Hur skulle dagens samhälle se ut utan dagens regler?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Hur skulle dagens samhälle se ut utan dagens regler?
Jag lånar ett citat från en annan nu stoppad tråd.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... c&start=20
"Men om ingen skulle förklara för dig vad som är rätt och fel hur f*n tror du då att dagens samhälle skulle se ut?."
Det här är en klart intressant fråga.
Anledningen till att regler skrivs är att hindra dumma saker för att inträffa.
Exakt HUR reglerna formulerar beror däremot på en hel rad olika faktorer.
En stark faktor är att reglerna ska vara lätttolkade och man ska slippa "tveksamma fall".
Det här betyder att gränsen för vad reglerna definerar som tillåtet v.s. otillåtet inte alltid exakt går vid samma nivå på säkerhet-fara vid varje tillfälle.
Exakt samma "spårspringförbud"-regel gäller 10cm från en plankorsning som mitt på en skymd kurva på en sträcka med STH 200.
Sunt förnuft säger att den olagliga handlingen att vistas 10cm ut i spårområdet invid en signalreglerad plankorsning är betydligt säkrare än att helt lagligt knalla rakt ut på ett övergångsställe framför t.ex. en buss mitt i ishalkeväder.
Nu såg jag tyvärr inte den nu borttagna bilden som startade den där långa tråden, men om den såg ut som jag tror den gjorde så är det läge att ta in mer sunt förnuft och mindre paragrafrytteri i hjärnkontoret?
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... c&start=20
"Men om ingen skulle förklara för dig vad som är rätt och fel hur f*n tror du då att dagens samhälle skulle se ut?."
Det här är en klart intressant fråga.
Anledningen till att regler skrivs är att hindra dumma saker för att inträffa.
Exakt HUR reglerna formulerar beror däremot på en hel rad olika faktorer.
En stark faktor är att reglerna ska vara lätttolkade och man ska slippa "tveksamma fall".
Det här betyder att gränsen för vad reglerna definerar som tillåtet v.s. otillåtet inte alltid exakt går vid samma nivå på säkerhet-fara vid varje tillfälle.
Exakt samma "spårspringförbud"-regel gäller 10cm från en plankorsning som mitt på en skymd kurva på en sträcka med STH 200.
Sunt förnuft säger att den olagliga handlingen att vistas 10cm ut i spårområdet invid en signalreglerad plankorsning är betydligt säkrare än att helt lagligt knalla rakt ut på ett övergångsställe framför t.ex. en buss mitt i ishalkeväder.
Nu såg jag tyvärr inte den nu borttagna bilden som startade den där långa tråden, men om den såg ut som jag tror den gjorde så är det läge att ta in mer sunt förnuft och mindre paragrafrytteri i hjärnkontoret?
Litet av juridik kontra verklighet.
Verkligheten är inte så fyrkantat uppspaltat som man kan få intrycket av i lagar och regler. En bra illustration på detta är den diskussion kring vad som är spårväg och vad som är järnväg, i jurudisk eller i "verklig" mening. Dags för en ny oändlighetsdebattt om var gränsen går mellan spårväg och tunnelbana?. . .
Visst kan man längtra efter mer nyaner i regler, men det ligger lixom i regelverks natur att vara antigen eller. Antingen rätt eller fel.
Inom juridiken vill vi ha likhet inför lagen. Vi vill att regler skall gälla lika gör alla. Det kräver enkla och tydliga regler.
Vad gäller säkerhetsföreskrifter, så gäller där att de måste vara klara och entydiga för att fungera i praktiken. Fasta rutiner och regler måste till för att man inte skall "glömma bort" sig i den dagliga lunken.
djupsinnigt (?) av VeVeN
Verkligheten är inte så fyrkantat uppspaltat som man kan få intrycket av i lagar och regler. En bra illustration på detta är den diskussion kring vad som är spårväg och vad som är järnväg, i jurudisk eller i "verklig" mening. Dags för en ny oändlighetsdebattt om var gränsen går mellan spårväg och tunnelbana?. . .

Visst kan man längtra efter mer nyaner i regler, men det ligger lixom i regelverks natur att vara antigen eller. Antingen rätt eller fel.
Inom juridiken vill vi ha likhet inför lagen. Vi vill att regler skall gälla lika gör alla. Det kräver enkla och tydliga regler.
Vad gäller säkerhetsföreskrifter, så gäller där att de måste vara klara och entydiga för att fungera i praktiken. Fasta rutiner och regler måste till för att man inte skall "glömma bort" sig i den dagliga lunken.
djupsinnigt (?) av VeVeN
Re: Hur skulle dagens samhälle se ut utan dagens regler?
Jag misstänker starkt att den aktuella bilden är den som Acela för tillfället har som "avatar", dvs bilden som syns till vänster om alla hans inlägg.mats skrev:Nu såg jag tyvärr inte den nu borttagna bilden som startade den där långa tråden, men om den såg ut som jag tror den gjorde så är det läge att ta in mer sunt förnuft och mindre paragrafrytteri i hjärnkontoret?
Det är inte helt lagligt att knalla ut framför en buss i ishalkeväder. Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället (TF 7 kap § 4). Så "lagstiftaren" (i det här fallet snarare "förordnaren") har tänkt på det också!mats skrev:Sunt förnuft säger att den olagliga handlingen att vistas 10cm ut i spårområdet invid en signalreglerad plankorsning är betydligt säkrare än att helt lagligt knalla rakt ut på ett övergångsställe framför t.ex. en buss mitt i ishalkeväder.
Det gör de innerst inne, fast någon (läs Vägverket) har tutat i dem att bilförarnas väjningsplikt väger tyngre än den krossbara människans självbevarelsedrift. Den idiotiska reklamkampanjen kring "zebralagen" har troligen kostat fler liv än den räddat...Coppas skrev:Önskar bara att fotgängarna i gemen kände till det oxå!
Vilket jag vill minnas att erfarenheterna från Schweiz (som ju då var ursprungslandet för zebralagen) även visade i en utvärdering som gjordes. Där ändrade man tydligen tillbaka till den gamla lagen, om jag förstått det hela rätt, varpå olyckorna minskade. Detta ska även ha gjorts innan man beslöt sig för att prova detta i Svithiod... med rådande resultat att folk här verkar tro att de är släkt med stålmannen. Å andra sidan får de ofta bokstavligen talat 'sista ordet' om man nu ser med lite lätt morbida ögon på fenomenet.daniel_s skrev:Det gör de innerst inne, fast någon (läs Vägverket) har tutat i dem att bilförarnas väjningsplikt väger tyngre än den krossbara människans självbevarelsedrift. Den idiotiska reklamkampanjen kring "zebralagen" har troligen kostat fler liv än den räddat...Coppas skrev:Önskar bara att fotgängarna i gemen kände till det oxå!
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Här har man ytterligare ett sånthär intressant problem att verkligen "räkna rätt". Förutom rena påkörningsdödsfall i trafiken så skadas ett antal människor av trafikens utsläpp. Zebralagen har medfört att det är lite smidigare att vara fotgängare och lite osmidigare att vara bilist jämfört med hur det var före lagen ändrades. Det ger en liten men antagligen naggande god knuff åt folk att välja att gå istället för att ta bilen. Hur mäter man eventuell minskning i utsläpp relaterat till minskad bilism och hur det påverkar hälsan hos folk?daniel_s skrev:Det gör de innerst inne, fast någon (läs Vägverket) har tutat i dem att bilförarnas väjningsplikt väger tyngre än den krossbara människans självbevarelsedrift. Den idiotiska reklamkampanjen kring "zebralagen" har troligen kostat fler liv än den räddat...Coppas skrev:Önskar bara att fotgängarna i gemen kände till det oxå!

Nja. Jag tvivlar på att så mycket som en enda bilist har avstått från att ta bilen av denna anledning. Man kommer ju fram ändå, lite mer irriterad men knappast senare (man gasar ju lite extra såklart!). Det är nog bättre att ta bort parkeringsplatser om man vill begränsa bilismen genom enkla åtgärder...mats skrev:Zebralagen har medfört att det är lite smidigare att vara fotgängare och lite osmidigare att vara bilist jämfört med hur det var före lagen ändrades. Det ger en liten men antagligen naggande god knuff åt folk att välja att gå istället för att ta bilen. Hur mäter man eventuell minskning i utsläpp relaterat till minskad bilism och hur det påverkar hälsan hos folk?(jo, jag vet att det också blir mer utsläpp när bilar tvingas stanna och starta hela tiden),
Juridik handlar inte så mycket om rätt eller fel utan vad man finner är rimligt. Naturligtvis ändrar sig detta över tiden, vi tycker ju inte idag att det är rimligt att ha lagar som upprätthåller statarsystemet eller lagar som tillåter vissa människor att inneha trälar t.ex. En person som spårspringer gör ju inget "fel" mer än att hans medmänniskor inte accepterar det beteendet.
Det tror jag inte alls. I synnerhet på lång sikt. Minskningen av trafikdöda 2005 var mest markant i gruppen oskyddade trafikanter på det kommunala vägnätet - det om något är väl en indikation på att det är på väg åt rätt håll, även om det naturligtvis är omöjligt att säga på vilket sätt siffrorna skulle varit annorlunda om kampanjen inte genomförts.daniel_s skrev:Den idiotiska reklamkampanjen kring "zebralagen" har troligen kostat fler liv än den räddat...
-
Det är nog inte just "paragrafrytteri" som framkallar alla debatter med Jim, utan många olika inlägg med text skriven i "jag-vet-bättre-än-alla-andra-stil" samt bilder som upprepande visar många olika små regelbrott, och/eller olämpligt beteende. Dessutom visar han (vad jag sett) i regel aldrig någon ånger eller självkritik, vilket kan reta upp ännu fler. Vissa tror att han enbart är ute för att provocera eller bara skryta. Själv förnekar han dock det. Men om man ska jämföra tidsmässigt verkar det numera komma in färre inlägg som retar upp folk. Det är ju alltid något.mats skrev:Sunt förnuft säger att den olagliga handlingen att vistas 10cm ut i spårområdet invid en signalreglerad plankorsning är betydligt säkrare än att helt lagligt knalla rakt ut på ett övergångsställe framför t.ex. en buss mitt i ishalkeväder.
Jo, det ligger mycket i det du skriver. Däremot förekommer "spårspringdebatten" lite då och då, mest på postvagnen men även här på detta forum, och framförallt på postvagnen så verkar det vara millimeter-paragrafrytteri som gäller och folk får ungefär skylla sig själva att vi har beslutsfattare som bygger barriärer där de vill ta sig fram...Verspieder skrev:Det är nog inte just "paragrafrytteri" som framkallar alla debatter med Jim, utan många olika inlägg med text skriven i "jag-vet-bättre-än-alla-andra-stil" samt bilder som upprepande visar många olika små regelbrott, och/eller olämpligt beteende. Dessutom visar han (vad jag sett) i regel aldrig någon ånger eller självkritik, vilket kan reta upp ännu fler. Vissa tror att han enbart är ute för att provocera eller bara skryta. Själv förnekar han dock det. Men om man ska jämföra tidsmässigt verkar det numera komma in färre inlägg som retar upp folk. Det är ju alltid något.mats skrev:Sunt förnuft säger att den olagliga handlingen att vistas 10cm ut i spårområdet invid en signalreglerad plankorsning är betydligt säkrare än att helt lagligt knalla rakt ut på ett övergångsställe framför t.ex. en buss mitt i ishalkeväder.
-
Visst har PV en hel del brister... Kan man bara hålla med om.mats skrev:Jo, det ligger mycket i det du skriver. Däremot förekommer "spårspringdebatten" lite då och då, mest på postvagnen men även här på detta forum, och framförallt på postvagnen så verkar det vara millimeter-paragrafrytteri som gäller och folk får ungefär skylla sig själva att vi har beslutsfattare som bygger barriärer där de vill ta sig fram...
Säga vad man vill om "Svenskt Oseriöst Tågforum", men där verkar man iaf ha roligare.
Ja, behovet av blodtrycksänkande mediciner borde vara lägre om spårspring kommer upp på det forumet än på postvagnenVerspieder skrev:Visst har PV en hel del brister... Kan man bara hålla med om.mats skrev:Jo, det ligger mycket i det du skriver. Däremot förekommer "spårspringdebatten" lite då och då, mest på postvagnen men även här på detta forum, och framförallt på postvagnen så verkar det vara millimeter-paragrafrytteri som gäller och folk får ungefär skylla sig själva att vi har beslutsfattare som bygger barriärer där de vill ta sig fram...
Säga vad man vill om "Svenskt Oseriöst Tågforum", men där verkar man iaf ha roligare.

-
Jag minns att blodtrycket steg märkbart då någon begått det hemska brottet att hänga en LGF-skylt bak på en GS-spårvagn, och då fotot lades ut blev det ramaskri i PV...mats skrev:Ja, behovet av blodtrycksänkande mediciner borde vara lägre om spårspring kommer upp på det forumet än på postvagnen
Hehe, ja, det är ju fruktansvärd vandalisering. Tänk vad det kostar alla skattebetalare att tvätta bort lite gaffatejp eller vad man nu använt. Trafikfaran ska inte försummas, tänk om nån tror att spårvagnen faktiskt kan svänga undan om nån idiot kommer farandes rakt mot den bakifrånVerspieder skrev:Jag minns att blodtrycket steg märkbart då någon begått det hemska brottet att hänga en LGF-skylt bak på en GS-spårvagn, och då fotot lades ut blev det ramaskri i PV...mats skrev:Ja, behovet av blodtrycksänkande mediciner borde vara lägre om spårspring kommer upp på det forumet än på postvagnen