Nya MfSS kom idag ...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Nya MfSS kom idag ...
och jag kastade mig direkt över nummret för en snabbgenomgång.
Ännu en gång ett mycket fint och intressant nummer med en skön blandning. Även om inte allt intresserar just nu så ger det mig 100% behållning.
Tack Thomas och alla andra inblandade!
Tack också för den mycket trevliga julklappen - boken om Ulricehamn.
-Per
Ännu en gång ett mycket fint och intressant nummer med en skön blandning. Även om inte allt intresserar just nu så ger det mig 100% behållning.
Tack Thomas och alla andra inblandade!
Tack också för den mycket trevliga julklappen - boken om Ulricehamn.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Infomaster
- Administratör
Red. meddelar att tidningen postinlämnades i måndags. Distribution som B-post skall enligt Posten AB:s regler ta tre dagar. Dock delas B-post bara ut tisdagar, onsdagar och torsdagar ...
Slutsats: Officiell utgivningsdag är torsdagen (måndag plus tre dagar). Den som fått den tidigare behöver bara tacka och ta emot. Den som inte fått den på torsdagen har anledning att vara sur på Posten AB.
Red. själv är sur på Posten AB ...
Slutsats: Officiell utgivningsdag är torsdagen (måndag plus tre dagar). Den som fått den tidigare behöver bara tacka och ta emot. Den som inte fått den på torsdagen har anledning att vara sur på Posten AB.
Red. själv är sur på Posten AB ...
- Kristofer
- Kontakt:
Här på holmen verkar de inte vara så noga med ti-on-to-utdelningen. Så med lite tur ligger den i lådan när jag kommer hem idag. Annars får jag hålla mig till nästa vecka.
Att vara sur på Kgl Postverket lönar sig inte här ute i kolonierna. Posten kommer inte snabbare fram för det... Det tar ju så lång tid att flyga från Norrköping och hit så det måste man väl begripa att att posten kommer när den kommer...
Fast Kgl Postverkets å provinsen lokalanställda ämbetsmän brukar sköta sig exemplariskt, så på dem skall ingen skugga falla! Ej heller på redaktionen, det vill jag verkligen betona!
Jag vet i alla fall att jag har något att vänta på. Och jag ser fram emot att få den när den än behagar trilla ner i lå¨dan
Att vara sur på Kgl Postverket lönar sig inte här ute i kolonierna. Posten kommer inte snabbare fram för det... Det tar ju så lång tid att flyga från Norrköping och hit så det måste man väl begripa att att posten kommer när den kommer...
Fast Kgl Postverkets å provinsen lokalanställda ämbetsmän brukar sköta sig exemplariskt, så på dem skall ingen skugga falla! Ej heller på redaktionen, det vill jag verkligen betona!
Jag vet i alla fall att jag har något att vänta på. Och jag ser fram emot att få den när den än behagar trilla ner i lå¨dan
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Hej!
Jag är postanställd och kan härmed bekräfta: Både A och B post delas ut alla helgfria vardagar (dvs. även måndag och fredag!!!). Expressbrev delas ut alla helgfria vardagar och lördagar. dvs: All post som ankommer till ett brevbärarkontor bärs ut samma dag det ankommer (en parentes... B-posten ankommer på eftermiddagen dagen innan utdelning, men tas självklart ut dagen som följer).
PS: Citymail, en annan postaktör, delar ut post var tredje dag (och de har endast B-post.).
Jag är postanställd och kan härmed bekräfta: Både A och B post delas ut alla helgfria vardagar (dvs. även måndag och fredag!!!). Expressbrev delas ut alla helgfria vardagar och lördagar. dvs: All post som ankommer till ett brevbärarkontor bärs ut samma dag det ankommer (en parentes... B-posten ankommer på eftermiddagen dagen innan utdelning, men tas självklart ut dagen som följer).
PS: Citymail, en annan postaktör, delar ut post var tredje dag (och de har endast B-post.).
- Thomas Lange
- Thomas Lange
Därför att den så in i h******e lata medlemmen, som på sin fritid sätter sig och etiketterar och stoppar i påse för att bära de 125 utlandsexemplaren till posten så att de så in i h******e dumma medlemmarna som har valt att bo på fel sida gränsen också ska få sina exemplar, är så in i h******e upptagen med annat än Spårvägssällskapet....
Men skämt åsido, fr.o.m nr 5/2006 distribueras även utlandsexemplaren direkt från tryckeriet, så det borde inte ta mer än en a två dagar extra till Norge. Vore intressant att höra när du får ditt exemplar denna gången.
Red.
Men skämt åsido, fr.o.m nr 5/2006 distribueras även utlandsexemplaren direkt från tryckeriet, så det borde inte ta mer än en a två dagar extra till Norge. Vore intressant att höra när du får ditt exemplar denna gången.
Red.
Ju förr dess bättre.
Høres bra ut, skal si i fra når mitt eksemplar kommer!Thomas Lange skrev:
Red.
Dere gjør en meget god jobb, mener nå jeg da

Läggs B-posten undan i ett hörn på någon postcentral ett tag, så att den inte ska komma fram för snabbt..?MKPS skrev:Hej!
Japp... Allt som heter tex. "posttidning B", "föreningsbrev" mm är B-post. Mycket av mass-sändningarna, tex. stora matvarubutikers medlemstidningar mm. är också B-post.Thomas Lange skrev:Gäller detta även fenomenet Posttidning, som ju är den beställda tjänsten för MfSS.MKPS skrev:Både A och B post delas ut alla helgfria vardagar (dvs. även måndag och fredag!!!).
Undrar nyfiken red.
Att B-posten går långsammare beror på bland annat: A-posten är alltid övernatt befordran, går med flyg/tåg mellan de stora terminalerna, behandlas kväll/natt/tidig morgon.
B-posten sorteras dagtid på terminalerna och skickas ut till brevbärarkontoren dagen innan utdelning.
Jo, det är väl så det fungerade förr.. men nu är väl postens organisation så slimmad att man inte ens har två skilda distributionslinor utan man gör just då att man lägger undan... Fast jag upplever ibland att B-frankerad post och föreningsbrev kommer fram mint lika snabbt som a-post...MKPS skrev:Japp... Allt som heter tex. "posttidning B", "föreningsbrev" mm är B-post. Mycket av mass-sändningarna, tex. stora matvarubutikers medlemstidningar mm. är också B-post.Thomas Lange skrev:Gäller detta även fenomenet Posttidning, som ju är den beställda tjänsten för MfSS.MKPS skrev:Både A och B post delas ut alla helgfria vardagar (dvs. även måndag och fredag!!!).
Undrar nyfiken red.
Att B-posten går långsammare beror på bland annat: A-posten är alltid övernatt befordran, går med flyg/tåg mellan de stora terminalerna, behandlas kväll/natt/tidig morgon.
B-posten sorteras dagtid på terminalerna och skickas ut till brevbärarkontoren dagen innan utdelning.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Ja, det är så j***a skönt att slippa sitta och sätta de där j***a etiketterna på de där j***a tidningarna å kånka ner dom till kungliga trumpetverket...Thomas Lange skrev:Därför att den så in i h******e lata medlemmen, som på sin fritid sätter sig och etiketterar och stoppar i påse för att bära de 125 utlandsexemplaren till posten så att de så in i h******e dumma medlemmarna som har valt att bo på fel sida gränsen också ska få sina exemplar, är så in i h******e upptagen med annat än Spårvägssällskapet....
Red.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Kontakt:
Postterminalen använder samma maskiner (och för den delen samma sorteringsfack och ungefär samma personal) både natt och dag.Odd skrev:Jo, det är väl så det fungerade förr.. men nu är väl postens organisation så slimmad att man inte ens har två skilda distributionslinor utan man gör just då att man lägger undan... Fast jag upplever ibland att B-frankerad post och föreningsbrev kommer fram mint lika snabbt som a-post...MKPS skrev:Japp... Allt som heter tex. "posttidning B", "föreningsbrev" mm är B-post. Mycket av mass-sändningarna, tex. stora matvarubutikers medlemstidningar mm. är också B-post.Thomas Lange skrev: Gäller detta även fenomenet Posttidning, som ju är den beställda tjänsten för MfSS.
Undrar nyfiken red.
På kvällen sorteras posten som samlats in som företag lämnat in och från brevlådor. Den posten skickas med flyg eller bil till mottagande postterminal. Under tiden man väntar på leverans från "resten av Sverige" sorteras den lokala posten. Framåt femsextiden på morgonen är all sortering av ankommande post färdig och på väg till utdelningskontoren.
Nu är maskinerna och sorteringsfacken lediga. För att vara kostnadseffektiv, börjar man nu med B-posten.
Dagen efter inlämningen sorteras den på samma sätt som kvällspasset gör och andra dagen efter inlämningen spridningssorteras den, som på morgonen. Transporten mellan postterminalerna sker med tåg eller lastbil. Att flyga posten är dyrt och det gör man mest med A-posten som ska hinna fram på nattimmarna.
B-posten körs till utdelningskontoren på middagen, efter sorteringen. På så sätt tjänar posten dels på att brevbärarna får något att sortera efter turen, dels för att bilarna som mest körs på morgon och kväll får något att göra. En del kontor får B-posten nästa morgon, dag 3. Orsak kan vara långt avstånd, liten volym eller annat som gör det mindre kostnadseffektivt att köra ut B-posten i egen tur.
Hur som helst så kan B-post lokalt bli utdelad dag 2, för transporten till mottagande postterminal behövs inte. Likaså kan post som sorterats av avsändaren komma snabbare genom teminalen.
Att det kan ta längre tid för ett ekonomibrev som ska långt upp i Norrland eller ut i yttersta skärgården (Gotland) kan man tro, men Posten garanterar ändå tredagsutdelning. Tar det längre tid än så, bör man kunna få ersättning, Eller som Posten skriver: delas ut ... väsentligt senare.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Intressant redogörelse! Hade glmt bort det mesta sen min tid som sommarjobbande brevbärareAxel skrev:Postterminalen använder samma maskiner (och för den delen samma sorteringsfack och ungefär samma personal) både natt och dag.Odd skrev:Jo, det är väl så det fungerade förr.. men nu är väl postens organisation så slimmad att man inte ens har två skilda distributionslinor utan man gör just då att man lägger undan... Fast jag upplever ibland att B-frankerad post och föreningsbrev kommer fram mint lika snabbt som a-post...MKPS skrev: Japp... Allt som heter tex. "posttidning B", "föreningsbrev" mm är B-post. Mycket av mass-sändningarna, tex. stora matvarubutikers medlemstidningar mm. är också B-post.
På kvällen sorteras posten som samlats in som företag lämnat in och från brevlådor. Den posten skickas med flyg eller bil till mottagande postterminal. Under tiden man väntar på leverans från "resten av Sverige" sorteras den lokala posten. Framåt femsextiden på morgonen är all sortering av ankommande post färdig och på väg till utdelningskontoren.
Nu är maskinerna och sorteringsfacken lediga. För att vara kostnadseffektiv, börjar man nu med B-posten.
Dagen efter inlämningen sorteras den på samma sätt som kvällspasset gör och andra dagen efter inlämningen spridningssorteras den, som på morgonen. Transporten mellan postterminalerna sker med tåg eller lastbil. Att flyga posten är dyrt och det gör man mest med A-posten som ska hinna fram på nattimmarna.
B-posten körs till utdelningskontoren på middagen, efter sorteringen. På så sätt tjänar posten dels på att brevbärarna får något att sortera efter turen, dels för att bilarna som mest körs på morgon och kväll får något att göra. En del kontor får B-posten nästa morgon, dag 3. Orsak kan vara långt avstånd, liten volym eller annat som gör det mindre kostnadseffektivt att köra ut B-posten i egen tur.
Hur som helst så kan B-post lokalt bli utdelad dag 2, för transporten till mottagande postterminal behövs inte. Likaså kan post som sorterats av avsändaren komma snabbare genom teminalen.
Att det kan ta längre tid för ett ekonomibrev som ska långt upp i Norrland eller ut i yttersta skärgården (Gotland) kan man tro, men Posten garanterar ändå tredagsutdelning. Tar det längre tid än så, bör man kunna få ersättning, Eller som Posten skriver: delas ut ... väsentligt senare.

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Kontakt:
Jo, nog är det så.Ulrik Berggren skrev:Intressant redogörelse! Hade glmt bort det mesta sen min tid som sommarjobbande brevbärareAxel skrev:Postterminalen använder samma maskiner (och för den delen samma sorteringsfack och ungefär samma personal) både natt och dag.Odd skrev: Jo, det är väl så det fungerade förr.. men nu är väl postens organisation så slimmad att man inte ens har två skilda distributionslinor utan man gör just då att man lägger undan... Fast jag upplever ibland att B-frankerad post och föreningsbrev kommer fram mint lika snabbt som a-post...
Att det kan ta längre tid för ett ekonomibrev som ska långt upp i Norrland eller ut i yttersta skärgården (Gotland) kan man tro, men Posten garanterar ändå tredagsutdelning. Tar det längre tid än så, bör man kunna få ersättning, Eller som Posten skriver: delas ut ... väsentligt senare.Men hur är det, måste ett brev mellan Luleå och Kiruna gå via Umeå, en nätt omväg på 45 mil?
Normalt får även brev från brevlådorna i Kiruna flyga till Umeå även om de ska delas ut i Kiruna. Det är billigare att sortera dem i maskinen än att sortera dem för hand i Kiruna.