1200 kr böter...(SL)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

1200 kr böter...(SL)

Inlägg av M224 »

Hörde nyss på radion att det skall kosta 1200 kr om man åker fast för plankning hos SL fr.o.m prishöjhingen på SL-kortet (och införandet av zonindelningen). Jag hoppas verkligen att det stämmer för det är på tok för billigt att komma undan som det är i dag. 1200 kr tror jag faktiskt kan börja ha en viss avsträckande effekt bland fuskarna. Men det är ju klart, sålänge man knappt ser några SL-kontrollanter ute så känns det lite onödigt. Borgarna som är så ivriga på att skapa nya jobb kan ju börja med att utbilda ett hundratal kontrollanter till SL-trafiken...
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Vad är det idag, och när var borgarna i majoritet senast i Sthlm?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Ekonomisk skrev:Vad är det idag, och när var borgarna i majoritet senast i Sthlm?
800 kr, ja det var väl 1998-2002 eller har jag fel?
37368

Re: 1200 kr böter...(SL)

Inlägg av 37368 »

M224 skrev:Hörde nyss på radion att det skall kosta 1200 kr om man åker fast för plankning hos SL fr.o.m prishöjhingen på SL-kortet (och införandet av zonindelningen). Jag hoppas verkligen att det stämmer för det är på tok för billigt att komma undan som det är i dag. 1200 kr tror jag faktiskt kan börja ha en viss avsträckande effekt bland fuskarna. Men det är ju klart, sålänge man knappt ser några SL-kontrollanter ute så känns det lite onödigt. Borgarna som är så ivriga på att skapa nya jobb kan ju börja med att utbilda ett hundratal kontrollanter till SL-trafiken...
Jupp, de vill höja till 1200. Å andra sidan ville vänsterblocket höja mer än vad fick göra förra gången (från 600 till 800 för några enstaka år sedan), bara att staten (är det vägverket tillsammans med regeringen?) satt maxgränsen på straffavgiften för plankning i lokaltrafiken till 800. Därför har det stora flertalet av landstingen i Sverige en straffavgift på exakt 800.
Ekonomisk skrev:Vad är det idag, och när var borgarna i majoritet senast i Sthlm?
Idag är det 800, maxbeloppet som sätts på statlig nivå. Borgarna var i majoritet senast 1998-2002. I Estockholmo har vi (både på kommun- och landstingsnivå) varannanprincipen med varannan mandatperiod till de borgeliga och varannan till vänsterblocket. :roll:
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Vem bestämmer var kontrollanterna ska vara och kontrollera? Åker de runt på måfå som de själva vill?

Häromdagen blev jag faktiskt kontrollerad, för första gången i år. Jag var enda passagerare i bussen och föraren hade tittat på mitt kort 15 sekunder tidigare. Därefter satt jag och åkte tillsammans med de fyra kontrollanterna som inte kollade en enda passagerare som klev på, utan i stället diskuterade sina rättigheter att hålla fast dem som stör ordningen tills polisen kommer.

Vore det inte fiffigt om kontrollanterna fokuserar på pendeltåg och tunnelbana där plankarna lättare smiter in?

Håller helt med om att plankning måste beivras och bötesbeloppet bör vara kännbart. Eller varför inte ett kortare fängelsestraff alternativt några dagars skräpplockning i lokaltrafiken? :) (Obs, ironi.)
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

På tal om kontrollanter så kom det på en grupp på ca 5-6 st vid LIH och de lyckades tydligen hitta ett offer för deras kontroll som de tog av med vid mariatorget. Jäkla liv från personen som tydligen tyckte att hon inte gjort något fel.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Sparkfot skrev:På tal om kontrollanter så kom det på en grupp på ca 5-6 st vid LIH och de lyckades tydligen hitta ett offer för deras kontroll som de tog av med vid mariatorget. Jäkla liv från personen som tydligen tyckte att hon inte gjort något fel.
Dom brukar ju tycka så...det var en kille en gång som gick på i Aspudden, men enligt biljetten så hade han gått på i Norsborg, datumet och tiden var totalfel och spärrvakten i Norsborg bekräftade att stämpelnumret stämde med Norsborgsstämpeln. Killen fortsatte ändå att hävda biljetten var stämplad i Aspudden, bara några minuter innan han gått på tåget. Han fick följa med av vid Örnsberg.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

M224 skrev:
Sparkfot skrev:På tal om kontrollanter så kom det på en grupp på ca 5-6 st vid LIH och de lyckades tydligen hitta ett offer för deras kontroll som de tog av med vid mariatorget. Jäkla liv från personen som tydligen tyckte att hon inte gjort något fel.
Dom brukar ju tycka så...det var en kille en gång som gick på i Aspudden, men enligt biljetten så hade han gått på i Norsborg, datumet och tiden var totalfel och spärrvakten i Norsborg bekräftade att stämpelnumret stämde med Norsborgsstämpeln. Killen fortsatte ändå att hävda biljetten var stämplad i Aspudden, bara några minuter innan han gått på tåget. Han fick följa med av vid Örnsberg.
Det här är en intressant fråga. Kontrolleras spärrvakterna, d.v.s. låter man "mystery shoppers" provstämpla kuponger och liknande, för att se att ingen spärrvakt är så illsinnad att den med flit ställer om stämpeln för att jävlas med vissa resenärer? Jag vill absolut inte tro att sådant förekommer, men eftersom det tekniskt verkar möjligt så känns det lite väl saftigt med det straff som nu finns för plankningen...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

mats skrev:
M224 skrev:
Det här är en intressant fråga. Kontrolleras spärrvakterna, d.v.s. låter man "mystery shoppers" provstämpla kuponger och liknande, för att se att ingen spärrvakt är så illsinnad att den med flit ställer om stämpeln för att jävlas med vissa resenärer? Jag vill absolut inte tro att sådant förekommer, men eftersom det tekniskt verkar möjligt så känns det lite väl saftigt med det straff som nu finns för plankningen...
Det finns MS-system inom SLs kontrollaparat av entreprenörernas arbete, ja :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Choo Choo

Inlägg av Choo Choo »

mats skrev:
M224 skrev:
Själva stämpelnumret kan inte spärrvakten ändra.. så om de ringt norsborg och bekräftat det så är biljetten stämplad i norsborg och ingen annanstans..
Användarens profilbild
2763

Re: 1200 kr böter...(SL)

Inlägg av 2763 »

37368 skrev:är det vägverket tillsammans med regeringen?
Nej, det är bara vägverket som fäller det avgörandet. Skulle förvåna mig om de går med på 1200 nu när de inte gick med på 1000 för ett par år sedan när både Göteborg och Stockholm ville höja.

För övrigt handlar det om en tilläggsavgift. Böter får du inte för den här typen av förseelser förrän det handlar om "Bedrägligt beteende", dvs när du hamnar i domstol.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar