Leverans av ytterligare M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Leverans av ytterligare M32?
Jag tänkte höra om någon här på forumet vet när och i vilken takt ytterligare M32:or kommer att anlända?
...har.
Driftfel.
Jag ser samma rollspel utspela sig mellan Italienare och teknisk personal på Gårda som skedde i Oslo(SL95) runt millenieskiftet.
M32 står still - Teknisk personal anländer - Teknisk personal har ej fått tillfredsställande utbildning och Italienare får ringas - Italienare ankommer - Italienare åtgärdar - Italienare lämnar - Teknisk personal lämnar - M32 fungerar en stund till - osv.
Driftfel.
Jag ser samma rollspel utspela sig mellan Italienare och teknisk personal på Gårda som skedde i Oslo(SL95) runt millenieskiftet.
M32 står still - Teknisk personal anländer - Teknisk personal har ej fått tillfredsställande utbildning och Italienare får ringas - Italienare ankommer - Italienare åtgärdar - Italienare lämnar - Teknisk personal lämnar - M32 fungerar en stund till - osv.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Det är i alla fall så många Sirios i trafik nu att man vid färd tur och retur mellan Centralstationen och Bolsheden (BLÅ Express) ser minst en faktiskt.
Det har även provkörts någon (402?), som stått vid vändspåren runt Hotell Eggers.
Det blir väl lite av ett tillfälle att fira när 410:an sätts i trafik. Sen undrar man ju när det blir dags att börja namnge de nya vagnarna.
Ta ett namn från en M29:a och sätt på en Sirio. Sätt sedan Sten-Åke Cederhök på M29:an, och sätt ett nytt namn på den M31:a som Sten-Åkes namn pryder.
Det är ju helt befängt att förknippa en sådan gammal Göteborgsprofil med en modell som egentligen inte fanns när han gick bort. Och därtill hade väl M21 bara körts i trafik i 4-5 år 1990.
Det har även provkörts någon (402?), som stått vid vändspåren runt Hotell Eggers.
Det blir väl lite av ett tillfälle att fira när 410:an sätts i trafik. Sen undrar man ju när det blir dags att börja namnge de nya vagnarna.
Ta ett namn från en M29:a och sätt på en Sirio. Sätt sedan Sten-Åke Cederhök på M29:an, och sätt ett nytt namn på den M31:a som Sten-Åkes namn pryder.
Det är ju helt befängt att förknippa en sådan gammal Göteborgsprofil med en modell som egentligen inte fanns när han gick bort. Och därtill hade väl M21 bara körts i trafik i 4-5 år 1990.
Satsa på Spårvägarna
402 är ingen provkörningsvagn, den står uppställd där och ibland ute och rullar, detta för att friska upp minnet dom förare som tidigt gick utbildningen men fortfarande inte kört vagnen.
Och en M32 har redan fått namn Dop
Och en M32 har redan fått namn Dop
Ordet "Dop" i Slagpåses inlägg är en länk till en artikel i Metro. Klicka på den för namn, bild och en väldigt kort intervju med personen ifråga.
Jag har även hört sägas att 401 ska bli uppkallad efter Håkan Hellström som fick kulturpriset 2003.
Edit: Jag hittade en mer utförlig artikel på GS hemsida.

Jag har även hört sägas att 401 ska bli uppkallad efter Håkan Hellström som fick kulturpriset 2003.
Edit: Jag hittade en mer utförlig artikel på GS hemsida.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Jag tror att det var 404 som fick namn efter en tokig illusionist härom veckan.
Ingen M28, M29 eller M31 har fått namn efter Håkan Hellström (åtminstone inte enligt vagnlistan på SSS hemsida). Jag har för mig att det bestämdes att han skulle få sitt namn på den första av de nya spårvagnarna, men eftersom 401 inte har börjat gå i ordinarie trafik gissar jag att det dröjer lite till innan namnet dyker upp på fronten.
Fast Maria Lundkvist verkar inte heller finnas med i vagnförteckningen och det var väl 2004 hon fick en vagn uppkallad efter sig?
Ingen M28, M29 eller M31 har fått namn efter Håkan Hellström (åtminstone inte enligt vagnlistan på SSS hemsida). Jag har för mig att det bestämdes att han skulle få sitt namn på den första av de nya spårvagnarna, men eftersom 401 inte har börjat gå i ordinarie trafik gissar jag att det dröjer lite till innan namnet dyker upp på fronten.
Fast Maria Lundkvist verkar inte heller finnas med i vagnförteckningen och det var väl 2004 hon fick en vagn uppkallad efter sig?
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Hmmm...ja Håkan Hellströms falsksång skulle väl gå att associera till Sirions gnisslande hjul i skarpa kurvor. Syrran hatar det ljudet, själv står jag ut, men det är väl ingen höjdare kanske.
Jag skulle för den delen inte delat ut någon spårvagn till honom, känns som om "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg" och sjömanskläder är mer hans sätt att rida på Göteborgs namn och rykte, än att det är han som tillför Göteborg något...
Kurt Olsson skulle egentligen (givetvis) pryda ett fordon som kan köra i båda riktningar (tekniskt sett fungerar ju t.ex. Reginatågen så), men på spårvägarna körs ju inga sådana vagnar i Göteborg, så då finns inte den möjligheten. Det är ju förresten en VÄLDIGT passande figur att associera med spårvägarna eftersom hans far, Olle Kurtsson var spårvagnsförare.
Scenen ur "Filmen Om Mitt Liv Som Mig Själv" där fadern känner sig tvungen att gå ner och räkna spårvagnar är rolig. 3:ans linje är den som nämns, och filmscenen gäller ju densamma då det står "Majorna-Redbergslid" på spårvagnen, tagen nära Vagnhallen.
Jag skulle för den delen inte delat ut någon spårvagn till honom, känns som om "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg" och sjömanskläder är mer hans sätt att rida på Göteborgs namn och rykte, än att det är han som tillför Göteborg något...
Kurt Olsson skulle egentligen (givetvis) pryda ett fordon som kan köra i båda riktningar (tekniskt sett fungerar ju t.ex. Reginatågen så), men på spårvägarna körs ju inga sådana vagnar i Göteborg, så då finns inte den möjligheten. Det är ju förresten en VÄLDIGT passande figur att associera med spårvägarna eftersom hans far, Olle Kurtsson var spårvagnsförare.
Scenen ur "Filmen Om Mitt Liv Som Mig Själv" där fadern känner sig tvungen att gå ner och räkna spårvagnar är rolig. 3:ans linje är den som nämns, och filmscenen gäller ju densamma då det står "Majorna-Redbergslid" på spårvagnen, tagen nära Vagnhallen.
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Hette Kurts far (f.ö. även han spelad av Lasse Brandeby) Olle verkligen Kurtsson i efternamn? Hursomhelst hotar Olle ständig och jämt sin familj med att begå självmord. I en scen tar han farväl av Kurts mor med orden.:Stefan_Brännström skrev:Kurt Olsson skulle egentligen (givetvis) pryda ett fordon som kan köra i båda riktningar (tekniskt sett fungerar ju t.ex. Reginatågen så), men på spårvägarna körs ju inga sådana vagnar i Göteborg, så då finns inte den möjligheten. Det är ju förresten en VÄLDIGT passande figur att associera med spårvägarna eftersom hans far, Olle Kurtsson var spårvagnsförare.
Scenen ur "Filmen Om Mitt Liv Som Mig Själv" där fadern känner sig tvungen att gå ner och räkna spårvagnar är rolig. 3:ans linje är den som nämns, och filmscenen gäller ju densamma då det står "Majorna-Redbergslid" på spårvagnen, tagen nära Vagnhallen.
"Adjö. Jag ska ta livet av mig! Kasta mig framför en spårvagn! 3:an! Nej, 4:an får det nog bli!"
Jag undrar varför har gör det valet?
/M
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
MWE: Namnet Olle Kurtsson nämndes som jag minns det i Kurts Julkalender, ett avsnitt med hans föräldrar. Och om det sammanhanget är fel, så var det iaf ett program där hans föräldrar var med, men som gamla (80-talet).
Förmodar att fyran gick via Jägerdorrfsplatsen på den tiden Kurts film utspelade sig i nämnda scen?
Förmodar att fyran gick via Jägerdorrfsplatsen på den tiden Kurts film utspelade sig i nämnda scen?
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Gick inte 4:a ut till Långedrag? Har för mig att någon någon gång sagt mig att 4:an trafikerades med tyngre vagnar, vilket skulle vara en "fördel" om man vill ta sig av daga på det viset. Iofs. har jag svårt att förstå varför en spårvägsförare skulle välja att kasta sig framför ett spårfordon. Om man nu nödvändigtvis måste förkorta sitt lidande kan man väl välja något annat sätt! Om inte annat så av omsorg om sina kollegors psykosociala arbetsmiljö (även om det begreppet säkert inte var uppfunnet på Olles tid).Stefan_Brännström skrev:MWE: Namnet Olle Kurtsson nämndes som jag minns det i Kurts Julkalender, ett avsnitt med hans föräldrar. Och om det sammanhanget är fel, så var det iaf ett program där hans föräldrar var med, men som gamla (80-talet).
Förmodar att fyran gick via Jägerdorrfsplatsen på den tiden Kurts film utspelade sig i nämnda scen?

/M
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Har kollat på den nämnda scenen och får nog ändra på ett sakfel. Av allt att döma är Olle Kurtsson konduktör och inte förare. Han har en myntväska över axeln, medan han skäller på en annan person som av allt att döma är föraren. Rätt lustigt blir det när föraren börjar köra iväg vagnen medan Olle är utanför och dirigerar folk. 

Satsa på Spårvägarna
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Angående 4:ans sträckning fick jag via en annan tråd uppfattningen att den trafikerade ut fram till Stadsgränsen/Kungssten, medan 9:an gick hela vägen ut till Saltholmen.
När man 1993 återinförde 9:an blev situationen den omvända då 4:an blivit förlängd ut till Saltholmen 9 år tidigare.
Enligt en annan sida var det en kort period över 1-2 år som Långedrags vändslinga verkligen var sista hållplats, d.v.s. Långedragslinien gick väl egentligen till Saltholmen under större delen av dess existens?
Så svaret på din fråga blir väl att 9:an trafikerades med Långedragsvagnarna.
*** Angående Långedrag skall sägas att stadsdelens popularitet bidragit till att folk i angränsande områden börjat kalla sig för Långedragsbor. Gjorde en liten forskning över trakten då jag bodde hos farsan (som bor på Talattagatan), och egentligen var bara gamla hamnen, med omgivande bergsknallar Långedrag från början.
När folk i Eckran, eller ute på Ängholmen kallar sig Långedragsbor drar man lite på munnen, men oftast är det också ett sätt att få t.ex. Stockholmare att fatta var man bor på ett ungefär. Påvelund eller Hinsholmen brukar inte säga folk så mycket.
*** Det är roligt att den gamla restaurangen på Skutskär (en f.d ö som man anslutit mot Långedrags fastland) har börjat byggas upp igen, kan nog öka (om än marginellt) passagerarantalet på L11.
När man 1993 återinförde 9:an blev situationen den omvända då 4:an blivit förlängd ut till Saltholmen 9 år tidigare.
Enligt en annan sida var det en kort period över 1-2 år som Långedrags vändslinga verkligen var sista hållplats, d.v.s. Långedragslinien gick väl egentligen till Saltholmen under större delen av dess existens?
Så svaret på din fråga blir väl att 9:an trafikerades med Långedragsvagnarna.
*** Angående Långedrag skall sägas att stadsdelens popularitet bidragit till att folk i angränsande områden börjat kalla sig för Långedragsbor. Gjorde en liten forskning över trakten då jag bodde hos farsan (som bor på Talattagatan), och egentligen var bara gamla hamnen, med omgivande bergsknallar Långedrag från början.
När folk i Eckran, eller ute på Ängholmen kallar sig Långedragsbor drar man lite på munnen, men oftast är det också ett sätt att få t.ex. Stockholmare att fatta var man bor på ett ungefär. Påvelund eller Hinsholmen brukar inte säga folk så mycket.
*** Det är roligt att den gamla restaurangen på Skutskär (en f.d ö som man anslutit mot Långedrags fastland) har börjat byggas upp igen, kan nog öka (om än marginellt) passagerarantalet på L11.
Satsa på Spårvägarna