En fråga till Tony om nedlagd spårväg på Engelbrektsgatan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
En fråga till Tony om nedlagd spårväg på Engelbrektsgatan
I en tråd från 2004 skriver du om nedlagt spår "på Engelbrektsgatan bortom Södra Vägen".
Jag tolkar det som att det fanns en sträckning isåfall i riktning mot nuvarande SF Bergakungen?
Har aldrig hört talas om någon sådan gammal anslutning till Skånevägen, kan du utveckla när detta spår fanns, och om det fanns en vändslinga (vilket det inte verkar som när du räknar upp nedlagda vändslingor i samma gamla tråd).
Jag tolkar det som att det fanns en sträckning isåfall i riktning mot nuvarande SF Bergakungen?
Har aldrig hört talas om någon sådan gammal anslutning till Skånevägen, kan du utveckla när detta spår fanns, och om det fanns en vändslinga (vilket det inte verkar som när du räknar upp nedlagda vändslingor i samma gamla tråd).
Satsa på Spårvägarna
Och där hamnade ännu en Göteborgstråd i sitt rättmätiga hem, det vill säga Stockholm! 
Allvarligt talat, på jakt efter vilken tråd det kunde röra sig om (gissar att det var den här) hittade jag denna tråd, där Gunnar Nordström skriver lite om hur spåret trafikerades.

Allvarligt talat, på jakt efter vilken tråd det kunde röra sig om (gissar att det var den här) hittade jag denna tråd, där Gunnar Nordström skriver lite om hur spåret trafikerades.
Nu är det så här, att Roslagsbanan gick ned på Engelbräcktsgatan i Stockholm. Inget i ursprungstråden antyde vilken stad det rör sig om, och de flesta av oss hanterar inte telepati så bra. Andra verkar det.
Så istället för att ge utlopp för era komplex här i forum, kan ni väl hjälpa till om nu Stockholm var fel ort. Vilken stad rör det sig om då?
Så istället för att ge utlopp för era komplex här i forum, kan ni väl hjälpa till om nu Stockholm var fel ort. Vilken stad rör det sig om då?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Så här tänker jag:bruse skrev:Nu är det så här, att Roslagsbanan gick ned på Engelbräcktsgatan i Stockholm. Inget i ursprungstråden antyde vilken stad det rör sig om, och de flesta av oss hanterar inte telepati så bra. Andra verkar det.
1. Var bor Tony? (kan det vara TonyM han menar??)
2. "Engelbrektsgatan" finns inte i Helsingborg vad jag vet.
3. "Södra vägen" finns inte i Stockholm vad jag vet.
4. Vad skriver Essin i sitt inlägg, vilka trådar har han länkat till?
5. Från vilken del av Sverige har hittills Stefan_Brännströms inlägg handlat om?
Jag kallar det inte "telepati".
oj förlåt, glömde nästan: Tråden handlar om Göteborg.
Senast redigerad av Martin_H den måndag 20 november 2006 13:11, redigerad totalt 1 gånger.
Det behövs ingen telepati för att förstå att "Engelbrektsgatan bortom Södra Vägen" avser en stad där det finns en Engelbrektsgata som korsar Södra Vägen. Var ligger Södra Vägen i Stockholm?bruse skrev:Inget i ursprungstråden antyde vilken stad det rör sig om, och de flesta av oss hanterar inte telepati så bra. Andra verkar det.
Och inte minst, Var i Stockholm ligger SF Bergakungen?Harald skrev:Det behövs ingen telepati för att förstå att "Engelbrektsgatan bortom Södra Vägen" avser en stad där det finns en Engelbrektsgata som korsar Södra Vägen. Var ligger Södra Vägen i Stockholm?bruse skrev:Inget i ursprungstråden antyde vilken stad det rör sig om, och de flesta av oss hanterar inte telepati så bra. Andra verkar det.
Men Stefan, ja det har funnits ett stickspår in på Engelbrektsgatan en liten stump in längs heden. Men det var vare sig långt eller låg där länge.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
.
Den tråden jag åsyftade var en från Spårtrafik (bilder)- avdelningen, som började med en bild på Kapellplatsen, som visade ett gammalt spår under parkeringsplatserna.
Senare i den tråden räknade Tony upp ett antal nedlagda spår i Göteborg, varav Engelbrektsgatans spår längs Heden var ett.
Ur den tråden som någon länkade här från 2004 framgår att det skall ha varit en vändslinga borta vid Södra Vägen dock.
Senare i den tråden räknade Tony upp ett antal nedlagda spår i Göteborg, varav Engelbrektsgatans spår längs Heden var ett.
Ur den tråden som någon länkade här från 2004 framgår att det skall ha varit en vändslinga borta vid Södra Vägen dock.
Satsa på Spårvägarna
Oj, jag trodde inte att en (kanske visserligen lite elak, men ändå) anspelning på den gamla Forumsanningen att alla Göteborgstrådar slutar i Stockholm skulle vara så upprörande, och det var inte heller min avsikt. Jag har inga tankeläsarkomplex vad jag vet, men däremot kollade jag på Eniros kartor var Engelbrektsgatan ligger i Göteborg, och såg att den korsade Södra Vägen. Dessutom använde jag Martin_H:s argument 3 och 5 för att bli mer säker, och antog att Skånevägen syftade på Skånegatan. Jag kanske borde satsa på en karriär som tankeläsare på lämplig reklam-TV-kanal, eftersom jag i alla fall verkar ha den förmågan?
Men visst, ledtrådarna om trådens hemort var kanske inte helt uppenbara.
Vilken bildtråd var det förresten? Jag tror att jag har sett den förut, men det vore trevligt med en länk. (Hur man gör länkar står här.)

Vilken bildtråd var det förresten? Jag tror att jag har sett den förut, men det vore trevligt med en länk. (Hur man gör länkar står här.)
-
-
Mitt inlägg åsyftade ett inlägg skrivet av TonyM på Haralds tråd från 2004 om arkeologiska turer i Göteborg. Där nämner han denna spårsträckning vid Heden.
Felskrivningen av Skånegatan (till Skånevägen) får jag ta på mig, var väl lite trött när jag skrev inlägget.
Felskrivningen av Skånegatan (till Skånevägen) får jag ta på mig, var väl lite trött när jag skrev inlägget.
Satsa på Spårvägarna