SL höjer priset på månadskort till 620 kr
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
SL höjer priset på månadskort till 620 kr
Dvs drygt 3% höjning.
Samtidigt införs studentpriser samt zonpriser.
Samtidigt införs studentpriser samt zonpriser.
Men vore det inte bättre om man sänkte kortet och höjde kontantpriset?37368 skrev:20 kr är inget att ifrågasätta tycker jag med tanke på att allt annat - inte minst bilåkande - blivit mer än 3% dyrare sedan förra höjningen!
Det borde löna sig mer att köpa månadskort!
Och 20 kr kanske inte är mycket, men snart höjs det väl med 20 kr till o.s.v och vips så kostar det 700 kr...
Månadskortet har ju haft samma pris i några år, så en höjning med 20 kr är helt rimligt. Bättre att det höjs successivt än i klump, som det gjorts tidigare.
Dessutom kommer ju kontatpriset gå upp i och med att man återinför zontaxan.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Dessutom kommer ju kontatpriset gå upp i och med att man återinför zontaxan.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Jag föreställer mig att en stor andel av plankarna tillhör den yngre grupp som nu får studentrabatt. Alltså borde deras främsta argument för att planka ("det är för dyrt") försvagas avsevärt. Någon som tror att det tar mer än någon vecka tills ett kraftigt rabatterat pris anses "för högt"?
Sverige är landet som skämt ut sina invånare med att allt ska fixas av samhället, helst gratis med hjälp av pengar som faller ner från himlen. Kostar det att köra buss, tåg och tunnelbana, bör man rimligtvis också vara med och betala sin del - eller gå.
SL-kortet är en av de få saker som jag personligen inte tycker att det är svårt att motivera att betala för. Värre är det med tv-licens och fack-avgifter.
Sverige är landet som skämt ut sina invånare med att allt ska fixas av samhället, helst gratis med hjälp av pengar som faller ner från himlen. Kostar det att köra buss, tåg och tunnelbana, bör man rimligtvis också vara med och betala sin del - eller gå.
SL-kortet är en av de få saker som jag personligen inte tycker att det är svårt att motivera att betala för. Värre är det med tv-licens och fack-avgifter.

Håller med till fullo. Värre är det med snus & cigaretter.djth skrev:Jag föreställer mig att en stor andel av plankarna tillhör den yngre grupp som nu får studentrabatt. Alltså borde deras främsta argument för att planka ("det är för dyrt") försvagas avsevärt. Någon som tror att det tar mer än någon vecka tills ett kraftigt rabatterat pris anses "för högt"?
SL-kortet är en av de få saker som jag personligen inte tycker att det är svårt att motivera att betala för.
-
Endast 620 kr?
Då har man fortfarande 180 kr kvar till man är uppe i Jämtlands prisnivå på 800 kr/månadskort...
Som grädde på moset gäller inte detta dyra Jämtland-månadskort på nattbussar eller tågen i Länstrafikens regi mellan Östersund-Åre-Storlien. Stockholmarna åker däremot i all typ av buss/tågtrafik året runt, på alla obekväma tider, i hela länet på 620 kr...
Då har man fortfarande 180 kr kvar till man är uppe i Jämtlands prisnivå på 800 kr/månadskort...
Som grädde på moset gäller inte detta dyra Jämtland-månadskort på nattbussar eller tågen i Länstrafikens regi mellan Östersund-Åre-Storlien. Stockholmarna åker däremot i all typ av buss/tågtrafik året runt, på alla obekväma tider, i hela länet på 620 kr...

Jag har själv månadskort och tycker tvärt om, sänk priset på sällanköpsbiljetter (enkelbiljett/remsa)!M224 skrev:Men vore det inte bättre om man sänkte kortet och höjde kontantpriset?37368 skrev:20 kr är inget att ifrågasätta tycker jag med tanke på att allt annat - inte minst bilåkande - blivit mer än 3% dyrare sedan förra höjningen!
Det borde löna sig mer att köpa månadskort!
Och 20 kr kanske inte är mycket, men snart höjs det väl med 20 kr till o.s.v och vips så kostar det 700 kr...
Det viktiga med lokaltrafikens prissättning är att det blir billigare än att åka bil, oavsett typen av resa och hur ofta man åker!
För mig som pendlar knapp 2 mil enkel resa till och från jobbet med SL så kostar månadskortet c:a hälften av vad bara bensinen skulle kosta för samma dagliga sträcka i bil. Du kan höja kortet till 1000:- i månaden och jag skulle fortfarande åka med SL. Observera dock att jag själv - i egenskap av flitig SL-utnyttjare - gärna såg att SL blev ännu billigare både på månadskort och enkelbiljetter på bekostnad av höjda skatter (det är ju fler som betalar skatt än vad som åker med SL, alltså blir det billigare för oss som åker med SL).
När man däremot behöver betala 60 spänn (gamla kontanttaxan) för att åka pendel Jakobsberg-Karlberg (sträckan jag åker till och från jobbet) så förstår jag att de som vanligtvis åker bil till vardags även tar bil till stan in på helgen för att det kostar ju dubbelt så mycket som bensinen (ungefär lika mycket med remsa) - och då räknar jag med en bensinslukande bil! Är man dessutom mer än en person i bilen så finns det ingen som helst anledning att åka med SL, ens om man köper remsor!
En av mina kollegor som bor här ute (Viksjö) och som cyklar till jobbet säger att de få gånger hennes familj åker med SL är då ungarna tjatar till sig det för att de tycker det är häftigt att åka pendeltåg, men att de annars tar bilen dit de ska för att det blir billigare för hela familjen.
Ska man få fler att resa med SL gäller det att locka över de som av vana åker bil, och det gör man genom att se till att enkelbiljetten billigare än. Sedan kanske de inser att de kan börja pendla till jobbet med SL också.
När var det kortet höjdes senast? 1 mars 2004 eller nå't sån't? Höjs det med 20kr vart tredje år så tänker inte jag klaga iaf... Då dröjer det till 2019 innan det kostar 700.M224 skrev: Och 20 kr kanske inte är mycket, men snart höjs det väl med 20 kr till o.s.v och vips så kostar det 700 kr...
Jag räknar kallt med att min lön höjs snabbare än 20 kr på 3 år!

andra prishöjningsdebatter, telefoni!
andra prishöjningsdebatter, telefoni!
Det kan vara värt att minnas hur telefonitaxorna haterades för inte så länge sedan. De beslutades av riksdagen, kom sällan, och var därför kraftiga när de kom.
Det blev alltid ramaskri. Det var ett slag i ansiktet mot missgynnade grupper som:
- barnfamiljer
- pensionärer
- glesbygdsbor
- låginkomsttagare
- löntagare
Jag har säkert glömt några.
Nuförtiden justeras priserna hela tiden, det finns en djungel av olika abonnemangsformer att välja på. Och inte minst! De gamla prishöjningsdebatterna har upphört helt.
minns VeVeN
Det kan vara värt att minnas hur telefonitaxorna haterades för inte så länge sedan. De beslutades av riksdagen, kom sällan, och var därför kraftiga när de kom.
Det blev alltid ramaskri. Det var ett slag i ansiktet mot missgynnade grupper som:
- barnfamiljer
- pensionärer
- glesbygdsbor
- låginkomsttagare
- löntagare
Jag har säkert glömt några.
Nuförtiden justeras priserna hela tiden, det finns en djungel av olika abonnemangsformer att välja på. Och inte minst! De gamla prishöjningsdebatterna har upphört helt.
minns VeVeN
Vilka puckon. Länstrafik som har tåg man inte kan åka med utan att slanta upp en summa..Verspieder skrev:Endast 620 kr?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
Nabotrafiken ingår inte i Länstrafikens trafikåtagande, därav gäller speciell taxa på detta Svensk-Norska samarbetsprojekt som upphandlas av Rikstrafiken.Bussmicke skrev:Vilka puckon. Länstrafik som har tåg man inte kan åka med utan att slanta upp en summa..Verspieder skrev:Endast 620 kr?
//Lars
-
Dock "luras" vanligt folk av att det bara är (den övrigt rälsbusshatande) Länstrafiken som marknadsför tåglinjen.Lars Ödlund skrev:Nabotrafiken ingår inte i Länstrafikens trafikåtagande, därav gäller speciell taxa på detta Svensk-Norska samarbetsprojekt som upphandlas av Rikstrafiken.
//Lars
Svenska delen av sidan http://www.nabotaget.nu leder ju direkt till.... ja, ni ser väl själva...
Även kontaktinfon. Telefon 0771-100 110 leder ju till Länstrafikbolagen i BD, AC, Z & Y-län.
-
Tänkte bara normalisera det du skrev:Verspieder skrev:Endast 620 kr?
Stockholmarna åker däremot med av SL, eller dess entrprenörer, körd trafik, året runt, på de obekväma tider som SL lagt in i tidtabellen i de delar av länet som har länstrafik.

Som du skrev lät det som att man kunde åka med SJ:s tåg inom SL, och att man kan åka dygnet runt, vilket man inte kan överallt.
Bantekniker
Jupp, inte kan man åka SJs tåg till Märsta, Flemingsberg, Bålsta, Sundbyberg, Södertälje på SL-kortet, man tvingas glatt åka pendeltåg på samma sträckor som tar minst dubbla tiden...Bobjörk skrev:Tänkte bara normalisera det du skrev:Verspieder skrev:Endast 620 kr?
Stockholmarna åker däremot med av SL, eller dess entrprenörer, körd trafik, året runt, på de obekväma tider som SL lagt in i tidtabellen i de delar av länet som har länstrafik.![]()
Som du skrev lät det som att man kunde åka med SJ:s tåg inom SL, och att man kan åka dygnet runt, vilket man inte kan överallt.
-
Marknadsekonomi. Pendel: billigt och långsamt. Fjärrtåg: dyrare men snabbare. Bara att välja.37368 skrev:Jupp, inte kan man åka SJs tåg till Märsta, Flemingsberg, Bålsta, Sundbyberg, Södertälje på SL-kortet, man tvingas glatt åka pendeltåg på samma sträckor som tar minst dubbla tiden...Bobjörk skrev:Tänkte bara normalisera det du skrev:Verspieder skrev:Endast 620 kr?
Stockholmarna åker däremot med av SL, eller dess entrprenörer, körd trafik, året runt, på de obekväma tider som SL lagt in i tidtabellen i de delar av länet som har länstrafik.![]()
Men hur är det nu, om man jämför med västtrafik... Om man bor i Alingsås eller Kungsbacka så går det väl att åka på regionaltågen med västtrafiks periodkort? Om man däremot betalar kontant eller med "100-kort" så är det pendeltågen som gäller för att man ska få västtrafiktaxa (som säkert är lägre än SJ's taxa).duga skrev:Marknadsekonomi. Pendel: billigt och långsamt. Fjärrtåg: dyrare men snabbare. Bara att välja.37368 skrev:Jupp, inte kan man åka SJs tåg till Märsta, Flemingsberg, Bålsta, Sundbyberg, Södertälje på SL-kortet, man tvingas glatt åka pendeltåg på samma sträckor som tar minst dubbla tiden...Bobjörk skrev: Tänkte bara normalisera det du skrev: