Nya MfSS kom idag ...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Nya MfSS kom idag ...

Inlägg av Per Lind »

och jag kastade mig direkt över nummret för en snabbgenomgång.
Ännu en gång ett mycket fint och intressant nummer med en skön blandning. Även om inte allt intresserar just nu så ger det mig 100% behållning.
Tack Thomas och alla andra inblandade!
Tack också för den mycket trevliga julklappen - boken om Ulricehamn.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Inlägg av Acela »

ja, tack så mycket :D.. den boken var spännande att läsa
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Sluta nu. Gör inte väntan så outhärdlig... Jag hoppas att den kommer i morgon...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
David
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 13:43
Ort: Jakobsberg

Inlägg av David »

Jag fick den redan i onsdags. :)
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör
Inlägg: 185
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:23

Inlägg av Infomaster »

Red. meddelar att tidningen postinlämnades i måndags. Distribution som B-post skall enligt Posten AB:s regler ta tre dagar. Dock delas B-post bara ut tisdagar, onsdagar och torsdagar ...

Slutsats: Officiell utgivningsdag är torsdagen (måndag plus tre dagar). Den som fått den tidigare behöver bara tacka och ta emot. Den som inte fått den på torsdagen har anledning att vara sur på Posten AB.

Red. själv är sur på Posten AB ...
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Här på holmen verkar de inte vara så noga med ti-on-to-utdelningen. Så med lite tur ligger den i lådan när jag kommer hem idag. Annars får jag hålla mig till nästa vecka.

Att vara sur på Kgl Postverket lönar sig inte här ute i kolonierna. Posten kommer inte snabbare fram för det... Det tar ju så lång tid att flyga från Norrköping och hit så det måste man väl begripa att att posten kommer när den kommer...

Fast Kgl Postverkets å provinsen lokalanställda ämbetsmän brukar sköta sig exemplariskt, så på dem skall ingen skugga falla! Ej heller på redaktionen, det vill jag verkligen betona!

Jag vet i alla fall att jag har något att vänta på. Och jag ser fram emot att få den när den än behagar trilla ner i lå¨dan
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
MKPS
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 08 augusti 2006 18:48

Inlägg av MKPS »

Hej!

Jag är postanställd och kan härmed bekräfta: Både A och B post delas ut alla helgfria vardagar (dvs. även måndag och fredag!!!). Expressbrev delas ut alla helgfria vardagar och lördagar. dvs: All post som ankommer till ett brevbärarkontor bärs ut samma dag det ankommer (en parentes... B-posten ankommer på eftermiddagen dagen innan utdelning, men tas självklart ut dagen som följer).

PS: Citymail, en annan postaktör, delar ut post var tredje dag (och de har endast B-post.).
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Inlägg av Thomas Lange »

MKPS skrev:Både A och B post delas ut alla helgfria vardagar (dvs. även måndag och fredag!!!).
Gäller detta även fenomenet Posttidning, som ju är den beställda tjänsten för MfSS.

Undrar nyfiken red.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Hva er det som gjør at Mfss bruker så h******s lang tid på komme over grensa og inn i landet der jeg bor?

Andreas
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Inlägg av Thomas Lange »

Därför att den så in i h******e lata medlemmen, som på sin fritid sätter sig och etiketterar och stoppar i påse för att bära de 125 utlandsexemplaren till posten så att de så in i h******e dumma medlemmarna som har valt att bo på fel sida gränsen också ska få sina exemplar, är så in i h******e upptagen med annat än Spårvägssällskapet....

Men skämt åsido, fr.o.m nr 5/2006 distribueras även utlandsexemplaren direkt från tryckeriet, så det borde inte ta mer än en a två dagar extra till Norge. Vore intressant att höra när du får ditt exemplar denna gången.


Red.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Thomas Lange skrev:
Men skämt åsido, fr.o.m nr 5/2006 distribueras även utlandsexemplaren direkt från tryckeriet, så det borde inte ta mer än en a två dagar extra till Norge. Vore intressant att höra när du får ditt exemplar denna gången.


Red.
Høres bra ut, skal si i fra når mitt eksemplar kommer!

Dere gjør en meget god jobb, mener nå jeg da :D
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Du och jag får hålla oss till nästa vecka, Andy...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

MKPS skrev:Hej!

Jag är postanställd och kan härmed bekräfta: Både A och B post delas ut alla helgfria vardagar (dvs. även måndag och fredag!!!). Expressbrev delas ut alla helgfria vardagar och lördagar. dvs: All post som ankommer till ett brevbärarkontor bärs ut samma dag det ankommer (en parentes... B-posten ankommer på eftermiddagen dagen innan utdelning, men tas självklart ut dagen som följer).

PS: Citymail, en annan postaktör, delar ut post var tredje dag (och de har endast B-post.).
Läggs B-posten undan i ett hörn på någon postcentral ett tag, så att den inte ska komma fram för snabbt..?
MKPS
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 08 augusti 2006 18:48

Inlägg av MKPS »

Thomas Lange skrev:
MKPS skrev:Både A och B post delas ut alla helgfria vardagar (dvs. även måndag och fredag!!!).
Gäller detta även fenomenet Posttidning, som ju är den beställda tjänsten för MfSS.

Undrar nyfiken red.
Japp... Allt som heter tex. "posttidning B", "föreningsbrev" mm är B-post. Mycket av mass-sändningarna, tex. stora matvarubutikers medlemstidningar mm. är också B-post.

Att B-posten går långsammare beror på bland annat: A-posten är alltid övernatt befordran, går med flyg/tåg mellan de stora terminalerna, behandlas kväll/natt/tidig morgon.

B-posten sorteras dagtid på terminalerna och skickas ut till brevbärarkontoren dagen innan utdelning.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6854
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

MKPS skrev:
Thomas Lange skrev:
MKPS skrev:Både A och B post delas ut alla helgfria vardagar (dvs. även måndag och fredag!!!).
Gäller detta även fenomenet Posttidning, som ju är den beställda tjänsten för MfSS.

Undrar nyfiken red.
Japp... Allt som heter tex. "posttidning B", "föreningsbrev" mm är B-post. Mycket av mass-sändningarna, tex. stora matvarubutikers medlemstidningar mm. är också B-post.

Att B-posten går långsammare beror på bland annat: A-posten är alltid övernatt befordran, går med flyg/tåg mellan de stora terminalerna, behandlas kväll/natt/tidig morgon.

B-posten sorteras dagtid på terminalerna och skickas ut till brevbärarkontoren dagen innan utdelning.
Jo, det är väl så det fungerade förr.. men nu är väl postens organisation så slimmad att man inte ens har två skilda distributionslinor utan man gör just då att man lägger undan... Fast jag upplever ibland att B-frankerad post och föreningsbrev kommer fram mint lika snabbt som a-post...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6854
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Thomas Lange skrev:Därför att den så in i h******e lata medlemmen, som på sin fritid sätter sig och etiketterar och stoppar i påse för att bära de 125 utlandsexemplaren till posten så att de så in i h******e dumma medlemmarna som har valt att bo på fel sida gränsen också ska få sina exemplar, är så in i h******e upptagen med annat än Spårvägssällskapet....

Men skämt åsido, fr.o.m nr 5/2006 distribueras även utlandsexemplaren direkt från tryckeriet, så det borde inte ta mer än en a två dagar extra till Norge. Vore intressant att höra när du får ditt exemplar denna gången.


Red.
Ja, det är så j***a skönt att slippa sitta och sätta de där j***a etiketterna på de där j***a tidningarna å kånka ner dom till kungliga trumpetverket...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Til infomasjon: jeg fikk mitt eksemplar av Mfss i går (23.11)

Så da veit du det Thomas.

Forøvrig et utmerket eksemplar, tilogmed et av mine bilder inne i bladet :D

Har ikke hatt tid til å titte på boken som fulgte med, men jeg regner med å se på den til uka!

Andreas
Oslo
Axel
Inlägg: 510
Blev medlem: fredag 12 september 2003 23:09
Ort: Västergötlands småländska hörna
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Odd skrev:
MKPS skrev:
Thomas Lange skrev: Gäller detta även fenomenet Posttidning, som ju är den beställda tjänsten för MfSS.

Undrar nyfiken red.
Japp... Allt som heter tex. "posttidning B", "föreningsbrev" mm är B-post. Mycket av mass-sändningarna, tex. stora matvarubutikers medlemstidningar mm. är också B-post.

Att B-posten går långsammare beror på bland annat: A-posten är alltid övernatt befordran, går med flyg/tåg mellan de stora terminalerna, behandlas kväll/natt/tidig morgon.

B-posten sorteras dagtid på terminalerna och skickas ut till brevbärarkontoren dagen innan utdelning.
Jo, det är väl så det fungerade förr.. men nu är väl postens organisation så slimmad att man inte ens har två skilda distributionslinor utan man gör just då att man lägger undan... Fast jag upplever ibland att B-frankerad post och föreningsbrev kommer fram mint lika snabbt som a-post...
Postterminalen använder samma maskiner (och för den delen samma sorteringsfack och ungefär samma personal) både natt och dag.

På kvällen sorteras posten som samlats in som företag lämnat in och från brevlådor. Den posten skickas med flyg eller bil till mottagande postterminal. Under tiden man väntar på leverans från "resten av Sverige" sorteras den lokala posten. Framåt femsextiden på morgonen är all sortering av ankommande post färdig och på väg till utdelningskontoren.

Nu är maskinerna och sorteringsfacken lediga. För att vara kostnadseffektiv, börjar man nu med B-posten.
Dagen efter inlämningen sorteras den på samma sätt som kvällspasset gör och andra dagen efter inlämningen spridningssorteras den, som på morgonen. Transporten mellan postterminalerna sker med tåg eller lastbil. Att flyga posten är dyrt och det gör man mest med A-posten som ska hinna fram på nattimmarna.
B-posten körs till utdelningskontoren på middagen, efter sorteringen. På så sätt tjänar posten dels på att brevbärarna får något att sortera efter turen, dels för att bilarna som mest körs på morgon och kväll får något att göra. En del kontor får B-posten nästa morgon, dag 3. Orsak kan vara långt avstånd, liten volym eller annat som gör det mindre kostnadseffektivt att köra ut B-posten i egen tur.

Hur som helst så kan B-post lokalt bli utdelad dag 2, för transporten till mottagande postterminal behövs inte. Likaså kan post som sorterats av avsändaren komma snabbare genom teminalen.

Att det kan ta längre tid för ett ekonomibrev som ska långt upp i Norrland eller ut i yttersta skärgården (Gotland) kan man tro, men Posten garanterar ändå tredagsutdelning. Tar det längre tid än så, bör man kunna få ersättning, Eller som Posten skriver: delas ut ... väsentligt senare.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Axel skrev:
Odd skrev:
MKPS skrev: Japp... Allt som heter tex. "posttidning B", "föreningsbrev" mm är B-post. Mycket av mass-sändningarna, tex. stora matvarubutikers medlemstidningar mm. är också B-post.

Att B-posten går långsammare beror på bland annat: A-posten är alltid övernatt befordran, går med flyg/tåg mellan de stora terminalerna, behandlas kväll/natt/tidig morgon.

B-posten sorteras dagtid på terminalerna och skickas ut till brevbärarkontoren dagen innan utdelning.
Jo, det är väl så det fungerade förr.. men nu är väl postens organisation så slimmad att man inte ens har två skilda distributionslinor utan man gör just då att man lägger undan... Fast jag upplever ibland att B-frankerad post och föreningsbrev kommer fram mint lika snabbt som a-post...
Postterminalen använder samma maskiner (och för den delen samma sorteringsfack och ungefär samma personal) både natt och dag.

På kvällen sorteras posten som samlats in som företag lämnat in och från brevlådor. Den posten skickas med flyg eller bil till mottagande postterminal. Under tiden man väntar på leverans från "resten av Sverige" sorteras den lokala posten. Framåt femsextiden på morgonen är all sortering av ankommande post färdig och på väg till utdelningskontoren.

Nu är maskinerna och sorteringsfacken lediga. För att vara kostnadseffektiv, börjar man nu med B-posten.
Dagen efter inlämningen sorteras den på samma sätt som kvällspasset gör och andra dagen efter inlämningen spridningssorteras den, som på morgonen. Transporten mellan postterminalerna sker med tåg eller lastbil. Att flyga posten är dyrt och det gör man mest med A-posten som ska hinna fram på nattimmarna.
B-posten körs till utdelningskontoren på middagen, efter sorteringen. På så sätt tjänar posten dels på att brevbärarna får något att sortera efter turen, dels för att bilarna som mest körs på morgon och kväll får något att göra. En del kontor får B-posten nästa morgon, dag 3. Orsak kan vara långt avstånd, liten volym eller annat som gör det mindre kostnadseffektivt att köra ut B-posten i egen tur.

Hur som helst så kan B-post lokalt bli utdelad dag 2, för transporten till mottagande postterminal behövs inte. Likaså kan post som sorterats av avsändaren komma snabbare genom teminalen.

Att det kan ta längre tid för ett ekonomibrev som ska långt upp i Norrland eller ut i yttersta skärgården (Gotland) kan man tro, men Posten garanterar ändå tredagsutdelning. Tar det längre tid än så, bör man kunna få ersättning, Eller som Posten skriver: delas ut ... väsentligt senare.
Intressant redogörelse! Hade glmt bort det mesta sen min tid som sommarjobbande brevbärare :D Men hur är det, måste ett brev mellan Luleå och Kiruna gå via Umeå, en nätt omväg på 45 mil?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Axel
Inlägg: 510
Blev medlem: fredag 12 september 2003 23:09
Ort: Västergötlands småländska hörna
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Ulrik Berggren skrev:
Axel skrev:
Odd skrev: Jo, det är väl så det fungerade förr.. men nu är väl postens organisation så slimmad att man inte ens har två skilda distributionslinor utan man gör just då att man lägger undan... Fast jag upplever ibland att B-frankerad post och föreningsbrev kommer fram mint lika snabbt som a-post...
Postterminalen använder samma maskiner (och för den delen samma sorteringsfack och ungefär samma personal) både natt och dag.

På kvällen sorteras posten som samlats in som företag lämnat in och från brevlådor. Den posten skickas med flyg eller bil till mottagande postterminal. Under tiden man väntar på leverans från "resten av Sverige" sorteras den lokala posten. Framåt femsextiden på morgonen är all sortering av ankommande post färdig och på väg till utdelningskontoren.

Nu är maskinerna och sorteringsfacken lediga. För att vara kostnadseffektiv, börjar man nu med B-posten.
Dagen efter inlämningen sorteras den på samma sätt som kvällspasset gör och andra dagen efter inlämningen spridningssorteras den, som på morgonen. Transporten mellan postterminalerna sker med tåg eller lastbil. Att flyga posten är dyrt och det gör man mest med A-posten som ska hinna fram på nattimmarna.
B-posten körs till utdelningskontoren på middagen, efter sorteringen. På så sätt tjänar posten dels på att brevbärarna får något att sortera efter turen, dels för att bilarna som mest körs på morgon och kväll får något att göra. En del kontor får B-posten nästa morgon, dag 3. Orsak kan vara långt avstånd, liten volym eller annat som gör det mindre kostnadseffektivt att köra ut B-posten i egen tur.

Hur som helst så kan B-post lokalt bli utdelad dag 2, för transporten till mottagande postterminal behövs inte. Likaså kan post som sorterats av avsändaren komma snabbare genom teminalen.

Att det kan ta längre tid för ett ekonomibrev som ska långt upp i Norrland eller ut i yttersta skärgården (Gotland) kan man tro, men Posten garanterar ändå tredagsutdelning. Tar det längre tid än så, bör man kunna få ersättning, Eller som Posten skriver: delas ut ... väsentligt senare.
Intressant redogörelse! Hade glmt bort det mesta sen min tid som sommarjobbande brevbärare :D Men hur är det, måste ett brev mellan Luleå och Kiruna gå via Umeå, en nätt omväg på 45 mil?
Jo, nog är det så.
Normalt får även brev från brevlådorna i Kiruna flyga till Umeå även om de ska delas ut i Kiruna. Det är billigare att sortera dem i maskinen än att sortera dem för hand i Kiruna.
Skriv svar