Blå lysdiod i förarkabinen på Spårvagnarna i Göteborg.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MWE

Inlägg av MWE »

Väldigt tråkigt, tycker jag, att man inte kan ställa en enkel fråga utan att det leder till väst-östlig animositet. Jag har inte med ett ord uttryckt kritik över att Göteborg valde Tetra. Självklart har man valt Tetra eftersom man tycker att det är det bästa systemet! Vad jag var intresserad av var om någon kunde redovisa något om hur man resonerade för att komma fram till den slutsatsen.

Tetra och GSM-R är båda europastandarder, dock tänkta med något olika användningsområden. Banverket äger förresten inte GSM-R som standard i Sverige, det går självklart att sätta upp andra, av Banverket oberoende GSM-R-nät.

Frågan har förresten också intresse för oss på ostkanten, då SL inom en mer eller mindre snar framtid måste börja fundera över en digital ersättning till det nuvarande analoga radiosystement.

/M
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MWE skrev:Väldigt tråkigt, tycker jag, att man inte kan ställa en enkel fråga utan att det leder till väst-östlig animositet. Jag har inte med ett ord uttryckt kritik över att Göteborg valde Tetra. Självklart har man valt Tetra eftersom man tycker att det är det bästa systemet! Vad jag var intresserad av var om någon kunde redovisa något om hur man resonerade för att komma fram till den slutsatsen.

Tetra och GSM-R är båda europastandarder, dock tänkta med något olika användningsområden. Banverket äger förresten inte GSM-R som standard i Sverige, det går självklart att sätta upp andra, av Banverket oberoende GSM-R-nät.

Frågan har förresten också intresse för oss på ostkanten, då SL inom en mer eller mindre snar framtid måste börja fundera över en digital ersättning till det nuvarande analoga radiosystement.

/M
Det finns många aspekter på det här och jag har en svag misstanke om att i kravbilden ingår att systemet skall klara av allt som R5 klarar av samt lite till.

R5 som är det radiosystem som är under avveckling designades i början av 70-talet sänder fast kodad information om ett antal händelser till trafikledningen. Föraren trycker blott på en knapp och så går info iväg om ett antal olika händelser såsom Försening, Strömlöshet, Kollission, Störande av ordning e.t.c.

Det finns också krav på att göra allmänna anrop och selekterade anrop till grupper (exempelvis till de linjer som går snabbspåret, eller till enskilda linjer).

TLX hanterar ett otal samtal, ibland är av naturlig orsak flera samtal igång samtidigt.

Tetra har bedömts vara det system som bäst kan hantera de krav som ställs på trafikledningsradion. Samtidigt så är väl Tetra ett någorlunda mer modernt system än GSM, som GSM-R bygger på. GSM har ganska stora begränsingar i dataöverföringsmängd, något som också bör övervägas i valet av system.

Nu vet jag inte hur BV och tågoperatörerna använder GSM-R-nätet, men jag kan tänka mig att intensiteten inom en basstations område är aningen mindre än vad den blir för lokaltrafiken i Göteborg eller för den delen Stockholm.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Har skummat igenom rapporten som gavs som en länk tidigare. Intressant,
en sak som kanske ska klargöras. det är inte TETRA som har en inbyggd svaghet med centralisering som skulle orsaka risker för tillgänglighet, utan det system som man tydligen plannerar uppe i Stockholm alternativt har lagt ut för upphandling. TETRA kan byggas anorlunda, men det medför ökade kostnader med stor sanolikhet.

Någon som vet hur man ställer sig till tetra 2? dvs den kommande varianten med 800mhz?

Dan
Skriv svar