågtrafik är ovanligt dålig när det gäller täckning och resandegrad jämfört med andra skandinaviska städer, så att säga att den har bra täckning vore fel.Man skall inte fokusera på de delar som har bra täckning, utan på de delar som skulle kunna få med vettigt insats.
-
.
Kloker: Mycket stålar...men i förlängningen känns det som om det hade betalat sig mycket väl framför allt för de som föds och kommer att födas under 2000-talet.
Visst, en 80-årig trafikentusiast hade kanske inte hunnit få uppleva invigningen, men han hade kunnat gå i graven med vissdom om att barnen och barnbarnen skulle få ett trevligare Göteborg runt skansen Kronan och Slottskogen.
Farfar gick bort under bygget av Götatunneln, jag tror att han hade gillat det jag nu upplever när BLÅ Express tar sig snabbt mellan Centralen och Järntorget.
Visst, en 80-årig trafikentusiast hade kanske inte hunnit få uppleva invigningen, men han hade kunnat gå i graven med vissdom om att barnen och barnbarnen skulle få ett trevligare Göteborg runt skansen Kronan och Slottskogen.
Farfar gick bort under bygget av Götatunneln, jag tror att han hade gillat det jag nu upplever när BLÅ Express tar sig snabbt mellan Centralen och Järntorget.
Satsa på Spårvägarna
En klassisk kommentar när argumenten börjar ta slut...Patrik S skrev:Det är intressant att du alltid tycker dig veta bättre än ALLA andra "Ekonomisk", oavsett vad det handlar om...

Göteborgs pendeltågstrafik är ovanligt bra, när man jämför med de delar av Göteborg som inte har pendeltåg. Den kunde nått fler och ökat täckningsgraden betydligt om man istället för Västlänken bygger fler spår utanför Gbg City. Istället för att satsa i City där kollektivtrafiken fungerar som bäst, satsa på fler "banor" in till City. (buss/spårvagn/pendeltåg etc)Göteborgs pendeltågtrafik är ovanligt dålig när det gäller täckning och resandegrad jämfört med andra skandinaviska städer, så att säga att den har bra täckning vore fel.Man skall inte fokusera på de delar som har bra täckning, utan på de delar som skulle kunna få med vettigt insats.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
- Erik Sandblom
Patrik S skrev:Tack för det klart mest relevanta inlägget i debatten. Jag delar dessutom din åsikt till fullo. Antalet körfält på just Älvsborgsbron kan jag på rak arm lova att de aldrig kommer minska i antal då Göteborgs hamn är ett mycket viktigt riksintresse och dit kommer det behövas goda transportmöjligheter för både lastbilar och tåg.Slutligen, jag har sagt det förr. En ny spårväg mellan Hisingen och fastlandet bör under inga omständigheter gå över Älvsborgsbron med den stadsplanering som gäller idag. Lämpligare är att gå exempelvis Slottsberget-Stigbergstorget där ramperna kan hållas "korta". Att gå över Älvsborgsbron innebär att inga hållplatser finns på sträckan Bräcke-Kungssten!
Jag vet inte heller om Älvsborgsbron är så bra för spårvagnstrafik, men kapacitetsmässigt måste man ju inte "ta bort" en fil bara för att man kör spårvagnar där. Det går ju redan bussar på bron, dom behöver inga egna filer. Varför skulle spårvagnarna behöva egen fil?
Ny spårvagnstrafik över älven är dessutom just det utökade utbudet som Tony M talar om, som skulle locka bilister. Kunde man locka över bara 10% av bilisterna på Älvsborgsbron till kollektivtrafiken med hjälp av nya spårvägslinjer så gynnar det lastbilstrafiken du nämner.
Det är beklämmande att så många ser bättre kollektivtrafik som ett nollsummespel (eller till och med minus-summe-spel) på gatuutrymmet så länge den inte går på egen bana. En buss tar lätt 20 passagerare, en spårvagn har 80 sittplatser. Varje spårvagn behöver bara "eliminera" sex bilar för att det tillgängliga gatuutrymmet ska öka. En buss bara två-tre bilar. Mer kollektivtrafik på vägarna ökar inte trycket, tvärtom. Trängseln lättar.