Lager av buss-pc

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Acela

Lager av buss-pc

Inlägg av Acela »

idag åkte jag med en bekant på 4an.. när vi kommer till Södra station så säger jag till föraren
- ska jag säga en bra eller dålig sak
- säg den dåliga säger han
- den dåliga är att ditt brandlarm på bussen är trasig
- okej, den possetiva då.. Du ska ropa RTL och tömma bussen på passagerare och be om vagnbyte..
_ ok, det gör vi, det låter bra

Så när vi kommer till mariebergsgatan ska föraren ropa RTL å höra vad dom säger. men då har Buss-pcn hängt sig.. så föraren bara tömmer bussen, ställer upp den på fridhemsgatan, så sen går han upp för att ringa TX å höra vad dom säger, dom säger att han ska köra ner bussen i garaget å byta den..

när han kommer ner så var det bara glapp i brandlarmet.. så det fixades på nolltid.. buss-pc var inte fryst längre.. men så skruvade verkstades bort den, slängde den i en soptunna typ, och satte dit en helt ny.. från ett stort lager med buss-pc.

Roligt att man bara ersätter den gamla med en ny, istället för att laga
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Mr. Burns

Re: Lager av buss-pc

Inlägg av Mr. Burns »

Acela skrev:Roligt att man bara ersätter den gamla med en ny, istället för att laga
Du menar att det är bättre med stilleståndstid för en hel buss bara för att man ska reparera en liten komponent på plats i bussen?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Mr. Burns skrev:
Acela skrev:Roligt att man bara ersätter den gamla med en ny, istället för att laga
Du menar att det är bättre med stilleståndstid för en hel buss bara för att man ska reparera en liten komponent på plats i bussen?
Man kan ju ersätta med en ny och sedan laga den trasiga, ifall det nu inte var just det som de gjorde.
Acela

Inlägg av Acela »

Mr. Burns skrev:
buss-pcn behövdes bara uppdateras, sen skulle den fungera
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Acela skrev:
Mr. Burns skrev:
Och det vet du därför att?
Acela

Inlägg av Acela »

Mr. Burns skrev:
Acela skrev:
Mr. Burns skrev: Du menar att det är bättre med stilleståndstid för en hel buss bara för att man ska reparera en liten komponent på plats i bussen?
Och det vet du därför att?
mu börjas det igen.. för att jag vet det.. jag vet allt om hur en buss.pc fungerar.. jag vet lika mycket som dom som monterar den.. jag har vart med flera gånger då sen hängt sig.. det har bara varit att uppdatera.. så jag vet mer än vad ni tror, men vi vägrar ju att fatta det bara
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Acela skrev:mu börjas det igen.. för att jag vet det.. jag vet allt om hur en buss.pc fungerar.. jag vet lika mycket som dom som monterar den.. jag har vart med flera gånger då sen hängt sig.. det har bara varit att uppdatera.. så jag vet mer än vad ni tror, men vi vägrar ju att fatta det bara
Jag tycker det är hög tid att du slutar vara otrevlig mot folk som kommenterar dina inlägg. Skriv inte i forumet om du inte tål att ifrågasättas. Att som svar skriva att du vet att den behöver uppdateras därför att du vet det inger inte direkt förtroende. Det blir svårt att ta dina ord på allvar om du inte kan motivera bättre. Undrar fortfarande hur du så säkert kan veta att det inte fanns något hårdvarufel i den aktuella enheten. Bara för att du varit med några gånger där enheter hängt sig pga mjukvarufel så innebär det inte att det alltid behöver vara mjukvarufel när en enhet hänger sig. Känns som rätt elementär kunskap för en som påstår sig veta allt om hur Buss-pc fungerar.
Johan B

Inlägg av Johan B »

Jag säger bara Mobitec ICU 400 och pappersspecar. Ju mindre källor till krångel desto bättre.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Johan B skrev:Jag säger bara Mobitec ICU 400 och pappersspecar. Ju mindre källor till krångel desto bättre.
Inte bara pappersspecar, utan linjetabeller! :P Som man hade i Hornsberg för några år sedan. Då hade föraren också full koll på vilka turer som är på den respektive linje.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Acela skrev:nu börjas det igen.. för att jag vet det.. jag vet allt om hur en buss.pc fungerar.. jag vet lika mycket som dom som monterar den.. jag har vart med flera gånger då sen hängt sig.. det har bara varit att uppdatera.. så jag vet mer än vad ni tror, men vi vägrar ju att fatta det bara
Ja, du vet allt... :roll: Ändå säger du att de slängde hela PC:n. Jag tror mera på att de bara bytte ut pekskärmen, som ju bara är en liten del av helheten. Att byta själva PC:n som är en stor låda (som oftast sitter fastskruvad innanför någon lucka i närheten av föraren) är en halv dags arbete.

Pekskärmen kostar f.ö. 10 000 kr styck, en summa som Busslink antagligen får lov att ersätta SL Infrateknik om de "slänger bort" en skärm. Jag gissar att operatörerna får lov att sända in alla defekta delar till SL Infra. Jag minns att folk från SL Infra inte var alltför glada över att hitta dyra PC-delar i de tre Neoplan-bussarna i Rimbo. Dessa delar togs snabbt rätt på, och vips slapp vi skattebetalare betala 30 000 kr extra pga sköldpaddsfirmans slarv.

Själv skulle jag i mitt liv inte påstå att jag vet "allt" om PC:n, men jag har åtminstonde utbildning i den. Då menar jag även utbildning på lösenordsskyddade delar som Jim och vanliga SL-förare inte ska komma åt.
Acela

Inlägg av Acela »

Verspieder skrev:
Acela skrev:nu börjas det igen.. för att jag vet det.. jag vet allt om hur en buss.pc fungerar.. jag vet lika mycket som dom som monterar den.. jag har vart med flera gånger då sen hängt sig.. det har bara varit att uppdatera.. så jag vet mer än vad ni tror, men vi vägrar ju att fatta det bara
Ja, du vet allt... :roll: Ändå säger du att de slängde hela PC:n. Jag tror mera på att de bara bytte ut pekskärmen, som ju bara är en liten del av helheten. Att byta själva PC:n som är en stor låda (som oftast sitter fastskruvad innanför någon lucka i närheten av föraren) är en halv dags arbete.

Pekskärmen kostar f.ö. 10 000 kr styck, en summa som Busslink antagligen får lov att ersätta SL Infrateknik om de "slänger bort" en skärm. Jag gissar att operatörerna får lov att sända in alla defekta delar till SL Infra. Jag minns att folk från SL Infra inte var alltför glada över att hitta dyra PC-delar i de tre Neoplan-bussarna i Rimbo. Dessa delar togs snabbt rätt på, och vips slapp vi skattebetalare betala 30 000 kr extra pga sköldpaddsfirmans slarv.

Själv skulle jag i mitt liv inte påstå att jag vet "allt" om PC:n, men jag har åtminstonde utbildning i den. Då menar jag även utbildning på lösenordsskyddade delar som Jim och vanliga SL-förare inte ska komma åt.
jo.. jag har inte fått reda på lösenordet än.. massa förare vill veta den.. haha.. men nån berättar väll den snart :P
på det förra systemet så kunde jag koden. där kunde man lyssna av alla anrop till RTL
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Acela skrev:jo.. jag har inte fått reda på lösenordet än.. massa förare vill veta den.. haha.. men nån berättar väll den snart :P
på det förra systemet så kunde jag koden. där kunde man lyssna av alla anrop till RTL
Jag hoppas att lösenordet INTE kommer ut. Om förarna kände till det skulle varenda PC kracha om alla skulle ställa om dem. Fast om så sker lär man nog byta lösenord direkt och bara ge ut det nya lösenordet till såna man litar på. Dvs enbart SL Infrateknik t.ex, och ingen på garagen.
Acela

Inlägg av Acela »

Johan B skrev:Jag säger bara Mobitec ICU 400 och pappersspecar. Ju mindre källor till krångel desto bättre.
ICU 400 och Zebra 300 är samma styrenhet. bara att på ICU400 kan man lägga in destinationer via ett minneskort istället för via en dator å massa sladdar, och på UCU 400 kan du ha max 9999 desinationer, men på Zebra 300 kan du max ha 999
Acela

Inlägg av Acela »

Verspieder skrev:
Acela skrev:jo.. jag har inte fått reda på lösenordet än.. massa förare vill veta den.. haha.. men nån berättar väll den snart :P
Jag hoppas att lösenordet INTE kommer ut. Om förarna kände till det skulle varenda PC kracha om alla skulle ställa om dem. Fast om så sker lär man nog byta lösenord direkt och bara ge ut det nya lösenordet till såna man litar på. Dvs enbart SL Infrateknik t.ex, och ingen på garagen.
vad jag vet så kan även RTL det lösenordet..

det är kul när förarna gjorde anrop till andra bussar och det stod Anrop från RTL
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

men för h***e hur gamla är de??
De ska väl sköta sitt jobb och inte ha nån lekstuga.
är det bara gymnasieungar på busslink?
Skriv svar