Vilka behov av kapacitet finns i dagens pendeltågtrafik.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vilka behov av kapacitet finns i dagens pendeltågtrafik.
Har en fundering angående citybanans vara eller icke vara. Hur ser dagens pendeltågstrafik ut? Vilken kapacitet behövs för att alla resenärer skall erbjudas sittplats i dagens trafik. Vilken turtähet kommer att krävas av trafiken på 15 och 30 års sikt?
Re: Vilka behov av kapacitet finns i dagens pendeltågtrafik.
I rusningstid tycks det behövas "hur många tåg som helst"! Fler än i dagsläget i alla fall.Mattias skrev:Har en fundering angående citybanans vara eller icke vara. Hur ser dagens pendeltågstrafik ut? Vilken kapacitet behövs för att alla resenärer skall erbjudas sittplats i dagens trafik. Vilken turtähet kommer att krävas av trafiken på 15 och 30 års sikt?
Framtiden är ju alltid svår att spå, men nog byggs det även innom de områdn som förser pendeltågen med passagerare. (Direkt eller via buss.)
Så en god kapacitetsmarginal kan säkert vara lämpligt i samband med bygge av en ny sträckning genom stan.
Är du säker på det? Jag har hört flera vittnesmål om att somliga tåg i värsta rusningen utnyttjas dåligt. Är det inte mer angeläget att de tåg som skall gå också bringas att gå?LÅ1 skrev:I rusningstid tycks det behövas "hur många tåg som helst"! Fler än i dagsläget i alla fall.
Pendeltågen är SPRÄNGFULLA!daniel_s skrev:Är du säker på det? Jag har hört flera vittnesmål om att somliga tåg i värsta rusningen utnyttjas dåligt. Är det inte mer angeläget att de tåg som skall gå också bringas att gå?LÅ1 skrev:I rusningstid tycks det behövas "hur många tåg som helst"! Fler än i dagsläget i alla fall.
Jag lovar dej!!!!!
påpekar VeVeN
Min erfarenhet grundar sej iof på resor med "stomtågen" d.v.s. de tåg som passar till bussavgångarna från passerande stationer. Så det är möjligt att det är där felet finns!daniel_s skrev:Är du säker på det? Jag har hört flera vittnesmål om att somliga tåg i värsta rusningen utnyttjas dåligt. Är det inte mer angeläget att de tåg som skall gå också bringas att gå?LÅ1 skrev:I rusningstid tycks det behövas "hur många tåg som helst"! Fler än i dagsläget i alla fall.
Står heldre och väntar 10 min extra på Centralen än på en blåsig och kall busshållplats ute i länets avlägsna delar!

Framtida trafik på Citybanan
Framtida trafik på Citybanan
Det kan vara intressant att titta på Banverkets sidor för Citybanan. Där finns ett bibliotek med dokument från projektet. Titta på sidan med förstudiedokumenten, speciellt det med Trafikanalyser. Där finns prognoser för folk- och trafikökningar.
Plus en hel del annat smått och gott naturligtvis.
tipsar VeVeN
Det kan vara intressant att titta på Banverkets sidor för Citybanan. Där finns ett bibliotek med dokument från projektet. Titta på sidan med förstudiedokumenten, speciellt det med Trafikanalyser. Där finns prognoser för folk- och trafikökningar.
Plus en hel del annat smått och gott naturligtvis.
tipsar VeVeN
Förutom regelbunden kvartstrafik på båda linjerna (35/36) så kan man i princip säga att det går oregelbunden insatstrafik med ca fyra tåg per timme i rusningen till/från Jakobsberg, Upplands Väsby och Tumba i olika varianter. Den omfattningen på trafiken skulle förmodligen vara ok (dock ej tillräcklig för att kunna erbjuda sittplats till alla) i dagsläget om man bara kunde köra tågen med jämna intervall. Men eftersom insatstågen många gånger går bara 3-4 minuter efter stomtågen så blir det av naturliga skäl få passagerare på vissa tåg. Men de är en nödvändig avlastning av stomtågen (enbart kvartstrafik leder till att man får lämna kvar passagerare på vissa stationer).Mattias skrev:Har en fundering angående citybanans vara eller icke vara. Hur ser dagens pendeltågstrafik ut? Vilken kapacitet behövs för att alla resenärer skall erbjudas sittplats i dagens trafik. Vilken turtähet kommer att krävas av trafiken på 15 och 30 års sikt?
Ett bra upplägg på trafiken i dagsläget skulle vara en regelbunden 10-minuterstrafik på respektive linje kompletterat med insatståg som ger regelbunden 5-minuterstrafik mellan Jakobsberg och Tumba (om möjligheten fanns). Det skulle dock sannolikt inte räcka för att garanera sittplats till alla, och jag tvivlar på att man någonsin kommer kunna göra det (om man ens vill det med hänsyn till vad det skulle kosta).
- Joakim Runnedal
- Kontakt:
Pendeltåg = Tub 2
Dagens pendeltågstrafik påminner lite om hur det var på tub 2/röda linjen på 1970/80-talet. Även där gick då s k insatståg med några få minuter före/efter ordinarie linje (insatstågen betecknades först med 20-nummer, t ex 14->24, sedan istället med "E"; t ex 14->14E. Idag är grundregeln på tub 2 istället så jämn trafik som möjligt, och så borde det naturligtvis vara även på pendeltågen! Jag tycker för övrigt att det i trafikplaneringshänseende finns många likheter mellan pendeltågen och tub 2; fyra ändstationer etc, två korsande linjer etc. Kanske finns lärdomar att göra dememellan? 

Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Sprängfulla in mot stan, mindre sprängfulla (med få/inga stående passagerare) men dock knappast tomma tåg ut från stan.VeVen skrev:Pendeltågen är SPRÄNGFULLA!daniel_s skrev:Är du säker på det? Jag har hört flera vittnesmål om att somliga tåg i värsta rusningen utnyttjas dåligt. Är det inte mer angeläget att de tåg som skall gå också bringas att gå?LÅ1 skrev:I rusningstid tycks det behövas "hur många tåg som helst"! Fler än i dagsläget i alla fall.
Jag lovar dej!!!!!
påpekar VeVeN
Ett fundamentalt problem i pendeltågstrafiken är störningskänsligheten: Ett pendeltåg blir extremt lätt 5 minuter försenat p.g.a. att den skall invänta ett fjärrtåg som ska passera före över "getingmidjan". Eftersom nästa pendeltåg enligt tidtabell ofta ligger så tätt som 5 minuter bakom (ett tåg på andra linjen eller ett insatståg) så fortplantar sig förseningen till den och med tanke på trafikantmängden i rusning in mot stan så innebär 5 minuters försening än värre försening så småningom då det går långsammare vid varje station att ta på/släppa av trafikanter.
Jag åker dagligen på sträckan Karlberg-Jakobsberg till och från jobbet, jag brukar när jag går hemifrån (15 min innan tåget går från Karlberg) numer alltid kolla realtidsinfon via mobilen för att se om tåget är i tid - tåget är då normal sett i Älvsjö. Tyvärr är det mer regel än undantag att ett tåg som då är i tid hinner bli minst 4-5 minuter försenat på sträckan Älvsjö-Karlberg för att ett framförvarande tåg är sent. Det slår aldrig fel: Är det generellt förseningar på ett par minuter så blir ett tåg som är i tid försenat när det passerar igenon stan och getingmidjan.
Re: Pendeltåg = Tub 2
Det vore alldeles ypperligt om tågen kunde köras med jämna intervall som på tunnelbanan men problemet är att de inte är ensamma på spåren utan måste samsas med andra (snabbare) tåg.Joakim Runnedal skrev:Dagens pendeltågstrafik påminner lite om hur det var på tub 2/röda linjen på 1970/80-talet. Även där gick då s k insatståg med några få minuter före/efter ordinarie linje (insatstågen betecknades först med 20-nummer, t ex 14->24, sedan istället med "E"; t ex 14->14E. Idag är grundregeln på tub 2 istället så jämn trafik som möjligt, och så borde det naturligtvis vara även på pendeltågen! Jag tycker för övrigt att det i trafikplaneringshänseende finns många likheter mellan pendeltågen och tub 2; fyra ändstationer etc, två korsande linjer etc. Kanske finns lärdomar att göra dememellan?
T.ex. måste ett tåg mot Kungsängen/bålsta i princip avgå direkt efter ett regionaltåg så att luckan efter pendeltåget är längre så att nästa regionaltåg inte kommer i kapp. Dessa prioriteriongar finns överallt och tvingar fram ett upplägg som ser ut som det gör även om det ur resenärs- och beläggningssynpunkt ofta är sämre.
Ett separerat system (citybanan) skulle få bort konflikternza på den mest trafikerade sträckan och ge mycket bättre möjligheter att köra "styvt".
- Joakim Runnedal
- Kontakt:
Ja, håller absolut med! Bygg Citybanan NU!nb skrev:Det vore alldeles ypperligt om tågen kunde köras med jämna intervall som på tunnelbanan men problemet är att de inte är ensamma på spåren utan måste samsas med andra (snabbare) tåg.Joakim Runnedal skrev:Dagens pendeltågstrafik påminner lite om hur det var på tub 2/röda linjen på 1970/80-talet. Även där gick då s k insatståg med några få minuter före/efter ordinarie linje (insatstågen betecknades först med 20-nummer, t ex 14->24, sedan istället med "E"; t ex 14->14E. Idag är grundregeln på tub 2 istället så jämn trafik som möjligt, och så borde det naturligtvis vara även på pendeltågen! Jag tycker för övrigt att det i trafikplaneringshänseende finns många likheter mellan pendeltågen och tub 2; fyra ändstationer etc, två korsande linjer etc. Kanske finns lärdomar att göra dememellan?
T.ex. måste ett tåg mot Kungsängen/bålsta i princip avgå direkt efter ett regionaltåg så att luckan efter pendeltåget är längre så att nästa regionaltåg inte kommer i kapp. Dessa prioriteriongar finns överallt och tvingar fram ett upplägg som ser ut som det gör även om det ur resenärs- och beläggningssynpunkt ofta är sämre.
Ett separerat system (citybanan) skulle få bort konflikternza på den mest trafikerade sträckan och ge mycket bättre möjligheter att köra "styvt".
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Så ser det ut överallt i världen. På morgonen skall folk in dit arbetsplatserna är, och på eftermiddagen skall de hem till sina bostadsområden igen. Så är det också för de som är tvugna att ta bilen.37368 skrev:Sprängfulla in mot stan, mindre sprängfulla (med få/inga stående passagerare) men dock knappast tomma tåg ut från stan.VeVen skrev:Pendeltågen är SPRÄNGFULLA!daniel_s skrev:Är du säker på det? Jag har hört flera vittnesmål om att somliga tåg i värsta rusningen utnyttjas dåligt. Är det inte mer angeläget att de tåg som skall gå också bringas att gå?
Jag lovar dej!!!!!
påpekar VeVeN
Det här är något som vi får leva med.
Jag har haft det bra ett par år nu. Bor i stan och jobbet i Kista. Kunde ta pendeln åt "fel håll" utifrån de flesta resenärer. Rymligt! Kan sitta ner! Plats att veckla upp tidning eller bok. Bra, även om jag naturligtvis inte kunde slippa de totalt stokastiska avgångstiderna.
Att det var just i Kista jag jobbade, var bra på det sättet att Tbanan fanns som backup, då pendeltågstrafiken rasade totalt.
Tydligare än såhär kan man knappast illustrera att det inte fuinns någon reservkapacitet. Funkar inte allt perfekt på sekunden blir det kaos. Och det blir det ofta!37368 skrev:Ett fundamentalt problem i pendeltågstrafiken är störningskänsligheten: Ett pendeltåg blir extremt lätt 5 minuter försenat p.g.a. att den skall invänta ett fjärrtåg som ska passera före över "getingmidjan". Eftersom nästa pendeltåg enligt tidtabell ofta ligger så tätt som 5 minuter bakom (ett tåg på andra linjen eller ett insatståg) så fortplantar sig förseningen till den och med tanke på trafikantmängden i rusning in mot stan så innebär 5 minuters försening än värre försening så småningom då det går långsammare vid varje station att ta på/släppa av trafikanter.
Jag åker dagligen på sträckan Karlberg-Jakobsberg till och från jobbet, jag brukar när jag går hemifrån (15 min innan tåget går från Karlberg) numer alltid kolla realtidsinfon via mobilen för att se om tåget är i tid - tåget är då normal sett i Älvsjö. Tyvärr är det mer regel än undantag att ett tåg som då är i tid hinner bli minst 4-5 minuter försenat på sträckan Älvsjö-Karlberg för att ett framförvarande tåg är sent. Det slår aldrig fel: Är det generellt förseningar på ett par minuter så blir ett tåg som är i tid försenat när det passerar igenon stan och getingmidjan.
Avb all kollektivtrafik här i SL-land är pendeltågstrafiken definitivt i strykklass både vad gäller rättidighet och komfort!
I likhet med föregående skribenter:
Bygg Citybanan! Lägg av den politiska cirkusen! Kasta inte bort ytterligare tid och pengar på ännu fler utredningar!
anser VeVeN
Att separera ytterligare 2 km i centrum ger nog ingen större möjlighet att köra styv tidtabell, det är linjen mot Bålsta som ger problem. Men det vore bra om man snabbt kunde ordna fram 16 tåglägen för pendeltågen.nb skrev: Ett separerat system (citybanan) skulle få bort konflikternza på den mest trafikerade sträckan och ge mycket bättre möjligheter att köra "styvt".
I övriga Sverige finns det ingen separation alls mellan pendeltåg och fjärrtåg, i Stockholm är ni väl 75% där. Så vitt jag föstår, har Stockholm sämst punktlighet.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
De senate 5 åren har antalet resenärer med pendeltåg gått ner lite och sedan upp så det är nu på 2001 års nivå. Samtidigt har fler tåg satts in.VeVen skrev:Pendeltågen är SPRÄNGFULLA!daniel_s skrev:Är du säker på det? Jag har hört flera vittnesmål om att somliga tåg i värsta rusningen utnyttjas dåligt. Är det inte mer angeläget att de tåg som skall gå också bringas att gå?LÅ1 skrev:I rusningstid tycks det behövas "hur många tåg som helst"! Fler än i dagsläget i alla fall.
Jag lovar dej!!!!!
Jo, framför allt insatstågen. Eftersom de går "ojämnt" i mellanrummen, så är det inte så förvånande.daniel_s skrev:Är du säker på det? Jag har hört flera vittnesmål om att somliga tåg i värsta rusningen utnyttjas dåligt. Är det inte mer angeläget att de tåg som skall gå också bringas att gå?LÅ1 skrev:I rusningstid tycks det behövas "hur många tåg som helst"! Fler än i dagsläget i alla fall.
Den vinter jag åkte mot Märstahållet så var pendeltågen sprängfyllda redan när de lämnade centralen. Man kunde stå tryckt mot sidoväggarna eller dörrposterna. (Jag undviker att stå tryckt mot dörrarna av ren sjävbevarelsedrift!)37368 skrev:Sprängfulla in mot stan, mindre sprängfulla (med få/inga stående passagerare) men dock knappast tomma tåg ut från stan.VeVen skrev:Pendeltågen är SPRÄNGFULLA!daniel_s skrev:Är du säker på det? Jag har hört flera vittnesmål om att somliga tåg i värsta rusningen utnyttjas dåligt. Är det inte mer angeläget att de tåg som skall gå också bringas att gå?
Jag lovar dej!!!!!
påpekar VeVeN
Jämfört med vad citytunneln verkar kosta så kanske det inte är så fasligt dyrt att bygga om stationerna så att man kan köra ännu längre tåg än man gör idag?kildor skrev:Förutom regelbunden kvartstrafik på båda linjerna (35/36) så kan man i princip säga att det går oregelbunden insatstrafik med ca fyra tåg per timme i rusningen till/från Jakobsberg, Upplands Väsby och Tumba i olika varianter. Den omfattningen på trafiken skulle förmodligen vara ok (dock ej tillräcklig för att kunna erbjuda sittplats till alla) i dagsläget om man bara kunde köra tågen med jämna intervall. Men eftersom insatstågen många gånger går bara 3-4 minuter efter stomtågen så blir det av naturliga skäl få passagerare på vissa tåg. Men de är en nödvändig avlastning av stomtågen (enbart kvartstrafik leder till att man får lämna kvar passagerare på vissa stationer).Mattias skrev:Har en fundering angående citybanans vara eller icke vara. Hur ser dagens pendeltågstrafik ut? Vilken kapacitet behövs för att alla resenärer skall erbjudas sittplats i dagens trafik. Vilken turtähet kommer att krävas av trafiken på 15 och 30 års sikt?
Ett bra upplägg på trafiken i dagsläget skulle vara en regelbunden 10-minuterstrafik på respektive linje kompletterat med insatståg som ger regelbunden 5-minuterstrafik mellan Jakobsberg och Tumba (om möjligheten fanns). Det skulle dock sannolikt inte räcka för att garanera sittplats till alla, och jag tvivlar på att man någonsin kommer kunna göra det (om man ens vill det med hänsyn till vad det skulle kosta).
Rent utbudsmässigt, förutsatt att tågens kapacité i sig räcker till antalet resenärer, så är 15min-trafik nog rätt okej.
Jag tycker att man borde testa att införa vägtullar rakt över hela mälarsnittet och dessutom zoner på SL's periodkort så att det faktiskt blir kännbart dyrt om man pendlar ganska långt och över mälarsnittet, medan resor som inte passerar mälarsnittet och kortare resor över mälarsnittet har ett lägre pris...
Eller varför inte införa 7,5 min trafik på bägge linjerna, dvs 16 tåg per timme. Det skulle man säkert klara med tredje spåret. Problemet då blir med stor sannolikhet spåret till Bålsta. Kanske måste man byga fyra spår dit om man skall köra 8 tåg per timme.mats skrev:Jämfört med vad citytunneln verkar kosta så kanske det inte är så fasligt dyrt att bygga om stationerna så att man kan köra ännu längre tåg än man gör idag?kildor skrev:Förutom regelbunden kvartstrafik på båda linjerna (35/36) så kan man i princip säga att det går oregelbunden insatstrafik med ca fyra tåg per timme i rusningen till/från Jakobsberg, Upplands Väsby och Tumba i olika varianter. Den omfattningen på trafiken skulle förmodligen vara ok (dock ej tillräcklig för att kunna erbjuda sittplats till alla) i dagsläget om man bara kunde köra tågen med jämna intervall. Men eftersom insatstågen många gånger går bara 3-4 minuter efter stomtågen så blir det av naturliga skäl få passagerare på vissa tåg. Men de är en nödvändig avlastning av stomtågen (enbart kvartstrafik leder till att man får lämna kvar passagerare på vissa stationer).Mattias skrev:Har en fundering angående citybanans vara eller icke vara. Hur ser dagens pendeltågstrafik ut? Vilken kapacitet behövs för att alla resenärer skall erbjudas sittplats i dagens trafik. Vilken turtähet kommer att krävas av trafiken på 15 och 30 års sikt?
Rent utbudsmässigt, förutsatt att tågens kapacité i sig räcker till antalet resenärer, så är 15min-trafik nog rätt okej.
Det skull ge 33% ökning av sittplatser, förutsatt att man har samma tåg, och bättre möjlighet till jämnare fördelning. Nästa steg är fler sittplatser per tåg.
Pendeltågstrafiken har redan idag 14 tåg per timme i rusningen Karlberg-Älvsjö, och 8 tåg Jakobsberg-Karlberg. Fyrspår Tomteboda-Kallhäll är naturligtivs önskvärt för att kunna utöka regionaltågstrafiken, minska störningarna och jämna ut intervallen mellan tågen.Ekonomisk skrev:Eller varför inte införa 7,5 min trafik på bägge linjerna, dvs 16 tåg per timme. Det skulle man säkert klara med tredje spåret. Problemet då blir med stor sannolikhet spåret till Bålsta. Kanske måste man byga fyra spår dit om man skall köra 8 tåg per timme.
Det skull ge 33% ökning av sittplatser, förutsatt att man har samma tåg, och bättre möjlighet till jämnare fördelning. Nästa steg är fler sittplatser per tåg.
Det skulle vara intressant att se en kalkyl på vad en förlängning av plattformarna till 250 eller 321 meter skulle kosta. Men det kan nog bli problem med nuvarande fordons multipelkörbarhet...
Det är ett helt gäng med stationer (52 stycker om jag inte räknat fel), men visst lär det bli billigare att bygga om dem. Frågan är hur lång tid det skulle ta, vilka trafikstörningar det blir under byggtiden o.s.v. Sedan kör man redan idag med 214 meter långa tåg, frågan är om det anses säkert att köra med ännu längre tåg om man tänker på att det blir svårt för tågpersonalen att ha koll på att ingen kommer i kläm när dörrarna stängs.mats skrev: Jämfört med vad citytunneln verkar kosta så kanske det inte är så fasligt dyrt att bygga om stationerna så att man kan köra ännu längre tåg än man gör idag?
Målet är väl inte att med prissättning skrämma bort folk från att åka kommunalt och på så sätt lösa pendelproblemen?mats skrev: Jag tycker att man borde testa att införa vägtullar rakt över hela mälarsnittet och dessutom zoner på SL's periodkort så att det faktiskt blir kännbart dyrt om man pendlar ganska långt och över mälarsnittet, medan resor som inte passerar mälarsnittet och kortare resor över mälarsnittet har ett lägre pris...